صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۰۲۵۰۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 12 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) توصیه و مطالبه‌ بنده، تکیه بر تولید داخلی است. اگر ما توانستیم تولید داخلی را رونق دهیم، اشتغال به وجود می‌آید و بیکاری جوانان کاهش خواهد یافت.(96/1/1)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf
▼ حرف روز
جدول دشمن را پر نکنیم!

در روزهای گذشته تحولات گوناگونی در سطوح داخلی، منطقه‌ای و جهانی به وقوع پیوست که به نوعی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، آشکارا یا پنهان، به تلویح یا تصریح به جمهوری اسلامی ایران و نقشی که برای حرکت به سمت افق مورد نظر ملت ایران ترسیم شده، ارتباط پیدا می‌کند؛ اظهارات نخ‌نمای مقامات تازه‌کار کاخ سفید، مانند وزیر خارجه و مسئول سیا درباره تلاش و برنامه‌ریزی برای تغییر نظام جمهوری اسلامی، تجمع سالیانه منافقین در پاریس که با هزینه‌کرد میلیون‌ها دلار از برخی مقامات سابق و لاحق آمریکایی، صهیونیستی، ارتجاع عربی منطقه و اروپایی دعوت به عمل آمد تا عقده‌های فروخفته چهار دهه‌ای خود علیه انقلاب و نظام اسلامی را با تهدید باز کنند، پیگیری روند جدیدی از تحریم‌ها و تحدیدها از سوی نظام سلطه و آمریکا، لفاظی‌های بن‌سلمان و وزرای جنگ و خارجه رژیم صهیونیستی که به پشتوانه حمایت‌های آمریکا جرئت عرض اندام پیدا کرده‌اند و...، بخش‌هایی از تحولات مهمی به شمار می‌آید که با توجه به آنها لازم است نکات زیر مدّ نظر مسئولان مختلف کشور، به ویژه دولت در جایگاه متولی اجرای اصول سیاست خارجه کشور قرار گیرد:
۱ـ تهدیدها و تحریم‌های این‌ چنینی نباید موجب نگرانی برخی از مسئولانی شود که تجربه نشان داده است در مقابل تهدیدها و تحریم‌هایی از این دست به خود می‌لرزند؛ چرا که سخن گفتن از ایران با این میزان بسامد نشان‌دهنده قدرت و اقتدار کشورمان است.
۲ـ ضرورت برخورد فعال با مسائل و طراحی بسته‌های متنوع از واکنش‌ها و پاسخ‌ها به دشمنان، چرا که ملت غیور ایران انتظار دارند مسئولان دولتی با صراحت لهجه در مقابل کسانی که آشکارا به فکر دشمنی و تغییر نظام ما هستند، موضع‌گیری کنند. همان‌طور که مجلس شورای اسلامی در اقدامی متقابل درصدد یک طرح دو فوریتی برآمده است.
۳ـ حفظ و تقویت وحدت و انسجام ملی در بین آحاد مردم و مسئولان با یکدیگر تا یک صدای واحد از درون شنیده شود. در این راستا، بروز و ظهور رفتارهایی مانند اتهام‌زنی به ارگان‌های انقلابی، نظیر سپاه که جان خود را سپر خنثی‌سازی بحران‌ها و فتنه‌ها علیه نظام اسلامی کرده‌اند، تنها جدول طراحی شده دشمنان انقلاب را پر می‌کند.

▼ گزارش روز
روزنه امید!

«باید اکنون تبلیغات انتخاباتی را در فضای خوب پس از انتخابات ادامه بدهیم؟ مشکلات کشور مشکلات ملت ماست که باید با اتحاد برطرف شود. دشمن هیچ وقت نخواسته ما اتحاد داشته باشیم» حدس زدن اینکه عبارات مذکور متعلق به آقای روحانی است، کار بسیار دشواری است؛ اما این عبارات را رئیس دولت یازدهم در اجلاسیه قوه قضائیه به زبان آورده است. روحانی در بخشی از گفته‌های خود با تأکید بر اینکه هیچ‌گاه قوای مختلف کشور به دنبال تخریب یکدیگر نبوده‌اند، گفته است: «دوران انتخابات تمام شده و باید امروز مشکلات کشور را حل کنیم.» اگرچه وی با چند سطر فاصله با نقض این عبارات بار دیگر به منتقدان حمله  کرده و جملاتی، چون «کسانی که امروز از رکود صحبت می‌کنند در سال ۹۱ کجا بودند، الآن که شرایط به اینجا رسیده، به تازگی عده‌ای توانسته‌اند کلمه رکود را ادا بفرمایند» به زبان آورده است؛ اما شنیدن همین جملات کوتاه از زبان حسن روحانی نیز که در هفته‌های اخیر بیشترین جملات جنجالی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بیان کرده، امیدوارکننده است؛ به ویژه اینکه حسن روحانی که بسیاری از منتقدان و فعالان سیاسی معتقدند همچنان در فضای انتخابات ریاست‌جمهوری متوقف مانده، منتقد امتداد فضا و ادبیات دوران انتخابات در کشور و در روزهای پس از 29 اردیبهشت ماه شده است، امیدوارکننده است؛ طرح این مباحث این امید را به وجود می‌آورد که رئیس‌جمهور نیز به ضرورت افزایش اتحاد در میان مسئولان و در بین مردم واقف شده و به هشدارها درباره دوقطبی نکردن فضای جامعه و پرهیز از افراطی کردن فضا پی برده است؛ انتظار می‌رود که این مسئله مهم در رفتار و گفتار و عملکرد وی و همه مسئولان دولتی در هر جایگاه و مقامی که باشند، ملموس و قابل مشاهده باشد.

▼ اخبار ویژه
 1ـ  گزینه‌های جدید کلید داری بهشت!

 پس از کنار گذاشته شدن محسن هاشمی از گزینه‌های شهرداری تهران، افراد دیگری برای تصدی شهرداری تهران مطرح شدند. یکی از گزینه‌های مطرح شده احمد ترک‌نژاد است. وی معاون وزیر جهاد سازندگی در دولت ششم، استاندار کرمانشاه در دولت هشتم و دو دوره نماینده اتاق بازرگانی تهران بوده است. یکی دیگر از گزینه‌های اصلی محمود حجتی‌نجف‌آبادی (وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم) است. وی استاندار سیستان‌و‌بلوچستان بوده و با شروع عملیات اجرایی سد کرخه در مقام مدیر اجرایی این پروژه تا زمان بهره‌برداری فعالیت کرده است. حجتی همچنین در دوره اول دولت اصلاحات وزیر راه و ترابری و در دولت هشتم نیز وزیر جهاد کشاورزی بود و تا پایان آن دولت در این سمت باقی‌ ماند.
2ـ مهمانان ویژه خیمه‌شب‌بازی منافقین
نشست سالیانه اعضای گروهک منافقین که در پاریس برگزار شد، مهمانان ویژه‌ای داشت. «نیوت گینگریچ» رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا، «رودی جولیانی» شهردار پیشین نیویورک و از چهره‌های نزدیک به دونالد ترامپ، «جوزف لیبرمن» عضو حزب دموکرات آمریکا، «جان بولتون» نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل متحد و پای همیشگی میتینگ‌های نمایشی منافقین، «ميشل دو وو كولور» نماينده مجلس ملي فرانسه از جنبش امانوئل ماکرون و «ترکی الفیصل» رئیس سازمان اطلاعات عربستان سعودی، مهمانان ویژه خیمه‌شب‌بازی گروهک تروریستی منافقین بودند که برای خوشامد این جنایتکاران خوش‌رقصی کردند.
 
▼ اخبار
1ـ برملا شدن ادعاهای دروغ منافقین

پایگاه خبری اردنی‌ـ اماراتی «البوابه» در مطلبی به استفاده کاربران فارسی‌زبان از یک هشتگ توئیتری برای نشان دادن منظور واقعی ایرانیان از «آزادی» و نمایش احساسات آنها نسبت به گروهک تروریستی منافقین اشاره کرده است. در این مطلب آمده است: «روز شنبه پاریس میزبان نشست سالیانه ایران آزاد بود که به میزبانی سازمان مجاهدین خلق و شاخه سیاسی آن یعنی شورای ملی مقاومت برگزار شد.» منافقین پیش از برگزاری مراسم، مدعی شده بودند این نشست، نمایانگر اراده ملت ایران است و صدها پیام حمایت از این گروه از داخل ایران واصل شده است.» نویسنده در ادامه به تعارض واقعیت موجود با ادعاهای منافقین اشاره کرده و نوشته است، با این حال، سیل هشتگی «ایران از مجاهدین خلق متنفر است» در توئیتر به راه افتاد که «این امر می‌تواند پیام متفاوتی (از ادعای منافقین) را برساند.» همراه متن مذکور، تصویر یکی از پیام‌های توئیتری با همین هشتگ ترسیم شده که در آن نوشته شده است: «پیش از داعش هم داعش وجود داشت که مجاهدین خلقش می‌خواندند.»
2ـ عاقبت شخصی که خبر مرگ البغدادی را اعلام کرد
یک منبع محلی در استان نینوا به شبکه تلویزیونی «سومریه نیوز» عراق گفت: داعش شخصی به نام «ابوقتیبه» را که از نزدیکان ابوبکر البغدادی، رهبر گروه تروریستی داعش محسوب می‌شد،‌ به دلیل اشاره‌اش به مرگ البغدادی در خطبه نماز جمعه در یکی از مساجد شهر تلعفر، به تلاش برای ایجاد فتنه داخلی متهم کرد. این منبع محلی که نخواست نامش فاش شود، در این‌باره افزود: داعش تنها چند ساعت پس از بازداشت ابوقتیبه، وی را اعدام کرد و ابوقتیبه در مرکز شهر تلعفر و در جمع ده‌ها داعشی در آتش سوزانده شد. در پی این اعدام، پرسش‌های بسیاری درباره تحولات داخلی داعش و سکوت این گروه تروریستی نسبت به انتشار خبر مرگ البغدادی از سوی ابوقتیبه و سپس بازداشت و اعدام وی مطرح شد. گفتنی است؛ پس از حمله موشکی سپاه به مقرّ این گروه در دیرالزور و پیشروی‌های نیروهای عراقی و سوری خبرها حاکی از فروپاشی این گروه است.
3ـ وزیر خارجه آمریکا برکنار می‌شود
پایگاه «دبکا فایل» به نقل از رسانه‌های آمریکایی گزارش داد: تیلرسون در دوران حضور خود در وزارت خارجه ایالات متحده، نتوانسته است آن‌گونه که باید کارکرد خود را به نمایش بگذارد؛ بر همین اساس دونالد ترامپ در نظر دارد وی را برکنار و نیکی هیلی را به جای رکس تیلرسون در این سمت منصوب کند. همچنین برخی از منابع مدعی شده‌اند رکس تیلرسون نتوانسته است روابط کاری درخوری را با کارشناسان حرفه‌ای وزارت خارجه برقرار کند. این منابع افزوده‌اند، خالی‌بودن بسیاری از پُست‌های کلیدی وزارت خارجه از عوامل دیگری است که موجب ایجاد شکاف در روند تصمیم‌گیری در این وزارت‌خانه شده است.
4ـ کشف صدها دستگاه بی‌سیم و تجهیزات شنود
اطلاعات سپاه تهران موفق شد صدها دستگاه بی‌سیم سازمانی، تجهیزات شنود و استراق سمع را در شمال تهران کشف و ضبط کند. یک منبع آگاه با تأیید این خبر، در تشریح جزئیات آن اظهار داشت: این تجهیزات از یک باند شناسایی و کشف شد که به صورت سازمان‌یافته، این تجهیزات را می‌فروختند. وی ادامه داد: به دنبال پیگیری این پرونده، چهار نفر از اعضای اصلی این باند به همت اطلاعات سپاه، شناسایی و دستگیر شدند. به گفته این منبع آگاه، تجهیزات کشف شده از استان‌های مرزی و به صورت قاچاق وارد کشور شده بود.

▼ اخبار کوتاه
محمدعلی وکیلی با اشاره به تهیه طرح سؤال از رئیس‌جمهوری از سوی تعدادی از نمایندگان اعلام کرد: طرح سؤال از رئیس‌جمهوری درباره وضعیت مؤسسه‌های مالی و اعتباری تقدیم هیئت‌رئیسه شد. وی افزود: این طرح سؤال با ۱۱۹ امضا تهیه شده که در نشست علنی مجلس از سوی هیئت‌رئیسه تحویل گرفته شد؛ گفتنی است، اعضای فراکسیون امید که این طرح سؤال را امضا کرده بودند، امضای خود را پس گرفتند.
الیاس حضرتی نماینده مردم شریف تهران در مجلس دهم در توئیتر خود با هشتگ «تغییرات احتمالی» نوشت: محمود واعظى، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در تلاش است در دولت دوازدهم جایگزین محمدجواد ظریف در وزارت امور خارجه شود، ولى اقبالى در این زمینه وجود ندارد. گفتنی است، واعظی یکی از وزرای پرحاشیه دولت است که همواره خبرهایی از دخالت وی در دولت، مجلس و... منتشر می‌شود.
علی نیک‌زاد، وزیر راه‌ و شهرسازی دولت دهم گفت: دولت و وزارت راه سابق برای شرکت‌های هواپیمایی خصوصی، هواپیما نمی‌خرید؛ بلکه نهایت کمک فنی را به آنها می‌کرد یا مجوز پرواز در آسمان کشور را می‌داد. وی ادامه داد: ما در سال 84 صنعت هواپیمایی را با 140 فروند هواپیما تحویل گرفتیم که در پایان دولت دهم این عدد را به 244 فروند رساندیم.
رئیس اسبق سازمان جاسوسی آمریکا گفت: قطر به درخواست واشنگتن، میزبان هیئت‌هایی از جنبش حماس و گروه طالبان بوده است. به گزارش الجزیره، دیوید پترائوس گفته است به شرکای واشنگتن در خلیج‌فارس یادآوری می‌کنم که هیئت‌های طالبان و حماس بنا بر تقاضای آمریکا در قطر پذیرفته شدند.
نظامیان رژیم غاصب صهیونیستی به یک مراسم تشییع جنازه در قدس اشغالی یورش بردند که به دنبال این حمله وحشیانه درگیری شدیدی میان شهروندان فلسطینی و نظامیان صهیونیست درگرفت. طبق اعلام رسانه‌های فلسطینی، در جریان این درگیری ۳۵ شهروند فلسطینی به شدت زخمی شدند.
امیر پوردستان، جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: نیروهای داعش اگر به ۴۰ کیلومتری مرز خاکی ما نزدیک شوند، راهبرد نیروهای مسلح این است که در همان فاصله نابود شوند.
در جلسه هیئت دولت، با اضافه شدن ۱۱۴ قلم کالا به فهرست کالاهای خارجی مشابه تولید داخلی که خریداری آنها در دستگاه‌های دولتی ممنوع است، موافقت شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات