تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۰۴۴۰۹

نقش موشک‌های "کالیبر" روسیه در آزادسازی "دیرالزور" +تصاویر

حضور موشک راهبردی "کالیبر" بر تضعیف توان لجستیک، توپخانه‌ای و زرهی داعش تاثیر داشت .
به گزارش بصیرت به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ارتش سوریه به کمک همپیمانان خود از جمله روسیه توانسته پیشروی های بسیار خوبی در مرکز و شرق سوریه داشته باشد.


این پیشروی ها با تلفیقی از حرکت نیروهای سطحی سوری و بمباران های پرحجم و سنگین ارتش روسیه و استفاده از موشک های نیرومند دریا به سطح کالیبر است که به کرات موجب انهدام مواضع داعش در شرق سوریه و خصوصا استان دیرالزور شده است. 

روسیه موشک های دوربردی از این نوع را ساخت؛ این کشور ساخت موشک های کالیبر را در دهه های هفتاد و هشتاد ، همزمان با اجرای طرح آمریکا در ساخت "تاماهاک" آغاز کرد. در قرن 21 ، موشک های کالیبر به روز شدند و درنتیجه نسل جدیدی ازاین موشک ها ساخته شد. موشک کلاب یا کالیبر (Klub Missile) در انواع و ابعاد مختلف ساخته شده که قابلیت مولتی پرپوز (چند کاربردی) داشته که اهداف را می‌توانند در سطح و دریا مورد هجمه قرار دهند.

این موشک بسته به نوع بین 6 تا 8.5 متر طول، سرعت بین 0/8 تا 3 ماخ، هدایت اینرسی (Inertial Guidance)/ آشیانه‌یاب فعال/ ماهواره‌ای و قابلیت حمل از طریق کشتی‌های جنگی و زیردریایی‌ها را دارد که کلاس‌های مختلف این موشک بین 250 تا بیش از 2000 کیلومتر برد دارند.

نقش موشک‌های
موشک های کالیبر برای اصابت به اهداف زمینی از لحاظ مشخصات همسطح موشک های آمریکایی "تاماهاوک" هستند و نوع ضد زیردریایی آنها می تواند در آخرین بخش پرواز خود به سرعت مافوق صوت برسد که تاحد زیادی بیشتر از انواع مشابه امریکایی است.


وبگاه نشنال اینترست درباره ساز و کار شلیک موشک کالیبر می نویسد: موشک های کالیبر در زیردریایی های روسی طرح  "پالتوس (وارشاویانکا)" و همچنین در زیردریایی های پیشرفته تر از نوع "آکولا"، "لادا" و "یاسن"نصب می شوند. همچنین ناو های گشتی به این موشک های کروز نیرومند مسلح می گردند. از جمله ناو گشتی "گپارد" به هشت موشک کالیبر و ناوشکن های روسی به ده موشک از این نوع مسلح هستند. استقرار موشک در پلتفرم های کوچک و تحرک در دوره سلاح هاسی مرگبار دوربرد به مراتب معقولانه تر است و روسیه این نکته را بطور قانع کنننده ای به معرض نمایش  گذاشته است.

نقش موشک‌های

 

نقش موشک‌های
تحلیلگران نظامی معتقدند که ناو های آمریکایی ساحلی موشک های پرقدرتی همچون کالیبر را در اختیار ندارند که آنها را بتوان حتی در شناور های کوچک گشتی مستقر ساخت و لذا ارتش روسیه در این زمینه از یک توانمندی ویژه برخوردار است.


عمده حملات موشکی روسیه علیه داعش از عرشه این ناوها صورت می‌گیرد. اولین تجربه جنگی موشک‌های کالیبر سال ۲۰۱۵ در جریان حملات روسیه علیه داعش و مخالفان سوری بود که در آن کشتی‌های جنگی روسیه در دریای کاسپین ۲۶ فروند از مدل دوربرد آن‌ها را به سوی مواضع داعش در سوریه شلیک کردند. اما این موشک های روسی تاکنون خسارت های سنگینی را به مراکز تجمع داعش و انبار مهمات آن ها در سوریه و خصوصا استان دیرالزور وارد آورده اند و منابع میدانی گزارش می دهند که در اثر این حملات صدها تروریست داعش به هلاکت رسیدند و شمار انبوهی از آن ها زخمی شده اند.

نقش موشک‌های
البته اخیرا هم موشک های روسی کالیبر نقش مهمی را در نابودی مواضع تکفیری های داعش در سوریه ایفا کرده اند که شلیک از ناو آدمیرال رسن ارتش روسیه در این زمینه شاهدی بر این موضوع است.


وزارت دفاع روسیه در این زمینه می گوید: "روز 5 سپتامبر 2017، ناوچه آدمیرال اسن در ناوگان ارتش روسیه که در دریای مدیترانه ماموریت‌هایی را انجام می‌دهد، با موشک‌های کروز کالیبر به مواضع گروه تروریستی داعش در نزدیکی دیرالزور حمله کرد. موشک‌های کروز کالیبر بر پایه اطلاعات به دست آمده از جانب چندین کانال و بر اساس اهداف تایید شده پرتاب شده اند. در پی این حمله موشکی، ده‌ها عنصر گروه تروریستی داعش کشته شده و چند مرکز فرماندهی، یک مرکز ارتباطی، یک محل تعمیر وسایل نقلیه زرهی و چند انبار و مخزن تسلیحات متعلق به گروه تروریستی داعش در دیرالزور نابود شده اند. پرتاب موشک‌های کروز کالیبر پیشرفت نیروهای دولتی سوریه در (استان) دیرالزور را تضمین و برنامه عناصر داعش در این منطقه را خنثی کرد. "

نقش موشک‌های
البته سه ماه قبل از این حمله ، در ماه می 2017 نیز حملات موشکی نقش مهمی در آزاد سازی حومه حمص داشت و زیرساخت های داعش در مرکز و شرق سوریه را نابود کرد. وزارت دفاع روسیه در ماه 2017 گزارش داد که ناوچه آدمیرال اسن و زیردریایی کراسنودار نیروی دریایی روسیه از منطقه‌ای در شرق دریای مدیترانه، چهار فروند موشک کروز به سمت اهداف مورد نظر و مواضع داعش در اطراف شهر تدمر سوریه شلیک کردند.


گزارش های حاکی از آن است که زیردریایی های راهبردی ارتش روسیه نیز در شلیک موشک کالیبر توانایی خود را نشان دادند. زیردریایی بزرگ روسیه به نام بي - 237 در دریای مدیترانه و در نزدیکی آبهای سوریه مستقر است و تاکنون چندین بار با استفاده از موشک‌های بالدار "کالیبر" مواضع تروریست‌ها را در سوریه هدف قرار داده است. 


روسیه با حضور نظامی در سوریه تلاش می‌کند تا این کشور به دست بنیادگرایان و افراط گرایان (القاعده، داعش، جبهه‌النصره، احرارالشام، جیش‌الاسلام و...) نیفتد چون این موضوع تأثیری مستقیم بر امنیت ملی فدراسیون روسیه خواهد داشت ؛  به عبارت بهتر "مسکو" نگران گسترش افراط گرایی در مرزهای جنوب غربی خود بوده، لذا با توجه به اینکه صدها نفر از چچنی‌ها عضو گروه تروریستی داعش شده‌اند، بیم آن می‌رود که با بازگشت به روسیه، مرزهای جنوب غربی این کشور را ملتهب کنند؛ لذا استفاده از تجهیزات پیشرفته توسط ارتش روسیه همچون ؛ شلیک موشک های کالیبر ارتباط مستقیمی با تامین امنیت ملی روسیه دارد.


حضور موشک راهبردی کالیبر بر تضعیف توان لجستیک، توپخانه ای و زرهی داعش تاثیر داشت و استفاده از این موشک ها منجر شد تا نبرد در شرق سوریه به نفع ارتش و نیروهای مردمی سوریه ادامه پیدا کند. ارتش روسیه در برهه های مختلف؛ هر زمان که احتمال افزایش توان لجستیکی داعش وجود داشت، از این موشک ها استفاده می کرد و تروریست ها را در حالت انفعالی قرار می داد.

باشگاه خبرنگاران جوان/گزارش از محمد زرچینی

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات