صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۰۴۰۱۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 31 مرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): وصیه و مطالبه‌ بنده، تکیه بر تولید داخلی است. اگر ما توانستیم تولید داخلی را رونق دهیم، اشتغال به وجود می‌آید و بیکاری جوانان کاهش خواهد یافت.(1396/1/1) *شهادت امام محمدتقی(علیه‌السلام) تسلیت و تعزیت باد*
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
سیگنال‌های لازم

اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه از احتمال حمله نظامی ایران و ترکیه به مراکز گروه پ‌.ک.‌ک و شاخه ایرانی‌اش (پژاک) در شمال عراق خبر داد و گفت: در دیدار با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، در این باره گفت‌وگو کرده است و این عملیات ممکن است هر لحظه آغاز شود. البته پیش از این ترکیه حملات هوایی، زمینی و توپخانه‌ای علیه مراکز حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در شمال عراق داشته است و سپاه هم در مقاطعی مراکز گروه پژاک را در منطقه کوهستانی قندیل در شمال عراق هدف حملات توپخانه‌ای قرار داده است. از اظهارات رئیس ستاد کل نیروهای مسلح هم برمی‌آید که دو کشور ایران و ترکیه درباره مخالفت با همه‌پرسی در اقلیم عراق اشتراک نظر کامل دارند. سرلشکر باقری به صراحت بیان کرده است: «جغرافیای سیاسی کشورهای منطقه، از جمله عراق به هیچ وجه نباید تغییر کند و هرگونه مباحثی در مورد استقلال کردستان و حاکمیت مرکزی بغداد باید در چارچوب قانون اساسی عراق صورت گیرد.» نگاه راهبردی حاکم بر موضوع این است که این گونه اقدامات موجب آغاز تنش‌ها و درگیری‌ها در داخل عراق و حتی جنگ داخلی به ویژه به دلیل مسئله کرکوک خواهد شد و پیامدهای آن به ‌سرعت به کشورهای همجوار، از جمله ایران و ترکیه سرایت خواهد کرد. از آنجا که مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق با پافشاری روی موضوع برگزاری همه‌پرسی با وجود مخالفت‌های فزاینده منطقه‌ای و بین‌المللی گام برداشته است، به یک پیام آشکار و صریح نیاز داشت که به نظر می‌رسد سفر سرلشکر باقری به ترکیه و مجموعه مذاکرات و موضع‌گیری‌ها سیگنال‌های لازم به دولت اقلیم کردستان عراق رسانده که از موضع خودش عقب‌نشینی کند و از همه‌پرسی انصراف دهد؛ در غیر این‌صورت بحران‌های امنیتی منطقه خاورمیانه پیچیده‌تر خواهد شد. اگر چه دغدغه ترکیه نسبت به دیگر کشورهای همسایه بیشتر است و تجزیه کردستان عراق و کردستان سوریه برای ترکیه پیامدهای سنگینی در پی خواهد داشت؛ زیرا رقمی بین 15 تا 17 میلیون کرد در استان‌های همجوار عراق و سوریه زندگی می‌کنند که تحت تأثیر جدایی کردهای این دو کشور برای ترکیه اتفاقات ناخوشایندی رخ خواهد داد؛ اما ایران به منزله کشوری که چند استان کردنشین دارد، با وجود حساسیت‌های لازم درباره استقلال کردهای عراق احساس ناامنی نمی‌کند؛ زیرا ایران خاستگاه اصلی اکراد به شمار می‌آید.

▼ گزارش روز
تغییر مسیر اصلاح‌طلبان

«ما اصلاح‌طلبان عملکرد خوبی نداشتیم. اصلاح‌طلبان نه در آن صبح دوم خرداد و نه در غروب ۸۴ و نه در طلیعه سال ۹۲ و نه اکنون راهبرد منظمی نداشتند»؛ «ما تاکنون از ظرفیت‌های فردی شخصیت‌ها نان خوردیم»؛ «اصلاحات باید خود را از یک سری پدرخوانده‌ها رها کند. تا زمانی که این پدرخوانده‌ها هستند، نمی‌توان خیلی دل بست و خوش‌بین بود»؛ «رهبران اصلاحات هنوز نتوانسته‌اند مبانی خاص اصلاح‌طلبی را تبیین کنند. احزاب اصلاح‌طلب فاقد فرهنگ تعامل و گفت‌وگو هستند»؛ «جریان اصلاحات به آسیب‌شناسی جدی نیاز دارد» و «چه بخواهیم و چه نخواهیم، عزت، شرف و موقعیت ما را دچار تعدیل کرده است»؛ این جملات بخشی از گفته‌های صادق خرازی از چهره‌های اصلاح‌طلب درباره جریان متبوع خود است. او در مصاحبه مفصل با یکی از خبرگزاری‌ها ابراز نگرانی کرده و گفته است، با روند کنونی انتخابات اخیر پایان موفقیت‌های اصلاح‌طلبان خواهد بود، مگر اینکه تغییر بنیادی به وجود آورند. ابراز نگرانی این چهره اصلاح‌طلب زمانی بیشتر معنا می‌یابد که نگاهی به روزنامه‌ها و رسانه‌های این جریان بیندازیم و تلاش آنها را با تیتر‌هایی، چون «کابینه 16 میلیونی» بر صفحه اول روزنامه قانون و «رأی معنادار مجلس» بر صفحه اول روزنامه اعتماد، برای القای این معنا نشست که دولت دوازدهم و مجلس دهم اصلاح‌طلب نیستند، مشاهده کنیم. اصلاح‌طلبان با توجه به شرایط کشور و انتخاب مدیران در دولت به این جمع‌بندی رسیده‌اند که توفیق و ارائه یک عملکرد قابل قبول تا پیش از انتخابات آینده، دور از دسترس به نظر می‌رسد و این جریان برای تداوم پیروزی‌های انتخاباتی خود راهی ندارد مگر اینکه از هم اکنون راه خود را از بدنه مدیریت کشور جدا کند، تا نارضایتی‌ها و عدم موفقیت‌ها به پای این جریان نوشته نشود و آنها همچنان بتوانند به منزله یک جریان منتقد و جایگزین در انتخابات‌های پیش‌ رو میدان‌داری کرده و پیروز انتخابات باشند. مسئله‌ای که البته دست یافتن به آن ناممکن به نظر می‌رسد، چرا که بعید است مردم حمایت همه‌جانبه و گسترده اصلاح‌طلبان از حسن روحانی و فهرست امید در مجلس و شورای شهر را به سادگی فراموش کنند!

▼ اخبار ویژه
برخورد روحانی با پیشنهادهای خاتمی!

در حالی که اصلاح‌طلبان تلاش داشتند گزینه‌های خود را وارد کابینه کنند، آقای روحانی مقاومت‌هایی را به عمل آورد. گفته می‌شود پیش از مراسم تنفیذ و تحلیف، سیدمحمد خاتمی چند نفر را برای کابینه به روحانی معرفی کرده و پیشنهاد داده بود، جهانگیری با همان اختیارات قبلی باشد. وی همچنین حاجی، صوفی، موسوی‌لاری، مهرعلیزاده، بیطرف، توفیقی و شریعتمداری را نیز معرفی کرده بود که مشخص شد مجلس روی توفیقی، موسوی‌لاری و حاجی اصلاً نظر مثبتی ندارد. در بین آنها فقط بی‌طرف را پذیرفتند و در نهایت هم مجلس به او رأی نداد. خبرها حاکی است اکنون اصلاح‌طلبان فشار خود را روی استان‌ها گذاشته‌اند تا شاید در تعیین استانداران به اهداف‌شان برسند.
منتجب‌نیا: باید از روحانی تعهد می‌گرفتیم
رسول منتجب‌نیا، عضو حزب اعتماد ملی گفته است: بنده در ماه‌های پایانی دولت یازدهم به صراحت عنوان کردم که بزرگان جریان اصلاحات باید فارغ از هرگونه تعارفات و رودربایستی‌ها به صورت جدی با آقای روحانی گفت‌وگو و مذاکره کنند که این امر محقق نشد. وی افزوده است: اصلاح‌طلبان باید به صورت جدی‌تر با مسائل برخورد می‌کردند و با طرح شروط و گرفتن تعهد از آقای روحانی همه ظرفیت‌های خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری به میدان می‌آوردند. منتجب‌نیا تأکید می‌کند، جریان اصلاحات و تک‌تک کسانی که در مبارزات انتخاباتی برای آقای روحانی تبلیغ کردند، باید در مقابل مردم پاسخگو باشند.

▼ اخبار
1ـ تهدیدات ترامپ کمکی به مقابله با ایران نخواهد کرد

روزنامه «واشنگتن‌پست» با بیان اینکه ترامپ احتمالاً به زودی تصمیم بدی درباره توافق هسته‌ای اتخاذ خواهد کرد، نوشت: اظهارنظرهای سرشار از نفرت دولت ترامپ کمترین کمک را به مقابله با رفتارهای ایران خواهد کرد. این روزنامه افزود: در سوریه استراتژی توافق با روسیه، راه را برای نیروهای ایران و ایجاد کریدور بین دمشق و بغداد باز کرده است. در افغانستان هم ایران موقعیت راهبردی به دست آورده است. در یمن نیز آمریکا به متحدانش در منطقه کمک کرده تا جنگ نیابتی علیه تهران داشته باشند که بیشترین خسارات انسانی را به بار آورده است. این روزنامه در گزارشی نوشت: «ایران در حوزه ساخت و تولید ابزار لازم برای دستیابی به کلاهک‌های هسته‌ای نیز جاه‌طلبی مهلکی دارد!» گفتنی است، این ادعاهای روزنامه واشنگتن‌پست در حالی است که آژانس بین‌المللی هسته‌ای بارها بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرده است.

2ـ دولت نگاه عادی و بی‌دغدغه به فضای مجازی را کنار بگذارد

حجت‌الاسلام منتظری، دادستان کل کشور گفت: در مقام کسی که بنا بر وظیفه قانونی خود به صورت مستمر و حتی ساعتی فضای مجازی را رصد می‌کند، دلسوزانه اعلام می‌کنم که یک قاضی کل یک بزرگراه را به دلیل یک تصادف، دو تصادف یا ده تصادف نخواهد بست؛ اما شما بگویید، وقتی بزرگراهی که می‌توان از آن استفاده درست و بهینه کرد، در اثر غفلت و کم‌توجهی به قتلگاهی برای مردم، خانواده‌ها و جوانان تبدیل می‌شود، چه باید کرد؟ وی افزود: امروز فضای مجازی هم به سیلی خانمان برکن تبدیل شده و طبیعتاً نگاه مسئولان اجرایی به فضای مجازی هم باید فارغ از یک نگاه عادی و بی‌دغدغه و به مثابه حادثه‌ای غیر مترقبه باشد. لازم است که ما با مدیریت علمی، فنی و اقتصادی مناسب این اتوبان را در اختیار خود بگیریم.

3ـ توافق انصارالله و علی عبدالله صالح برای حل اختلافات

به گزارش المیادین، منابع سیاسی یمن اعلام کردند که علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور سابق یمن و انصارالله این کشور توافق کردند تا اختلافات را به دور از سخنان تنش‌زا حل و فصل کنند. دو طرف همچنین توافق کردند تا به بحث و جدل‌ها و کشمکش‌های رسانه‌ای میان خود پایان دهند. علی عبدالله صالح در این باره تأکید کرد: ما بر یکپارچگی مواضع و همکاری با جنبش انصارالله برای مقابله با متجاوزان تأکید داریم. باید اتحاد خود را برای مقابله با چالش‌ها حفظ کنیم. گفتنی است، تجاوز به یمن به سرکردگی عربستان و ۱۷ کشور دیگر صورت گرفته و در این تجاوز حاکمیت، یکپارچگی و استقلال یمن هدف قرار گرفته است. عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن به تازگی نسبت به مرحله جدید جنگ کشورهای متجاوز با هدف قرار دادن جبهه داخلی یمن هشدار داده است.

4ـ حملات تروریستی بزرگی همچنان در انتظار اروپاست

«گویدو اشتاین‌برگ» از کارشناسان مؤسسه علم و سیاست برلین معتقد است، اروپا باید همچنان انتظار حملات تروریستی بزرگی را داشته باشد. البته کیفیت برنامه‌های تروریستی کاهش یافته است؛ چرا که افراط‌گرایان در مناطق اصلی خود در سوریه و در عراق تحت فشار قرار دارند. وی با بیان اینکه خطر ترور حداقل پنج تا 10 سال آینده باقی خواهد بود، تصریح کرد: با این همه، شایستگی داعش در برنامه‌ریزی برای حملات تروریستی کاهش یافته است. برنامه‌ریزی‌های مرکزی از مرکز اصلی داعش در شمال سوریه و شهر رقه دیگر ممکن نیست؛ به ویژه آنکه شخصیت‌های مهمی از این سازمان تروریستی کشته شده‌اند. اشتاین‌برگ گفت: هر چقدر فشارها افزایش می‌یابد؛ به همان اندازه برای افراط‌گرایان برنامه‌ریزی به منظور حملات تروریستی دشوارتر می‌شود.

▼ اخبار کوتاه
در پی انتشار اخباری مبنی بر قصد گروهک‌های تروریستی ضد انقلاب برای نفوذ و ایجاد ناامنی در کشور یک منبع آگاه در قرارگاه حمزه سیدالشهداء (ع) نیروی زمینی سپاه گفت: در مناطق مرزی شمال غرب کشور اشراف اطلاعاتی و میدانی کامل داریم و با هر گونه اقدام گروهک‌های تروریستی برای نفوذ و ایجاد ناامنی در کشور قاطعانه برخورد خواهیم کرد. وی تأکید کرد: به آنها هشدار می‌دهیم در صورت هر گونه تحرک و تعرض، آنان را تا هر نقطه‌ای تعقیب و به شدت مجازات خواهیم کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقامات نیروی دریایی آمریکا اعلام کردند پس از حادثه برخورد ناوشکن «یواس‌اس جان اس مک‌کین» با یک نفتکش در نزدیکی سنگاپور، نیروی دریایی آمریکا دستور توقف تمامی فعالیت‌های عملیاتی خود را در سراسر جهان صادر کرده است. در پی این حادثه که دیروز در شرق تنگه «مالاکا» و سنگاپور رخ داد، پنج ملوان آمریکایی زخمی و 10 نفر دیگر مفقود شدند. این دومین سانحه یک کشتی ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا در چند هفته اخیر است.
روزنامه‌ «آفتاب یزد» یک روز پس از کسب رأی اعتماد کابینه دوازدهم با لب مرزی و ناپلئونی خواندن وزرایی که نسبت به دیگر همکاران خود آرای کمتری کسب کرده‌اند، با قلمی تهدیدآمیز نوشت: این وزرا باید حواس‌شان را بیشتر جمع کنند و اگر تغییرات مناسب را ایجاد نکنند، به سرعت از کابینه خارج می‌شوند.
زهرا نژادبهرام، منتخب شورای شهر تهران گفت: مدارک محمدعلی نجفی، شهردار جدید تهران به وزارت کشور ارسال شده، اما به دلیل اینکه شهرداری تهران مطابق قانون حتی نباید یک ساعت بدون مدیر بماند، روز چهارشنبه سرپرست انتخاب می‌شود.
ژنرال «سرگئی رودسکوی» رئیس اداره اصلی عملیات ستاد کل نیروهای مسلح روسیه اعلام کرد: عملیات آزادسازی مناطق مرکزی سوریه از اشغال تروریست‌ها در مراحل پایانی قرار دارد و این مناطق در آستانه آزادی کامل هستند.

آغاز نام‌نویسی طرح «باقرالعلوم(ع)»
ارائه دوره‌های کمک‌آموزشی تحصیلی از پیش‌دبستانی تا دکتری، فنی و حرفه‌ای، مهارتی و مجازی با تخفیف ویژه 30 تا 50 درصد و با اختصاص یارانه تا مبلغ سه میلیون ریال برای هر نفر،‌ هر خانواده تا مبلغ 9 میلیون ریال و پرداخت مابقی به صورت اقساطی
نام‌نویسی اینترنتی: www.tbao.ir؛ تلفن انستیتو ایزایران: 2ـ22254080ـ021


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات