صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۰۳۱۵۸

از دستور ویژه تا صدور کیفرخواست

1ـ تصویب طرح تحریم‌های ایران در مجلس نمایندگان آمریکا
مجلس نمایندگان آمریکا طرح مربوط به اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه، ایران و کره‌شمالی را با اکثریت قاطع، یعنی کسب ۴۱۹ رأی موافق در برابر تنها سه رأی مخالف (7/0 درصد آرا) تصویب کرد تا پس از تصویب این طرح در سنای آمریکا، برای تصویب نهایی به کاخ سفید ارسال شود. جلسه رأی‌گیری برای تصویب تحریم‌های جدید علیه کشورمان، روسیه و کره‌شمالی در حالی برگزار شد که پیش از این رأی‌گیری، گروهی از قانون‌گذاران آمریکایی درباره این تحریم‌ها سخن گفتند و با اتهامات واهی و بی‌اساس از حمایت از تروریسم گرفته تا کشتار در سوریه، علیه کشورمان سخنرانی کردند! البته پیامدهای این تحریم‌ها برای روسیه بیش از ایران مورد توجه بوده و این طرح عمدتاً با عنوان تحریم‌های روسیه در مرکز توجه رسانه‌های آمریکایی قرار گرفته است. گفتنی است، طرح تحریم‌های جدید علیه کشورمان در شرایطی به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا رسید که در روزهای اخیر مقامات کشورمان به ویژه محمدجواد ظریف با انتقاد از رفتار آمریکایی‌ها در دوران پسابرجام، خروج از این قرارداد را گزینه محتملی دانسته بودند.

2ـ صدور کیفرخواست برای پنج استاندار به اتهام تخلف انتخاباتی
جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران اظهار داشت: قبلاً ایراد می‌گرفتند که تعلل قوه قضائیه در رسیدگی به پرونده‌های تخلفات انتخاباتی به گونه‌ای است که این پرونده‌ها تا زمان انتخابات بعدی به نتیجه نمی‌رسند؛ صرف نظر از وارد بودن یا نبودن این انتقاد، حال که دادسرای تهران درصدد رسیدگی سریع به این دسته از پرونده‌ها است، مدعی‌اند که این تسریع و اطلاع‌رسانی با انگیزه سیاسی صورت می‌گیرد. وی همچنین درباره آخرین نتیجه رسیدگی به پرونده‌های انتخاباتی گفت: دستگاه قضا مصمم است پرونده‌های انتخاباتی را به نتیجه برساند و رسیدگی مطلوب به پرونده‌ها کار مثبتی است که نتیجه زحمات قضات در دادسراهای کارکنان دولت و فرهنگ و رسانه است. گفتنی است، در زمینه تخلفات انتخاباتی برای پنج استاندار دیگر کیفرخواست صادر شده و تاکنون هفت استاندار تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.

3ـ دستور ویژه رهبر معظم انقلاب درباره آب
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: ما برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی هرگاه به رهبر معظم انقلاب مراجعه کردیم، ایشان تأکید داشتند که این منابع متعلق به بخش خصوصی است و باید در اختیار آنها قرار گیرد. تنها هنگامی که برای اجرای طرح‌های مربوط به آب از معظم‌له درخواست کردیم، ایشان با بزرگواری به اختصاص 10 میلیارد دلار به منظور اجرای این طرح‌ها موافقت کردند. اسحاق جهانگیری ادامه داد: نتیجه موافقت ایشان این شد که امروز با سرافرازی اعلام کنیم که ده‌ها سد در کشور به بهره‌برداری رسیده و میلیاردها متر مکعب آب در دسترس بخش‌های مختلف قرار گرفته تا فرصت‌های جدیدی برای تولید و اشتغال ایجاد شود.

4ـ رکوردشکنی شاخص فساد اقتصادی در دولت یازدهم
بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، شاخص مفاسد اقتصادی در زمستان ۱۳۹۵ به اوج خود رسیده است که نشان می‌دهد، طی سال‌های مورد بررسی شرایط این مؤلفه از نظر تشکل‌های مشارکت‌کننده به مرور نامساعدتر شده است. نکته مهم آنکه برای اولین بار در سال‌های اخیر، شاخص فساد اقتصادی در رتبه سوم موانع کسب‌وکار از نگاه تشکل‌های اقتصادی جای گرفته است (پیش از این شاخص فساد، ششمین مانع کسب‌وکار از نگاه تشکل‌های اقتصادی بود). به اعتقاد مرکز پژوهش‌های مجلس، جای گرفتن فساد اقتصادی در رتبه سوم از سال گذشته را باید هشداری جدی تلقی کرد که ضروری است اقدامات اساسی برای کاهش آن صورت گیرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات