صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸  ، 
کد خبر : ۳۰۸۲۴۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 16 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): تا ابد مدیون شهیدان عزیزی هستیم که دل از خانه و خانواده کندند و در مقابل دشمن خبیثی سینه سپر کردند که مورد حمایت غرب و شرق و ارتجاع منطقه بود. اگر در جنگ تحمیلی پای دشمن بعثی به کشور باز می‌شد، به هیچ چیز رحم نمی‌کردند و وضعی به مراتب بدتر از وضعیت امروز لیبی و سوریه، برای ایران به وجود می‌آمد.(1396/10/12)

▼ حرف روز
چهار نکته برای پاسخگویی
اعتراض‌های مردمی که با هدایت ضد انقلاب و اقدامات خرابکارانه و کشته‌سازی اغتشاشگران می‌رفت تا برای نظام و مردم هزینه‌سازی کند،‌ با حضور گسترده مردم در صحنه و مخالفت آنها با آشوبگران، فروکش کرد و سره از ناسره مشخص شد. حال با توجه به اینکه توطئه ضدانقلاب برای ضربه به نظام سرکوب شده است، اکنون زمان پاسخگویی و رسیدگی به مطالبات مردمی است و بر اساس این، پرسش این است که برای حل‌ورفع چالش‌های معیشتی مردم باید چه راهکارهایی در پیش گرفته شود؟ برای پاسخ به این پرسش می‌توان به چند نکته‌ مختصر اشاره کرد:
1ـ برخورد جدی با مفسدان و رانت‌خواران: این موضوع زمینه‌های امید را در مردم ایجاد می‌کند و با این اقدام، مردم می‌توانند امیدوار باشند که با کنار رفتن مفسدان و ویژه‌خواران، بهبود نسبی در اوضاع کشور حاصل خواهد شد.
2ـ افزایش شفافیت: با این اقدام مردم بیشتر به دستگاه‌های گوناگون نظام اعتماد خواهند کرد. در واقع، شفافیت خود در عین حال که راهکاری برای مقابله با فساد است، راه‌حلی برای توجه بیشتر به اثربخشی و کارآمدی تصمیم‌ها و اقدامات است.
3ـ تلاش برای رونق تولید داخلی: واقعیت آن است که بخش عمده‌ مشکلات اقتصادی مردم در رکود و به ویژه رکود تورمی، بیکاری و... ریشه دارد که این مسائل هم ناشی از ضعف در تولید داخلی و به تعبیر دقیق‌تر، بی‌توجهی به تولید داخلی است که هم زمینه‌های اشتغال‌زایی را محدود کرده و هم سبب تداوم رکود در اقتصاد کشور شده است. در این زمینه به ویژه باید به کاهش جدی واردات کالاهای مصرفی، در صورت وجود موارد مشابه داخلی و مبارزه با قاچاق کالا به داخل کشور اقدام کرد.
4ـ توجه و به کاربستن ظرفیت‌های داخلی: بخش مهمی از مشکلات اقتصادی موجود، محصول نگاه به بیرون برای حل مشکلات کشور و در دستورکار قرار دادن مدل «توسعه وابسته» است که نه تنها از حجم مشکلات نکاسته است، بلکه در برخی از زمینه‌ها نیز بر دامنه‌ مشکلات افزوده است. واقعیت تلخ این است که سرمایه خارجی و نگاه به دنیای خارج هیچ گاه حلال مشکلات کشور نخواهد بود و در هیچ کشوری نیز این گونه نبوده است. افزون بر این، در ایران، نگاه به بیرون و تکیه بر ظرفیت‌های خارجی اتفاقاً بحران‌زا نیز بوده است. در واقع، برای حل مشکلات کشور چاره‌ای جز اعتماد به ظرفیت‌های داخلی و به کاربستن این ظرفیت‌ها نیست.

▼ گزارش روز
شکست سخت
دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در تازه‌ترین گزارش خود از کشته‌شدن بیش از هشت هزار نفر و زخمی شدن 50 هزار نفر از آغاز حملات رژیم سعودی به یمن خبر داده است؛ خبری که تنها بخش کوچکی از فاجعه در حال وقوع در این کشور است؛ قحطی بزرگ در یمن به دلیل محاصره این کشور، شیوع بیماری‌های مهلک در این کشور و ابتلای بیش از دو میلیون نفر به وبا، تخریب زیرساخت‌ها و نابودی هزاران هزار خانه از جمله مصیبت‌هایی است که حاکمان مستبد و ماجراجوی سعودی در برابر چشمان سازمان‌های بین‌المللی و مدعی صلح و حقوق بشر به بار آوردند، اما دریغ از یک اقدام مؤثر برای جلوگیری از ادامه نیافتن این فاجعه انسانی. طبق آمار یونیسف و سازمان بهداشت جهانی ۷۵ درصد از مردم یمن به کمک‌های فوری نیاز دارند و بیش از ۱۱ میلیون کودک بدون این کمک‌ها زنده نخواهند ماند؛ اما دونالد ترامپ که این روزها به منظور حمایت از اغتشاشگران در ایران اسلامی سخت در تلاش است، برای در خطر افتادن جان میلیون‌ها نفر در یمن حتی یک توئیت هم نمی‌زند! شورای امنیت سازمان ملل بی‌تفاوت از کنار ماجرا می‌گذرد! دولتمردان اروپایی به جای نگرانی برای کودکان یمنی، نگران چند موشکی هستند که از خاک یمن ریاض و امارات را هدف گرفتند! البته این پایان ماجرا نیست، آن سوی محاصره سنگدلانه، در پس آن سکوت منفعت‌طلبانه کشورهای غربی و مرتجعان منطقه‌ای و در برابر حاکمان جاهل سعودی، ملت یمن با همه این سختی‌ها، چون کوه استوار در برابر متجاوزان ایستاده است. مقاومتی بی‌نظیر که تا به زانو در آوردن سعودی‌ها و حامیان‌شان فاصله چندانی ندارد و دیر نیست که نقشه سعودی‌ها در یمن نیز مانند دیگر نقشه‌های‌شان در جای‌جای منطقه با شکستی سخت پایان پذیرد. شکستی که طولانی شدن جنگ و تجاوز در یمن نشانه‌های واضح و روشن آن است.

▼ اخبار ویژه
اتحاد اشقیا علیه ایران
پس از مقامات کاخ سفید، سران رژیم غاصب صهیونیستی، رسانه‌های سعودی و جریان منافقین و سلطنت‌طلب، هفته‌نامه «النبأ» داعش نیز از آشوبگران در ایران حمایت کرد و در یادداشتی نوشت، تنها چیزی که «نظام ایران» را می‌ترساند، آشوب‌ها و اغتشاشات است. رسانه این گروهک تروریستی در بخشی از یادداشت خود آورد: «اگر این آشوب‌ها در ایران‌ـ به خواست خداوند‌ـ ادامه پیدا کند، نتایج بزرگی خواهد داشت، از جمله اینکه تماماً دین رافضی (شیعه) را ریشه‌کن خواهد کرد.» گفتنی است، داعش در حالی مردم ایران را به عصیان و شورش علیه نظام جمهوری اسلامی ایران تشویق می‌کند که شیعیان از نظر این گروه تروریستی «رافضی» بوده و قتل‌شان نه تنها جایز، بلکه واجب است.

هشدار به ولی‌عهد تازه‌کار
«جمال خاشقچی» نویسنده و فعال معارض عربستان سعودی در یادداشتی در «واشنگتن‌پست» نوشت: «آشوب‌های اخیر در ایران باید «محمدبن‌سلمان»، ولی‌عهد عربستان سعودی را نگران کند.» این نویسنده با بیان این موضوع که رسانه‌های وابسته به رژیم سعودی به شدت از آشوب‌های تهران با عنوان اعتراض به افزایش قیمت‌ها و تظاهرات علیه حکومت ایران تمجید می‌کنند، نوشت: «80 میلیون ایرانی‌ تحت تأثیر تشنج‌آفرینی رسانه‌های سعودی قرار نخواهند گرفت؛ اما 30 میلیون عربستانی، احتمالاً [در اثر این تبلیغات رسانه‌ای] قوت قلب خواهند گرفت و زمینه‌های شورش علیه حکومت عربستان و ولی‌عهد فراهم خواهد شد.»

▼ اخبار
1ـ واگذاری ۱۴ هزار پروژه نیمه‌کاره به بخش خصوصی
به تازگی دولت ضمن ارائه لایحه بودجه، کتابچه مجزایی تحت عنوان «پروژه‌های نیمه‌کاره قابل واگذاری به بخش خصوصی» را به که تاکنون در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته، مجلس ارائه کرده است. بر اساس این، در سال آینده 14 هزار و 500 طرح غیر حاکمیتی که حالت تصدی‌گری دارد، از طریق پروژه مشارکت خصوصی‌ـ عمومی به بخش خصوصی واگذار خواهد شد. برای اجرای این 14 هزار و 500 طرح، 68 هزار میلیارد تومان منابع لازم است که 15 هزار میلیارد تومان از طریق بودجه عمرانی، 30 هزار میلیارد تومان از طریق تسهیلات بانکی، 16 هزار میلیارد تومان از طریق تسهیلات صندوق توسعه ملی و آورده 10 درصدی بخش خصوصی تأمین خواهد شد. یک کارشناس سازمان برنامه و بودجه درباره جزئیات منابع مورد نیاز طرح‌های نیمه‌تمام و آورده بخش خصوصی، گفته است: «به طور کلی 71 هزار طرح استانی و 6 هزار طرح ملی نیمه‌کاره وجود دارد که اتمام آنها 20 سال طول می‌کشد؛ در حالی که متوسط عمر آنها 14 سال است. همچنین در حال حاضر رئیس مجلس رقم برآوردی هزینه مورد نیاز برای تکمیل این پروژه‌ها را حدود 600 هزار میلیارد تومان اعلام کرده است.»

2ـ حامیان آشوب اهمیتی برای مردم قائل نیستند
«گرین گرینوالد» نویسنده و روزنامه‌نگار مطرح آمریکایی در مصاحبه‌ای گفت: «علاقه زیادی برای ایجاد بی‌ثباتی در ایران از سوی کسانی وجود دارد که وانمود می‌کنند نگران مردم ایران هستند، اما در عمل کمترین اهمیت را برای آنها قائلند.» وی در ادامه گفت: «اولین شخص، دونالد ترامپ است که در توئیتر خود برای رفاه مردم ایران ابراز نگرانی کرده است. این همان رئیس‌جمهوری است که حدود سه ماه پیش با امضای فرمانی مردم ایران را از ورود به خاک کشورش منع کرده است.» روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی در ادامه تصریح کرد: «ترامپ همان کسی است که خودش را هم‌ردیف وحشی‌ترین دیکتاتورهای جهان، از جمله دیکتاتورهای عربستان و دیگر نقاط جهان قرار داده است.» وی گفت: «بسیاری از تحلیلگران غربی که ژست نگرانی از نقض حقوق بشر در ایران را می‌گیرند، آدم‌های اندیشکده‌هایی هستند که پول آنها را دیکتاتورهای سرکوبگر منطقه و دیگر خودکامگان می‌دهند.»

3ـ آمریکا در حال آماده کردن «اسب تروا» برای ایران است
رئیس‌جمهور چچن روسیه از مواضع ترامپ که وعده حمایت از آشوبگران در ایران در زمان مناسب را داد، به شدت انتقاد کرد. رمضان قدیروف اعلام کرد، آمریکا در حال آماده کردن «اسب تروا» برای ایران است. وی ضمن بیان این مطلب در صفحه خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی، با اشاره به پیامدهای دردناک دخالت‌های قبلی آمریکا در مناطق گوناگون جهان نوشت: ملت‌های لیبی، سوریه، عراق، افغانستان، صربستان، ویتنام و... چنین کمک مؤثری را دریافت کرده بودند. گفتنی است، رئیس‌جمهوری چچن پیشتر نیز با بیان اینکه فقط حکومت و مردم ایران می‌توانند مسائل کشور خود را حل کنند، گفته بود: روسیه به عنوان همسایه ایران، علاقه‌مند به صلح و آرامش و ثبات در این کشور است.

4ـ باید به اعتراضات و مطالبات مردم پاسخ داده شود
یدالله طاهرنژاد، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در مصاحبه با روزنامه «آرمان» با انتقاد از عملکرد دولت گفت: «برخی از اظهارات جهانگیری مثلاً موضعگیری‌اش نسبت به تجمعات اخیر قابل نقد است؛ زیرا به‌طور کل معاون اول منکر اعتراضات واقعی شد و آن را به جریان پشت پرده منتسب کرد؛ اما واقعیت این است که اعتراضات وجود دارد. اجتماعاتی که روبه‌روی مجلس، بانک مرکزی و بخش‌های گوناگون مشاهده شد، هیچ‌یک هدایت شده نبود و کاملاً خودجوش بود. بنابراین، واقعیت این است که این اعتراضات پیش از این وجود داشته است. اعتراضات اقتصادی مردم بحق است و باید به این اعتراضات و مطالبات پاسخ داده شود.»

▼ اخبار کوتاه
حریری، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: در سال 2017 بانک‌های چینی محدودیت‌های زیادی را براساس بخشنامه FATF برای تجار، دانشجویان و ایرانی‌های مقیم چین ایجاد کردند. وی با بیان اینکه درباره روابط بانکی با چین مشکلاتی داریم، گفت: با کونلون بانک فقط با ارز مبادله‌ای می‌توان کار کرد که ارز حاصل از فروش نفت است. برای ارز آزاد نیز هنوز باید با صرافی‌ها کار کرد؛ همچنین اگزیم بانک چین و مؤسسه مالی سیتیک از سال 2017 برای فاینانس پروژه‌ها با ایران کار می‌کنند.
عراق در راستای حمایت از تولید داخلی، واردات محصولاتی را که امکان تولید داخل دارد، ممنوع کرده است. سفیر جمهوری ایران در عراق در این باره گفت: واردات برخی از محصولات کشاورزی از قبیل کاهو، شلغم، چغندر، کلم و گل‌کلم به عراق ممنوع شده است. براساس این گزارش، ممنوعیت واردات این محصولات از 6 دی ماه 96 آغاز شده است و صادرکنندگان این محصولات به صادرات مجاز نخواهند بود.
شرکت سینوپک چین اعلام کرد: این شرکت در مناقصه قرارداد یک میلیارد دلاری توسعه فاز دوم پالایشگاه آبادان برنده شده است. بنابه اعلام منابع آگاه، قرار است سینوپک چین حدود یک میلیارد دلار و شرکت بیمه صادرات و واردات چین سه میلیارد دلار برای این پروژه سرمایه‌گذاری کنند. هدف از اجرای این پروژه بالا بردن کیفیت فرآورده‌های این نیروگاه، نظیر بنزین و گازوئیل است.
صادق خرازی در مصاحبه با روزنامه «وقایع اتفاقیه» با انتقاد از عملکرد دولت دوازدهم، گفت: معتقدم که با یک دولت کارآمد روبه‌رو نیستیم و بحران ناکارآمدی در دولت جدی است. وی همچنین با تأکید بر ضرورت افزایش امید در جامعه، گفت: انگیزه‌ها کاهش پیدا کرده است و پمپاژ نشاط و شادابی را نمی‌بینیم.
رئیس دادگستری بروجرد گفت: در جریان حوادث اخیر در شهرستان بروجرد یک تبعه اروپایی دستگیر شده است. حمیدرضا بوالحسنی افزود: این فرد که نقش لیدر و هدایت‌کننده اغتشاشگران را به عهده داشت، در سازمان‌های جاسوسی اروپا آموزش دیده بود و به شهرستان بروجرد آمده بود تا آشوب‌ها را صحنه‌گردانی کند.
خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه گفت: مراجع قضایی دستور مسدود‌سازی کانال‌های تلگرامی را که در چند روز اخیر به ترور و اغتشاش دعوت کرده بودند، از مدت‌ها قبل صادر کرده و به وزیر وقت ارتباطات ابلاغ شده‌ بود، ولی متأسفانه اقدام مؤثری انجام نشد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات