تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۰۲۵۷۲
اندرو کوربیکو، تحلیلگر سیاسی روس، در گفتگو با بصیرت:

سپاه پاسداران یکی از قدرتمندترین نیروها در منطقه، جهت مبارزه با تروریسم است

واشنگتن از سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی واهمه دارد به این دلیل که سپاه یکی از قدرتمندترین نیروهای نظامی در منطقه غرب آسیا به شمار می آید. هدف پشت پرده تحریم ایران و سپاه، صرفا تجاوزی و تعهدی نمادین است و به این خاطر در کوتاه مدت این تحریم ها هیچ پیامد هایی را نخواهد داشت. به هر حال این اقدمات این سیگنال را به متحدان امریکا مخابره می کند که دولت ترامپ در مقایسه با دولت بوش، اقدمات خصمانه تری را نسبت به ایران دنبال می کند
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل
سپاه پاسداران یکی از قدرتمندترین نیروها در منطقه، جهت مبارزه با تروریسم استاندرو کوربیکو، تحلیلگر سیاسی روس در مصاحبه اختصاصی با سایت بصیرت، دلایل و اهداف آمریکا از جنگ روانی و فشار علیه ایران را تشریح کرده و می گوید: «امریکا می‌ خواهد سپاه پاسداران را منزوی کند، زیرا سپاه یکی از قدرتمند ترین نیرو‌های در منطقه در جهت مبارزه با تروریسم است. حمله موشکی اخیر سپاه یک حرکت تماشایی بود و امریکا از این حرکت بسیار عصبانی شد. ایالات متحده به نقش موفق ایران در مبارزه با تروریسم توجه ندارد، زیرا همواره واشنگتن از ابزار تروریست برای پیشبرد سیاست خارجی خود بهره برده است، بنابراین امریکا هیچ وقت از ایران به خاطر مبارزه با این تهدید جهانی قدردانی نمی کند. در حقیقت در مورد مبارزه واقعی ایران با تروریسم این واقعیت وجود دارد که استفاده از  آن به عنوان یک سلاح نامتقارن در مبارزه با تروریسم نادیده گرفته می شود و این همان دلیل اصلی است که واشنگتن می خواهد نیروهای نخبه نظامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را منزوی کند»
اندرو کوربیکو، تحلیل گر سیاسی و روزنامه نگار و یکی از کارشناسان موسسه مطالعات و پیش بینی های استراتژیک مستقر در دانشگاه دوستی مردم روسیه است. تخصصی اصلی وی در زمینه امور روسیه، ژئوپلتیک و به ویژه استراتژی امریکا در اوراسیا می باشد. کتاب او «جنگ های ترکیبی» یک رویکرد انطباق غیرمستقیم در مساله تغییر رژیم است. در ذیل متن کامل این مصاحبه در اختیار بازدید کنندگان گرامی سایت بصیرت قرار می گیرد:

بصیرت: چند روز قبل سناتورهای امریکایی تحریم های سخت گیرانه ای علیه برنامه موشکی ایران تصویب کردند. این تحریم ها در جهت تحریم تسلیحاتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. چه اهدافی در پشت پرده این تحریم ها وجود دارد؟
امریکا از ایران تنفر دارد به این خاطر که ایران با رژیم صهیونیستی  در حمایت از فلسطین مبارزه می کند. واشنگتن از سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی واهمه دارد به این دلیل که سپاه یکی از قدرتمندترین نیروهای نظامی در منطقه غرب آسیا به شمار می آید. هدف پشت پرده تحریم ایران و سپاه، صرفا تجاوزی و تعهدی نمادین است و به این خاطر در کوتاه مدت این تحریم ها هیچ پیامد هایی را نخواهد داشت.  به هر حال این اقدمات این سیگنال را به متحدان امریکا مخابره می کند که دولت ترامپ در مقایسه با  دولت بوش، اقدمات خصمانه تری را نسبت به ایران دنبال می کند و آن ها دوباره بر فضای پسا تحریم ها می توانند سرمایه گزاری کنند.
با گذشت زمان با توجه به عدم سرمایه گزاری مورد توقع کشور های غربی در ایران،  شور و اشتیاق و خوش بینی  جمعیت کثیر و جوان ایران تزلزل پیدا می کند و این حالت منجر به درگیری های مدنی می شود و ملت ایران نسبت به وعده های روحانی در مسائل پیشرفت اقتصادی دچار نارضایتی می شوند. این یکی از سناریوهای محتمل است که امریکا قصد انجام آن را دارد، اما نمی توان با قطعیت در مورد این مسأله اظهار نظر کرد.
اقدماتی که هم در راستای تحریم سپاه انجام شده است تا حدی متصور است تا چنین اثراتی را داشته باشد، اما سپاه ساختار متفاوتی دارد. امریکا تصور می کند با این کار در نیروهای سپاه می تواند عدم وفاداری و دودستگی ایجاد کند، اگرچه این نظریه استراتژیست های واشنگتن است که گمان می کنند می توانند نظریات خود را درباره رقبای خود برنامه ریزی کنند.

بصیرت: سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی در سال های اخیر در جهت مبارزه با تروریسم در عراق و سوریه نقش موثری را ایفا کرده است. چند روز پیش سپاه چندین موشک به مواضع تروریست ها در دیر الزور سوریه پرتاب کرد، پس چرا امریکا و متحدان غربی امریکا به دنبال منزوی کردن سپاه هستند؟
حمله موشکی علیه تروریست ها در سوریه از طرف سپاه یک «حرکت تماشایی» بود که به عنوان اقدام تلافی جویانه ایران در برابر حملات تروریست ها به تهران تفسیر شد، اما در حقیقت این حمله موشکی یک پیام عمیق و پر معنا برای امریکا و متحدان غربی و عربی آن داشت که ایران توانمندی موشکی خارق العاده دارد و این اراده سیاسی را دارد تا با توجه به فضای متشنج بر علیه خود، بسیار منعطفانه عمل نماید.
ایالات متحده به نقش موفق ایران در مبارزه با تروریسم توجه ندارد، زیرا همواره واشنگتن از ابزار تروریست برای پیشبرد سیاست خارجی خود بهره برده است، بنابراین امریکا هیچ وقت از ایران به خاطر مبارزه با این تهدید جهانی قدردانی نمی کند. در حقیقت در مورد مبارزه واقعی ایران با تروریسم این واقعیت وجود دارد که استفاده از  آن به عنوان یک سلاح نامتقارن در مبارزه با تروریسم نادیده گرفته می شود و این همان دلیل اصلی است که واشنگتن می خواهد نیروهای نخبه نظامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را منزوی کند.

بصیرت: به نظر شما پیامدهای حمله موشکی ایران در منطقه غرب آسیا چیست؟
در مورد اهمیت دیر الزور و عصباینت امریکایی ها از حمله موشکی به مواضع تروریست ها در این شهر می توان تنها به چند لغت بسنده کرد . این شهر احتمالا یکی از آخرین مقرهای تروریست ها است که آزاد خواهد شد. این بدین معنی است که این شهر در هفته های پیش رو کانون اصلی درگیری های بین ارتش سوریه و طرف های مورد حمایت امریکا و نیرو های کُرد خواهد بود . اقدام قاطع ایران اندکی فضا را به نفع ارتش سوریه تغییر داد و همچنین این امکان وجود دارد در آینده هم تکرار شود، اگر هر برخوردی در دیر الزور حادث شود که دمشق به کمک تاکتیکی در جهت مبارزه با تروریست ها نیاز داشته باشد. امریکا به شدت واهمه دارد که ایران در این مراحل انتهایی مبارزه با تروریست ها در سوریه تغییر دهنده بازی شود و ایران بازیگر کلیدی در مرحله انتقال به حالت سیاسی و دیپلماتیکی در سوریه تبدیل شود.
اگر دولت سوریه قبل از  نیرو های دموکراتیک سوریه دیر الزور را آزاد کند، در این صورت سوریه تسلط خود را بر بخش اعظمی از سواحل غربی فرات حفظ خواهد کرد و در نتیجه از تجزیه داخلی بیشتر خود در حد فراتر از مرزهای طبیعی خود جلوگیری خواهد کرد. به هرحال اگر نیرو های کُرد دموکراتیک سوریه شهر را تصرف کنند در نتیجه آن ها در مواضع قوی تری قرار خواهند گرفت تا فدرالیزه کردن سوریه را از لحاظ قانونی و رسمی دنبال کنند و حتی بیشتر در خاک سوریه نفوذ کنند./

 در پایان از آقای اندرو کوربیکو تشکر می کنیم که با وجود مشغله زیاد وقت خود را برای مصاحبه با سایت بصیرت اختصاص دادند.
مصاحبه از: امیرمحمد اسماعیلی 
منبع: بخش انگلیسی بصیرت

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات