صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۰۷۲۸۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 22 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): از نظر من، هيچ كس مصونيت آهنين ندارد. همه در مقابل قانون و مسئولیت‌های خودشان پاسخگو هستند و بايد جواب بدهند.(1379/12/22)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌‌ها pdf

▼ حرف روز 
ضرورت پاسخگويي
نشست «بررسي کارنامه عملکرد قوه قضائيه» در دانشگاه شريف با حضور دانشجويان و شور و هيجان خاص محيط‌هاي دانشجويي برگزار شد و در آن حجت‌الاسلام و المسلمين محسني‌اژه‌اي، معاون اول قوه ‌قضائيه تلاش کرد با صبر و حوصله به پرسش‌های صريح دانشجويان پاسخ گويد.
چنين اقدامي را که پيش از اين به صورت موردي صورت گرفته بود، بايد به فال نيک گرفت و از مسئولان دستگاه قضايي خواست تا با تداوم چنين حضوري در نزديک کردن دستگاه قضايي به مردم و به ویژه قشرهای اثرگذاري چون جوانان و دانشجويان تلاش کنند.
امروز در جامعه پرسش‌‌ها، ابهامات و اعتراضات زيادي نسبت به دستگاه قضايي وجود دارد که اغلب بدون پاسخ باقي مانده است. اين در حالي است که بخش قابل ملاحظه‌اي از افراد جامعه خواسته يا ناخواسته با موضوعاتي درگيرند که به نحوي به دستگاه قضايي برمي‌گردد. مطابق آمار قوه قضائيه، در سال 1395 بيش از 15 ميليون پرونده در اين مجموعه بررسي شده است که با يک جمع و ضرب ساده متوجه مي‌شويم چند ميليون نفر از جامعه به طور مستقيم و غير مستقيم با اين مجموعه درگيرند! اينجا است که ضرورت اطلاع‌رساني دقيق، بموقع و قانع‌کننده بيش از پيش احساس می‌شود.
اين اظهارات آقاي اژه‌اي که «من 100 درصد قبول دارم که اطلاع‌رساني قوه قضائيه ضعيف است و ما نتوانسته‌ايم به درستي در اين حوزه وارد شويم» هرچند اعتراف شجاعانه‌اي است، اما کافی نخواهد بود! مسئولان اين دستگاه بايد پاسخگو باشند که چرا پس از گذشت چهار دهه هنوز فرایند اطلاع‌رساني اين دستگاه ضعيف است؟! اين مسئله، موضوع کم اهميتی نيست که تنها با اعتراف به آن کار به پایان برسد؛ چرا که اين ضعف در اطلاع‌رساني موجب شده است بدبيني نسبت به اين دستگاه روز به روز افزايش يافته و سياه‌نمايي‌هاي بدخواهان نيز بر افکار عمومي اثرگذار باشد.
به نظر مي‌رسد، رفع مشکلات پاسخگويي و اطلاع‌رساني صحيح يکي از اولويت‌ها و فوريت‌هاي اصلاحي در ساختار دستگاه قضايي باشد که بدون آن زحمات شبانه‌روزی مجموعه نيروي انساني خدوم اين دستگاه قابل مشاهده نخواهد بود و چهره مخدوش ايجاد شده از قوه قضائيه همچنان تداوم خواهد يافت.

▼ گزارش روز
  نظارت همگانی
رئیس‌جمهور ابتدای هفته جاری برنامه بودجه سال 1397 را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد، اقدامی که از سوی رؤسای سابق جمهور ایران اسلامی در دولت‌های پیشین و خود وی در مقام رئیس دولت یازدهم و دوازدهم هر سال تکرار شده است؛ اما تقدیم بودجه سال آینده به هیئت‌رئیسه مجلس در هفته جاری یک تفاوت عمده و مهم با همه سال‌های پیش داشت. حال این تفاوت چیست و تأثیرات آن چه خواهد بود؟
تفاوتی که نباید در میان بندهای مختلف برنامه بودجه، در میزان اعتبارات اختصاص داده شده و در میان سخنان رئیس‌جمهور و... به دنبال آن بود؛ بلکه برای یافتن آن باید از مجلس شورای اسلامی و جلسه علنی بیرون آمد و به میان مردم رفت؛ چرا که این تغییر عبارت است از ورود افکار عمومی و نظارت همگانی مردم بر این برنامه مهم و سرنوشت‌ساز کشور که به لطف گسترش فضای مجازی و رسانه عمومی محقق شده است و مردم در شبکه‌های اجتماعی درباره تک‌تک بودجه‌های اختصاص داده شده برای بخش‌های گوناگون کشور، افزایش یا کاهش اعتبار یک بخش، اختصاص به یک قسمت و محروم‌سازی بخشی دیگر سؤال می‌کنند و مطالبه دارند. مردم حالا به بند بند این سند دسترسی داشته و میزان اعتبارات دریافتی یک نهاد، سازمان و... را با میزان کارایی و خروجی آنها مقایسه می‌کنند؛ مردم برای‌شان سؤال‌برانگیز و تعجب‌آور است که چرا بودجه‌های جاری دولت رو به افزایش و بودجه‌های عمرانی کشور رو به کاهش است! مردم شعارهای انتخاباتی کاهش تکیه بودجه کشور به نفت را دنبال می‌کنند تا مشخص شود آیا در بودجه‌ریزی 97 به آن عمل شده است یا نه؟ و پرسش‌های فراوان دیگر که می‌توان آن را یک گام بلند در حوزه نظارت و شفافیت در کشور دانست؛ شفافیتی که می‌تواند به پاسخگویی دستگاه‌های مختلف و نظارت مردم بر عملکرد مسئولان منجر شود. بی‌تردید این امر نتایج مطلوبی را برای کشور در پی خواهد داشت.

▼ خبر ویژه
  بازتاب‌های پیام سردار سلیمانی
تأکید سردار سلیمانی بر حمایت همه‌جانبه ایران و جبهه مقاومت از فلسطین و قدس اشغالی، انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌های گوناگون، از جمله بلومبرگ، خبرگزاری شین هوا، رادیو موسوم به اروپای آزاد، بریت‌بارت‌نیوز، گالف‌تایمز و نشنال‌پست داشته است. بلومبرگ در انعکاس سخنان فرمانده نیروی قدس سپاه تیتر زد: «سلیمانی اعلام کرد که ایران برای حمایت از نیروهای فلسطینی آماده است.» این رسانه آمریکایی نوشت: «چند روز پس از آنکه ایالات متحده، اورشلیم [قدس اشغالی] را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت، قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران، آمادگی کشورش برای حمایت از نیروهای فلسطینی در نوار غزه را اعلام کرد.» رادیو اروپای آزاد نیز در گزارشی با عنوان «ایران در مقابله با اقدام ترامپ درباره اورشلیم، پیشنهاد حمایت از شبه‌نظامیان فلسطینی را مطرح کرد» نوشت: «فرمانده ارشد سپاه قدس ایران پیشنهاد «حمایت کامل» از شبه‌نظامیان فلسطینی را در مقاومت آنان علیه تصمیم دونالد ترامپ برای به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل مطرح کرد.» گالف‌نیوز نیز تصویری از تظاهرات در ایران با پلاکارد «مرگ بر اسرائیل» را برای خبر خود برگزید و نوشت: «ژنرال سلیمانی پیشنهاد حمایت از نیروهای فلسطینی را طی تماس تلفنی با فرماندهی گردان‌های شهید عزالدین قسام و فرماندهی سرایا (گردان‌های جهاد اسلامی) اعلام کرده که کنترل باریکه غزه را به دست دارند.»

▼ اخبار
1‌ـ روحانی نتوانست با مردم حرف بزند و مشکلات‌شان را بشنود
روزنامه «آفتاب یزد» در مطلبی تند علیه رئیس‌جمهور و در واکنش به پیشنهاد دولت برای افزایش عوارض خروج از کشور با عنوان «گردشگری زوری» نوشت: «حسن روحانی پیشتر با این ادعا که نمی‌خواهد در رفتارهایش اعمال پوپولیستی احمدی‌نژادوار را تکرار کند، در این پنج سال هیچ‌گاه رئیس‌جمهوری نبود که در جمع مردم با آنها چشم در چشم حرف بزند و مشکلات‌شان را بشنود. او حتی در نمایش و اطلاع‌رسانی درباره کارهای مثبت دولت نیز عاجز بود. وی اکنون نشان داده که برخلاف این ناتوانی‌ها، توانایی خاصی در این دارد که گهگداری با به‌کارگیری سیاست‌های نادرست و غیرکارشناسانه، خود به مخالفانش سوژه‌ای برای حمله و هجمه داده و با گل به خودی‌هایی مثل همین افزایش تعرفه سه برابری، عمده طرفداران خود را که از قشر متوسط جامعه هستند، برنجاند و آنها از وی رویگردان شوند. دولت دوازدهم اکنون باید به این پرسش پاسخ دهد که آیا وضعیت مملکت آن هم با تصویب برجامی که دائم به آن می‌نازد، وخیم‌تر از دوران جنگ شده که می‌خواهد کسری بودجه‌های خود را این‌گونه از دست مردم بستاند؟»

2‌ـ ادعای مضحک سفیر آمریکا در عراق
«داگلاس سیلیمن» سفیر آمریکا در عراق که از سپتامبر 2016 به این سمت منصوب شد، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «آسوشیتدپرس» مدعی تلاش واشنگتن برای عقب راندن نفوذ ایران در عراق و کمک به دولت مرکزی این کشور برای حل تنش با کُردها شد. سیلیمن با بیان اینکه واشنگتن نفوذ ایران را در عراق یک مشکل برمی‌شمارد، مدعی شد: «ایران به سادگی تمامیت ارضی همسایگانش را زیر پا می‌گذارد. ایرانی‌ها تا حدی به دولت عراق برای شکست داعش کمک می‌کنند؛ اما صادقانه بگویم که ندیده‌ام آنها با اهداف بشردوستانه به دولت عراق یا به برنامه سازمان ملل متحد به منظور برقراری ثبات در منطقه کمک کنند.» این اظهارات در حالی است که قدرت‌هایی همچون آمریکا که ادعای مقابله با داعش را داشتند، از این گروه تروریستی حمایت می‌کردند.

3‌ـ ولی‌عهد جوان سعودی در مخمصه تسویه‌حساب‌های داخلی
برخی منابع مطلع فاش کردند، فرستاده ویژه «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه و سفیر این کشور در ریاض، با شماری از شاهزاده‌های بازداشت‌شده، از جمله «امیربن‌طلال» و «خالد التویجری» مدیر دیوان پادشاهی در دوره «عبدالله‌بن‌عبدالعزیز» در هتل «ریتز کارلتون» دیدار کرد که در دیدار شاهزاده «امیربن‌طلال» میلیاردر معروف هرگونه تفاهم با بازرسان را رد می‌کند و محاکمه علنی را خواستار می‌شود. گفتنی است، شرایط به گونه‌ای شده است که با گذشت بیش از یک ماه از بازداشت این شاهزاده‌ها، ولی‌عهد سعودی خودش را در مخمصه واقعی می‌بیند، از یک‌سو او نمی‌تواند شاهزاده‌ها را محاکمه علنی کند و از سوی دیگر، نمی‌تواند این بازداشت‌شده‌ها را بدون مصادره بخشی از دارایی‌ها و پول‌های‌شان آزاد کند؛ چرا که آزادی مساوی با تبرئه است.

4‌ـ اصلاحات در حال از دست دادن سرمایه اجتماعی خود است
صادق خرازی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان درباره شرایط اجتماعی جریان اصلاحات گفت: صادقانه به شما بگویم که کار بسیار سخت شده است. ما به دلیل مشکلات زیادی که مردم دارند و بعضاً با تیک‌هایی که در عملکردهای‌مان هست، در حال ریزش پایگاه اجتماعی خود هستیم، مگر اینکه به یکباره در آینده، در حرکتی یا در موقعیتی پدیده‌هایی نقش‌آفرینی کنند و فرصت‌هایی به وجود بیاید تا نیروهای جدید بتوانند به گفتمان مردم‌پسندتری جامه عمل بپوشانند. وی افزود: امروز پایگاه اجتماعی‌مان نسبت به پیش از انتخابات تقویت‌شده‌تر نیست و در حال نزول است. البته بخشی از این مسئله طبیعی است؛ چون مشکلات این دولت کم نیست.

▼ اخبار کوتاه
شورای پول و اعتبار مقرر کرد ورود و صدور پول رایج کشور از سوی هر مسافر‌ـ شهروند ایرانی یا خارجی‌ـ حداکثر تا مبلغ 50 میلیون ریال بلامانع است. همچنین باید شعبه ویژه‌ای برای رسیدگی به تخلفات مؤسسه‌های غیرمجاز در یکی از دادسراهای تهران تشکیل شود. گفتنی است، در صورت رعایت نشدن سقف تعیین‌شده برای ورود و خروج ریال، با متخلفان طبق ماده 42 قانون پولی و بانکی کشور و همچنین دیگر مقررات رفتار می‌شود.
«جیمی مک گولدریک» هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل گفت: ادامه محاصره یمن عرضه سوخت، مواد غذایی و دارو را محدود کرده و شمار مردم آسیب‌پذیر را به شدت افزایش داده است. وی افزود: جان میلیون‌ها یمنی از جمله 4/8 میلیون نفری که یک قدم تا قحطی فاصله دارند، به توانایی ما برای ادامه عملیات کمک‌رسانی و تأمین بهداشت، آب سالم، غذا، سرپناه و حمایت غذایی از آنها بستگی دارد.
«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه در سخنانی با اتهام زدن به ایران و ادعای تلاش تهران برای برتری منطقه‌ای در رقابت با عربستان اظهار داشت: هرگونه توافق درباره آینده کشور سوریه مستلزم «استقلال، عدم فشار و حضور از جانب دیگر کشورها» است. وزیر خارجه فرانسه در حالی این سخنان را بیان  کرد که «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور این کشور قصد دارد به زودی به تهران سفر کند.
کاخ سفید اعلام کرد: با وجود اینکه مسکو تصمیم گرفته است نیروهای خود را از سوریه خارج کند، اما واشنگتن قصد خارج کردن نیروهای خود از این کشور را ندارد. سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید گفت: آمریکا به پیشروی خود ادامه می‌دهد و هر چه در توانش دارد، برای پیروزی علیه داعش در همه جبهه‌ها و حفاظت از جان آمریکایی‌ها انجام می‌دهد.
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی درباره ایده گفت‌وگوی بین جریان‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب و تشکیل یک پارلمان یا اتاق فکر مشترک بین این دو جریان، گفت: چون نه اصلاحات و نه اصولگرایان رأس و لیدر ندارند، بعید می‌دانم این گفت‌وگو اتفاق بیفتد، اگر چنین اتفاقی بیفتد، خیلی خوب است و حتی خود بنده نیز آمادگی گفت‌وگو دارم.
حسین سلیمی، رئیس انجمن سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه پس از برجام تاکنون 25 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی مصوب شده است، گفت: این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود از این رقم تا پایان سال فقط پنج میلیارد دلار عملیاتی شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات