صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۰۵۶۰۰

از راهبرد جدید تا اعتبار از دست‌رفته

1ـ ما همانند کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیستیم
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به نقش رأی و نظر مردم در جمهوری اسلامی، گفت: همه کشورهای دور و اطراف ایران را نگاه کنید، می‌بینید که میلیاردها دلار سرمایه خارجی به آن کشورها سرازیر شده است. ثروت‌های عظیم نفتی کشورهای‌شان را روانه بازارهای سرمایه خارجی کردند؛ اما کدام‌شان امروز قدرت ایران را دارند؟ کدام‌شان می‌توانند با افتخار بگویند که امنیت‌مان درون‌زاست و ما پیشرفت‌مان درون‌زاست؟ محمدجواد ظریف همچنین افزود: این به معنای انزواطلبی و جدا بودن از جهان خارج نیست؛ چرا که ما در عین درون‌زایی، برون‌گرا نیز هستیم، ما خواهان صلح و ثبات منطقه هستیم. ما خواهان تعامل گسترده با تمام جهان هستیم. ما همانند کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیستیم که به محض دیدن یک اخم از سوی آمریکا سراسیمه روانه کمپ دیوید شدند. ما همانند آن کشورها نیستیم که به محض دیدن لبخند در رقص شمشیرهای آقای ترامپ مست این حمایت شویم.

2ـ احتمال لغو توافق فروش هواپیما به ایران
پایگاه آمریکایی «واشنگتن فری‌بیکن» به نقل از چندین منبع مطلع خبر داده است، احتمالاً دولت دونالد ترامپ توافق شرکت بوئینگ با ایران برای فروش هواپیما را لغو می‌کند. در گزارش این پایگاه آمده است: «دولت ترامپ تحت فشار فزاینده کنگره آمریکا برای از بین بردن توافق تاریخی بین بوئینگ و یک شرکت هواپیمایی ایرانی (برای فروش هواپیما) است.» علت فشارهای کنگره آمریکا به دولت این کشور، این ادعا است که عملی شدن قرارداد فروش هواپیما، سبب تقویت ایران در «انتقال جنگجویان ستیزه‌جو»! به سراسر منطقه خواهد شد. بنا به گفته مقامات آمریکایی و افراد مطلع در کنگره، تصمیم اخیر دولت ترامپ برای افزایش فشار اقتصادی بر ایران و کار کردن دوباره آن روی توافق هسته‌ای(برجام)، سبب تغییر تفکر درباره فروش‌های شرکت بوئینگ شده است؛ فروش‌هایی که پیش بردن آنها به مجوزهای وزارت خزانه‌داری نیاز دارند.

3ـ محورهای راهبرد جدید آمریکا علیه ایران
هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا درباره برنامه‌ها و سیاست‌های جدید این کشور علیه ایران گفت: تیم مسئول تدوین راهبرد آمریکا در قبال ایران، به جای تمرکز بر موضوع برجام، در تدوین راهبرد جدید به همه آنچه رفتارهای ثبات‌زدا و مخرب ایران نام نهاده‌اند، توجه کرده است. بنا به اظهار مک‌مستر در این راهبرد به حمایت ایران از افراط‌گرایی و تروریسم، حمایت از دولت بشار اسد در سوریه، دشمنی همیشگی با اسرائیل[رژیم صهیونیستی]، تهدید ایران علیه کشتیرانی آزاد به ویژه در خلیج‌فارس، حملات سایبری به آمریکا و متحدانش، وضعیت حقوق بشر در ایران و بازداشت خودسرانه و غیر قانونی خارجی‌ها و از جمله شهروندان آمریکایی در ایران توجه شده است و در این مسیر آمریکا تلاش خواهد کرد از اتحادهای سنتی و مشارکت‌های منطقه‌ای خود برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران استفاده کند.

4ـ واشنگتن اعتبار خود را از دست می‌دهد
«جرولد دی‌گرین» رئیس اندیشکده آمریکایی «شورای اقیانوسیه» درباره برجام گفت:‌ «تأیید نکردن توافق هسته‌ای از سوی دونالد ترامپ، یک اشتباه بود.» وی افزود: «همان‌طور که همه می‌دانیم توافق هسته‌ای ایران، نقاط ضعفی دارد؛ اما این نقاط ضعف به هیچ عنوان تأیید نکردن پایبندی ایران به توافق را توجیه نمی‌کند؛ چرا که عواقب بسیار منفی برای آمریکا به دنبال دارد. با این تصمیم تعامل با متحدان و دشمنان آمریکا، از جمله کره شمالی بسیار سخت‌تر از گذشته خواهد شد و واشنگتن با این اقدام میزان قابل توجهی از اعتبار خود را از دست می‌دهد؛ چرا که به تعهداتش و به راه‌حل‌های دیپلماتیک برای مسائل امنیتی و سیاسی پایبند نبوده است.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات