سیاسی >>  انتخابات >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۰۱۷۷۹

کدام استان‌ها و شهرها بیشتر و کدام یک کمتر رأی دادند؟!

در گزارش ویژه وزارت برگزار کننده انتخابات، آرای استان‌های کشور به تفکیک شهرستان‌ها قید و در نهایت هم آمار مجمع استان جمع بندی شده است. در این گزارش، مجموع آرای مأخوده، آرای باطله، آرای سفید بررسی شده و در پایان، آرای چهار کاندیدای رقابت‌ها یعنی حسن روحانی، سید ابراهیم رئیسی، مصطفی میرسلیم و مصطفی هاشمی طبا هم به تفکیک آمده است.
بیست روز پس از برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و اعلام نتایج آن، وزارت کشور به عنوان متولی برگزاری انتخابات، گزارشی از وضعیت آرای انتخاباتی ۳۱ استان کشور منتشر کرده است.

به گزارش «تابناک»؛ در گزارش ویژه وزارت کشور به عنوان متولی و برگزار کننده انتخابات، آرای استان‌های کشور به تفکیک شهرستان‌ها قید و در نهایت هم آمار مجمع استان جمع بندی شده است.

در این گزارش مجموع آرای مأخوده، آرای باطله، آرای سفید بررسی شده و در نهایت آرای چهار کاندیدای رقابت‌ها یعنی حسن روحانی، سید ابراهیم رئیسی، مصطفی میر سلیم و مصطفی هاشمی طبا هم به تفکیک آمده است.

در این میان نکته قابل توجه اینکه پس از تهران، به عنوان پرجمعیت‌ترین شهر کشور که جمع آرای مأخوذه اش ۶ میلیون و ۲۱۴ هزار و ۵۹۲ نفر است، از مجموع ۶ میلیون و ۷۶ هزارو ۲۳۲ رأی صحیح تهرانی‌ها حسن روحانی ۴ میلیون و ۴۵ هزارو ۳۵۷ رای، ابراهیم رئیسی یک میلیون و ۹۱۸ هزار و ۳۹۰ رأی و مصطفی میر سلیم ۸۲ هزارو ۶۲۵ رأی و مصطفی هاشمی طبا ۲۹ هزارو ۸۶۰ رأی را از آن خود کرده اند.

استان خراسان رضوی با جمع آرای مأخوذه ۳ میلیون و ۴۵۶ هزارو ۳۸۲ نفر رتبه دومین استان از نظر مشارکت مردم پای صندوق‌های رأی را به خود اختصاص داده است که ۳ میلیون و ۳۹۷ هزارو ۳۷ رأی آن آرای صحیح محسوب شده است. از این آمار هم حسن روحانی یک میلیون ۴۳۷ هزار و ۳۸۲ رای، ابراهیم رئیسی یک میلیون و ۹۰۳ هزار و ۷۶ رأی، مصطفی میر سلیم ۴۲ هزارو ۵۱۲ رأی و مصطفی هاشمی طبا هم ۱۴ هزار و ۷۶ رأی داشته اند.

استان‌های سوم تا پنجم کدام اند؟

پس از استان خراسان رضوی، استان اصفهان با مجموع آرای ۲ میلیون و ۵۸۷ هزارو ۹۷۵ رأی، استان خوزستان با مجموع آرای ۲ میلیون و ۲۶۴ هزار و ۶۱۱ نفری و استان مازندران هم با ۲ میلیون و ۱۱۰ هزار و ۱۶ نفری هم سومین، چهارمین و پنجمین استان هایی هستند که مشارکت مردمی قابل توجهی داشته اند.

از آرای استان اصفهان، ۲ میلیون و ۵۰۳ هزارو ۲۱۶ رأی آرای صحیح محسوب شده که از این میان، حسن روحانی با یک میلیون و ۴۰۱ هزارو ۴۸۶ رای، ابراهیم رئیسی با یک میلیون ۴۵ هزارو ۹۳۲ رأی، مصطفی میر سلیم با ۳۷ هزار و ۷۷۵ رأی و مصطفی هاشمی طبا با ۱۸ هزار و ۲۷ رأی اولین تا چهارمین رأی استان بوده اند.

از آرای استان خوزستان هم ۲ میلیون و ۱۵۴ هزار و ۳۲ رأی صحیح محسوب شده که رأی روحانی یک میلیون و ۱۹۴ هزارو ۴۲۳ تن، رأی ابراهیم رئیسی ۹۲۰ هزارو ۹۷۰ نفر، رأی مصطفی میر سلیم ۲۳ هزار و ۵۰۷ نفر، رأی مصطفی هاشمی طباهم ۱۵ هزارو ۱۳۲ نفر اعلام شده است.

استان مازنداران هم ۲ میلیون و ۳۵ هزار و ۵۰۲ رأی صحیح داشته که سهم روحانی یک میلیون و ۲۶۶ هزار و ۸۸۹ رأی، سهم ابراهیم رئیسی ۷۳۲ هزارو ۴۷۵ رأی، سهم مصطفی میر سلیم ۲۵ هزارو ۷۳۰ رأی و سهم مصطفی هاشمی طباهم ۱۰ هزارو ۴۰۸ رأی بوده است.

استان آذربایجان غربی هم با مجموع آرای یک میلیون و ۶۱۰ هزار و ۳۸۰ نفری، استان کرمان هم با یک میلیون ۵۷۴ هزارو ۳۹۳ رأی و استان گیلان هم با یک میلیون و ۵۶۵ هزار و ۳۷۷ رأی و استان البرزهم با یک میلیون ۲۷۵ هزارو ۲۲۵ رأی و استان سیستان و بلوچستان هم با یک میلیون و ۲۱۳ هزارو ۱۲۴ رأی مقام‌های ششمین، هفتمین و هشتمین، نهمین و دهمین آمار مشارکت انتخاباتی استان‌های کشور را به خود اختصاص داده اند.

کدام استان‌ها کمترین مشارکت را داشته اند؟

گفتنی است، استان‌های خراسان جنوبی، کهگیلویه وبویر احمد و ایلام در رده‌های ۲۹، ۳۰ و ۳۱ امین استان‌ها به ترتیب با آرای ۴۷۰ هزار و ۷۶۱ رأی، ۳۷۶ هزار و ۷۳۰ رأی و ۳۴۱ هزارو ۴۳۶ رأی پایین‌ترین آمار مشارکت را به خود اختصاص داده اند.

آنچه وزارت کشور به عنوان نتایج تفکیکی آراء انتخابات ریاست جمهوری در شهرستان ها و استان ها اعلام کرده است، بدین شرح است؛

باسمه تعالي

انتشار نتايج تفصيلي انتخابات دوازدهمين دوره رياست جمهوري در سراسر كشور


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات