تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۰۴۲۸۲

نبرد سرنوشت‌ساز جبهه مقاومت و آمریکا در مرزهای مشترک عراق و سوریه+نقشه میدانی

داعش به خوبی می داند نیروهای متحد در آینده ای نزدیک به سوی استان دیرالزور حرکت خواهند کرد و همین مسئله باعث شده آنان در اندک مساحت تحت اشغال در جنوب شرق استان حمص به شدت از مواضع خود دفاع کنند.
به گزارش بصیرت به نقل از مشرق، گروه تروریستی داعش در ۹ ماه گذشته، بخش های وسیعی از مناطق تحت اشغال خود را در استان های حلب، دمشق، رقه، حمص و حماه سوریه از دست داده و متحمل شکست های سنگین شده به طوری که حالا استان دیرالزور، آخرین پایگاه آنان به شمار می آید.

داعش به خوبی می داند نیروهای متحد در آینده ای نزدیک به سوی استان دیرالزور حرکت خواهند کرد و همین مسئله باعث شده آنان در اندک مساحت تحت اشغال در جنوب شرق استان حمص به شدت از مواضع خود دفاع کنند تا مانع از پیشروی ها به سمت مرکز استان دیرالزور شوند.

شرق و جنوب شرق استان حمص، دروازه ورود به استان دیرالزور محسوب می شوند و اگر خطوط دفاعی تروریست ها در این محور شکسته شود، نیروهای متحد به راحتی می توانند به پیشروی ها ادامه دهند اما تروریست ها به هر طریقی درصدد هستند نیروهای متحد را از این محور عقب برانند.

در همین ارتباط یک منبع میدانی در گفت وگو با مشرق اعلام کرد: حامیان غربی تروریست ها از پیشروی های نیروهای متحد به سوی استان دیرالزور به شدت نگران هستند و همین مسئله باعث شده همکاری آنان با داعش در هفته های گذشته در این محور افزایش یابد.

این منبع میدانی افزود: نیروهای آمریکایی از طریق پایگاه های نظامی خود در منطقه « التنف و الزقف» در جنوب استان حمص، ارتباط با عناصر تروریستی داعش را در استان دیرالزور قوی تر کرده اند و تجهیزات نظامی را از آسمان به مناطق اشغالی منتقل می کنند.

به گزارش مشرق، هدف مشترک گروه تروریستی داعش و حامیان غربی آنان در جنوب و جنوب شرق استان حمص، دور کردن نیروهای جبهه مقاومت از مرزهای مشترک عراق و سوریه است؛ عقب نشینی نیروهای جبهه مقاومت از این محور در گام نخست باعث می شود گروه تروریستی داعش یک نفس راحتی بکشد و دیگر نگران ورود نیروهای مقاومت به استان دیرالزور نباشد.

در صورتی این هدف مشترک به نتیجه برسد، گروه تروریستی داعش می تواند بدون دغدغه تجهیزات نظامی خود را به عراق منتقل کند و یک بار دیگر در این کشور جولان دهند؛ از سویی دیگر آمریکایی ها هم تلاش می کنند با اجرایی کردن این راهبرد از برقراری ارتباط زمینی تهران- بغداد - دمشق - بیروت جلوگیری کنند.
 
این مسئله همچنین به آمریکایی ها امکان می‌دهد بدون هیچ مانعی و به آسانی تجهیزات نظامی را از پایگاه‌های نظامی الزقف و التنف ( جنوب سوریه) برای تروریست هاس داعش در استان دیرالزور ارسال کنند و حوزه نفوذ سایر عناصر تروریستی را هم در جنوب استان حمص افزایش دهند.

به طور قطع در روزها و هفته های آینده حملات گروه تروریستی داعش در این محور نباید تعجب برانگیزه و غیرمنتظره قلمداد شود و از سویی دیگر نیروهای آمریکایی به هر شیوه ممکن هم تلاش می کنند، مرزهای مشترک عراق و سوریه را به اشغال خود درآورند.

ایجاد پایگاه نظامی دائم و حفظ گروه تروریستی داعش در این محور، راهبرد اصلی دولت آمریکا و متحدانش برای ممانعت از برقراری ارتباط زمینی تهران - دمشق - بیروت به شمار می آید زیرا آنان شکست در مرزهای مشترک عراق و سوریه را به معنای رسیدن ایران به دریای مدیترانه و تغییر موازنه قدرت در غرب آسیا تعریف می کنند.

آمریکا و متحدانش در ۶ سال گذشته برای سقوط دولت سوریه و وارد کردن ضربات جبران ناپذیر به جبهه مقاومت دهها میلیارد دلار سرمایه گذاری کردند و تلاش کردند با جنگ نیابتی به اهداف خود دست یایند اما حالا کلمه « شکست» به فصل مشترک آنان تبدیل شده و به خوبی می دانند قدرت جبهه مقاومت نسبت به قبل از شروع بحران سوریه چند برابر افزایش یافته است؛ موضوعی که باعث شده آمریکایی ها خود به صورت مستقیم وارد میدان نبرد شوند.

باید توجه داشت دوراندیشی فرمانده هان جبهه مقاومت در ماه های گذشته که منجر به پاکسازی جنوب شرق استان حمص (حمیمه، جوده، سد الوعر) و رسیدن به مرز مشترک عراق شد، همه امیدهای دولت آمریکا را در این محور برای برقرار نشدن ارتباط زمینی تهران- بغداد- دمشق - بیروت به باد داد.

اما با این وجود اتاق عملیات غرب به رهبری آمریکا همچنان درصدد است از طریق تاکتیک های مختلف شانش خود را برای موفقیت آزمایش کنند؛ به نظر می رسد ضد حملات مقطعی گروه تروریستی داعش در چند هفته گذشته در مرزهای مشترک سوریه و عراق برای ارزیابی توان نیروهای جبهه مقاومت در همین راستا قابل بررسی باشد.

نمونه این ضد حملات هفته گذشته در مرزهای مشترک سوریه و عراق به وقع پیوست و باعث شد نیروهای جبهه مقاومت برخلاف ضد حمله مرتبه قبل که منجر رویداد تلخ « جمونه» ( شهادت محسن حججی و دهها تن از نیروهای مقاومت) شد، با تمام قدرت، ( یگان پهبادی) واکنش قاطع نشان دهند؛ موضوعی که نشان می دهد نیروهای جبهه مقاومت این بار خود را برای هر سناریوی احتمالی در منطقه آماده کرده اند چرا که سرنوشت جنگ ۶ سال گذشته در این محور تعیین می شود.

به گزارش مشرق، نیروهای جبهه مقاومت همزمان با پیشروی از جنوب شرق استان دمشق به سوی پایگاه های نظامی آمریکا در جنوب استان حمص، تثبیت مواضع و ایجاد چند کمربند امنیتی در جنوب شرق استان حمص و مرزهای مشترک با عراق، تلاش می کنند از سه محور عملیات پاکسازی استان دیرالزور را هم در آینده نزدیک آغاز کنند تا آخرین تیر خلاص به تروریست ها و حامیان آنان وارد شود؛ موضوعی که در قالب نابودی گروه تروریستی داعش و خروج نیروهای آمریکایی از پایگاه های نظامی در جنوب استان حمص به واقعیت می پیوندد.

منبع: مشرق

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات