صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۰۲۶۵۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 17 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): کارنامه‌ سپاه در این سی و چند سال، یک کارنامه‌ درخشان است؛ این کلمه را به عنوان یک کلمه‌ متعارف و معمول و جاری‌شونده‌ بر زبان در خیلی جاها عرض نمی‌کنم، واقع قضیّه این است. کارنامه‌ سپاه نمایشگر تجربه‌ یک ملّت است؛ یعنی اعماق شخصیت و هویت ملّت ایران را می‌توان در این کارنامه مشاهده کرد.(1392/6/26)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
منطق فعالیت‌ عمرانی سپاه

تخریب وجهه‌ سپاه به بهانه‌ فعالیت‌های عمرانی‌ ـ ‌سازندگی آن، همواره یکی از عرصه‌های تهاجم دشمن و برخی شخصیت‌های داخلی به این نهاد انقلابی است. در این زمینه توجه به چند نکته ضروری است:
1ـ مطابق با قانون اساسی و اساسنامه سپاه، این نهاد به منزله بخشی از نیروهای نظامی کشور، مانند دیگر نیروها، اعم از نیروهای نظامی در داخل کشور و نیروهای نظامی دیگر کشورها، در زمان صلح می‌تواند به امور سازندگی و عمرانی توجه داشته باشد. البته این معنای آن نیست که سپاه و دیگر نیروهای نظامی مأموریتی در حوزه سازندگی دارند؛ بلکه به این معنا است که به سبب داشتن ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل فراوان آنها در زمان صلح می‌توانند به عنوان مکمل و تقویت‌کننده‌ فعالیت‌های عمرانی دولت‌ها وارد عرصه سازندگی شوند.
2ـ ورود سپاه به حوزه عمرانی اولاً، به معنای جایگزینی برای بخش خصوصی یا رقابت با آن نیست و ثانیاً، روی آوردن به سپاه برای انجام فعالیت‌های عمرانی نشان از ضعف بخش خصوصی یا دولتی است؛ زیرا چنانچه آنها خود بتوانند فعالیت‌های عمرانی انجام دهند، به هیچ‌وجه آن فعالیت‌ها را به سپاه واگذار نمی‌کنند.
3ـ ورود سپاه به عرصه‌ سازندگی، با پایان جنگ تحمیلی مصادف بوده و اتفاقاً‌ براساس تقاضای دولت وقت صورت گرفته است و اگر تاکنون سپاه در عرصه‌ سازندگی حضور دارد، تنها با تقاضای دولت‌ها بوده است. کما اینکه بنا به سخنان اخیر فرمانده قرارگاه سازندگی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، اکنون دولت بابت انجام پروژه‌ها، 23 هزار میلیارد تومان به سپاه بدهکار است.
4ـ آنچه قرارگاه خاتم طی سالیان اخیر انجام داده، عبارت است از: تلاش برای حمایت از استعدادهای داخلی کشور با فراهم کردن زمینه‌ کار برای بیش از 50 هزار نفر نیروی متخصص در زمینه‌های مختلف، تکمیل پروژه‌های واگذار شده به خارجی‌ها که به دلیل تحریم‌ها از تکمیل آنها خودداری کرده بودند، کوتاه کردن دست خارجی‌ها از تسلط بر پروژه‌های عمرانی کشور به ویژه در برخی حوزه‌های راهبردی، مانند نفت و گاز که در این زمینه می‌توان به فازهای 14 و 15 پارس جنوبی اشاره کرد که با وجود تحریم و تنگناهای مختلف با موفقیت به بهره‌برداری رسید.

▼ گزارش روز
اگر سپاه نبود...

حیرت‌انگیز است وقتی هنوز داغ  نشسته بر دل مادر شهید پاسدار تیموری که در دفاع از مجلس شورای اسلامی در حمله تروریستی آرام نگرفته و حتی به چهلمین روز شهادت این شهید عزیز نرسیده‌ایم، وقتی هنوز جراحت آن پاسداری که با وجود زخمی شدن، خود را به در ورودی صحن علنی مجلس رساند تا تروریست‌های تکفیری وارد مجلس نشوند التیام نیافته است، تنها و تنها 162 نفر از نمایندگانی که آن روز در سایه جانفشانی و رشادت این عزیزان از صحن علنی تصاویر خندان خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کردند و در دل‌شان آب از آب تکان نخورد، نامه حمایت از حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را امضا کردند! البته از آن نماینده‌ای که تدابیر امنیتی در اطراف مجلس شورای اسلامی در روزهای انتخابات را آغاز فتنه‌ای تازه می‌خواند، چه انتظاری می‌توان داشت که پای چنین بیانیه‌ای را امضا کند! چه انتظاری می‌رود از اعضای فراکسیونی که در عمر حدود دو سال مجلس دهم تنها به دنبال مسائل حاشیه‌ای و جناحی، چون  لغو سخنرانی یک نماینده خاص یا شعار چند نفر در یک تجمع بوده‌اند! چه انتظاری می‌توان داشت از نمایندگانی که وقتی مسئولی در کشور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و توان دفاعی کشور را تضعیف می‌کند و به این بازوی مقتدر و پر توان انقلاب اسلامی نسبت‌های ناروا می‌دهد، هیچ اعتراضی نمی‌کنند، بیانیه‌ حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را امضا کنند! همین بی‌مهری‌ها و نگاه‌های جناحی و حزبی کار را به آنجا رسانده است که حاج قاسم سلیمانی نیز زبان به گلایه بگشاید و بگوید: «سپاه را با من که عیب دارم مقایسه نکنید، من را هدف قرار دهید، نه سپاه را، اگر سپاه نبود کشور نبود و این حرف همه روزهاست. نباید کسی سپاه را تضعیف کند و مورد حمله‌های گوناگون قرار دهد، نباید تداعی حرف‌های دوره‌های گذشته را کرد، زیرا امروز سینه سپاه برای ایثار در راه کشور و مردم سپر است.»

▼ خبر ویژه             
می‌خواهید عملاً سپاه را خلع سلاح کنید!

هوشنگ امیراحمدی، استاد دانشگاه راتگرز نیوجرسی آمریکا گفته است سپاه موشک لازم دارد؛ اما شما می‌خواهید آن را از سپاه بگیرید و بعد تحریم‌هایش را هم حفظ ‌کنید؛ یعنی عملاً می‌خواهید سپاه را خلع سلاح کنید و تحویل آمریکایی‌ها بدهید. رئیس و بنیانگذار شورای ایران ـ آمریکا تأکید کرده است، من به سپاه در جایگاه نیروی نظامی کشور احترام می‌گذارم و همیشه می‌گویم به سپاه هم در داخل کشور و هم در خارج ظلم می‌شود. شما نیرویی برای حفظ انقلاب اسلامی ایجاد کرده‌اید که وظیفه نظامی و دفاع دارد و به خطر می‌زند و بعد به دلیل دفاعی که می‌کند بر سرش هم می‌زنیم؛ یعنی به او تفنگ می‌دهیم که از ما دفاع کند و وقتی به سمت دشمن تیراندازی می‌کند، می‌گوییم این چه کاری است که می‌کنید! وی افزوده است، آمریکایی‌ها سربازهای‌شان را می‌فرستند عراق و در آنجا 10 هزار نفر را می‌کشند و بعد در کنگره ایستاده، برای آنها نیم ساعت به عنوان قهرمانان کشور دست می‌زنند، اما اینجا ما سربازهای‌مان را به سوریه می‌فرستیم و بعد پشت سر آنها حرف بد هم می‌زنیم و می‌گوییم آنها در سوریه چه کار می‌کنند. امیراحمدی در ادامه گفته است، در قانون اساسی ایران آمده است سپاه در دوران صلح در بازسازی شرکت کند. وقتی قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص) می‌خواهد پروژه بگیرد، داد و فریاد می‌کنند که اینها می‌خواهند پروژه بگیرند. بزرگ‌ترین نهاد مهندسی در آمریکا مهندسی ارتش است؛ یعنی آمریکا هم خاتم‌الانبیاء(ص) دارد؛ اما کسی بر سر آنها نمی‌زند، در حالی که یک نهاد عریض و طویل بوده و بنیانگذار بسیاری از امور است.
 
▼ اخبار
1ـ سفیر رژیم صهیونیستی در اجلاس یونسکو هو شد

در چهل‌ویکمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی برای ثبت شهر قدیمی الخلیل و حرم ابراهیمی با وجود مخالفت‌های شدید آمریکا، اسرائیل و کانادا در فهرست جهانی میراث در خطر یونسکو قرار گرفت و با 12 رأی مثبت، شش رأی ممتنع و سه رأی منفی تصویب شد. در پی اعلام رأی کمیته میراث جهانی یونسکو، نماینده رژیم صهیونیستی به شدت درصدد برهم زدن نظم اجلاس برآمد و درگیری لفظی شدیدی بین دو نفر رخ داد و به مداخله محافظان منجر شد. نماینده رژیم صهیونیستی طی سخنان بی‌ادبانه، عصبی و خارج از عرف دیپلماتیک، اقدام کمیته میراث جهانی یونسکو را برخلاف صلح، شرافت و انسانیت توصیف کرد و به هنگام ترک اجلاس گفت: «دستشویی رفتن برایش از ماندن در اجلاس واجب‌تر است.» این اقدام سفیر رژیم صهیونیستی در یونسکو با تمسخر و هو کردن نمایندگان کشورهای جهان روبه‌رو شد. گفتنی است، تصویب این قطعنامه چالشی برای مشروعیت رژیم صهیونیستی در سازوکارهای بین‌المللی به حساب می‌آید.

2ـ مراجعات مردمی در مجلس لغو می‌شود

رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس از انتقال ملاقات‌های مردمی نمایندگان از تهران به حوزه‌های انتخابیه خبر داد. عزت‌الله یوسفیان‌ملا گفت: در روزهای دوشنبه که بیشتر نمایندگان ملاقات‌های عمومی دارند، اگر هر نماینده حدود 50 مراجعه‌‌کننده داشته باشد و حدود 250 نماینده نیز در مجلس حضور داشته باشند، حداقل 13 هزار مراجعه‌کننده در یک روز وارد مجلس می‌شوند که برقراری کامل امنیت این تعداد از مراجعان امکان‌پذیر نخواهد بود. وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه هر نماینده موظف است حداقل یک روز در هفته به حوزه انتخابیه خود سر بزند، نمایندگان تصمیم گرفتند برای افزایش هر چه بیشتر امنیت مجلس از این پس دیدارهای مردمی در محل مجلس را لغو کرده و دیدارهای مردمی را به ملاقات‌های استانی محدود کنند.

3ـ کنایه نماینده اصلاح‌طلب به رئیس‌جمهور

 حجت‌الاسلام احمد مازني، عضو فراكسيون اميد مجلس شوراي اسلامی درباره رايزني‌های دولت با فراكسيون متبوعش براي تشكيل كابینه دوازدهم گفت: فعلاً كار دوسويه‌اي بين فراكسيون و دولت در زمینه كابينه شكل نگرفته است، شايد هنوز زمان آن فرانرسيده است. كار در فراكسيون اميد به صورت شفاف در حال انجام است و اولين قدم نيز اين بوده است كه پرسشنامه‌اي تهيه شده است و اعضای فراكسيون نيز درباره وزرای موجود اظهارنظر کرده‌اند. وي در ادامه افزود: ما انتظار داريم آقاي روحاني به نظرسنجي كه در فراكسيون در حال انجام است، توجه كند؛ همچنین به صورت مشخص انتظار داريم پیش از تصميم‌گيري، مجلس و به وي‍‍‍ژه فراكسيون اميد را مشاوران خودش در تصميم‌سازي بداند.

4ـ توافق روسیه و آمریکا بر سر آتش‌بس در جنوب سوریه

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی‌اش در حاشیه اجلاس گروه 20 در زمینه آغاز آتش‌بس از روز یکشنبه در جنوب سوریه به توافق رسیدند. خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد: اردن مسئول نظارت بر آتش‌بس در این منطقه خواهد بود. با این حال، لاوروف می‌گوید، پلیس نظامی مسئولیت نظارت بر این آتش‌بس را برعهده خواهد داشت. این هفته کشورهای تضمین‌کننده آتش‌بس در سوریه (ایران، روسیه و ترکیه) در آستانه دور هم جمع شدند؛ ولی به دلیل مواضع سخت ترکیه درباره طرح مناطق کاهش تنش در سوریه به جمع‎بندی نرسیدند.

▼ اخبار کوتاه
محمدبن‌عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر تأکید کرد: کشورش هیچ درخواستی را که ناقض قوانین بین‌المللی باشد نخواهد پذیرفت و زیر بار راه حل‌هایی که فقط شامل قطر می‌شود و دیگران را در بر نمی‌گیرد نخواهد رفت. وی اظهار داشت: کشورش برعکس مصر، اخوان‌المسلمین را گروه تروریستی نمی‌داند، ضمن آنکه این گروه در یکی از کشورهای تحریم‌گر یعنی بحرین نیز فعالیت دارد و این در حالی است که قطر این گروه را حمایت نمی‌کند و اخوانی‌ها اصلاً در قطر حضور ندارند.
رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: طرح سؤال از رئیس‌جمهور درباره مؤسسات مالی و اعتباری با 132 امضا به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع شده است. وی افزود: طبق آیین‌نامه، رئیس‌جمهور یک هفته فرصت دارد تا نمایندگان رسمی خود را برای پاسخگویی به کمیسیون اقتصادی مجلس معرفی کند که در صورت تأمین نکردن خواسته‌های نمایندگان سؤال‌کننده، طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهور یک ماه فرصت دارد در صحن مجلس حضور یابد و پاسخگوی پرسش نمایندگان باشد.
اسدالله عباسی، عضو هیئت تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: برخی از مدیران شرکت‌های زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان حقوق و پاداش‌هایی دریافت کرده‌اند که معادل حقوق و پاداش یک هلدینگ است. وی ادامه داد: این مدیران متخلف در حالی این حقوق‌ها و پاداش‌ها را دریافت کرده‌اند که در مواقعی شرکت سودده نبوده است.
نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک شناور متعلق به عربستان را که به آب‌های سرزمینی ایران تجاوز کرده بود، توقیف کرد. منابع آگاه می‌گویند این شناور صیادی از بندر دارین عربستان به آب‌های کشورمان تجاوز کرده بود که با هوشیاری نیروی دریایی سپاه در آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در استان بوشهر توقیف شد.
دیروز مصادف با هفتم جولای 2017 عملیات آزادسازی موصل از چنگ گروه تکفیری ـ تروریستی داعش پایان یافت. گفتنی است، سه سال پیش در چنین روزی (هفتم جولای 2014) ابوبکر البغدادی در مسجد النوری واقع در بخش قدیمی موصل اعلام خلافت کرده بود.
محمدرضا نعمت‌زاده در مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت گفت: قرار بود مراسم روز صنعت با حضور رئیس‌جمهور برگزار شود؛ ولی با توجه به کسالت مختصر وی و به دلیل اینکه صدای‌شان گرفته بود، نتوانستند در این مراسم حاضر شوند.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات