صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۰۷۵۰۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 28 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): «تأثیر تعیین‌کننده‌ انسجام و وحدت ملی» در موفقیت‌های چهار دهه‌ اخیر از تجربه‌های جمهوری اسلامی است؛ باید از این تجربه‌ موفق در اداره‌ کشور استفاده کرد؛ البته «وحدت» منافاتی با اعلام مخالفت با سیاست‌های دستگاه‌ها ندارد، اما نباید در زمینه‌ مسائل کلان در کشور کشمکش و بگومگو باشد. (96/3/22)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
ایران‌هراسی با «برجام بد»!
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا راهبرد جدید امنیت ملی کشورش را منتشر کرد. در بسیاری از بندهای این راهبرد ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین تهدیدات پیش روی آمریکا مورد اشاره قرار گرفته است. در بندهای ابتدایی این راهبرد، ترامپ از بازسازی روابط دوستانه با کشورهای خاورمیانه به مثابه اهرمی مؤثر در ایجاد حرکت جمعی علیه ایران یاد کرده است. همچنین در این سند گفته شده است که ایران در حال ساخت موشک‌های بالستیک باقابلیت‌تر است و توانمندی ازسرگیری اقدامات خود بر روی تسلیحات هسته‌ای را دارد؛ تسلیحاتی که می‌تواند ایالات‌متحده و شرکای آن را تهدید کند.
ترامپ همچنین در سخنرانی خود به مناسبت اعلام این راهبرد، ضمن انتقاد از دولت‌های پیشین آمریکا به دلیل اجرای سیاست‌های غلط در آمریکا، توافق هسته‌ای با کشورمان را یک توافق جامع بد نامید و گفت: «آنها تهدید هسته‌ای کره شمالی را نادیده گرفتند، یک توافق فاجعه‌بار، ضعیف و بد با ایران بستند و به تروریست‌هایی از قبیل داعش اجازه دادند که بخش‌های وسیعی را در اقصی نقاط خاورمیانه کنترل کنند.» وی با تکرار ادعایی بی‌اساس درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران، مدعی شد: «برای مقابله با برنامه اتمی ایران و بستن مسیرش به سمت سلاح اتمی، من سپاه را به دلیل حمایت آن از تروریسم تحریم کرده و عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را به کنگره اعلام کردم.»
این مواضع رئیس‌جمهور آمریکا که برای اولین بار هم نیست که از سوی وی اتخاذ می‌شود، نشان‌ می‌دهد که وی پس از گذشت یک سالی که سکان اداره ایالات متحده را در دست گرفته، هنوز در تشخیص مسائل اصلی و کلان هم در حوزه داخلی و هم بین‌المللی دچار مشکل است و اگرچه از پیشینیان خود انتقاد می‌کند، اما به جای حل مشکلات داخلی این کشور درصدد فرافکنی است. وی از یک سو به حمایت‌های آمریکا از داعش اعتراف می‌کند و از سوی دیگر با ادامه سیاست ایران‌هراسی تلاش می‌کند تا منافع تجاری و تسلیحاتی خود در کشورهای مرتجع عربی را از دست ندهد. همچنین ترامپ در حالی سخن از تحریم سپاه به دلیل حمایت از تروریسم به میان می‌آورد که افکار عمومی جهانی می‌دانند که یکی از نیروهای مؤثر در شکست داعش در سوریه و عراق، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده است.

▼ گزارش روز
عصاره فضایل اصلاح‌طلبان
تبدیل میدان سیاست به میدان هیاهوهای سیاسی و برتری‌طلبی جریانی که طرفدارانش را به کف خیابان می‌آورد، از دستاوردهای دولت اصلاحات به ریاست محمد خاتمی است. در واقع تبدیل حمایت از یک جریان سیاسی به هواداری از جریان‌های سیاسی، تبدیل میدان سیاست به یک استادیوم و جایگزینی تعصب به جای عقلانیت از آن زمان آغاز شد تا شخصیت‌هایی که سخنان شاذ و جنجالی سر می‌دادند، فارغ از آنکه گفته‌های‌شان صحت داشته باشد، یا تنها یک دروغ باشد که حق به جانب بیان شده است، شهرت می‌یافتند و نام‌‌شان بر سر زبان‌ها می‌افتاد؛ این مسخ‌سازی تقابلات سیاسی تا آنجا پیش رفت که دروغ بزرگی چون تقلب در انتخابات سال 88 و آن فتنه بزرگ را رقم زد که آثار و پیامدهای آن همچون نفرت‌پراکنی، دروغ و تزویر هنوز پس از گذشت سال‌ها در جامعه وجود دارد و مشخص نیست تا کی ادامه خواهد داشت. البته سخت در اشتباه هستید اگر فکر کنید پس از فتنه 88 و آن گناه نابخشودنی رفتار این جریان تغییر کرده و تلاش کردند به جای بازی در زمین دشمن برای پیشرفت کشور معیار محک جریان‌های سیاسی را از بیان سخنان سیاسی و جنجالی به عملکرد و خدمت یک جریان بازگردانند که روشن‌ترین نمونه برای اصرار این جریان در ادامه این رویکرد، محمود صادقی نماینده مجلس شورای اسلامی است؛ او که یک روز به قوه قضا دروغ‌ و افترا می‌بندد؛ روز دیگر علیه سپاه و بسیج سخن می‌گوید، روزی با الفاظ خارج از دایره ادب درباره برخی رسانه‌ها توئیت می‌کند، زمانی دیگر به یک مرجع تقلید تهمت می‌زند و حالا هم از تریبون مجلس شورای اسلامی سخن بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را تحریف کرده و به شورای نگهبان حمله می‌کند، به درستی عصاره فضیلت‌های اصلاح‌طلبان است؛ همان‌ جریانی که برای رسیدن به اهداف خود در سال‌های اخیر نشان داده است که از هیچ دروغ، تهمت، وارونه‌انگاری، سیاه‌نمایی و... رویگردان نیست و مرزی جز منافع جناحی و حزبی خود نمی‌شناسد.

▼ اخبار ویژه
توهین یک اصلاح‌طلب به اطرافیان روحانی
بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس درباره دولت روحانی می‌گوید: حلقه اول تصمیم‌گیران دولت کاملاً مشخص هستند. حامیان روحانی در زمان انتخابات که عمدتاً ستادهای انتخاباتی را می‌گرداندند، امروز چندان مورد مشورت قرار نمی‌گیرند. در مقابل رد پای افرادی را در چینش هیئت وزیران و کابینه، استانداران و دیگر نیروهای دولتی به روشنی می‌بینیم که به قول معروف «اصحاب سبت» یا همان «یاران روز شنبه» هستند. گفتنی است، اصحاب سبت گروهی از قوم یهود بودند که به دلیل سرپیچی از امر خداوند و ایجاد بدعت‌ در روزی که کار منع شده بود؛ مورد خشم و عذاب الهی قرار گرفتند و مسخ شدند.

درگیری در مجلس جامعه را آرام می‌کند!
الیاس حضرتی از نمایندگان فراکسیون امید در تحلیلی عجیب از درگیری‌های لفظی اخیر مجلس گفت: هم مطبوعات و هم مجلس محل مباحثه و تضارب آرا هستند. هم در رسانه و هم در پارلمان، سازوكارهايي پيش‌بيني‌ شده‌ است تا فعالان سياسي و وكلاي ملت با يكديگر بحث كنند و بي‌ملاحظه و بي‌مداهنه آنچه را حق مي‌پندارند و به صلاح مي‌دانند بر قلم و زبان آورند. معمولاً در جوامعي كه مطبوعات و پارلمان پرسروصدا و پرتنش باشند، جامعه در وضعيت آرام‌تري به سر مي‌برد، در غیر این صورت تنش‌ها به جامعه سرايت مي‌كند و منازعه به ميان مردم راه مي‌يابد!

▼ اخبار
1ـ پیشنهاد مذاکرات موشکی از سوی رسانه دولت!

روزنامه ایران در مطلبی نوشت: «اگر ایران بتواند ارتباطات خود را با اروپا گسترش دهد و دیپلماسی‌ای را به منظور متقاعد کردن اروپا برای صلح‌آمیز بودن و دفاعی بودن برنامه موشکی ایران پیش ببرد، تا اندازه زیادی می‌تواند انگیزه آنها را از ملحق شدن به آمریکا دور کند، البته مسئله اصلی اروپا و آمریکا تا اندازه‌ای به تشویق‌ها و ترغیب‌هایی برمی‌گردد که در منطقه ما بین برخی از کشورهای همسایه انجام می‌گیرد. بنابراین اگر ایران بتواند روابط خود را به نحوی با کشورهایی که با آن در یک تقابل خصومت‌آمیز قرار دارند، اصلاح کند و بر ادامه گفت‌وگوهایی تأکید کند که در خلال آن به این کشورها نسبت به ماهیت دفاعی بودن برنامه‌های موشکی‌اش اطمینان دهد، به حل موضوع کمک خواهد کرد.»

2ـ تکذیب ادعای فاکس‌نیوز درباره ایران
با وجود ادعای فاکس‌نیوز درباره تلاش شرکت‌های ایرانی خارج از مسیر برجام برای تهیه اقلام، مواد، کالاها و فناوری‌های هسته‌ای از شرکت‌های آلمانی، دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش خود درباره اجرای قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت، این ادعاها را رد کرد و نوشت: «دولت فدرال آلمان در تعاملات خود با دبیر کل، از جمله در خلال دیدارهای اوایل نوامبر 2017 در برلین، نتایج گزارش سال 2016 اداره فدرال نگهبانی از قانون اساسی را یادآور شد که مطابق این گزارش، تا آنجا که اداره فدرال قادر به راستی‌آزمایی است، هیچ مورد تخلف از برنامه جامع اقدام مشترک صورت نگرفته است و جمهوری اسلامی ایران در آلمان فعالیت‌هایی مغایر با  قطعنامه 2231 انجام نداده است.»

3ـ شورای نگهبان عضویت اقلیت‌های دینی در شوراها را رد کرد
شورای نگهبان طی نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی، مصوبه مجلس مبنی بر عضویت اقلیت‌های دینی در شورای اسلامی شهر و روستا را رد کرد. در این نامه آمده است: «علاوه بر عضویت افراد غیر مسلمان در شوراهای اسلامی شهر و روستا، در مناطقی از کشور که اکثریت مردم آنها مسلمان و پیرو مذهب رسمی کشور هستند، با توجه به اینکه تصمیمات این شوراها در خصوص مسلمین بدون لزوم رسیدگی به آن در شورای نگهبان لازم‌الاتباع خواهد بود و با عنایت به نص فرمایشات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) در تاریخ 12/7/1358 مذکور در صحیفه نور (جلد 6، چاپ 1371، صفحه 31) خلاف موازین شرع شناخته شد.»

4ـ اصلاح‌طلبان از دولت گلایه‌ دارند
علیرضا محجوب، رئیس خانه کارگر و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات برخی اصلاح‌طلبان مبنی بر دلسرد شدن آنها از روحانی گفت: دلگیری‌هایی که میان اصلاح‌طلبان و روحانی ایجاد شده برای امروز نیست، در گذشته هم این مسائل وجود داشته است. وی در عین حال در ادامه با تأیید بر اینکه اصلاح‌طلبان از دولت گله‌ دارند، گفت: هر یک از ما اصلاح‌طلبان با دولت مباحثی داریم و همه حق دارند انتقاد یا نقطه‌نظراتی نسبت به عملکرد دولت داشته باشند. اما بهتر است پیش خودمان بماند.

5ـ به من نگویید مشاور یا کارگردان رئیس‌جمهور!
این روزها که زمزمه پشیمانی از رأی دادن به روحانی کم‌کم به پای ثابت همه محافل تبدیل شده است، حسین دهباشی سازنده فیلم و جملات کلیدی انتخاباتی آقای روحانی در دوره یازدهم انتخابات ریاست‌جمهوری از اینکه هنوز برخی وی را با این نام خطاب می‌کنند، آزرده‌خاطر شده است. وی در صفحه اجتماعی‌اش نوشته است: «از همکاران رسانه‌ای و خصوصاً دوستان اصولگرا صمیمانه استدعا می‌شود در توصیف نگارنده در اخبارشان از تعابیری چون مشاور یا کارگردان انتخاباتی جناب آقای روحانی استفاده نکنند.»

▼ اخبار کوتاه
طبق آمار بانک مرکزی، در هفت ماه امسال 26 هزار و 130 میلیارد تومان مالیات مستقیم وصول شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7/5 درصد افت داشته است. رقم مصوب هفت ماهه مالیات‌های مستقیم هم 33 هزار و 360 میلیارد تومان بوده که از این رقم 6/77 درصد محقق شده است. بر این اساس، مالیات اشخاص حقوقی با رقم 15 هزار و 650 میلیارد تومان نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش 5/12 درصدی روبه‌رو بوده است.
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با اشاره به اینکه تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا درباره قدس هیچ‌گونه وجهه قانونی ندارد، گفت: مردم ما به صورت کاملاً متحد در برابر این تصمیم ایستاده‌اند. وی با اشاره به اینکه آمریکا خواست میانجی بی‌طرفی در روند صلح منطقه نباشد، افزود: ما از امروز دیگر میانجی‌گری این کشور در روند صلح منطقه را نمی‌پذیریم.
آیت‌الله آملی‌لاریجانی با بیان اینکه، دشمن بیرونی و جاهل درونی از خلأ اطلاع‌رسانی قوه قضائیه سوء‌استفاده می‌کنند، تأکید کرد: «مسئولان قضایی باید در حد ضرورت و تا جایی که نحوه پاسخگویی شبیه به جدل و کشمکش نشود، به شبهاتی که مطرح می‌شود پاسخ دهند و به تبیین کارهایی که انجام می‌شود، بپردازند.»
روزنامه مصری «الیوم السابع» به نقل از منابع سوری از حرکت تروریست‌های داعش به سوی صحرای سینای مصر خبر داده است. این منابع همچنین مدعی شده‌اند که تروریست‌های داعش قصد دارند از طریق جنوب سوریه، راهی اردن شده و پس از آن به سوی صحرای سینا در مصر حرکت کنند.
محمد الجدان، وزیر دارایی عربستان سعودی با اشاره به نزدیکی سال جدید میلادی اعلام کرد: از این پس میزان مالیات اتباع خارجی ماهیانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ ریال سعودی (معادل ۸۰ تا ۱۰۶ دلار) خواهد بود و هدف از این تصمیم جایگزین کردن کارگران سعودی به جای کارگران خارجی است.
عباسعلی کدخدائی، سخنگوی شورای نگهبان از محکومیت قطعی برخی از مدیران دولتی به دلیل تخلفات انتخاباتی در انتخابات دوره دوازدهم ریاست‌جمهوری خبر داد و گفت: جزئیات احکام صادره، تعداد محکومان و سطح مدیریتی آنها در آینده اعلام می‌شود.
نماینده ارشد دفتر حزب‌الله در ایران گفت: با توجه به فضاحت و شکست‌های پی در پی طرح‌های صهیونیستی و سعودی آمریکا در منطقه، امروز عملاً آمریکا کار خود را در غرب آسیا پایان یافته می‌بیند و آخرین ورق‌های بازی خود را رو می‌کند.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات