صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۰۶۸۷۹

از سیاست‌های عربستان تا بدهی‌‌های آمریکا

1ـ الجبیر: به دنبال صلح میان اعراب و اسرائیل هستیم!
«عادل الجبیر» وزیر خارجه رژیم سعودی در نشست گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای در رم با متهم کردن ایران به ایفای نقش مخرب در سوریه گفت: «این روند از زمان انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ آغاز شد. انقلاب اسلامی ایران، مرزها را به رسمیت نمی‌شناسد.» وزیر خارجه عربستان ایران را به ایفای نقش منفی در یمن و نقض قطعنامه‌های تسلیحاتی متهم کرد و گفت: «ایران موشک‌ها را در اختیار حوثی‌ها قرار می‌دهد.» الجبیر با بیان اتهامات اثبات ‌نشده، گفت: «از سال ۱۹۷۹ سیاست‌های ایران همین‌ها بوده‌اند. ایران کاملاً به قوانین بین‌المللی، اصل دخالت نکردن در امور کشورهای دیگر و اصل حسن همجواری بی‌اعتنا است.» وی در پاسخ به پرسشی درباره روابط عربستان سعودی با آمریکا، روسیه و رژیم صهیونیستی گفت: «ما تقریباً با همه کشورها به جز ایران و کره شمالی روابط خوبی داریم؛ درباره رابطه با اسرائیل هم منتظر هستیم تا فرایند صلح پیش برود.»

2ـ سیاست‌های عربستان نتیجه نامطلوبی دارد
معاون دبیرکل سازمان ملل طی سخنرانی یک ساعته در شورای روابط خارجی آمریکا با انتقاد از سیاست‌های عجولانه عربستان سعودی، تأکید کرد که این سیاست‌ها نتیجه نامطلوبی دارد. «جفری فلتمن» گفت: «به یمن نگاه کنید. یکی از دلایلی که ائتلاف به رهبری عربستان سعودی تشکیل شد، حمایت از دولت (مستعفی) یمن و مقابله با نفوذ ایران بود، اما نفوذ ایران اکنون بسیار بیشتر از زمانی است که جنگ (یمن) آغاز شد. به قطر نگاه کنید. [اکنون] نیروهای ترکیه‌ای در قطر بیشتر شدند.» معاون دبیر کل سازمان ملل سپس با اشاره به تحولات اخیر لبنان ادامه داد: «نمی‌دانم واقعاً چه اتفاقی برای «سعد حریری» [نخست‌وزیر لبنان] افتاد؛ اما «ثامر السهبان» وزیر مشاور عربستان گفته بود لبنان علیه عربستان اعلان جنگ کرده است؛ اما اکنون شاهد معجزه اتحاد بین سنی‌ها و شیعیان در لبنان برای اولین‌بار هستیم که این به نفع عربستان نیست.»

3ـ اگر سیدحسن نصرالله نبود، حریری به لبنان بازنمی‌گشت
به گزارش پایگاه خبری النشرۀ، یک مسئول برجسته یکی از گروه‌های وابسته به سازمان آزادی‌بخش فلسطین که با بهیه حریری، خواهر سعد حریری نخست‌وزیر لبنان درباره برادرش دیدار کرده بود، به نقل از وی عنوان داشت: مواضع سیدحسن نصرالله، به ویژه در زمان بازگشت حریری از عربستان ناشی از مبانی وفاداری انسانی و اخلاقی و مسئولیت‌های ملی بزرگ است که سیدحسن نصرالله همه آنها را دارد. مواضع نصرالله و میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان و همچنین نبیه بری، رئیس پارلمان این کشور در حمایت از حریری بوده که موجب  بازگشت وی به لبنان و ناکام گذاشتن نقشه‌ برکناری‌اش شد. خواهر سعد حریری تأکید کرده است: تدبیر نصرالله و دیگر رهبران لبنان توطئه عربستان را ناکام گذاشته و این استعفای اجباری تنها بر روی کاغذ باقی مانده است.

4ـ بدهی آمریکا به بالاترین میزان رسید
جنت یلن، رئیس کل سابق بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد: مردم آمریکا نباید بدهی عمومی 20 هزار میلیارد دلاری این کشور را فراموش کنند؛ چرا که این بالاترین سطح بدهی آمریکا در تاریخ این کشور است. وی ادامه داد:‌ هم اکنون حجم بدهی عمومی آمریکا نسبت به تولید ناخالص داخلی این کشور به 75 درصد رسیده است که اگر چه این رقم خیلی ترسناک نیست؛ اما کم هم نیست. شرایط به گونه‌ای است که می‌تواند خواب را از چشمان مردم آمریکا بگیرد. هم اکنون سطح بدهی عمومی آمریکا به 20 هزار و 600 میلیارد دلار رسیده و همچنان رو به افزایش است. 9/14 هزار میلیارد دلار از این حجم بدهی مربوط به بدهی مردم این کشور است که از جنگ جهانی دوم تاکنون بالاترین میزان محسوب می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات