بین الملل >>  آمریکاواروپا >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۰۸۳۲۲

تنهایی آمریکا در شورای امنیت

دولت ترامپ در یک ماه گذشته دو بار سعی کرده با جنجال‌آفرینی رسانه‌ای و قدرت خود در سازمان ملل، از شورای امنیت سازمان ملل سوء استفاده کند؛ نخست همراه کردن اعضای شورای امنیت برای انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس شرقی و دوم، جنجال‌سازی جدید علیه ایران به بهانه حمایت از برخی ناآرامی‌ها در ایران که در هر دو مورد ناکام ماند
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/یوسف شفیعی
اعتراض های خیابانی در ایران بهانه ای برای دخالت های بیشتر آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی مهیا کرد. در این راستا عربستان تمرکز ویژه ای در فضای مجازی داشت و رژیم صهیونیستی نیز همانند همیشه با ظنز تلخی خود را دوست دار مردم ایران معرفی کرد، حال آن که بیشترین حملات تروریستی علیه مردم ایران از جانب سازمان موساد و سیا بوده است.
 در این میان اما، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا سعی داشت با ابزار توییتر به نقش آفرینی در این مورد بپردازد. در همین راستا وی بیش از 8 پیام را در قالب توییت منتشرکرد و سعی کرد از این طریق خود را حامی مردم ایران معرفی کند و به نوعی به معترضان امید پیروزی دهد. این مسئله در حالی بود که وی اخیرا مردم ایران را به اتهام تروریست بودن از ورود به آمریکا منع کرده است. اقدام آمریکا در این زمینه به صرف توییت کردن و برگزاری جلسه در مجلس نمایندگان ایران محدود نشد و نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل روز سه شنبه خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت در مورد مسئله اعتراضات داخلی ایران شد؛ مسئله ای که به هیچ عنوان با دستور کار شورای امنیت مرتبط نبود و آمریکا تنها به مدد آرای اعضای غیر دائم شورای امنیت توانست این نشست را برگزار کند.
جزئیات نشست شورای امنیت
هر چند امریکا در نهایت با تمامی مخالفت های موفق به برگزاری نشست شورای امنیت در مورد ایران شد، اما نتیجه چیزی جز شکست برای این کشور نبود. این نشست که بامداد شنبه برگزار شد ضمن مخالفت‌ اکثریت اعضای شورای امنیت با آمریکا، بدون هیچ نتیجه‌ای به کار خود پایان داد و موضوع داخلی ایران بی‌ارتباط با امنیت منطقه‌ای یا بین‌المللی شناخته شد. اکثر اعضای این شورا تحولات ایران را مسئله داخلی این کشور خواندند و با بیان اینکه این حوادث تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌المللی نیستند، طرح آن در شورای امنیت را خارج از صلاحیت این شورا دانستند. در این زمینه تنها انگلیس و پرو از طرح آمریکا حمایت کردند. در این نشست نیکی هیلی ادعاهای خود و اتهام زنی به ایران را بارها تکرار کرد اما نتوانست اکثریت شورا را با خود همراه کند. در این نشست نماینده فرانسه علی‌رغم بیان اینکه «حوادث اخیر در ایران نگران‌کننده هستند» گفت: «این حوادث به‌خودی خود، تهدیدی علیه صلح و امنیت بین‌الملل نیستند». نماینده کویت هم گفت جامعه بین‌المللی در پرداختن به مسائل ایران بایستی از پیامدهای فاجعه‌بار بهار عربی و سوریه درس بگیرد. نماینده سوئد گفت‌وگو با ایران را حائز بیشترین اهمیت دانست و گفت مسائل مربوط به حقوق بشر را باید از اجرای توافق هسته‌ای برجام جدا کرد. هلند نیز که همواره به عنوان کشوری ضد ایرانی و به نوعی مأمن گروه های منافقین محسوب می شود با طرح آمریکا مخالفت کرد و نماینده این کشور در اظهارات خود تأکید کرد که اوضاع در ایران اکنون آرام شده است.
 نماینده چین هم خواستار احترام به تمامیت ارضی و حق حاکمیت کشورها شد و گفت شورای امنیت نباید درباره مسائل داخلی کشورهای دیگر گفت‌وگو کند. اما صریح ترین مخالفت ها با ادعاهای آمریکا در مورد ایران از سوی نماینده روسیه بیان شد. واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه تاکید کرد، برای همه مشخص است برنامه‌ای که امروز در دستور کار شورای امنیت قرار گرفته، ارتباطی با وظایف این شورا ندارد. آمریکا نباید این شورا را تضعیف کند. وی در ادامه خطاب به نماینده آمریکا گفت، شما به‌جای اینکه انرژی شورای امنیت را صرف مسائل افغانستان، سوریه و لیبی کنید، آن را برای مسائل داخلی کشورها صرف می‌کنید.

تنهایی ترامپ
دولت ترامپ در یک ماه گذشته دو بار سعی کرده با جنجال‌آفرینی رسانه‌ای و قدرت خود در سازمان ملل، از شورای امنیت سازمان ملل سوء استفاده کند؛ نخست همراه کردن اعضای شورای امنیت برای انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس شرقی و دوم، جنجال‌سازی جدید علیه ایران به بهانه حمایت از برخی ناآرامی‌ها در ایران که در هر دو مورد ناکام ماند.
 واقعیت این است که برخی از کشورهایی که با ترامپ در نشست شورای امنیت همراهی نکردند بیشتر به دنبال سد کردن مسیر تک روی ترامپ در عرصه بین المللی هستند. ترامپ در یک سال ریاست جمهوری خود از چندین توافقنامه معتبر جهانی خارج شده و بر خلاف خواست اکثریت کشورهای جهان، قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل اعلام کرد. در شرایط کنونی کشورهای اروپایی سعی دارند تا با استفاده از ضعف آمریکا در دوران ترامپ، اقتدار جهانی این کشور را کاهش دهند. این مسئله عملا شروع شده است و ترامپ آمریکا را به سمت انزوایی گرایی پیش می برد.
مسئله اعتراضات داخلی ایران نیز فارغ از کیفیت آن یک مسئله داخلی است و به هیچ عنوان تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه ای و جهانی نبوده و نخواهد بود و به همین دلیل شورای امنیت طرح ترامپ در مورد ایران را ناکام گذاشت و در پایان این اعتراضات را تهدیدی برای صلح جهانی ندانست. این در حالی است که آمریکا در مورد عربستان با سابقه نقض حقوق بشر گسترده و بازداشت های گسترده شاهزادگان سعودی هیچ گاه انتقادی علیه آل سعود نداشته و حتی اقدامات محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را به جهت زندانی کردن مخالفان و رقبایش ستوده است. این همه نشان دهنده این است که دغدغه ترامپ نه مردم ایران بلکه جستجو برای بهانه ای در جهت  تحریم بیشتر مردم ایران است./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات