صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۰۷۴۲۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 26 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مسئله‌ تولید داخلی و جلوگیری از قاچاق خیلی مهم است. واردات کالاهایی که در داخل به اندازه‌ کافی تولید می‌شود، باید حرام قانونی و شرعی شمرده شود... برخی اجناس اساسی در داخل قابلیت تولید دارد اما وارد می‌شود؛ این مایه‌ شرمندگی است.(1396/1/1)

▼ حرف روز
تفاوت ما و آنها!
این روزها «کمپین من پشیمانم» در راستای انتقاد از عملکرد دولت روحانی مطرح شده و شاهد تبخیر سرمایه‌های انتخاباتی رئیس‌جمهور هستیم؛ بازیگران سینما، ورزشکاران، خوانندگان و برخی چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب جرئت پیدا کرده‌اند که از روحانی انتقاد کنند. حکایت رویگردانی این طیف با رویگردانی مردم متفاوت است؛ اما این برای ما خبر خوشی نیست که به دلیل ناکارآمدی دولت مردم از آن گریزان باشند؛ ما نباید از این اتفاق مسرور باشیم که چون دولت ناکارآمد است، مردم از اطرافش پراکنده می‌شوند؛ بسیاری از مردم فرقی میان دولت اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدالی نمی‌دانند و هر دولتی را که رأی آورده است، خط مقدم نظام در حل مشکلات می‌دانند. اینکه جریان اصلاح‌طلب و جریان‌های خارجی و حتی هنرمندان و... امروز منتقد دولت شده‌اند به دلیل حل نشدن مشکلات مردم نیست؛ بلکه به علت سهم‌خواهی‌هایی است که در حال کلافه کردن دولت است. آنها به این دلیل که دولت نتوانست به مشکلات مردم زلزله‌زده کرمانشاه رسیدگی کند، بر سر آن فریاد نمی‌زنند؛ اما به دلیل یک دانشجوی ستاره‌دار گلوی خود را پاره می‌کنند. آنها از اینکه برجام نتوانسته است اهداف نظام را محقق کند یا تأسیسات هسته‌ای بتون‌ریزی شده، پشیمان نیستند؛ ولی از این ناراحتند که چرا مذاکرات برای از دست دادن منافع ملی بیشتر ادامه نمی‌یابد و... . بین نارضایتی و انتقاد ما از دولت و حامیان سابق آن هیچ اشتراکی وجود ندارد؛ ما دلسوز انقلاب و مردم هستیم و علاقه‌مندیم دولتی که با رأی ملت خادم آنها شده است، در رفع دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب و مردم موفق باشد. ما هم مانند رهبر فرزانه انقلاب از دولت خواسته‌های عزت‌آفرین داریم. امام خامنه‌ای در دیدار هیئت دولت بارها برای موفقیت دولت سفارش‌هایی را مطرح کرده‌‌اند؛ از جمله لزوم حفظ و تقویت روحیه‌ مردمی و پرهیز از اشرافی‌گری، در نظر گرفتن کارآمدی، تدین، انقلابی بودن، پرکاری و جهادی عمل کردن در انتخاب همکاران و مدیران زیرمجموعه و... ؛ در همین راستا انتظارات ما هم از دولت همین موارد مذکور است که باید سرلوحه اقدامات قرار گیرد. دولت محترم هم نباید نگران پشیمانی عده‌ای فرصت‌طلب سیاست‌زده باشد و فرصت را برای خدمت به مردم و حل مشکلات آنها مغتنم بشمارد.

▼ گزارش روز 
سردرگمی اصلاح‌طلبان
سردبیران روزنامه‌های اصلاح‌طلب و ستون‌نویسان رسانه‌های جریان اصلاحات روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند و در بلاتکلیفی به سر می‌برند. صادق زیباکلام که یک روز به شدت از دولت انتقاد می‌کند و با متهم کردن رئیس‌جمهور به خیال‌پردازی و گفتاردرمانی، جدایی مسیر اصلاح‌طلبان و دولت را تجویز می‌کند، روز دیگر در سرمقاله روزنامه «اعتماد» می‌نویسد: «من برخلاف عده‌اي از اصلاح‌طلبان معتقدم ما بايد به حمايت از او ادامه دهيم. همچنين آقاي جهانگيري بايد در دولت بماند. اگرچه جدا شدن آقاي جهانگيري از دولت به نفع او خواهد بود و شانسش در انتخابات ١٤٠٠ از بين نخواهد رفت... اگر آقاي جهانگيري جدا شود، احتمال عدم موفقيت دولت تبديل به يقين خواهد شد و حركت دولت به سمت دره قطعي خواهد بود.» همان‌طور که روزنامه‌ «آرمان امروز» در یادداشتی با عنوان «جهانگیری برود، می‌ماند» می‌نویسد: «(جهانگیری) از دولت کناره‌گیری کرده و در جایگاه رئیس‌جمهور سایه عمل کند تا از وجاهت و نفوذ اجتماعی به ‌دست ‌آمده برای انتخابات بعدی استفاده کند»؛ در دیگر محصول همین مجموعه که با عنوان «آرمان ملی» منتشر می‌شود، تیتر درشت «عبور از روحانی اشتباه است» بر صفحه اول می‌نشیند و البته نمونه‌های فراوانی از سردرگمی و تناقض‌گویی این رسانه‌ها وجود دارد که با کمی دقت از لابه‌لای تیترها و نوشتارها و موضع‌گیری‌های چهره‌ها و قلم به دستان اصلاح‌طلب، می‌توان آنها را یافت تا بیش از پیش مشخص شود جریان اصلاحات دچار پارادوکس شده است؛ چرا که از یک سو نمی‌تواند از حضور در دولت و سهم‌خواهی خود از حسن روحانی دست بکشد و از سوی دیگر با توجه به عملکرد ضعیف دولت دوازدهم و نارضایتی مردم از عملکرد دولت اعتدال، با نگرانی از همراهی با دولت سخن به میان آورده و نگران پیامدهای نارضایتی مردم از دولت و تأثیر آن در انتخابات‌های آتی هستند و از همین حالا به جای کمک دولت‌ برای حل مشکلات به فکر کسب قدرت در دوره بعدی هستند که تا آن هنگام چهار سال زمان باقی مانده است!

▼ اخبار ویژه 
معیار عجیب یک اصلاح‌طلب برای حفظ آبروی نظام!
رسول منتجب‌نيا، فعال سياسي اصلاح‌طلب و قائم‌مقام حزب اعتماد ملي در برنامه روز دانشجو در انجمن اسلامي دانشگاه آزاد تبريز به ماجراي دست دادن رئیس دولت اصلاحات با زني ايتاليايي اشاره كرده و مدعي مي‌شود، اگر خاتمي به آن زن دست نمي‌داد، آبروي جمهوري اسلامي مي‌رفت! وی در این باره گفته است: «نقل شد كه در سفر خارج يك زن به رئيس دولت اصلاحات دست داد و ايشان هم قبول كرد و مراجع هم گفتند اشكالي ندارد. خب آبروي جمهوري اسلامي مي‌رفت و مي‌گفتند رئيس‌جمهورشان مشنگ است كه با زن دست نمي‌دهد. آبروي كشور مي‌رفت، اگر دستش را كنار مي‌كشيد!!»

پشت پرده شایعه‌سازی برای رئیس کل بانک مرکزی
یک منبع آگاه نزدیک به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به انتشار چندین باره شایعه تغییر رئیس کل بانک مرکزی در ماه گذشته و بیان اینکه این موضوعی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن گذشت، گفت: شواهدی در دست است که برخی از متضرران برنامه ساماندهی مؤسسات مالی غیرمجاز و برخی مدیران فاسد مربوط به این مؤسسات، اگرچه خود در زندان هستند؛ اما از طریق عوامل‌شان، صحنه‌گردان انتشار این‌گونه اخبار کذبند و هدف آنها صرفاً ضربه زدن به انسجام فکری و عملیاتی نظام بانکی کشور است.

 ▼ اخبار
1ـ محمد‌بن‌سلمان بزرگ‌ترین بازنده خاورمیانه است

پاتریک کاکبرن، نویسنده و تحلیلگر ارشد انگلیسی در یادداشتی با انتقاد از «اقدامات غیرعاقلانه» محمدبن‌سلمان، در تضعیف جایگاه عربستان سعودی، در «ایندیپندنت» نوشت: «محمدبن‌سلمانِ سعودی، بدون تردید مرد سال خاورمیانه است اما منشأ تأثیر بزرگ او بیشتر از شکست‌هایش است تا از پیروزی‌هایش. او متهم شده که در هموار کردن راهش برای تخت سلطنت، به روش ماکیاولی مخالفان خود در داخل و خارج از خانواده پادشاهی را حذف کرده است؛ اما وقتی موضوع جایگاه عربستان سعودی در جهان مطرح می‌شود، سوءمحاسبات او نشانه کمی از مانورهای زیرکانه ماکیاولی دارد و آدم را بیشتر به یاد نشانه‌های اشتباهات و ناکامی‌های خجالت‌بار سربازرس کلوز (شخصیتی در مجموعه «پلنگ صورتی» که به اشتباهات و گاف‌های احمقانه معروف است) می‌اندازد. وی در ادامه می‌نویسد: «اکنون عربستان سعودی وارد منازعات و تخاصم‌هایی می‌شود که اصلاً نمی‌داند چطور آنها را پایان دهد.»

2‌ـ طبقه متوسط به تدریج فقیرتر شده است
مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور در اختتامیه دومین نشست اقتصاد ایران با اشاره به موضوع دهک‌ها در جامعه، اظهار داشت: روند آمارها و گزارش‌ها نشان می‌دهد، بخش متوسط جامعه به تدریج فقیرتر شده و دهک‌های متوسط به طور میانگین 50 درصد سطح‌شان به هم نزدیک شده است. وی با اشاره به موضوع حذف یارانه‌ها، افزود: دهک‌های میانی به قدری نزدیک هستند که اگر مثلاً یارانه دهک ششم قطع شود، جای آنها جابه‌جا شده و دو دهک پایین می‌افتد. فقط دهک دهم نسبت به دهک اول فاصله زیادی دارد. نیلی افزود: اگر به جای دهک، جمعیت را به شکل صدک‌ها بررسی کنیم، نشان می‌دهد صدک صدم و اول با هم خیلی فاصله دارند و 86 برابر است. توزیع درآمد صدک‌های وسط خوب و نسبتاً برابر است و فقط اول و آخر توازن ندارند.

3‌ـ ادعای حیرت‌آور کارشناس سعودی درباره قدس
«عبدالحمید حکیم» رئیس مرکز تحقیقات خاورمیانه جده در گفت‌وگو با شبکه‌ ماهواره‌ای «الحره» درباره حوادث اخیر در فلسطین گفت: «تصمیم «دونالد ترامپ»‌ رئیس‌جمهوری آمریکا در تعیین قدس به پایتختی اسرائیل شوک مثبتی در روند گفت‌وگوهای سازش اعراب با اسرائیل ایجاد کرده است.» وی افزود: «ما عرب‌ها باید این نکته را بدانیم، بفهمیم و آن را به رسمیت بشناسیم که قدس نماد دینی یهودیان است و قداستش برای آنها همانند قداست مکه و مدینه برای مسلمانان است.» این کارشناس سعودی همچنین از عرب‌ها خواست خود را از میراث ناصریسیم (جمال عبدالناصر، رئیس‌جمهور اسبق مصر) و اسلام سیاسی خواه سنی و خواه شیعی که صرفاً برای منافع سیاسی ایجاد شده و دشمنی یهود و انکار حق تاریخی آنها در منطقه آزاد کنند.

4‌ـ آمریکا باید رفتار خود را تغییر دهد
سردار سیدمسعود جزایری، معاون ستادکل نیروهای مسلح در واکنش به سخنان نیکی‌هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل درباره شلیک موشک‌های یمن به ریاض و اینکه این موشک‌ها ساخت ایران بوده است، اظهار داشت: اظهارات این فرد را به حساب بی‌اطلاعی و عدم درک او از مسائل نظامی و تسلیحاتی بگذارید. وی افزود: چنانچه آمریکایی‌ها از سطح توان بالای فناوری موشکی یمن اطلاع داشتند، از بیان چنین اظهارات مضحکی خودداری می‌کردند. سردار جزایری تأکید کرد: آمریکا توان اجماع‌سازی علیه جمهوری اسلامی ایران و مقاومت را ندارد، بنابراین تنها راه برون‌رفت این کشور از دشواری‌هایی که در آن گرفتار شده است، تغییر رفتار جدی و توقف اقدامات جنگ‌طلبانه و جنایتکارانه‌اش در اقصی نقاط جهان است.

▼ اخبار کوتاه
محمدعلی طهماسبی، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه نهال، اساسی‌ترین عامل در باغبانی است که زیربنای احداث یک باغ و تضمین‌کننده آینده اقتصاد و سرمایه‌گذاری تولیدکنندگان است، گفت: ۴۰ میلیون اصله نهال برچسب‌دار استاندارد تولید کرده‌ایم. وی افزود: در سال جاری یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب درجه یک در سردخانه‌های کشور ذخیره‌سازی و ۱۶۰ هزار تن سیب از کشور صادر شده است.
یک مقام سفارت عربستان سعودی در آمریکا با ابراز خشم از چاپ مقاله ظریف در «نیویورک‌تایمز» فاش کرد، این روزنامه ماه گذشته از چاپ یادداشت «خالدبن‌سلمان» پسر پادشاه عربستان سعودی و سفیر این کشور در آمریکا خودداری کرده؛ اما یک هفته بعد یادداشت محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران را در حمایت از مواضع ایران در منطقه چاپ کرده است.
محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به میزان افت سالیانه منابع آب زیرزمینی تهران اظهار داشت: متوسط افت سالیانه 2/2 متری در آبخوان دشت هومند‌ـ آبسرد یا 34/1 متری در آبخوان دشت ورامین از جمله مواردی است که افزون بر ایجاد پدیده‌هایی، نظیر فرونشست زمین سبب کاهش مداوم پتانسیل منابع آب زیرزمینی استان شده است.
مصطفی کواکبیان درباره رویگردانی رئیس‌جمهور از اصلاح‌طلبان گفت: مگر روحانی از اول گفت اصلاح‌طلبم که امروز بخواهد به اصلاح‌طلبان پشت کند؟ بنده معتقد هستم ما باید برای سال ۱۴۰۰ کاندیدای خودمان را داشته باشیم، البته روحانی شعارهایی هم داده که باید به آن عمل کند و ما نیز آن را مطالبه می‌کنیم.
علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حاشیه‌نشینی آسیب اجتماعی نیست؛ بلکه مسئله‌ای اجتماعی است که باید برای معضلات آن چاره‌اندیشی کرد. وی اظهار داشت: کتمان مسائل و آسیب‌های اجتماعی موجب پیچیدگی و حل نشدن آنها می‌شود.
حسن میردامادی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره رویکرد و برنامه اصلاح‌طلبان برای انتخابات آتی ریاست‌جمهوری گفت: حمايت اصلاح‌طلبان از لاريجاني در انتخابات 1400 خيلي دور از ذهن است و شايد بتوانيم بگوییم ناممکن است.
سفیر روسیه در سازمان ملل هشدار داد تا زمانی که مقامات دولت آمریکا لفاظی‌های جنگ‌طلبانه و اقدامات تهاجمی علیه پیونگ‌یانگ را کنار نگذارند، کره شمالی نیز از برنامه هسته‌ای خود دست نخواهد کشید.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات