صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۰۴۰۴۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 1 شهریور

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): تقویت روحیه انقلابی و جهادی، مهم‌ترین وظیفه مسئولان و دست‌ا‌ندرکاران فرهنگی است. باید همه تلاش خود را مصروف تربیت دینی و انقلابی جوانان کنید و بدانید اخلاق نیز همراه با تقویت این روحیه و میل به جهاد در راه خدا ایجاد و ماندگار می‌شود.(1396/5/30)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
نشانه‌هاي خط سوم

در طول چهار دهه گذشته از عمر انقلاب اسلامي در مقاطع مختلف گفتمان‌هاي سياسي گوناگونی پدیدار شده‌اند. برخي از اين گفتمان‌ها توانستند در قالب احزاب و گروه‌هاي سياسي خود را ظهور و بروز عيني‌تري بخشند و گاه در رقابت‌هاي انتخاباتي نيز توانستند پيروز ميدان شوند و گاه در همان مرحله ايده و نظر باقي ماندند و با اقبال اجتماعي مواجه نشدند و پس از مدتي به فراموشي سپرده شدند. همچنين در دوران تفوق رقابت‌هاي دوقطبي گفتماني که آخرين آن اصولگرايي و اصلاح‌طلبي بود، همواره تلاش‌هايي براي شکل‌گيري جريان سوم، جرياني مغاير با دوگانه‌هاي حاکم شکل گرفته که بیشتر آنها با شکست مواجه شده است. روند پيدايش جريان اعتدال در سال 1392 و اقدامات صورت گرفته از جانب منسوبان آن در چهار سال گذشته، حرکتی است که تلاش براي بازي در الگوي جريان سوم را تداعي کرده است. حوادث رخ داده در سال‌هاي اخير و آنچه به طور ويژه در مراسم رأي‌گيري براي کابينه اتفاق افتاد، نشان از شکل‌گيري جريان سياسي جديدي در کشور دارد که تلاش می‌کند در روند پيش روي خود بر غيريت‌سازي تأکيد کرده و مرزهاي خود را با جريان‌هاي رقيب بيشتر کند. خط فاصل اين جريان هر روز بيش از گذشته با اصلاح‌طلبي در حال مشخص شدن است. اين واگرايي خود را هم در معرفي وزراي دولت دوازدهم نشان داد و هم در رأیی که از جانب مجلس به برخي وزرا اختصاص داده شد. اگر «حجتي» و «بي‌طرف» را دو شاخص اصلاح‌طلبي در دولت روحاني بدانيم، استقبال نکردن مجلس نشان مي‌دهد که اين واگرايي‌ها در حال تشديد است. از سوی دیگر، واگرايي آقاي لاريجاني و همراهان وي از جريان اصولگرايي نيز روز به روز بيشتر شده است. اين گروه با وجود انتظارات اولیه در انتخابات ارديبهشت ماه 1396 با جبهه مردمي انقلاب اسلامي همراهي نکرد و بدون هیچ‌گونه حمایتی از نامزدهای جریان اصولگرا، عملاً در صف حامیان آقای روحانی درآمد. این موضع‌گیری سیاسی آخرین نقطه اتصال‌ جریان آقای لاریجانی را با جریان اصولگرایی قطع کرد و عملاً او را در ائتلافی مشخص با اردوگاه اعتدالیون قرار داد.
به نظر می‌رسد، اعتدالیون برنامه‌های بلندی برای آینده دارند که به تدریج با واگرایی بیشتر از جریان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی تعین مشخص‌تری خواهد یافت.
 
▼ گزارش روز
علیه شفافیت

تصاویری که سلفی مشهور نمایندگان مجلس با مقام اروپایی را فاش کرد، تصاویر عجیب میوه خوردن یک نماینده در صحن علنی مجلس(!)، تصویر تأسف‌برانگیز عکس گرفتن یک نماینده از برگه رأی خود به وزرا، عکس‌های غیر قابل باور از تجمع‌های نمایندگان و... که در روزها و هفته‌های اخیر در فضای رسانه‌ای کشور انتشار یافت، سبب شد تا جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواستی را به هیئت‌رئیسه مجلس ارائه کنند که بر مبنای آن حضور عکاسان خبرگزاری‌ها و دیگر رسانه‌ها در جلسه علنی پارلمان محدود شود. درخواستی تعجب‌برانگیز که در تضاد کامل با اصل شفافیت مجلس شورای اسلامی و در تقابل با منافع مردم است و تحقق آن می‌تواند آسیب‌های فراوانی را به همراه داشته باشد. برای نمونه، تصور کنید رسانه‌ها در مراسم تحلیف رئیس دولت دوازدهم با محدودیت روبه‌رو بودند و اجازه تصویربرداری آزادانه از صحن علنی را نداشتند، در آن صورت آیا موضوع سلفی تأسف‌برانگیز نمایندگان با خانم موگرینی رسانه‌ای می‌شد؟ آیا اگر رسانه‌ها در آن لحظه در صحن علنی حضور نداشتند، شناختی که مردم به واسطه اخبار و تصاویر آن اتفاق از نمایندگان سلفی‌بگیر به دست آوردند و بی‌شک به تصمیم بهتر مردم در انتخابات آینده منجر خواهد شد، امروز وجود داشت؟ اگر رسانه‌ها آن روز تا آخرین لحظه اجازه عکاسی و مخابره اخبار را نمی‌یافتند، آیا امروز نمایندگان نیازی می‌دیدند که به دلیل رفتارشان که خلاف شأن نمایندگی ملت ایران بود، به مردم پاسخگو باشند؟ بی‌تردید پاسخ منفی است. حذف یا محدود کردن رسانه‌ها به منزله چشم بینا و تیزبین افکار عمومی از مجلس شورای اسلامی در تضاد صد درصدی با شفافیت خانه ملت و حق نظارت مردم بر نمایندگان به شمار می‌رود و زمینه تکرار رفتارهای خاص در مجلس شورای اسلامی را فراهم می‌کند که ضروری است رسانه‌ها  و فراتر از آن هیئت‌رئیسه مجلس و اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی مانع از اجرایی شدن و عملیاتی شدن آن شوند.

▼ اخبار ویژه             
راز حرکت دوسویه اصلاح‌طلبان علیه دولت!

مدعیان اصلاحات یک حرکت دوسویه را در برخورد با دولت دوازدهم تدارک دیده و در پی اجرای آن هستند. یک سوی این برخورد، ادامه راهی است که برخی از اعضای همین جبهه در دولت یازدهم دنبال کردند و نتیجه آن، ناکارآمدی اقتصادی و هزینه شدن امکانات و ظرفیت‌ها در جاده‌های فرعی بود که از جمله آنها ناراضی‌تراشی از طریق بی‌توجهی به معیشت مردم، گسترش بیکاری که در بسیاری از زمینه‌ها می‌توانست قابل پیشگیری باشد، واردات بی‌رویه، برخورد نکردن جدی با قاچاق کالا و تعطیلی بسیاری از مراکز تولید، امضای سند ذلت‌بار 2030 و... اشاره کرد. سوی دیگر ابراز مخالفت با دولت است تا ناکارآمدی احتمالی آن به حساب مدعیان اصلاحات نوشته نشود و مردم از آنان انتظار پاسخگویی نداشته باشند. در حالی که مخالفت مدعیان اصلاحات با ترکیب کابینه نمی‌تواند منطقی و طبیعی باشد و احتمال یاد شده، یعنی فرار اصلاح‌طلبان از پاسخگویی در حالی که اکثریت اعضای کابینه از همین طیف است، قوت بیشتری می‌گیرد.

ارتش رژیم صهیونیستی آماده جنگ نیست!

روزنامه «هاآرتص» در گزارشی دلیل آمادگی نداشتن یگان‌های زرهی ارتش را وجود مشکلات مربوط به زیرساخت‌های نظامی در لشکرهای زرهی و نیز شرایط خدمت نظامیان  دانست. مشکلات یگان‌های زرهی ارتش رژیم صهیونیستی در جریان بازدید از پیش تعیین نشده آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی از یگان ۴۶۰ آشکار شد که مسئول آماده‌سازی واحدهای زرهی ارتش اسرائیل است.
 
▼ اخبار
1ـ «اتاق‌های مرگ» آل‌خلیفه

سه نهاد حقوقی، از جمله پژوهشکده خلیج‌فارس در امور دموکراسی و حقوق بشر، مرکز حقوق بشر و صلح برای دموکراسی و حقوق بشر با تهیه گزارش تفصیلی از نقض حقوق بشر نیروهای امنیت ملی در بحرین پرده برداشتند. در این گزارش که تحت عنوان «اتاق‌های مرگ» منتشر شده، درباره چگونگی تأسیس سرویس امنیت ملی بحرین و مهم‌ترین کسانی که مسئولیت شکنجه بازداشت‌شدگان را از آغاز فعالیت این سرویس به عهده داشتند، نوشته شده است. این گزارش همچنین به دستورات صادر شده در زمینه اختیارات بی‌حد و حصر اعطا شده به سرویس امنیت ملی که دربرگیرنده حمایت قضایی شکنجه‌گران است، اشاره می‌کند. رئیس مرکز حقوق بشر بحرین در این باره اظهار داشت: نقض حقوق بشر از سوی سرویس امنیت ملی بحرین برآمده از تفکرات منحرفانه امنیتی در این کشور و گسترش فرهنگ فرار از مجازات به شمار می‌آید؛ به گونه‌ای که آخرین اولویت نهادهای امنیتی در این کشور حمایت از شهروندان است؛ البته اگر شرایط اقتضا کند که شهروندان را به نوعی قربانی کند، حتماً این کار را می‌کند.

2ـ نامه «ظریف» به آمانو درباره سفر «برجامی» نیکی هیلی

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه در نامه‌ای به «یوکیا آمانو»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پیامدهای منفی سفر یک مقام آمریکایی به وین بر اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) هشدار داده است. پیشتر منابع خبری گزارش داده بودند، «نیکی هیلی» قرار است امروز با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران دیدار و گفت‌وگو کند. نیکی هیلی در واکنش به نامه ظریف گفت: این موضوع به معنای آن نیست که ایالات‌متحده درباره پایبند بودن یا نبودن ایران به مفاد توافق، پیش‌قضاوتی انجام داده است. وی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هنوز درباره گام بعدی در زمینه توافق هسته‌ای با ایران تصمیمی نگرفته است. این دیپلمات آمریکایی گفت: «هنوز تصمیمی نگرفته‌ایم. کاری که ما انجام می‌دهیم، تلاش برای یافتن بیشترین مقدار اطلاعات ممکن است.»

3ـ حمایت از سپاه و ارتش با قدرت ادامه پیدا می‌کند

امیر حاتمی در مراسم تودیع و معارفه وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه تمام اهداف و سیاست‌های دوره سردار دهقان تداوم خواهد یافت، گفت: در برنامه چهار ساله پیش‌بینی‌ شده در حوزه موشکی، هوایی، پد‌افندی، رزم زمینی و... تلاش بیشتری خواهیم داشت تا قدرت و اقتدار دفاعی جمهوری اسلامی ایران افزایش یابد. وی با تأکید بر حمایت از محور مقاومت، به‌ویژه سرلشکر قاسم سلیمانی گفت: حمایت‌های همه‌جانبه‌‌ از سپاه پاسداران، ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی انتظامی در حوزه‌های پدافندی، موشکی، دریایی، مرزبانی و دیگر حوزه‌های حائز اهمیت با قدرت ادامه خواهد یافت و ان‌شاءالله به بحث معیشت کارکنان شاغل و بازنشسته نیروهای مسلح هم توجه جدی خواهیم کرد.

4ـ عملکرد فراکسیون امید رضایت‌بخش نیست

محمد عطریانفر در گفت‌وگویی اظهار داشت: ما به عنوان چهره‌های اصلاح‌طلب اطلاعات دقیقی از آنچه در فراکسیون امید و پارلمان می‌گذرد، نداریم؛ اما پیام‌هایی که از سوی برخی نمایندگان شنیده‌ایم، نشان می‌دهد عملکرد مدیریت فراکسیون امید در جریان رأی اعتماد به وزرا، چندان رضایت‌بخش نبوده است. مجموع دیدگاه‎ها بر آن دلالت دارد که فراکسیون امید در مدیریت نیازمند بازنگری است و باید ظرفیت‌ها دوباره ارزیابی و تجدید ساختار شوند تا امکان اعتماد قطعی به این فراکسیون در بزنگاه‌ها فراهم شود. ما در اینجا بحث شخصی نمی‌کنیم، هیچ کس نباید از این انتقادات سازنده برداشت ناصحیح داشته باشد و آنها را نپذیرد.

▼ اخبار کوتاه

حسینی‌شاهرودی، دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بانک مرکزی اقدامات خوبی در جهت ساماندهی مؤسسات مالی انجام داده و آقای سیف تعهد داده است که حداکثر تا یک ماه آینده تکلیف این مؤسسات و سپرده‌های مردم مشخص شود. وی درباره آخرین وضعیت مؤسسات مالی غیرمجاز گفت: مجلس تکلیف خود را در زمینه برخورد با این مؤسسات انجام داده و ماده 236 قانون مبارزه با جرایم مالی را به قوه قضائیه ارسال کرده و اجرای آن از این به بعد برعهده این قوه است.
راه نیافتن حبیب‌الله بی‌طرف به دولت دوازدهم همچنان با واکنش‌های مختلف روبه‌رو است. در این میان، گمانه‌زنی برخی منابع آگاه حاکی از آن است که احتمالاً این وزیر دوره اصلاحات به زودی مسئولیتی کلیدی در وزارت نفت خواهد گرفت. به گفته این منابع، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت حکم معاونت وزیر و مدیر عاملی شرکت ملی گاز ایران را برای او صادر خواهد کرد. بی‌طرف در حال حاضر، معاونت پژوهش و فناوری وزارت نفت را برعهده دارد.
بر اساس آخرین آمار ثبت شده در شرکت مدیریت منابع آب ایران،‌ حجم آب ورودی به سدهای خوزستان از ابتدای سال آبی تا 25 مرداد ماه جاری 16 میلیارد و 978 میلیون متر مکعب بود که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته (23 میلیارد و 204 میلیون متر مکعب) 27 درصد، یعنی 6 میلیارد و 226 میلیون متر مکعب کاهش داشته است.
پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: از یازدهم شهریور ماه کلیه بانک‌ها موظفند نرخ‌های سود سپرده یک ساله حداکثر تا ١٥ درصد و نرخ‌های سود کوتاه‌مدت عادی روزشمار تا ١٠ درصد را رعایت کنند. وی افزود: برابر موازین بانکداری اسلامی، نرخ‌های سود پرداختی به صورت علی‌الحساب است و تسویه آنها صرفاً پس از دوره مالی انجام خواهد شد.
وزیر بازرگانی کره جنوبی در پایان مذاکرات با مقامات آمریکایی اعلام کرد: این مذاکرات که برای توافق در راستای تجارت آزاد بین کره و آمریکا انجام شد، شکست خورد و ما به این نتیجه رسیده‌ایم که دو طرف در زمینه توافق تجارت آزاد نظرات متفاوتی دارند و ما به توافقی در این زمینه دست نیافتیم.
محمدنعیم امینی‌فرد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه دغدغه‌هایی در زمینه طرح تحول سلامت وجود دارد، گفت: طبق گزارش‌های رسیده به این کمیسیون برخی از پزشکانی که در طرح تحول سلامت با وزارت بهداشت همکاری دارند، حدود یک سال است که پولی دریافت نکرده‌اند و خواستار لغو قراردادهای خود شده‌اند.



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات