صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۰۳۹۶۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 29 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): هر ملّتی به آمریکا اعتماد کرد، ضربه خورد؛ حتّی آن کسانی که دوست آمریکا بودند. حالا در کشور ما دکتر مصدّق به آمریکایی‌ها اعتماد کرد؛ برای اینکه بتواند خود را از زیر فشار انگلیس‌ها نجات بدهد، به آمریکایی‌ها متوسّل شد؛ آمریکایی‌ها به جای اینکه به دکتر مصدّق که به آنها حسن ظن پیدا کرده بود کمک کنند، با انگلیس‌ها همدست شدند.(1392/8/12)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
پاتک قوه قضائیه به بی‌بی‌سی

یکی از رسانه‌هایی که از کودتای 28 مرداد 1332 تاکنون نقش براندازانه‌ای در ایران داشته و به منزله یک بازیگر دوگانه برای دستگاه جاسوسی ام آی 6 و وزارت خارجه بریتانیا فعالیت ‌کرده است، شبکه بی‌بی‌سی است. این شبکه که در آستانه انتخابات 88 فعالیت رسانه‌ای خود را با تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی تقویت کرد، نقش مهمی در فتنه 88 داشت؛ به گونه‌ای که «جان لاين» خبرنگار این شبکه در 31 خرداد 88 به اتهام ارسال اخبار و گزارش‌هاي جعلي و دروغين، ‌ناديده گرفتن بي‌طرفي در اخبار و حمايت از آشوبگران و زيرپا گذاشتن حقوق ملت ايران،‌ دامن زدن به اغتشاشات و فريب و تحريك افكار عمومي، ناديده‌ گرفتن منشور اخلاقي خبرنگاري با یک مهلت 24 ساعته از ایران اخراج شد؛ گفتنی است، در همان سال اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های بین‌المللی (AIB)، از بی‌بی‌سی فارسی به دلیل پوشش انتخابات ایران تقدیر کرد. با وجود همه شیطنت‌ها و فعالیت‌های براندازانه این شبکه، جمهوری اسلامی هیچ گونه برخورد با آن نداشته است تا اینکه در روزهای اخیر رئیس بخش جهانی بی‌بی‌سی در بیانیه‌ای اعلام کرده است  قوه قضائیه اموال و دارایی ۱۵۲ نفر از کارکنان کنونی و پیشین این شبکه را در ایران مسدود کرده است. فرانچسکا آنسورث این اقدام را «حمله‌ای هدفمند» علیه کارکنان فعلی و پیشین بی‌بی‌سی فارسی و شماری از کسانی که با این رسانه همکاری می‌کنند، دانست و از مقامات ایرانی خواستار برابری حقوقی این عده با دیگر شهروندان شد. مدیریت بی‌بی‌سی فارسی نیز این دستور را «نمونه دیگری از تلاش قوه قضائیه ایران برای خاموش کردن روزنامه‌نگاران بی‌طرف» خواند. درباره این اقدام قابل تقدیر قوه قضائیه دو نکته گفتنی است: 1ـ اداره ارتباطات انگليس (آفکام) در 23 مي 2011 فعاليت‌ شبکه ايراني «پرس تي‌وي» را ممنوع و اعلام کرد: پرس‌تي‌وي با پخش گزيده 10 ثانيه‌اي از مصاحبه‌اي با مازيار بهاري قوانين اين سازمان را نقض کرده است. مازیار بهاری اعتراف کرده بود، انگلیس در فتنه 88 نقش داشته است. 2ـ تعداد افرادی که با بی‌بی‌سی کار می‌کنند، 152 نفر اعلام شده که این تعداد افراد به اندازه کل خبرنگاران خارجی مقیم ایران است و همین نشان می‌دهد، بی‌بی‌سی صرفاً یک رسانه نیست؛ بلکه یک جعبه باروت سیاسی است.

▼ گزارش روز
فاجعه در سایه سکوت

28 ماه از آغاز حمله نظامی رژیم سعودی به کشور یمن می‌گذرد، سازمان ملل شمار قربانیان حملات عربستان و ائتلاف عربی به سرکردگی سعودی‌ها به یمن را طی دو سال گذشته بیش از ده هزار کشته و ۴۰ هزار زخمی اعلام کرده است. اکنون ۵۰۳ هزار و ۴۸۴ نفر در یمن مظنون به ابتلا به ویروس وبا هستند و تنها ظرف دو ماه گذشته این بیماری جان ۱۵۰۰ یمنی را گرفته است. یونیسف نیز درباره وضعیت سلامت کودکان در این کشور و شیوع وبا هشدار داده و با انتشار گزارشی تأکید کرده است، هر ۳۵ ثانیه یک کودک یمنی به وبا مبتلا می‌شود و ۴۰ درصد قربانیان این بیماری را در یمن کودکان تشکیل می‌دهد، کودکانی که به طور متوسط روزانه چهار نفر از آنان جان خود را به دلیل ابتلا به وبا از دست می‌دهند. این خلاصه‌ای از اوضاع کشور یمن است که در آن فاجعه انسانی بزرگی در حال وقوع است؛ اما کمی از این آمارها و گزارش‌ها فاصله بگیریم و به فضای رسانه‌ای بیاییم، به مباحث مطرح در محافل سیاسی نگاهی بیندازیم؛ جلسات شورای امنیت سازمان ملل و نهادهای دیگر بین‌المللی را نظاره کنیم، رسانه‌های جهان را مرور کنیم و ببینیم تیتر چند رسانه به بحران یمن تعلق دارد؟ چند دولت در جهان نگران وضعیت مردم یمن شده‌اند؟ کدام یک از نهادهای بین‌المللی نگران نقض حقوق بشر در یمن هستند؟ شورای امنیت سازمان ملل برای توقف تجاوز نظامی به این کشور چه کرده است و چند تحریم را به دلیل نقض حقوق بشر علیه رژیم سعودی به تصویب رسانده است؟ پاسخ یک کلمه است؛ هیچ!
آری؛ ما با سیاست‌مداران، رسانه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی روبه‌رو هستیم که تنها چیزی که برای‌شان اهمیت ندارد، جان انسان‌هاست. آنها تنها به منافع بین‌المللی، به دلارهای سرشار سعودی و سیاست کشورهای قدرتمند و استکباری اهمیت می‌دهند و لا غیر.

▼ خبر ویژه
منافقین همزمان با «عملیات مرصاد» در زندان شورش کردند

علی فلاحیان، وزیر اسبق اطلاعات هنگامی که در مقام رئیس سازمان بازرسی کل نیروهای مسلح در کرمانشاه و منطقه چهارزبر (محل درگیری با منافقین در عملیات مرصاد) حضور داشته، در گفت‌وگو با برنامه خشت خام، ماجرای اعدام منافقین در سال 67 را تشریح کرد و گفت: در سال 67، وقتی عملیات مرصاد صورت گرفت، منافقین فهمیده بودند و در زندان شورش شد. این عملیات عجیب و به نسبت خود خطرناک بود. بر سر این موضوع بحث شد. امام(ره) گفتند: چرا اینها را نگه داشته‌اید؟ به ویژه کسانی که همین حالا در زندان می‌گویند که اگر مرا رها کنید و باز هم مسلسل دست من بیفتد، شما را می‌زنم ـ به همین صراحت می‌گفتند ـ امام فرمودند اینهایی که سر موضع هستند اعدام کنید. نگه داشتن آنها معنایی ندارد، اما باز برخی از آقایان فشار آوردند و نمی‌گذاشتند. قرار شد گروهی سه نفره [نیری، رئیسی و پورمحمدی] از وزارت و دادستانی و کسانی که قاضی هستند و به بحث واردند، تعیین شود و اینها نظارت کنند و ببینند اگر کسانی قابل عفو هستند و می‌شود اعدام‌شان نکرد، اعدام نشوند. کار این گروه، این بود نه اینکه حکم اعدام داده باشند. قرار شد آنها (گروه سه نفره) ببینند آیا افراد هنوز سر موضع خودشان هستند یا نه؟ ملاک سر موضع بودن هم این بود که فرد می‌گفت من سازمان را قبول دارم و شما را قبول ندارم و اگر رها شوم، علیه شما می‌جنگم. این سه نفر، یک به یک پرونده‌ها را بررسی و با افراد مصاحبه می‌کردند و اگر سر موضع نبودند ـ با اینکه حکم‌شان اعدام بود‌ ـ عفو می‌خوردند؛ در صورتی که این کار اصلاً لازم هم نبود.
 
▼ اخبار
1ـ تخریب ۱۰۵ خانه فلسطینی در هفت ماه نخست ۲۰۱۷
بنیاد بین‌المللی قدس اعلام کرد: نیروهای رژیم صهیونیستی از آغاز سال جاری تا پایان ماه گذشته نزدیک به 105 باب خانه و تأسیسات مسکونی و تجاری را در روستاها و شهرک‌های قدس اشغالی ویران کردند. این نهاد فلسطینی تأکید کرد، نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی در این بازه زمانی 2014 مورد اخطاریه تخریب خانه‌های فلسطینی را صادر کردند. در این گزارش آمده است، اشغالگران صهیونیست در مدت زمان مذکور هفت فلسطینی بیت‌المقدس را مجبور به تخریب خانه‌های‌شان کردند و شهرک‌نشینان یهود شش باب خانه فلسطینی را به تصرف خود درآوردند. طبق این گزارش، دشمن صهیونیستی در هفت ماه نخست سال جاری 17 فلسطینی قدس را به شهادت رسانده و 1458 نفر دیگر را اسیر کرده است. گفتنی است، انجام این اقدامات ضد بشری از سوی رژیم صهیونیستی نه تنها در سکوت سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای مختلف صورت می‌پذیرد؛ بلکه حمایت‌های کشورهای غربی را نیز همراه خود دارد.

2ـ وزیر خارجه آلمانی‌ها می‌خواهد به ما درس بدهد؛ حد خودت را بدان!

تنش لفظی میان مقامات ترکیه و آلمان ادامه دارد و در آخرین نمایش نشانه‌های خصومت، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه به «زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان تاخت و از وی خواست، حد و حدود خود را بداند. تنش‌ها از آنجا آغاز شد که اردوغان هفته گذشته از ترک‌تبارهای آلمان خواست در انتخابات پیش رو به حزب «آنگلا مرکل» رأی ندهند تا درس بزرگی به آنها داده شود. مرکل و وزیر خارجه کابینه‌اش، یعنی گابریل به این سخن واکنش نشان دادند و آن را مداخله‌جویانه و ایجاد تقابل داخلی میان اقشار مختلف جامعه آلمان توصیف کردند. اردوغان جواب تندی به زیگمار گابریل داد و گفت: «حالا آنها (آلمان) وزیر خارجه‌ای دارند که حد و حدود خود را نمی‌داند. حد و حدود خود را بدان! او سعی دارد که به ما درس بدهد. سابقه تو چیست؟»

3ـ جامعه بین‌الملل آمریکا را علیه ایران همراهی نمی‌کند

دیوید کوهن، معاون پیشین سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا گفت:‌ حتی اگر ترامپ پایبندی ایران به برجام را رد کند، جامعه بین‌المللی با تحریم‌های آمریکا علیه ایران همراه نخواهد شد. وی گفت: به نظر می‌رسد ترامپ بدون اینکه به اطلاعاتی برای پشتیبانی از نظرات خود دست یابد، درباره ایران تصمیم‌گیری می‌کند. کوهن تأکید کرد: این در حالی است که تحلیلگران آمریکا به همه مجموعه‌های اطلاعات محرمانه این کشور و اطلاعاتی که متحدان آمریکا جمع‌آوری کرده‌اند و همچنین اطلاعات آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای دسترسی دارند. وی با اشاره به اینکه اگر ترامپ پایبندی ایران به برجام را رد کند، آمریکا همراهی جامعه بین‌المللی، متحدان اروپایی، روسیه و چین را در ارتباط با ایران از دست می‌دهد، تأکید کرد: شکافی بین آمریکا و دیگر کشورهای جهان در بازگرداندن فشار علیه ایران باز خواهد شد.

4ـ آمریکا بزرگ‌ترین تهدید برای صلح در جهان امروز

اریک زوئس، تحلیلگر ارشد رسانه‌های جهان در آخرین یادداشت خود که آن را در «فرهنگ استراتژیک» منتشر کرده است، آخرین نظر سنجی‌ای را که نشان‌دهنده ناامیدی مردم جهان از آمریکاست، تحلیل کرده و ابعاد مختلف آن را شرح داده است. وی درباره این مطلب توضیح داده که چرا این بی‌اعتمادی نسبت به سیاست‌های آمریکا در جهان به طور فزاینده‌ای در حال افزایش است. زوئس در این باره می‌نویسد: آمریکا همواره از نگاه ملت‌های منطقه غرب آسیا عامل ناامنی و دخالت در امور دیگر کشورها محسوب می‌شده است. نگاهی که البته به این منطقه محدود نمی‌شود و تعداد قابل توجهی از مردم جهان از کشورهای مختلف بر اساس آخرین نظرسنجی یک مؤسسه آمریکایی، ایالات متحده را جدی‌ترین تهدید علیه امنیت جهان می‌دانند.

▼ اخبار کوتاه

معاون نیروی انسانی آموزش‌وپرورش شهر تهران با اشاره به بازنشستگی چهار هزار نفر در سال جاری گفت: سهمیه اختصاص یافته برای استخدام معلم در شهر تهران ۲۵۵ نفر است. طبق گفته اسفندیار چهاربند، از سال 1380 تا سال 1399 حدود 640 هزار نفر معلم بازنشسته در آموزش‌وپرورش خواهیم داشت که تا به امروز 320 هزار نفر بازنشسته شده‌اند و طی چهار سال آینده به اندازه 15 سال گذشته در آموزش‌وپرورش بازنشسته خواهیم داشت.
درآمد حاصل از صادرات سریال‌های تلویزیونی ترکیه در سال ۲۰۱۷ به بیش از ۳۷۰ میلیون دلار خواهد رسید. صنعت ساخت سریال‌های تلویزیونی در ترکیه طی یک دهه گذشته رشد چشمگیری داشته است. درآمد ترکیه از صدور سریال‌های تلویزیونی در سال ۲۰۰۸ تنها ۱۰ میلیون دلار بود که این میزان در سال ۲۰۱۶ به ۳۰۰ میلیون دلار افزایش یافت. در حال حاضر، بیش از ۵۰۰ شرکت تولید در ترکیه مشغول کار هستند.
الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد: با وجود اعمال تحریم‌های جدید علیه مسکو، خط لوله انتقال گاز روسیه به ترکیه موسوم به ترکیش استریم به موقع به بهره‌برداری خواهد رسید. این خط لوله شامل دو لوله است که یکی گاز را به طور مستقیم به بازار ترکیه منتقل کرده و دیگری با گذر از ترکیه آن را به اروپا منتقل خواهد کرد.
در اثر برخورد یک کشتی تجاری عراقی با کشتی تجاری دیگر در آبراهه خور عبدالله واقع در آب‌های منطقه‌ای عراق در خلیج‌فارس، چهار عراقی کشته شدند. به گزارش السومریه نیوز عراق، کشتی عراقی «مسمار» در برخورد با کشتی «رویال آرسنال» که با پرچم جمهوری سنت وینسنت (کشور جزیره‌ای در دریای کارائیپ) در آبراهه خور عبدالله تردد داشته، برخورد کرده و غرق شده است.
فاطمه حسینی، نماینده اصلاح‌طلب تهران در تذکری خواستار توضیح و شفاف‌سازی رئیس‌جمهور درباره دلایل انتخاب نکردن وزیر زن در کابینه شد. وی با استناد به ماده ۲۰۶ آیین‌نامه گفت: رئیس‌جمهور در زمان معرفی وزرای پیشنهادی این موضوع را مطرح کرد که سه زن را برای وزارت انتخاب کرده بود؛ ولی به دلایلی نشد. ما از رئیس‌جمهور می‌خواهیم در این باره شفاف‌سازی کند.
تنش بین چین و هند بابت فلات «دوکلم» در هیمالیا موجب شده است شرکت هواوی، یکی از پانصد شرکت مهم جهان که کالاهای الکترونیکی تولید می‌کند، کارمندان هندی خود را از دفاترش در تهران اخراج کند. شرکت هواوی درباره اخراج کارمندان هندی خود در ایران هیچ واکنشی نشان نداده است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات