صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۰۲۴۴۶

از بحران ارزی تا ادعای جدید

1ـ رزمایش ایران ـ چین قابلیت‌های نظامی جدید ایران را نشان داد
چندی پیش تمرین مشترک نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و ارتش جمهوری خلق چین در محدوده آب‌های شرق تنگه هرمز تا دریای عمان برگزار شد. در این تمرین مشترک 700 نفر از کارکنان نیروی دریایی ارتش با ناوشکن‌های «الوند» و «البرز» و یک بالگرد و 700 نفر از کارکنان ناو گروه چینی حضور داشتند. که در آن تبادل اطلاعات، عملیات نقل و انتقالات عمودی و نشست و برخاست بالگرد صورت گرفت. به دنبال این رویداد، نشریه تخصصی نظامی «شفرد میدیا» چاپ انگلیس در تحلیلی با توجه به تصاویر ناوشکن الوند و قیاس آنها با هم نوشت: دیدار ناوگان دریایی چین از ایران ارتقا یکی از کشتی‌های جنگی جمهوری اسلامی را آشکار کرد. این نشریه در ادامه نوشت: توانایی رهگیری، شناسایی و کشف امواج الکترونیک دشمن، ناوگان دریایی ایران را تواناتر کرده و امکان جمع‌آوری اطلاعات گسترده از رقبا را فراهم می‌آورد.

2ـ در وضعیت پیش از بحران ارزی هستیم

بهروز هادی زنوز، اقتصاددان حامی دولت درباره حفظ ثبات مالی و رشد اقتصادی گفت: بحران ارزی که سال‌های گذشته در کشور پیش آمد، به ‌دنبال یک رونق نفتی بود؛ در آن دوران، سیاست دولت تزریق منابع حاصل از نفت به اقتصاد بود و مازاد منابع در ترازنامه رسوب می‌کرد. وی افزود: سیاست‌های مالی انضباطی و سیاست‌های اتخاذی بانک مرکزی دولت یازدهم و همچنین وضعیت رکود شدید و امیدواری به برجام سبب تثبیت نرخ ارز شده، اما این شرایط باثبات نیست و وضعیت پیش از بحران است؛ در دو سال اخیر دولت متحمل استقراض شده و تقاضای کل را افزایش داده است، بانک مرکزی منابع پولی را تزریق کرده و تثبیت نرخ ارز شاید به این دلیل باشد که در سایر بازارها رکود داریم؛ اما سود بانکی بالا است که اگر این وضعیت به هم بخورد و دولت سیاست‌های مالی انبساطی را ادامه دهد، نرخ ارز افزایش می‌یابد.

3ـ امیدواریم روزهای مبادا هیچ‌گاه پیش نیاید

سردار کوثری، جانشین جدید قرارگاه ثارالله در اولین اظهار نظر پس از انتصاب در این پست با بیان اینکه قرارگاه ثارالله هیچ‌گاه در کار ناجا، وزارت اطلاعات و دیگر دستگاه‌های امنیتی یا اطلاعاتی دخالت نمی‌کند، بلکه در جهت ایجاد هماهنگی و به ‌لحظه ‌بودن برای روزهای بحرانی ایفای نقش می‌کند، اظهار داشت: قرارگاه ثارالله بر اساس تشخیص شورای عالی امنیت ملی، همه دستگاه‌های امنیتی، غیر امنیتی و اطلاعاتی را در جهت برقراری امنیت به کار می‌گیرد و به همین دلیل مسئولیت بسیار خطیری را بر عهده دارد. وی با بیان اینکه امیدواریم آن روزهای مبادایی که قرارگاه ثارالله باید در آن نقش‌آفرینی کند، هیچ گاه پیش نیاید، خاطرنشان کرد: در سال‌های ۷۸ و ۸۸، عملکرد قرارگاه ثارالله برای مردم عزیز تهران امنیت‌آفرین بود.

4ـ ادعای جدید آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران

 دادستان‌های آمریکا مدعی‌ شدند، مشاور اسبق نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد که در آمریکا بازداشت ‌شده، مقدمات دیداری بین یک دانشمند هسته‌ای مستقر در آمریکا با مقامات ایرانی را فراهم آورده است. دادستان‌ها اشاره‌ای به نام دانشمند مورد ادعا نکرده‌اند، اما گفته‌اند وی از اتباع ایران است که در یکی از نیروگاه‌های هسته‌ای آمریکا کار کرده است. گفتنی است، احمد شیخ‌زاده مشاور نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد فروردین‌ ماه سال گذشته در آمریکا بازداشت شد. وی قرار است ۱۷ جولای در بروکلین دادگاهی شود؛ اما وکیل وی با توجه به سند دادگاهی جدید خواستار به تعویق افتادن جلسه دادگاه وی شده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات