صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۰۷۱۰۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 18 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): اینکه آنها ادعا می‌کنند می‌خواهند قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کنند، از عجز و ناتوانی آنهاست. در مسئله فلسطین، دست آنها بسته است و نمی‌توانند اهداف‌شان را پیش ببرند... پیروزی از آن امت اسلامی است و فلسطین آزاد خواهد شد و ملت فلسطین به پیروزی خواهد رسید.(96/9/15)
16 آذر امسال و چند نکته!
هر ساله 16 آذر (روز دانشجو) نشست‌هایی در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود که در این مراسم‌ها، افزون بر دعوت از شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و سخنرانی آنها در دانشگاه‌ها، نمایندگان تشکل‌های دانشجویی نیز دیدگاه‌ها و مطالبات خود را بیان می‌کنند. امسال نیز مراسم روز دانشجو، مانند سال‌های گذشته برگزار شد، با این تفاوت که با حاشیه‌های بعضاً تأسف‌باری همراه بود که جای نگرانی دارد. در این باره توجه به چند نکته ضروری است:
1ـ انجام حرکاتی به دور از شأن دانشگاه و دانشجو هیچ تناسبی با فلسفه‌ روز دانشجو ندارد. در واقع، فلسفه‌ روز دانشجو که به مناسبت اقدام استکبارستیزانه‌ دانشجویان در سال 1332، به این عنوان نام‌گذاری شده است، تلاش برای فراموش نشدن آرمان‌های جنبش دانشجویی و سویه‌های ضد استکباری و مطالبه‌گرانه‌ آن است، حال آنکه با این قبیل کارها نه تنها این فلسفه پاس داشته نمی‌شود، بلکه نوعی فرهنگ لاابالی‌گری و بی‌مسئولیتی در قبال مسائل کشور در میان دانشجویان ترویج می‌شود.
2ـ دانشگاه، دانشجویان و جنبش دانشجویی در شرایط موجود باید عهده‌دار مسئولیت‌های مهمی باشند که سرگرم شدن آنها به این قبیل کارها مانعی جدی برای آن مسئولیت‌ها است. به عبارت دیگر، مسئولیت‌های دانشجویان در قبال مسائل کشور به هیچ وجه کمتر از سال‌های دهه‌ 30 نیست و اکنون دانشگاه و دانشجو باید طلایه‌دار مطالبه‌گری از مسئولان، شفافیت، کارآمدی، تحرک و پاسخگویی مسئولان باشد.
3ـ در فضای دانشگاه و میان دانشجویان باید نشاط، پویایی و... وجود داشته باشد و کسی با این قبیل مسائل در دانشگاه مخالف نیست، اما اولاً باید این مسائل از مسیر صحیح خود پیگیری و تأمین شود و ثانیاً در کنار این مسائل باید به تربیت فکری، فرهنگی و سیاسی دانشجویان و ارتقای فضای دانشگاه در همه ابعاد نیز توجه جدی و شایانی شود.
4ـ دانشگاه باید پایگاه انقلاب باشد و صداهایی که از آن برمی‌خیزد نیز صدای انقلاب باشد. از این‌ رو، دانشگاه نباید باشگاه فعالیت سیاسی این جریان یا آن جریان باشد؛ بلکه باید هویت مستقل خود را حفظ کرده تا بتواند در هر شرایطی مسئولیت‌های خطیر خود در قبال کشور و انقلاب را به خوبی انجام دهد.

▼ گزارش روز
تیر خلاص به مذاکرات صلح!
«کشورهای اسلامی از اعتماد به غرب و آمریکا بهره‌ای نمی‌برند و امروز نیز همه به روشنی، نتیجه اقدامات غرب در منطقه را که به ضرر اسلام و منطقه است، می‌بینند. هر فردی و هر جریانی که برای اسلام و به نام اسلام کار می‌کند، اگر به آمریکا اعتماد کرد، خطای بزرگی مرتکب شده و سیلی‌اش را خواهد خورد... و مذاکره با آمریکا نه‌ تنها فایده ندارد، بلکه ضرر هم دارد...» این جملات فرازهایی از بیانات رهبر معظم انقلاب درباره مذاکره با آمریکا و جبهه استکبار است؛ جملاتی که پس از تجربه برجام درستی آن برای همه ما روشن شده است، ولی برخی همواره به دنبال توجیه بدعهدی طرف مقابل هستند؛ اما این روزها نمونه دیگری از بی‌نتیجه بودن و ابتر بودن مذاکرات و اعتماد به دشمن در منطقه را شاهد بودیم که مشخص نیست حامیان مذاکره و سازش این‌بار چگونه می‌خواهند این مسئله را توجیه و تفسیر کنند! دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا برخلاف همه مذاکرات که در سال‌های گذشته میان فلسطینیان و دشمنان فلسطین شده بود و برخلاف همه قول‌ها و وعده‌هایی که میان آنها رد و بدل شده بود و برخلاف طرح  صلح که خود آن را طراحی و مطرح کرده بود، دستور انتقال سفارت آمریکا به قدس را داد تا نمونه دیگری از قابل اعتماد نبودن آمریکایی‌ها را در برابر چشم جهانیان قرار داده و همه را به این نتیجه برساند که حق با رهبر معظم انقلاب اسلامی و گفتمان مقاومت است که مذاکره با آمریکا و اعتماد به این کشور را بی‌فایده و مضر می‌دانند. چنانکه سیدحسن نصر‌الله نیز با تأکید بر این موضوع می‌گوید: قدس و مسجدالاقصی در خطر شدید قرار دارند. هیچ جای تعجب نخواهد بود که یک روز از خواب برخیزیم و شاهد آن باشیم که مسجدالاقصی ویران شده است. کسانی که به مذاکرات اعتقاد داشتند، روز گذشته گفتند که ترامپ آخرین تیر را به مذاکرات شلیک کرد.

▼ خبر ویژه
اصلاح‌طلبان به دنبال مذاکره مجدد
روزنامه شرق در یادداشتی با عنوان «اروپا را به سمت آمریکا هل ندهیم» نوشت: «در منطقه ما، افزون بر ایران، عربستان، امارات، رژیم صهیونیستی، ترکیه، پاکستان، هند، مصر و روسیه موشک با برد متوسط یا بالا دارند که برخی این سلاح‌ها را خریداری کرده‌اند و در برخی دیگر خود تکنولوژی آن را گسترش داده‌اند، اما هیچ‌یک به اندازه ایران مورد حساسیت جهانی نیستند؛ زیرا بقیه در سکوت کامل به کار خود مشغول هستند و به دنبال اعلام مقابله با هیچ کشور دیگری نیستند. اگر ایران هم در رایزنی با اروپا که هم‌اکنون مذاکرات مفصلی در جریان است، نگرانی‌ها و نیازهای امنیت ملی خود را مطرح و مذاکره کند، نیاز به ابراز مواضعی نیست که موجب شود اروپا را با دست خود به سوی آمریکا و تندروهای این کشور و رژیم صهیونیستی و عربستان سوق دهد.» این در حالی است که مقامات اروپایی از جمله رئیس‌جمهور فرانسه بارها اعلام کرده‌اند، ایران باید توان دفاعی خود را کنار بگذارد و گویا روزنامه «شرق» متوجه نیست کشورهای فوق که نام برده است (به جز روسیه) به وسیله آمریکا تجهیز شده‌اند و در بسیاری از موارد اهداف آمریکا را در منطقه و جهان دنبال می‌کنند. این نگاه که امنیت خودمان را در چانه‌زنی با اروپا به دست آوریم یا اینکه سلطه آمریکا را بپذیریم، همان نگاه برجامی به موشک است که استقلال و امنیت کشور را از بین می‌برد؛ هرچند رسوایی مذاکرات اخیر برجام با اروپا و آمریکا  عالم و آدم را بیدار کرده است؛ اما جریان‌های غرب‌گرای داخلی در خواب خوش مذاکره با اروپا و آمریکا هستند!

▼ اخبار
1ـ یمن حرم ندارد، اما آدم دارد!

داریوش سجادی از همکاران سابق نشریات اصلاح‌طلب و ساکن آمریکا در واکنش به اظهارات مصطفی تاج‌زاده از چهره‌های شاخص فتنه 88 و مجرمان امنیتی که گفته است: «یمن در اشغال داعش نیست، حرم ندارد و هم‌مرز اسرائیل هم نیست که به اصطلاح آقایان عمق استراتژیک جمهوری اسلامی محسوب شود»، نوشت: آقای تاج‌زاده! اگر تقیدتان به خط امام در دهه ۶۰ تنها تظاهر بود یا از حضور در خط امام پشیمان شده‌اید و از اصل ۱۵۲ قانون اساسی نیز اعراض می‌ورزید و اگر مبنای تجدیدنظرطلبی امروزتان تنها شاذگویی به نیت قهرمان‌انگاری نزد نوباوگان سیاسی‌تان است که برای چنین هذیان‌هایی کف می‌زنند! اما و متأسفانه تا آنجا پیش رفته‌اید که از رویت بدیهی‌ترین الزامات اخلاق هم عاجز شده‌اید! یمن حرم ندارد! اما «آدم» دارد و آن آدم‌های بی‌پناه در مظلومانه‌ترین شکل ممکن به دست ارتش وابسته سعودی در حال قحطی و گرسنگی و کشتارند! در ترمینولژی حضرت‌عالی «آدم» شأن و منزلت و جایگاهش کجاست و چیست!

2ـ ائتلاف عربستان اگر به جنگ صهیونیست‌ها نرود، ننگ ماست
مقتدی‌صدر، رهبر جریان صدر عراق در سخنرانی خود در نجف اشرف در واکنش به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره قدس گفت: «قدس از آن ماست، سرزمین فلسطین سرزمین ماست، روزگار تو چند صباحی بیش نیست.» صدر از کشورهای عربی و اسلامی خواست سفارت‌ آمریکا را به صورت موقت و سفارت رژیم صهیونیستی را برای همیشه ببندند. وی از سازمان کشورهای اسلامی و اتحادیه عرب خواست به مسئولیت خود درباره قدس عمل کرده و تنها به محکوم کردن آن اکتفا نکنند. رهبر جریان صدر همچنین از عربستان خواست جنگ را در یمن، بحرین و سوریه هرچه سریع‌تر پایان داده و ائتلاف اسلامی تحت رهبری خود را برای آزادی قدس اشغالی به این شهر هدایت کند، در غیر این صورت این ائتلاف ننگ و عاری برای همه و قدس خواهد بود.

3ـ شرایط آمریکا، مانند آلمان در زمان هیتلر است
به گزارش روزنامه انگلیسی ایندیپندنت، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در جریان جلسه پرسش و پاسخ در کلوب اقتصادی شیکاگو درباره رشد بومی‌گرایی در آمریکا ابراز نگرانی کرد و گفت: «ما باید به رشد دموکراسی توجه داشته باشیم؛ در غیر این صورت مسائل دیگر به سرعت گسترش خواهند یافت.» اوباما در این زمینه به شرایط آلمان در دهه 1930 اشاره کرد؛ دورانی که با وجود سطح بالای فرهنگی و دستاوردهای علمی و وجود دموکراسی کاربردی، فردی مانند «آدولف هیتلر» به قدرت رسید. اگر چه اوباما در این سخنرانی هیچ نامی از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نبرد؛ اما بسیاری معتقدند، وی این سخنان را در ارتباط با ترامپ و این شعار وی که آمریکا را بار دیگر بزرگ خواهیم کرد، ابراز کرد.

4ـ برنامه مکمل عربستان برای فراموش شدن قدس
اِدی کوهن، تحلیلگر صهیونیستی که «دشمن واقعی» منطقه را ایران می‌داند، در روزنامه اینترنتی ایلاف که مالکیت آن در اختیار آل‌سعود بوده و از لندن منتشر می‌شود، در مقاله‌ای با همین عنوان در این باره نوشت: «ما به عنوان مردم اسرائیل در این تحولات ضد امنیتی در منطقه برای‌مان روشن شده است که باید بین بازیگران فرق بگذاریم. اعراب دشمن ما نیستند؛ بلکه می‌توانیم هم‌پیمان و دوست باشیم، بر اساس اینکه دشمن واقعی و واحد ما ایران است.» بیان این جملات برای انحراف افکار عمومی مسلمانان در تکمیل تصمیم شیطانی آمریکا برای انتقال پایتخت این رژیم جعلی است که متأسفانه رسانه‌های سعودی با پوشش این اخبار به دنبال اهداف آمریکا در فراموش کردن قبله اول مسلمانان هستند.

▼ اخبار کوتاه
آیت‌الله اراکی، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در برنامه دست‌خط گفت: سازمان‌های جاسوسی به جریان تشیع انگلیسی پول و مأموریت دادند. وی تأکید کرد: افرادی از سفارت عربستان و انگلیس پول می‌گیرند و خرج قمه‌زنی می‌کنند و در ایران هم به برخی هیئت‌ها پول می‌دهند. آیت‌الله اراکی در ادامه افزود: بیشترین کار را دشمن امروزه در حوزه‌ها انجام می‌دهد که البته به طور مستقیم نیست؛ اما روی حوزه علمیه قم و نجف بسیار کار می‌کنند.
محمدرضا خاتمی از فعالان اصلاح‌طلب در مراسم بزرگداشت روز ‌دانشجو در دانشگاه تهران که یک تشکل اصلاح‌طلب آن را برگزار کرد، انتقادهای تندی را علیه رئیس‌جمهور و آنچه ستاره‌دار شدن دانشجویان در دولت دوازدهم می‌خواند، ابراز کرد و گفت: آقای روحانی، خلاف قانون و قول و قرارهایی که مردم با شما گذاشتند، عمل ‌نکنید؛ همه اینها در اختیار وزارت علوم و وزارت اطلاعات شماست.
محمدباقر نوبخت گفت: محصولات تراریخته باید برچسب داشته باشند و پس از تضمین بی‌ضرر بودن توزیع شوند. رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم گفت: به مسئولان گفتیم که محصولات تراریخته برچسب داشته باشند؛ از این رو مقامات مسئول باید بدانند که بر روی این موضوع علامت سؤال است و باید بی‌ضرر بودن آن را تضمین کنند و بعد اجازه توزیع دهند.
آیت‌الله حسین نوری‌همدانی با اشاره به اهمیت تشکیل وزارتخانه‌ای به نام «امر به معروف و نهی از منکر»، گفت: این وزارت باید با منکرها در رده‌های مختلف مقابله کند و هر کس مرتکب منکر است، پاسخگو باشد. وی افزود: بارها بیان شده است دیرکرد ربا و حرام است و ربا از گناهان کبیره محسوب می‌شود؛ ولی بانک‌ها ربا دریافت می‌کنند.
وبگاه اینترنتی روزنامه «ینی‌شفق» در خبری نوشت: نیروهای آمریکایی با همکاری نیروهای پ.ک.ک، روزانه دست‌کم 17 هزار بشکه نفت را با ایجاد خط لوله قاچاق از منطقه حسکه ـ رمیلان سوریه به شهر عین زاله عراق منتقل کرده و سود روزانه 10 میلیون دلاری حاصل از این انتقال قاچاقی را میان خود تقسیم می‌کنند.
در ادامه موج افشاگری‌های جنسی علیه افراد صاحب‌منصب در آمریکا، «جولیت هادی» مجری سابق فاکس‌نیوز ترامپ را به انجام رفتار نامناسب جنسی در سال 2005 یا 2006 در آسانسور متهم کرد. گفتنی است، ترامپ جدیدترین فردی است که در موج گسترده افشاگری‌ها علیه فساد جنسی افراد صاحب نفوذ و قدرت، متهم می‌شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات