صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۰۱۹۹۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 27 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اعتماد نکردن به دشمن از تجربه‌های اساسی در مدیریت کشور است که باید به آن توجه کامل شود. هر کجا عرصه با بیگانگان است باید با دقت، وسواس و احتیاط کامل وارد شد و در لحن و بیان هم به گونه‌ای سخن گفت که اعتماد به دشمن در آن احساس نشود.(1396/30/22)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز         
نقض متن و روح برجام
مجلس سنای آمریکا با 98 رأی موافق و دو رأی مخالف، طرح جامعی را که خواستار تحریم ایران به‌ بهانه‌های مختلف است، به تصویب رساند. این طرح موسوم به «اس.722» به منظور مقابله با فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران از 12 بخش تشکیل شده است و دایره وسیعی از فعالیت‌های ایران را هدف قرار می‌دهد. البته طرح مذکور باید به تأیید مجلس نمایندگان آمریکا برسد و پس از آن نیازمند امضای رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود. بر اساس این طرح، دولت آمریکا ظرف مدت 90 روز باید تحریم‌های جدیدی علیه افراد و نهادهای فعال در توسعه برنامه‌های موشکی ایران تصویب کند. طرح تحریمی مذکور سه محور دارد: تحریم‌ موشک بالستیک که افراد مرتبط با برنامه موشک بالستیک ایران و کسانی را که با آنها معامله دارند، هدف قرار می‌دهد، تحریم‌ علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به‌ اتهام حمایت از تروریسم و تحریم تسلیحاتی که بر اساس آن، کلیه افرادی که در فروش، تأمین قطعه، تعمیر و انتقال تانک، خودروی زرهی، تسلیحات با کالیبر بالا، هواپیماهای جنگی، بالگردهای تهاجمی، کشتی، موشک و سامانه‌های موشکی به ایران نقش‌آفرین باشند، تحریم می‌شوند. به هر حال، در ارتباط با این اقدام آمریکا توجه به چند نکته ضروری است:
1ـ آمریکا با این اقدام درصدد است ساختمان تحریم‌های ضدایرانی را حتی شدیدتر و مستحکم‌تر از برهه‌ پیش از برجام کند. در واقع، همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب، پیش از شروع مذاکرات هسته‌ای در دولت یازدهم، فرمودند آمریکا غیر قابل ‌اعتماد است، این اقدام بیش از هر چیزی، ماهیت قابل ‌اعتماد نبودن آمریکا را نشان می‌دهد. هرچند این بار اول نیست که آمریکا به برجام لگد می‌زند.
2ـ اکنون بیش از هر زمان دیگری ثابت شده است که باید از دشمن قطع ‌امید کرد و چاره‌ حل مشکلات کشور در نگاه به درون و اعتماد به ظرفیت‌ها و استعدادهای سرشار داخلی است. بنابراین، انتظار آن است که مسئولان دیگر بیش از این به وعده‌های پوچ دشمن چشم ندوزند و عزم خود را برای شکوفایی با تکیه بر درون جزم کنند.
3ـ تحریم‌های کنونی هم با روح برجام و هم با متن برجام (به ویژه بندهای 26 و 29 برجام) در تعارض است. از این‌ رو، مسئولان امر باید نه تنها به شدت نسبت به این نقض آشکار برجام موضع‌گیری کنند؛ بلکه هیئت نظارت بر برجام و دیگر دستگاه‌های مسئول باید درصدد تنبیه دشمن با اقدام متقابل باشند.

▼ گزارش روز                        
اعتماد به لبخند آمریکا

کوبا کشوری است که نامش با فیدل کاسترو، رهبر مبارزی عجین شده است که دهه‌های متوالی در برابر ایالات متحده آمریکا ایستاد؛ رهبری که استقلال را برای کوبا می‌خواست و هیچ‌گاه لباس نظامی را در راه مقابله با استعمار و امپریالیسم آمریکایی از تن در نیاورد؛ کسی که در جنگ خلیج خوک‌ها شکست سختی را به آمریکا تحمیل کرد و آمریکایی‌ها 638 بار قصد ترور او را داشتند. وی در وصیت‌نامه‌اش می‌نویسد: «انقلاب كوبا دسترنج یك نفر نیست و نمی‌تواند هم باشد. این انقلاب حاصل قهرمانی‌های یك خلق تسلیم‌‌ناپذیر است. میلیون‌ها كوبایی آماده‌اند از این انقلاب تا آخرین قطره ‌خون به دفاع برخیزند. هیچ نیرویی در جهان قادر نخواهد بود مقاومت ما را در هم بشكند و استقلال ما را نابود سازد.» کاسترو به درستی از ملتی می‌گفت که در برابر فشارها از حمله نظامی تا تهدید و تحریم محکم ایستاده بودند؛ اما وقتی فیدل از دنیای سیاست کنار رفت،  سیاست‌مدارانی جای او را گرفتند که لبخند آمریکایی را باور کردند و ایستادگی نزدیک به یک قرن مردم کوبا را با رؤیای دوستی با آمریکا و در آرزوی پایان تحریم و سرازیر شدن سرمایه‌های خارجی درهم شکستند، تا جان کری پس از 54 سال قطع روابط دیپلماتیک، سفارت آمریکا در هاوانا را بازگشایی کند و باراک اوباما اولین رئیس‌جمهور آمریکایی باشد که پس از 88 سال راهی کوبا می‌شود و از پایان تحریم‌ها و آغاز دوستی سخن می‌گوید؛ سخنانی که گرچه جانشینان رهبر انقلابی کوبا، از آن سرمست بودند؛ اما فیدل کاسترو بیمار و خانه‌نشین هرگز آنها را باور نکرد و نه تنها درخواست دیدار اوباما را نپذیرفت، بلکه در سخنانی اعتراضی به این سفر گفت: «ما تمام آنچه را که نیاز داریم به کمک مردم کوبا به دست می‌آوریم و نیازی به پاداش از سوی امپراتوری آمریکا نداریم.» آن روز رسانه‌های جهان از یک اتفاق تاریخی و برتری تعامل با آمریکا بر ایستادگی سخن به میان آوردند و کمتر کسی سخنان رهبر انقلابی کوبا را شنید؛ اما چندان طول نکشید که سخنان فیدل کاسترو در برابر دیدگاه رهبران سازش‌کار کوبا مجسم شود! کمتر از یک سال از سفر اوباما، ترامپ به کاخ سفید رفت و همه تحریم‌های کوبا را بازگرداند و حالا اعلام کرده است: «ما تحریم‌ها علیه کوبا را برطرف نمی‌کنیم. ما از دولت کوبا می‌خواهیم با توافقی جدید بر سر میز مذاکره بیایند که در راستای منافع مردم آنها و مردم ما است.»

▼ خبر ویژه     
انهدام تیم تروریستی در قصرقند سیستان‌وبلوچستان

روابط عمومی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در پی دریافت اطلاعاتی مبنی بر حضور یک تیم تروریستی تکفیری در منطقه عمومی قصرقند سیستان‌وبلوچستان، واحدهایی از قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه به منطقه اعزام و در کنار نیروی انتظامی و اداره کل وزارت اطلاعات استان سیسستان‌وبلوچستان با محاصره ارتفاعات قصرقند با تروریست‌ها درگیر شدند. در این درگیری تعدادی از تروریست‌ها کشته و زخمی و تعدادی نیز متواری شدند. در این اطلاعیه با اعلام اینکه تعقیب تروریست‌های متواری شده در منطقه ادامه دارد، آمده است: طی این عملیات ضد تروریستی افزون بر انهدام یک دستگاه خودروی بمب‌گذاری شده با 600 کیلوگرم مواد منفجره، تعداد پنج بمب آماده اقدامات انتحاری و بیش از 700 کیلوگرم مواد انفجاری همراه با ده‌ها هزار فشنگ و تعدادی سلاح و مهمات دیگر به دست رزمندگان قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه افتاد.
                                                                                                                                 
▼ اخبار
1ـ منتخبان شورای شهر تهران می‌توانند شهردار شوند؟

منتخب مردم تهران در انتخابات شورای شهر اعلام کرد: در جلسه منتخبان پیشنهادی برای اطمینان دادن به مردم و رفع دغدغه‌های جامعه بررسی خواهد شد که طبق آن هیچ‌یک از منتخبان شورای پنجم نمی‌توانند برای تصدی هیچ سمتی از شورا استعفا دهند. حجت‌ نظری درباره اینکه گفته می‌شود منتخبان شورا از موضوع احتمال انتخاب شهردار از بین اعضای شورا عبور کرده‌اند، گفت: علت اینکه اعضای شورا به راحتی از بحث ممنوعیت شهردار شدن هر یک از منتخبان گذر کردند، این بود که همه ما در میثاق‌نامه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان پذیرفته بودیم در صورت ورود به شورا، برای تصدی هیچ سمتی از شورا خارج نخواهیم شد. منتخب مردم تهران در انتخابات شورای شهر ادامه داد: البته در همان جلسه پیشنهادی مطرح شد که به منظور بررسی در دستور جلسه آتی قرار گرفته است. این پیشنهاد هم‌راستا و مشابه میثاق‌نامه شورای عالی است و برای اطمینان دادن به مردم و رفع دغدغه‌های جامعه مطرح شده است.

2ـ پیشنهاد تشکیل نیروی ویژه ضد تروریستی

سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ‌ملی و سیاست‌ خارجی مجلس، با اعلام اینکه این کمیسیون با هدف بررسی حوادث تروریستی اخیر تهران جلسه فوق‌العاده‌ای را با حضور مسئولان امنیتی، انتظامی و نظامی تشکیل داد، گفت: در این جلسه جمع‌بندی شد که باید شرایط جدید را بشناسیم و برنامه‌های خود را با آن تطبیق دهیم. داعش در کشورهای منطقه از محور مقاومت شکست خورده است و سخت به دنبال جبران شکست‌های خود در کشور ایران اسلامی است. در این راستا، ضرورت دارد اقدامات فوری از قبیل استقرار دستگاه هشداردهنده و طراحی و اجرای برنامه جامع تأمین امنیت در ابعاد مختلف انجام شود. افزون بر این، باید آموزش همه نیروها در دستور کار قرار گیرد تا تمرکز صد درصد بر انجام مأموریت محقق شود و اگر امکان دارد یک نیروی ویژه ضد تروریستی تشکیل شود.

3ـ اعتراض آیت‌الله مکارم به سرنوشت حقوق‌های نجومی

آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در مراسم لیالی قدر در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) گفت: امروزه فاصله طبقاتی بسیاری در جامعه ایجاد شده و فاصله بین مردم دارا و ندار بسیار زیاد شده است؛ افرادی در خانه‌های بالای یازده هزار متر زندگی می‌کنند؛ ولی مردمی هم هستند که در خانه ۳۰ متری زندگی می‌کنند؛ فاصله طبقاتی امنیت ما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. این مرجع تقلید در ادامه افزود: افرادی در کشور ما ۱۰ تا ۱۵ شغل دارند؛ ولی جوانان ما به خاطر ۳۰۰ هزار تومن مجبور می‌شوند به یکسری از مشاغل تن دهند. آیت‌الله مکارم‌شیرازی همچنین یادآور شد: ما آخر متوجه نشدیم با اینکه دستگاه قضایی، مجلس، دولت و رسانه‌ها درگیر حقوق‌های نجومی هستند، این مسئله حل شد یا خیر؟ هنوز کسی جوابی برای این سؤال ندارد!

4ـ اتهام‌ اردوغان علیه جمهوری اسلامی ایران
رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌وگویی تلویزیونی، برخلاف به رسمیت شناختن نقش ایران و همکاری‌هایش در حل بحران‌های منطقه‌ای، مانند سوریه و عراق، تهران را به توسعه‌طلبی در خاورمیانه متهم و اقدامات کشورمان را محکوم کرد. رجب طیب‌اردوغان طی مصاحبه با شبکه آرتی‌پی پرتغال، گفت: «آیا سوریه صحنه بازی برای توسعه‌طلبی فرقه‌ای ایران است؟ بله هست. آیا عراق نیز چنین صحنه‌ای است (برای ایران)؟ بله هست. من این مسئله را توسعه‌طلبی فارسی می‌دانیم تا توسعه‌طلبی فرقه‌ای. باید به طور خاص بگویم که من توسعه‌طلبی فارسی را تأیید نمی‌کنم.» گفتنی است، اردوغان در حالی این سخنان را بر زبان آورده که مقامات عراق و سوریه با تقدیر از کمک ایران برای مقابله با تروریست و حفظ یکپارچگی این کشورها، از رویکرد تخریبی ترکیه همواره شکایت داشته‌اند.

▼ اخبار کوتاه

دونالد ترامپ در سخنرانی خود در توصیف توافق میان دولت‌های کاسترو و اوباما گفت: این توافق «به مردم کوبا کمکی نمی‌کند؛ بلکه سبب تقویت رژیم کوبا می‌شود.» به همین دلیل توافق میان واشنگتن و هاوانا را که در سال ۲۰۱۴ میلادی منعقد شده بود، لغو و رژیم کاسترو را «وحشیانه» توصیف کرد. باراک اوباما توانسته بود با این توافق به بیش از نیم قرن تنش میان دو کشور پایان دهد. او تأکید کرد: دستور لغو این توافق باید به سرعت اجرا شود. او همچنین به مردم کوبا و ایالات متحده آمریکا وعده انجام «معامله بهتری» را داد.
شرکت انگلیسی «بریتیش پترولیوم» در جدیدترین گزارش خود با اشاره به تغییر نکردن ظرفیت پالایشگاهی ایران طی چهار سال دولت یازدهم، اعلام کرد: ظرفیت پالایشگاهی ایران از سال 2013 تاکنون بدون تغییر و در سطح 985/1 میلیون بشکه در روز باقی ‌مانده است. ظرفیت پالایشگاه‌های ایران تنها دو درصد از کل ظرفیت پالایشگاه‌های جهان را تشکیل می‌دهند. این در حالی است که مسئولان دولت یازدهم همواره از افزایش چشمگیر ظرفیت پتروشیمی در دولت تدبیر و امید سخن به میان آورده‌اند.
این روزها خبرهایی درباره نقش پر رنگ زنان در ميان فهرست وزارتخانه‌ها در دولت دوازدهم در محافل شنیده می‌شود. در میان پیشنهادات، وزارت آموزش‌وپرورش از جمله وزارتخانه‌هايي است كه احتمال حضور يك زن در رأس آن بسيار بالا است. برخي زمزمه‌ها از احتمال حضور يك زن در وزارت علوم هم حكايت دارد؛ اما آنچه مشخص است، اين است كه اين‌بار برخلاف دولت یازدهم، زنان در بخش‌های مختلف دولت حضور پررنگی خواهند داشت.
بانک مرکزی کویت اعلام کرده است، سرمایه‌گذاری‌های کلانی را در اقتصاد آمریکا انجام داده است و با وجود تصویب بودجه انقباضی در این کشور به مراودات اقتصادی با واشنگتن ادامه می‌دهد. اکنون کویت 31 میلیارد و 300 میلیون دلار اسناد مالی آمریکا را در قالب اوراق بهادار در اختیار دارد که بیش از 6 درصد از ذخایر صندوق ارزی استراتژیک کویت را تشکیل می‌دهد.
ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا مدعی شد، ایران با آزار دادن آمریکا و فعالیت‌های دریایی بین‌المللی در خلیج‌فارس و ارسال موشک‌های کروز پیشرفته ضد کشتی برای شورشیان در یمن در ساحل دریای سرخ، برای دو آبراه که در تجارت جهانی اهمیت بسیاری دارند، یک تهدید تلقی می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات