حماسه و جهاد >>  دفاع مقدس >> گزارش حماسه و جهاد
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۰۴۶۳۴
فرماندهان جوان دفاع مقدس1

سرلشکر محمد باقری

او در دفاع مقدس ابتدا به عنوان نیروی عملیات حضور دارد که پس از مدتی به عنوان فرمانده اطلاعات لشکرها فعالیت می کند. او همچنین از سال 1362 تا پایان دوران جنگ تحمیلی بعنوان مسئول اطلاعات عملیات نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قرارگاه کربلا قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) حضور داشته است.
پایگاه بصیرت / عرفان صبوری

محمد حسین افشردی متولد 1339 است. او در روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در حال به پایان رسانیدن دوره دبیرستان بوده است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در رشته مهندسی مکانیک وارد دانشگاه پلی تکنیک می شود. اما با شروع انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه ها و همچنین شروع قائله کردستان وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می شود. او بلافاصله پس از شروع جنگ تحمیلی عازم جبهه های نبرد می شود. به سبب اینکه برادر بزرگتر او غلامحسین افشردی با نام مستعار حسن باقری در جبهه حضور دارد و تشابه چهره با برادر باعث می شود که او نیز نام محمد باقری را برای خود برگزیند.

او در دفاع مقدس ابتدا به عنوان نیروی عملیات حضور دارد که پس از مدتی به عنوان فرمانده اطلاعات لشکرها فعالیت می کند. او همچنین از سال 1362 تا پایان دوران جنگ تحمیلی بعنوان مسئول اطلاعات عملیات نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و قرارگاه کربلا قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) حضور داشته است. شهید حسن باقری اولین کسی است که این مسئولیت را به عهده گرفته است. که پس از ایشان برادر بر این مسند می نشیند و در آن به خوبی ایفای نقش می کند. به دلیل نقشی که در جنگ ایفا می کند، به جز عملیات ثامن الائمه که منجر به شکست حصر آبادان می شود، هیچ عملیات دیگری نیست که در آن حضور نداشته باشد. او در همین مسیر شاهد به شهادت رسیدن برادر بزرگتر خود است که از او به عنوان نابغه اطلاعات عملیات نام برده می شود. محمد باقری پس از جنگ وارد ستاد کل نیروهای مسلح شده و در رده های مختلف آن پیش می رود. ابتدا به عنوان رئیس اداره اطلاعات ستاد کل شروع و سپس به عنوان معاون اطلاعات عملیات آن سازمان خدمت می‌کند. ریاست ارکان و امور مشترک نیروهای مسلح آخرین مسئولیتی است که قبل از ریاست کل آن ستاد از طرف رهبر معظم انقلاب بر عهده او گذاشته می شود. نقش محمد باقری با توجه تجربه حضور در بخش‌های اطلاعاتی و عملیاتی نیروهای مسلح، در بررسی و تصویب طرح‌های مهمی چون حمله به عمق خاک عراق در سال ۱۳۷۵ جهت مبارزه با حزب کومله و حزب دموکرات کردستان و تحرکاتی که غرب کشور انجام می‌دادند، انکار ناپذیر است. در سال 1357 زمانی که شهید احمد کاظمی به فرماندهی قرارگاه حمزه منصوب شد، بعد از مدتی اعلام کرد با این وضعیت امنیت شمال غرب پایداری نخواهد داشت؛ گروهک ها در شمال عراق قرارگاه، پادگان و خانه سازمانی داشتند و با فراغ بال آموزش می بینند، جذب نیرو می کنند، دزدانه وارد مرزهای ما می شوند، کمینی می گذارند، تلافات می گیرند و در بوق و کرنا می کنند. نظر شهید احمد کاظمی این است که باید به مرکزیت این گروهک حمله شود. که حدود 200 دستگاه خودرو اعم از توپ، نفربر، خمپاره انداز ها، واحدهای پیاده و... به این مجموعه حمله می‌کنند و گلوله باران مفصلی علیه این مجموعه صورت می گیرد که این یک عملیات کاملا موفق است که بدون کمترین تلفات به کشور باز می‌گردند. که این خود باعث می شود تا سالها دیگر اتفاقی در مرزهای غرب و شمال‌غرب کشور رخ ندهد.

در سال 1378 محمد باقری مفتخر به دریافت درجه سرلشکری از طرف فرمانده معظم کل قوا می گردد. در واقع او جزو معدود فرماندهان نظامی است که پیش از رسیدن به فرماندهی کل سپاه و ارتش و یا ریاست ستادکل نیروهای مسلح به درجه سرلشکری ارتقا می‌یابد. سر لشکر محمد باقری فرماندهی است با نگاهی آینده نگرانه به توسعه مسائل نظامی کشور که ایده توسعه سواحل مکران و حضور در قطب جنوب را در سر دارد. او در تاریخ 8 تیرماه 1396 طی حکمی از سوی مقام معظم رهبری به سمت فرماندهی ستاد کل نیروهای مسلح منصوب می شود. او که یکی از جوان‎ترین فرماندهان جنگ تحمیلی است با فعالیت و تلاش در عرصه دفاع از تمامیت ارضی جمهوری اسلامی به بالاترین درجه نظامی کشور می رسد، خیلی به دنبال شهرت نیست و تا قبل از انتصاب از سوی رهبر انقلاب گمنام بوده و خیلی به دنبال رسانه ای شدن و معروفیت نبوده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات