صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۰۶۳۳۴

از تعلل توتال تا پیام‌های حریری

1ـ  تعلل توتال در توسعه پارس جنوبی
مدل برخورد توتال با اجرای قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی حاکی از آن است که امضای این قراردادها، نه تنها به معنای شکسته شدن سد تحریم‌ها علیه ایران نیست؛ بلکه ابزار جدید دیگری برای اعمال فشار به ایران محسوب می‌شوند. هرچند وزارت نفت با انتشار اخبار گوناگون با محور «آغاز فعالیت توتال در ایران» در هفته گذشته تلاش کرد به مردم و رسانه‌ها، این پیام را منتقل کند که روند اجرای قرارداد 8/4 میلیارد دلاری توسعه فاز 11 پارس جنوبی به دست کنسرسیومی بین‌المللی به رهبری این شرکت فرانسوی بدون مشکل خاصی و مطابق برنامه پیش می‌رود؛ اما پاتریک دلا شواردیر، مدیر ارشد مالی شرکت توتال گفته است: «توتال در حال بررسی طرح‌هایی است تا برای اجرای پروژه گاز پارس جنوبی در ایران، آنها را به مناقصه بگذارد و قرارداد اصلی در ابتدای سال 2018، زمانی‌که موضع دولت آمریکا مشخص شود، امضا خواهد شد.» همچنین چندی پیش، دفتر این شرکت فرانسوی در واشنگتن با هدف تقویت روابط خود با دولت آمریکا، افتتاح شد تا به هماهنگی روابط این شرکت با وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه آمریکا کمک کند تا آمریکا مطمئن باشد توتال همچنان به هرگونه تغییر احتمالی در رژیم تحریم‌های دولت آمریکا پایند خواهد بود.

2ـ برداشت یک اصلاح‌طلب از علت انقلاب!
جواد اطاعت، از نمایندگان مستعفی مجلس ششم، طی مصاحبه‌ای با روزنامه «آرمان امروز» گفته است: «رژیم پهلوی اگر در کنار رشد و توسعه اقتصادی از دهه سی و حتی اوایل دهه چهل شمسی فرایند توسعه سیاسی را هم مد نظر قرار می‌داد و امکان ورود نخبگان حاشیه‌ای را در قدرت فراهم می‌کرد و به تعبیر مکتب نخبه‌گرایی چرخش نخبگان به صورت واقعی و نه صوری اتفاق می‌افتاد، اصولاً نیازی به انقلاب نبود؛ چرا که به تعبیر مکتب الیتیسم دعوا اصولاً بین توده‌های مردم و اشراف یا بین مردم و حاکمان نبوده و نیست. زمانی که از راه‌های مسالمت‌آمیز امکان گردش نخبگان وجود نداشته باشد، تنها مفری که نخبگان حاشیه به آن می‌اندیشند، کسب قدرت از راه‌های قهرآمیز، ‌مانند شورش‌های اجتماعی و انقلاب خواهد بود!»

3ـ پیام‌های حریری در مصاحبه با المستقبل
«علی‌ آل‌احمد»، تحلیلگر معارض حکومت سعودی و بنیانگذار اندیشکده «امور خلیج [فارس]»، مستقر در واشنگتن نوشت: «منابع آگاه به من می‌گویند بن‌سلمان، حریری را به توافقی محرمانه با دبیر کل حزب‌الله لبنان، بدون اطلاع وی متهم کرده است.» او ادامه داد: «حریری قرار بود به ایران و پس از آن دمشق سفر کند که اطلاعات مربوط به این موضوع از طریق کارکنانش به عربستان سعودی درز کرد.» آل‌احمد همچنین درباره مصاحبه حریری با تلویزیون المستقبل نوشت: «حریری با آنکه تحت فشار است، پیام‌های بی‌نقصی به همگان ارسال کرد و بازداشت‌کنندگانش در عربستان را در معضلی بزرگ قرار داد. آنها اکنون نمی‌توانند حریری را زیاد نگاه دارند. او با استقبالی عظیم به بیروت بازخواهد گشت.»

4ـ نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی: هیچ چیز مانع ما نخواهد بود!
به گزارش روزنامه صهیونیستی هاآرتص، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیل شانه به شانه کشورهای جبهه میانه‌رو در جهان عرب علیه ایران و داعش می‌ایستد. این صف‌بندی برای امنیت خوب است و در نهایت برای صلح هم خوب خواهد بود. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین مدعی شد: ایران باید بداند که ما اجازه تثبیت حضور نظامی‌اش در سوریه را نخواهیم داد و هیچ چیز مانع ما نخواهد بود. او همچنین گفت: نامه‌ای از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا دریافت کردم که در آن ترامپ از من بابت حمایت از مواضع آمریکا علیه برنامه هسته‌ای ایران و درخواست اصلاح یا لغو برجام تشکر کرده بود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات