صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۰۱۷۱

تحلیل محورهای بیانات مقام معظم رهبری در استان فارس

از نظر رهبری مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی احساس هویت اسلامی مردم ایران است و البته دشمنان نیز سعی دارد تا از طریق اختلاف افکنی و سرگرم کردن جوانان به لهو و لعب همین موضوع را خدشه‌دار سازند .

رهبر معظم انقلاب اسلامی در جریان سفر به استان فارس که از تاریخ (11/2/87 ) تا (19/2/87 )  به وقوع پیوست، رهنمودهای مهمی را در خلال دیدارهای متعددی که با اقشار مختلف داشتند ارائه فرمودند. در ذیل به اختصار به اهم محورهای بیانات معظم له در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی ، نظامی و امنیتی اشاره می‌شود.

الف) بعد سیاسی

1- انقلاب اسلامی؛ پدیده‌ای بی نظیر در تاریخ

تشریح پدیده انقلاب اسلامی، جایگاه آن در تاریخ ایران، علل و اهداف آن و دستاوردهای آن یکی از مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در سخنان مقام معظم رهبری در استان فارس بود. ایشان پیرامون این مساله در دیدار عمومی خود با مردم شیراز (11/2/87)، دیدار با خانواده‌های شهید استان فارس (13/2/87)، دیدار با اساتید و دانشجویان (14/2/87) و دیدار با نخبگان و فرهیختگان استان فارس (17/2/87)و نیز در دیدار عمومی با مردم شهرستان کازرون (16/2/87) و مردم شهرستان لار (19/2/87) به تفصیل سخن گفتند؛  به گونه‌ای که کل این مباحث یک دوره آموزش نظری در مورد انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

1/1- اهمیت انقلاب اسلامی: مقام معظم رهبری در مورد اهمیت انقلاب اسلامی در جمع مردم شیراز (11/2/87) آن را بزرگترین تحول در طول تاریخ ذکر کردند که سبب شد اساس سلطنت به حکومت مردمی تبدیل شود. علت اینکه ایشان این پدیده را بزرگترین تحول در طول تاریخ ایران نامیدند اینکه از نظر معظم‌له انقلاب اسلامی پدیده‌ای بود که طی آن برای اولین بار مردم ایران در تغییر حاکمیت و حکومت نقش ایفا کردند. تا قبل از انقلاب اسلامی تمامی جابجایی‌های قدرت در ایران بدون دخالت مردم بر آنها تحمیل می‌شد. این تغییرات که همراه با کودتا و یا جنگ بود هزینه زیادی را بر مردم تحمیل می‌کرد؛ اما انقلاب اسلامی نوعی جابجایی قدرت بود که توسط خود مردم صورت گرفت.

2/1- اهداف و دستاوردهای انقلاب اسلامی: مقام معظم رهبری در دیدار با مردم شهرستان کازرون (16/2/87) در مورد اهداف، دستاوردها و دشمنان انقلاب اسلامی سخن گفتند. ایشان هدف انقلاب اسلامی را ساخته شدن کشوری به عنوان الگوی اسلامی دانستند که برای تحقق کامل این هدف باید همه مردم و دولت تلاش نموده و احساس مسئولیت کنند. از نظر رهبری مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی احساس هویت اسلامی مردم ایران است و البته دشمنان نیز سعی دارد تا از طریق اختلاف افکنی و سرگرم کردن جوانان به لهو و لعب همین موضوع را خدشه‌دار سازند . ایشان راه مصونیت ملت ایران را از این خطر، حفظ وحدت، تلاش و مجاهدت وجدی گرفتن حرکت عظیم ملت به سوی قله‌ی کمال اعلام کردند.

در دیدار با مردم شهرستان لار نیز مقام معظم رهبری به ریشه‌های انقلاب اسلامی، اهداف و نتایج آن نیز اشاره کردند. ایشان هدف انقلاب را تشکیل نظام اسلامی و به صحنه آوردن حاکمیت اسلام بیان کردند و مسایلی نظیر برگرداندن دینداری به فضای زندگی همه عالم حتی کشورهای غیر اسلامی و سخن گفتن از استقلال و آزادی توسط روشنفکران، دانشجویان و انسانهای متعهد را از برکات این انقلاب ذکر نمودند. طی این سخنان ایشان مهم ترین مسایل پیرامون انقلاب اسلامی را تمسک به اسلام و حفظ اتحاد در عرصه داخلی و خارجی اعلام کردند و با توجه به تلاش دشمنان برای مقابله با ایران از طریق تهاجم تبلیغاتی، سیاسی و نظامی ـ امنیتی، تنها راه مقابله را تلاش برای پیشرفت در همه عرصه‌ها و افزایش اتحاد و همدلی فرمودند.

3/1- لزوم تحلیل کلان در مورد انقلاب اسلامی: معظم له در دیدار عمومی با مردم شیراز لزوم دارا بودن تحلیل کلان در مورد انقلاب اسلامی را مورد اشاره قرار دادند و فرمودند که به هنگام تحلیل پدیده باید سه عنصر اصلی حادثه را در کنار یکدیگر مورد توجه قرار داد؛ عناصری همچون عوامل بالادستی شامل انگیزه و هدف مردم، عوامل میان دار یعنی مردم ایران و عوامل معارض انقلاب یعنی جریانهای مخالف انقلاب اسلامی را باید مد نظر قرار داد. از نظر ایشان چنین نگاهی به انقلاب سبب خواهد شد تا تبلیغات دشمن علیه انقلاب خنثی شود و همه مردم در برابر کشور و نظام احساس مسئولیت کنند.

مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید و دانشجویان استان فارس (14/2/87) نیز دارا بودن نگاه کلان نسبت به انقلاب اسلامی را دوباره متذکر شدند. در این سخنان ایشان دو موضوع هدف انقلاب اسلامی و موانع پیش‌روی آن را از ابعاد این نگاه کلان دانستند. ایشان هدف انقلاب را ساختن ایرانی مستقل، آزاد، برخوردار از ثروت و امنیت، متدین، بهره‌مند از معنویت و اخلاق ، پیشرو در مسابقه جامعه عظیم بشری در علم و بقیه دستاوردها، برخوردار از آزادی و الگوی سایر جوامع اسلامی ذکر کردند.

4/1- موانع انقلاب اسلامی:  رهبر معظم انقلاب در ادامه سخنان خود با اساتید و دانشجویان استان به موانع درونی و بیرونی انقلاب اسلامی اشاره کردند. از نظر ایشان ضعف فکری و عقلانی، راحت طلبی، عدم اعتماد به نفس و سلطه‌پذیری از موانع درونی انقلاب بود و موانع بیرونی هم همه حربه‌های دشمنان داخلی و خارجی علیه انقلاب اسلامی را شامل می‌شود. رهبر معظم انقلاب موانع درونی و بیرونی را هم در شرایط امروزی زنده دانستند و تجمل پرستی و دشمنی‌های آمریکا را در همین راستا توصیف کردند.

5/1- انقلاب اسلامی ،‌پدیده ای ماندگار:  از نظر مقام معظم رهبری انقلاب اسلامی به مثابه حادثه عاشورا، پدیده‌ای ماندگار و فراموش ناشدنی در تاریخ خواهد بود و آثار و نتایج آن هم در طول تاریخ پا بر جا خواهد بود. رهبر معظم انقلاب در دیدار با خانواده‌های شهید استان فارس(13/2/87) به این مطلب اشاره کردند. ایشان تحلیل های سال های گذشته را که معتقد بودند انقلاب اسلامی تمام شده و امام را باید به موزه تاریخ سپرد، از سوی انسانهای نادان و بی عقل توصیف کرده و تصریح نمودند که امروزه آثار یأس از آن تحلیل در سخنان همان افراد مشاهده می شود.

2- توطئه های دشمن و شرایط کنونی ‌ما

نگاهی به سخنان و بیانات مقام معظم رهبری طی سالهای اخیر نشان می‌دهد که ایشان به همان نسبت که در مورد توطئه‌های دشمن سخن می‌گویند، از توانایی‌ها، ظرفیت‌ها و پیشرفت‌های ایران اسلامی و جوش و خروش مردم ایران در تحقق اهداف خود سخن رانده‌اند. حتی به جرات می‌توان گفت که تاکید رهبری در موضوع دومی و آسیب شناسی این مقوله جهت بهتر شدن آن بیشتر از اولی است؛ توگویی از نظر معظم له هر چند دشمن عزم خود را در مقابله با ایران اسلامی از دست نداده اما چون توانایی آن ضعیف شده و از آن طرف ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های نظام جمهوری اسلامی افزون شده است، لازم است تا این بعد برجسته‌تر شود و معایب و محاسن آن آشکارتر.

1/2- سرمایه عظیم ملت ایران: نگاهی به مجموعه بیانات رهبری در استان فارس هم نکته فوق را اثبات می‌کند. رهبر معظم انقلاب در دیدار با نیروهای مسلح این استان (12/2/87) و دیدار با مردم شهرستان نور آباد ممسنی (15/2/87) با توصیف ویژگی‌ها و امتیازات ملت ایران به سرمایه‌ی عظیم نیروی انسانی در مقابل دشمنان اشاره کردند. همچنین مضمون کلام ایشان در دیدار با بسیجیان و نخبگان استان فارس تاکید بر وجود نیروی انسانی با ارزش در ایران و لزوم بهره‌گیری مفید از آن بود. این موضوع در حالی است که معظم له طی سخنان متعددی شرایط دشمن را ضعیف ارزیابی کرده و توان آن را تنها در حد یک جنگ روانی اعلام نمودند . نگاه دقیق‌تر به این موضوعات، ادعای فوق را اثبات می‌کند.

2/2-  شرایط کنونی جهان و دشمنان: رهبرمعظم انقلاب در دیدار با نیروهای مسلح استان فارس(12/2/87) به این موضوع  اشاره کردند. از نظر ایشان ویژگی سیاست جهانی بی تقوایی است و بی تقوایی موجب شده است تا دشمنان با حربه خدعه و فریب حتی به دوستان خود هم وفادار نباشند. از نظر رهبری نوع رفتار مستکبران عالم با صدام کاملاً روشن کننده ماهیت دشمنان و مستکبران است و نمونه خوبی است برای کسانیکه به قدرت ها حسن ظن دارند.

معظم‌له در دیدار با مردم کازرون (‌16/2/87)‌دشمنان پیش روی انقلاب اسلامی و ملت ایران را شبکه جهانی استکبار یعنی سردمداران قدرت اقتصادی ظالمانه ی امروز دنیا و دولت هایی که با این شبکه مستکبر جهانی در ارتباطند، معرفی کردند. از دیدگاه رهبری هدف اصلی دشمنان در مورد ایران ، سلب هویت اسلامی ایران و تبدیل کردن آن به یک جامعه راکد، عقب مانده، فاسد و همراه با ابتذال است. از دیدگاه ایشان ، دشمن مخالف اصل نظام جمهوری اسلامی بوده و مخالف شعارهای اصولی نظام است. رهبرمعظم انقلاب در دیدار با خانواده های شهید استان فارس( 13/2/87) به این مسئله هم اشاره کردند که «‌آنها (‌آمریکا ) به خاطر اینکه فلان مسئول در کشور فلان حرف را زده است یا سیاست ما فلان جور حرکت کرده است با مادشمن نیستند، آنها به خاطر بیداری ملت ایران با ما دشمنند.»

پدیده بیداری اسلامی که از نظر مقام معظم رهبری بر اثر وقوع انقلاب اسلامی شدت و وسعت بیشتری یافته است در هر نقطه ای از جهان اسلام که رشد بیشتری داشته باشد، دشمنی آمریکا و سایر سلطه طلبان را بیشتر بر می انگیزد و چون ایران اسلامی کانون این بیداری محسوب می شود یکی دیگر از اهداف دشمن دورساختن ایران از چشم مسلمان است تا الگوگیری آنها از ایران اسلامی کاهش یابد. با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم شهرستان لار، نورآباد ممسنی و کازرون روش های دشمن جهت مقابله با ایران عبارتنداز:

_ ایجاد اختلاف در بین سلایق مختلف سیاسی و بین مذاهب اسلامی؛

_ جنگ روانی و تبلیغات منفی علیه توانائی های کشور، گذشته پرافتخار آن و انکار قدرت درونی و بیرونی ایران ؛

_ تحریم اقتصادی و ایجاد اخلال در روند توسعه اقتصادی کشور؛

_‌حمایت از رواج ابتذال، فساد و فحشا و اعتیاد به موادمخدر در ایران جهت از بین بردن نسل جوان؛

_ یارگیری از بین نیروهای داخلی و همراه کردن آنها با خود جهت اجرای طرح های مورد نظر؛

3/2- طرح های منطقه ای دشمنان: رهبر معظم انقلاب علاوه بر ترفندهای دشمن در مورد ایران به فعالیت های سلطه طلبان در عرصه منطقه ای هم اشاره فرمودند. ایشان در دیدار با مردم شهرستان لار، ( 19/2/87)‌سیاست منطقه ای دشمن را تسلط برآبراه و گذرگاه های بزرگ دنیا به بهانه ای ایجاد امنیت عنوان کردند. طی این سخنان، رهبری به موضوع دخالت آمریکا در عراق و فلسطین اشاره فرمودند و حضور اشغالگران را مهم ترین وسیله ی ناامنی عراق دانستند . ایشان دخالت آمریکا در فلسطین را نیز سبب کورتر شدن گره مشکلات دانسته ودر ادامه تصریح کردندکه این مشکلات حل خواهد شد؛ اما آن روز از موجودیت وهویت استکباری آمریکا چیزی باقی نخواهد ماند.

تأکید رهبر معظم انقلاب بر شکست دشمن و عدم اهمیت جنگ روانی آن، موضوعی است که در سخنان متعدد ایشان مشاهده می شود. رهبری در سخنان خود با مردم کازرون (16/2/87) تصریح کردند که دشمن در منطقه دچار ناکامی‌های زیادی از جمله ناکامی در زدودن فکر فلسطین از ذهن ملت ها، ناتوان  در ساخت حکومت مطلقه ی یک جانبه در عراق و عدم موفقیت در پیاده کردن نقشه خود در لبنان شده است.

4/2- توانائی های ایران: همانگونه که گفته شد سخنان مقام معظم رهبری در مورد ملت ایران و توانایی های نظام جمهوری اسلامی کاملاً همراه با امیدواری و آینده ای مطلوب است. که به این معنا که از نظر معظم له در آینده ایران اسلامی به عنوان الگویی در راه توسعه و پیشرفت برای کشورهای جهان مطرح خواهد شد. ایشان طی دیدارهای مختلف در استان فارس ویژگی های ملت ایران را به صورت ذیل بیان فرمودند:

_ ملت ایران، ملتی بزرگ و کهن، عمیقاً مؤمن، ایستاده در برابر توطئه های دشمن، آماده و با نشاط، شجاع و رشید و آگاه و هوشمند است.

_‌مردم ایران برای رسیدن به عزت حاضر به پرداخت هزینه هستند.

_‌جهت گیری مردم ایران به سوی کمال ، عزت کامل، استقلال کامل و پیاده شده کامل ارکان دین است.

- ملت ایران استکبار را رد می کند و فکر تجاوز به کشورهای دیگر را در سرندارد.

_ دل های گرم به ایمان مردم ایران و عزم راسخ آنها سرمایه مهمی در دفاع از کشور محسوب می شود.

_ «ملت ایران؛ این ملت بزرگ و کهن لقمه ای نیست که هیچ ابرقدرتی به آسانی بتواند آن را فرو بدهد و این جرأت و گستاخی در دشمنان ملت ایران نیست که وارد میدانی شوند که خروج از آن میدان برای آنها امکانپذیر نیست» ( سخنان رهبری در دیدار با نیروهای مسلح استان فارس(12/2/87)‌

ب) بعد اقتصادی

1- تحریم اقتصادی حربه ناکارآمد دشمن

از دیدگاه رهبر معظم انقلاب، دشمنان نظام اسلامی با ناکام ماندن در استفاده از روش های خشونت آمیز علیه ملت ایران نظیر جنگ 8ساله و تحریک قومیت ها، اکنون روش های استحاله فرهنگی، تحریم اقتصادی و اخلال گری در فعالیت های اقتصادی ایران را دنبال می کنند. اما از نظر رهبری آنها در این راه هم شکست خواهند خورد. ایشان در دیدار عمومی با مردم شیراز تصریح کردند که در این سی سال که دشمن ما را تحریم اقتصادی نمود، ملت ایران به هیچ وجه ضرر نکرد بلکه از تحریم به نفع پیشرفت استفاده نمود و کسب توانایی در سایه تحریم سبب شده تا امروز به قدرت اول منطقه تبدیل شود.

2_ گرانی پدیده ای جهانی و سوء استفاده دشمن 

در شرایط کنونی هرچند گرانی و تورم در کشور افزایش یافته است اما همانگونه مقام معظم رهبری فرمودند موضوع گرانی پدیده ای جهانی و به جهت کمبود شدید مواد غذایی است. لکن همچنانکه معظم له می فرمایند، دشمنان سعی دارند از این مساله به عنوان حربه تبلیغاتی علیه نظام اسلامی بهره گیرند. این موضوع در حالی است که بنا به فرمایش مقام معظم رهبری امروز دنیای غرب بیش از دیگران درگیر مشکلات اقتصادی است و این موضوع طی شصت سال گذشته سابقه نداشته است. همچنین معظم‌له معتقدند که با وجود این گرانی ها باز هم مشکلات مردم ایران به مراتب از سایر کشورها کمتر است.

3_ احساس مسئولیت همگانی و صرفه جویی اقتصادی

از دیدگاه رهبری با توجه به اینکه امروزه هدف دشمن اخلا گری اقتصادی در کشور است و سعی دارد با تبلیغات وانمود سازد که اقتصاد ایران با اخلال مواجه است، بنابراین باید همه مردم و مسئولین احساس مسئولیت کنند و برای رفع مشکلات تلاش نمایند.

راهبرد دیگر معظم له در حل مشکلات اقتصادی صرفه جویی، و انضباط مالی است. از نظر ایشان مردم ایران تا اندازه ای به بیماری مصرف گرایی مبتلا هستند. ایشان در دیدار با اساتید و دانشجویان شیراز ( 14/2/87) مسابقه اشرافی‌گری و تجمل پرستی را مانع درونی امروزین نظام دانسته که در راه تحقق آرمان انقلاب اسلامی قد علم می کند و از بین بردن این بیماری نقش مهمی در حل مشکلات اقتصادی خواهد داشت.

ج)بعد فرهنگی

1- تسمک به اسلام تنها راه رهایی

مقام معظم رهبری در جایگاه یک رهبر دینی همواره راه نجات ملت ایران و سایر مسلمانان را تمسک به اصول اسلامی اعلام کرده‌اند. ایشان در دیدار با مردم شهرستان لار (19/2/87) رسیدن به رفاه عمومی، پیشرفت علمی، استقلال، عزت و آزادی را تنها با تمسک به دین اسلام قابل حل دانستند. ایشان همچنین خطاب به اساتید و دانشجویان شیراز تصریح کردند که پیشرفت کشور باید بر اساس ارزش‌های اسلامی باشد و لازم است نقشه پیشرفت اسلامی ـ ایرانی تدوین شود. معظم له در همین دیدار یکی از توصیه‌های اساسی خود را به لزوم رعایت دینی اختصاص دادند و آن را مایه توجهات الهی و پیشرفت عنوان کردند.

2- هشدار نسبت به عرفان های پوچ و ادیان منسوخ

رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان شیراز (14/2/87) نسبت به وجود برخی عرفان های مادی پوچ و ادیان منسوخ در شیراز هشدار داده و جوانان را نسبت به این خطر آگاه نمودند و فرمودند که تنها با یک بنیه ی فکری و اعتقادی محکم است که می‌توان از دام این گروهها نجات یافت.

3- تاکید بر جایگاه شهید و شهادت و تأثیر آن بر روحیه ملی ایرانیان

بخشی از مهم‌ترین سخنان رهبر معظم انقلاب به دیدار ایشان با خانواده‌های جانبازان و شهداء استان فارس محسوب می‌شود. معظم له در این دیدار به روشنی مقام شهدا و نقش آنها را در سرنوشت کشور تبیین نمودند و تجلیل فراوانی از خانواده‌های آنها به‌عمل آوردند. اهم سخنان رهبری در این‌باره به این‌صورت است:

1/3- شهادت و ایثارگری به برداشتن موانع از سر راه انقلاب انجامید.

2/3- وجود شهید از چند بعد دارای شگفتی است: انگیزه‌ او برای حرکت به سمت جهاد، تلاش وافر او و فداکاری در میدان جهاد و صبر و استقامت خانواده‌های شهید جزء شگفتی‌های این وجود نورانی است.

3/3- خون شهدا دنیای ظلمات و تاریک بشر را روشن می کند.

4/3- مهم‌ترین تاثیر شهدا بر روحیه ملی ایرانیان بود. از نظر مقام معظم رهبری شهدا توانستند ملتی را که چندین قرن زیر سیطره ظلم بوده و استبداد پذیر شده بود به ملتی ضد استبداد، با نشاط، سرافراز و با عزم و اراده‌ی مستحکم و راسخ تبدیل کنند و این کار شهدا تا ابد ایرانیان را مدیون خود ساخته است.

5/3- خانواده‌های ‌شهدا و جانبازان نقش مهم و اساسی در ادامه راه شهدا ایفا نموده‌اند و مردم ایران و نیز فرزندان شهدا و جانبازان باید تلاش و کوشش خود را در راه توسعه و اعتلای ‌نظام ایفا نمایند. در غیر اینصورت قدرشناس شهدا نخواهند بود.

4- ایجاد فضای امیدواری در کشور

آنچه مسلم است اینکه مقام معظم رهبری همواره در سخنان خود به مخاطبین امیدواری داده و چشم انداز روشنی را از آینده نظام ترسیم می‌کنند؛ اما در دیدار با نخبگان و فرهیختگان استان فارس (17/2/87) این مساله را به صورت جدی‌تر و عینی‌تری همراه با چالش‌های موجود مطرح نمودند. ایشان توضیح دادند که در حال حاضر ملت ایران به مرحله خود آگاهی رسیده و احساس اینکه باید در راه توسعه شتابان حرکت نمود در میان جوانان رونق گرفته است. رهبر معظم انقلاب تصریح کردند که : «همه نشانه‌ها مژده‌ای امید به ما می‌دهند؛ مژده پیشرفت می‌دهند؛ در همه‌ی بخش‌ها» در این دیدار یکی از نکات اساسی مورد اشاره رهبری وجود فعالیت‌های مخفی و خطرناکی است که سعی دارند سیاه نمایی و ناامیدسازی را در کشور ترویج دهند. رهبر معظم انقلاب نسبت به چنین تحرکاتی هشدار داده و تاکید نمودند که باید با این حرکات مبارزه شود.

د) علمی و آموزشی

1- آموزش همراه با پرورش

رهبر معظم انقلاب در دیدار با معلمان استان فارس (12/2/87) در باب تعلیم و تربیت در اسلام، جایگاه معلم و الزامات و ضرورت‌های آموزش و پرورش نکات اساسی را متذکر شدند که عبارتند از:

1/1- معلم در فرهنگ اسلامی هویت جمعی دارد به این معنا که معلم در فرایند زندگی بخشیدن و ولادت بخشیدن به یک انسان است و باید گفت که نسبت به این مساله کم توجهی شده است.

2/1- قبل از اینکه فرهنگ غرب در کشور ما رواج یابد، ارزشگذاری مطلوبی در مورد معلمین وجودداشت؛ لکن استحاله فرهنگی در زمان پهلوی سبب شد تا این ارزش و توجه نسبت به معلم ضعیف شود. بنابراین از آنجا که در اسلام جایگاه و شان رفیعی برای معلمین در نظر گرفته شده و بر اساس احادیث، پیامبر (ص) خود را معلم معرفی می‌کند، باید ارزشگذاری در مورد معلمین بر اساس ارزش‌های اسلامی باشد.

3/1- لازم است که موضوع تحول در آموزش و پرورش با جدیت دنبال شود. به این معنا که اولاً نباید آموزه‌های غرب را تماماً پذیرفت بلکه باید آن را بر اساس نیازها و انتخابات خود ساماندهی کرد و ثانیاً نباید تا ابد در مرحله شاگردی نسبت به غرب ماند بلکه باید تولید علم را با تمام توان دنبال کرد.

4/1_ دایره آموزش و پرورش وسیع تر از دانشگاه است بنابراین معلمین باید افرادی فرزانه، دانا و صاحب علم باشند.

5/1_ یکی از بهترین سنت هایی که در ایران بعد از انقلاب پایه گذاری شد تأسیس معاونت پرورشی بود. هر چند این ایده صحیح است که همه معلمین در رشته های مختلف باید به تعلیم اخلاق هم بپردازند اما تعطیل کردن معاونت پرورشی در سال های گذشته به این بهانه کاردرستی نبود. آموزش بدون پرورش سبب ضایع شدن نسل انسانی شده و همان نتیجه را که برای کشورهای غربی به همراه داشته است، برای ما هم خواهد داشت.

علاوه بر نکات فوق که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب بود، ایشان در این دیدار خواستار مبارزه جدی تر با بیسوادی شدند و فرمودند که آموزش و پرورش باید حدود و سنی را مثلاً (پنجاه سال) مشخص کند و افراد زیر پنجاه سال را الزام نماید تا حتماً با سواد شوند.

 2_ لزوم تدوین نقشه پیشرفت اسلامی _‌ایرانی

مقام معظم رهبری در سخنان خود با اساتید و دانشجویان استان فارس (‌14/2/87) الگوهای شرقی و غربی توسعه را مردود دانسته و فرمودند که غلط بودن الگوی توسعه سوسیالیستی در همان اوایل روشن شد و امروزه هم یک گفتمان عمومی در بین مسئولان کشور مبنی بر غلط بودن الگوی توسعه غربی شکل گرفته است. ایشان علت این مساله را انتقاد گسترده ملل شرق و اندیشمندان غرب از نسخه توسعه ذکر کردند. از این رو ایشان در این شرایط تنها راه توسعه را تدوین الگوی توسعه اسلامی _‌ایران معرفی کردند. مقام معظم رهبری اساتید و دانشجویان را موظف به تهیه چنین الگویی دانسته وراهبرد کلی خود را در این زمینه، کسب علم، تحقیق و نظریه سازی در محیط دانشگاه اعلام کردند.

3_ راهبردهای دانشگاهی و دانشجویی

رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان استان فارس( 14/2/87) چند راهبرد اساسی را در مورد وظایف دانشجویان مطرح نمودند که پاره ای از آنها تأیید نظر دانشجویان سخنران بود:

1/3_ حمایت از تأسیس پژوهشگاه دانشجویی توسط مسئولان مربوطه؛

2/3_ حمایت از علوم پایه به مثابه یک گنجینه با ارزش؛

3/3_ محیط دانشجویی محل تصمیم سازی نه تصمیم گیری: معظم له در این باره با تفکیک تصمیم سازی از تصمیم گیری تصریح کردند که تصمیم سازی در محیط دانشجویی مسئله مطلوبی است و دانشجو باید با فکر خود و زبان بازخود این مسئله را دنبال کند؛ لکن تصمیم گیری مخصوص مسئولین است و اگر این موضوع وارد محیط دانشجویی شود بسیاری از هنجارها را فرو خواهد ریخت.

4/3_‌حمایت از گفتمان سازی تولید علم و تلاش جهت توسعه و پیشرفت این گفتمان در محیط دانشگاه ؛

5/3_ حمایت از مطرح شدن نظریات اجرایی دولت در محیط دانشگاه قبل از عملی شدن.

4_ راهبرد در مورد نخبگان و فرهیختگان

1/4_ حمایت از نخبگان به عنوان یک منبع عظیم نیروی انسانی؛

2/4_‌امیدواری به کسب تمدن اسلامی جهت ارائه الگوی مطلوب به امت اسلامی؛

3/4_ توجه به اینکه ما دچار عقب ماندگی بودیم و با خود آگاهی ملت توانستیم تصمیم بر پیشرفت خود را عملی کنیم و از این رو باید این راه را با قوت ادامه دهیم. و امید بخشیدن نخبگان به ملت در این زمینه اقدامی اساسی محسوب می شود.

هـ ) بعدنظامی و امنیتی

1_ اهمیت و جایگاه امنیت

رهبر معظم انقلاب در دیدار با نیروهای مسلح استان فارس(12/2/87) با اشاره به حدیث امام سجاد(ع) که می فرمایند: «‌نیروهای مسلح دژ امنیت ملی است» تصریح کردند که بدون امنیت هیچ لذتی در زندگی جوامع بشری حتی پیشرفته وجود نخواهد داشت.

2_‌دنیا محکوم سیاست سلطه است؛ دنیا دنیای تجاوزگری است و جمهوری اسلامی ایران ضمن اینکه هیچ تهدیدی برای کشورهای همسایه و دیگران نیست اما امروزه در عرصه جهانی اثبات کرده که هر گونه تجاوزی را با قدرت پاسخ خواهد داد.

 3_‌ از دیدگاه رهبر معظم انقلاب نباید در مقابل سلطه گران خوشبین بود بلکه استکبار همیشه در فکر تجاوز است و آنجایی که با محاسبات مادی خود تصور کند می‌تواند گام های تجاوزکارانه بردارد، تأمل نخوهد کرد. لکن از دیدگاه رهبری کشور ایران لقمه ای نیست که هیچ ابرقدرتی به آسانی بتواند آن را فرو دهد.

4_ هرچند در شرایط کنونی تبلیغات و جنگ روانی دشمن ابزار تهاجم آنها محسوب می شود اما از دیدگاه رهبری این مقوله چندان ارزشی ندارد.

5_ براساس سخن رهبری همگی نیروهای مسلح باید روز به روز خود را نیرومندتر کنند و نوآوری در نیروهای مسلح به همین معنا است. یعنی ضمن اینکه در زمینه ساخت سلاح و ادوات نظامی باید نوآوری باشد، در آموزش، سازماندهی و تشکیلات، شیوه های پشتیبانی و دستور العمل های رزمی نیز باید نوآوری وجود داشته باشد.

6_ دوران بوش ناامن ترین دوران تاریخ بشر است. رهبر معظم انقلاب با تصریح به این مساله فرمودند که « دوران بوش دوران سیاه و تاریک، دوران ناامن‌ترین شدن دنیا ، دوران رشد تروریزم در سراسر دنیاست.»

7_ لزوم حفظ هویت بسیجی: رهبر معظم انقلاب در دیدار با بسیجیان استان فارس (14/2/87) بسیج را شجره طیبه انقلاب اسلامی معرفی کردند که محل حضور متعهد ترین ، مشتاقترین و پرانگیزه ترین افراد است که صحنه را هیچ وقت خالی نکرده اند. ایشان شکل‌گیری بسیج را از نوآوری های حضرت امام (ره) دانستند و سپاه پاسداران را برخاسته از مجموعه بسیج توصیف کردند. ایشان با ذکر اینکه در دفاع از اسلام، و عرصه های علمی بسیج نقش خود را به خوبی ایفا نموده جهت حفظ هویت بسیجی فرمودند که باید پایه های معارف دینی را در دل‌ها مستحکم نمود و در این زمینه می توان از آثار شهید مطهری بهره گرفت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات