سیاسی >>  دولت >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۰۵۸۷۷

بکارگیری تجربه ها، نیاز امروز ایران

این موضوع بسیار قابل تأمل است که چرا دولت در جریان مذاکرات و عمل به تعهدات خود به خوی استکباری آمریکا توجه نکرده و تبعات آن را در نظر نگرفته است و اکنون بیان دارد کسانی که با شما مذاکره می کنند دیوانه اند؟
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ فرهاد کوچک زاده
بکارگیری تجربه ها، نیاز امروز ایراندر مرداد ماه سال جاری طرح مقابله با فعالیت های بی ثبات ساز ایران 2017 یا همان کاتسا 2017 در مجلس نمایندگان آمریکا با 419 رای موافق و 3 رای مخالف به تصویب رسید. این طرح سپس در سنای آمریکا با 98 رای موافق و 3 رای مخالف به تصویب رسید،‌ پس از آن دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا این طرح را امضاء و به قانون تبدیل کرد. طرح مذکور به علت گسترده گی به مادر تحریم ها و سیاه چاله تحریم مشهور شد.
در این طرح انواع محدودیت های اقتصادی از بلوکه شدن دارایی های ایران در خاک آمریکا تا ممنوعیت خدمات بانکی به افرد یا نهادهای تحریمی قرار دارد. این دسته از تحریم ها روابط بانکی را به دوران قبل از برجام باز می گرداند زیرا بر اساس آن تمامی افرادی که دارای ارتباط کاری با سپاه هستند می باست در لیست تحریم قرار گیرند. حقیقتا بعد از اجرائی شدن این طرح دیگر چیزی از برجام باقی نمی ماند و شرایط به دوران قبل از برجام بازمی گردد.
قطعا سخنرانی دکتر روحانی در مجلس شورای اسلامی تحت تاثیر اجرائی شدن این دسته از تحریم ها بوده است. او در مجلس با اشاره به آمریکایی هاگفت: «این یکی از حرف های خنده دار تاریخ است. یک کسی عهدی می بندد و می گوید پای پیمان خودم تا آخر ایستاده ام و به آن عمل می کنم و جایزه  من این است که راجع به موضوع دیگر گفت وگو کنیم. اما کسی که همان تعهد اول را زیر پا گذاشته است و دارد با زبان عملش اعلام می کند که من اهل مذاکره نیستم، آمریکایی ها دارند اعلام می کنند ما اهل تعهد نیستیم، ما اهل مذاکره نیستیم. اصولا اخلاقی را نمیشناسیم، ما اصول بین المللی را نمی شناسیم. معنایش این است. خوب. اگر کشوری در این مسیر قرار گرفت، آیا کشور دیگری می توانند به آن اعتمادکند؟ همچنین به بعضی کشورهای آسیای شرقی پیغام می دهند که با ما مذاکره کن، این کشورها مگر دیوانه شده اند با شما مذاکره کنند. »
استدلال دکتر روحانی که گفته است: کشورها مگر دیوانه اند با شما مذاکره کنند؟ برگرفته از بیانیه 28 کشور عضو اتحادیه اروپا در نشست بروکسل است که ابراز نگرانی کرده اند خروج از این توافق شانس تشویق کره شمالی به مذاکره در مورد برنامه هسته ای را از بین می برد.
این موضوع بسیار قابل تأمل است که چرا دولت در جریان مذاکرات و عمل به تعهدات خود به خوی استکباری آمریکا توجه نکرده و تبعات آن را در نظر نگرفته است و اکنون بیان دارد کسانی که با شما مذاکره می کنند دیوانه اند؟ آیا واقعا هیچ تجربه داخلی و بین المللی از خیانت غرب در مذاکرات در تاریخ وجود نداشته است تا دولتمردان ما از آن درس می گرفتند و امروزه  خود را به عنوان یک عبرت برای جهانیان مطرح نمی کردند؟
در پاسخ به سوال فوق دو نکته مورد توجه است نکته اول اتخاذ سیاست ایده آل انگاری برجام در سیاست خارجه می باشد به گونه ای که روحانی در سخنرانی های خود برجام را فتح الفتوح، آفتاب تابان، معجزه قرن، بزرگ ترین دستاورد تاریخ ایران، نشانه تسلیم همه ی قدرت های بزرگ در برابر اراده ملت، پیروزی بزرگ تر از فتح خرمشهر معرفی می کرد. او با این ادبیات در کنار دادن امید واهی بر ملت،  چراغ راهی را به دشمن نشان داده و به آنها پیام داد که تحریم ها تاثیرات خود را بر ملت و کشور ایران گذاشته است، بطوریکه امروزه برجام به عنوان قراردای که می تواند باعث رفع تحریم ها شود، بزرگترین دستاورد تاریخ معاصر ایران است و غرب اینچنین استدلال کرد که اگر ایران را تحریم کنند دولت مردان از خواسته های خود کوتاه خواهند آمد.
نکته دوم که کم اهمیت تر از نکته ی اول نمی باشد مبحث بی توجهی مطلق به منتقدان مذاکره بوده است در دورانی که دولت سرگرم مذاکره بود همواره در کشور منتقدانی وجود داشتند که در صدد اصلاح امور مذاکره، روند امتیاز دهی و امتیاز گیری از غرب و مهمتر از همه توجه به قابل اعتماد نبودن غرب  بوده اند. اگرچه همه نقدها را نمی توان به صورت مطلق تأیید کرد ولیکن حداقل میتوان بخش اعظم آنها را منصفانه و دلسوزانه دانست که متأسفانه توجهی به نقدهای عالمانه منتقدین نشد و حتی گاهی اوقات با لهن توهین آمیز با منتقدین برخورد شد و صفاتی همچون  مخلوقات ترسو، منتقدان فاسد، بزدل، عقب مانده، تازه به دوران رسیده، آدم های عصر حجری، بی فرهنگ های دروغگو، بی عقل و ... را به آنها نسبت دادند. 
در نهایت باید نوشت ایده آل انگاری برجام و مذاکره همراه با خوشبینی با دشمن و بی توجهی به منتقدان باعث شد تا امروزه شاهد افزایش گام به گام مطالبات آمریکایی ها باشیم، در حالی که آنها نه تنها به تعهدات خود پایبند نبوده اند، بلکه همواره ایران را متهم به رعایت نکردن اصول برجام و دیگر موضوعات فرعی نموده اند و سعی دارند با این بهانه دوباره تحریم های جدیدی بر کشور تحمیل نمایند./
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات