صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۰۸۴۰۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 19 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): توانایی مدیریت و احراز مناصب مدیریتی یک نعمت است؛ امروز خدای متعال قدرت ایجاد، تغییر و صحیح مسیر را به ما داده است؛ اگر این نعمت در جهت خدمت به مردم و هدایت جامعه به سمتی که مطلوب دین خداست به‌کار رفت، این شکر نعمت است؛ اگر در این جهت به‌کار نرفت این کفر نعمت است.(1396/2/13)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
تقویت امیدواری در رسانه‌ها
بی‌شک ایمان و باور قلبی به آرمان‌ها، انگیزه و اراده برای پیمودن مسیر با امید به آینده روشن، بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی و مؤلفه مهم قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران است که می‌تواند در میان تلاطم‌های شدید سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و تحولات شتابان منطقه‌ای و جهانی نقطه اتکای مردم و اطمینان آنها برای تحقق آرمان‌ها و اهداف عالیه نظام اسلامی باشد.
ایجاد فضای اميد به آينده بهتر، ارتقای اميدواري به زندگي، اطمینان به بهبود محيط و فضاي کسب‌وكار، امید به برقراری عدالت، حسن ظن به نظام سياسي، اقتصادي، قضایی و... که دو مؤلفه مهم «رضايت» و «امنيت» را فراهم می‌آورد، از مهم‌ترين مؤلفه‌هاي توسعه و سلامت اجتماعي است که بیشتر جوامع از کشورهای در حال توسعه گرفته تا کشورهای پیشرفته نیازمند آن هستند.
«اميدواري اجتماعي» يكي از مؤلفه‌هاي جدي سرمايه اجتماعي است كه زمینه‌ساز همبستگي با مؤلفه‌هاي ديگري، چون اعتماد اجتماعي و مشاركت اجتماعي می‌شود. موضوعی که در طول چهار دهه‌ای که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، همواره عامل حضور اقشار گوناگون جامعه در صحنه‌های مورد نیاز انقلاب بوده و توانسته است جمهوری اسلامی ایران را از مسیر پر فراز و نشیبی که پیش رو داشت، به سلامت عبور دهد.
برای حفظ و پایداری امید و انگیزه و تقویت آن، نظام فرهنگی‌ـ رسانه‌ای کشور وظیفه خطیر و سنگینی بر عهده دارد. رسانه‌ها نیز در کنار ایفای نقش به عنوان زبان گویای جامعه و نقد سازنده برای حل مشکلات و رفع کاستی‌ها، وظیفه دیگری نیز دارند که مرتبط با نظریه مسئولیت اجتماعی است و آن، تقويت سرمايه اجتماعي و به طور خاص اميد و اميدواري است که با توجه به تعالیم اسلامی و روح دینی حاکم بر جامعه، این مهم را می‌توان با احصای مؤلفه‌هايي، چون توكل، تقوا، معادباوري و مهدويت تبیین کرد.
در این میان، رسانه‌های جمعی به ویژه رسانه ملی باید به نکات مهمی توجه داشته باشند، از جمله مخاطب‌شناسي دقيق و هدف‌مند، واقع¬بيني و واقع‌نمايي در ترسيم پديده‌هاي اجتماعي، درگير شدن هرچه بيشتر با واقعيت¬هاي زندگي روزمره مردم، تقويت ارزش-ها و برنامه¬هاي اميدآفرين، تقويت عناصر مثبت و هويت¬بخش، ترسيم چشم‌انداز آينده انقلاب اسلامي به صورت روشن و واقع‌بينانه، ارزيابي واقعي و دقيق از شرايط موجود و شناخت نقاط قوّت و ضعف، فرصت¬ها و چالش‌های داخلي و خارجي، تقويت همبستگي اجتماعي و ترویج خودانتقادي.

▼ گزارش روز
پیروزی نزدیک است
«شبکه خبری المسیره یمن فیلمی از لحظه هدف قرار گرفتن جنگنده «اف 15» عربستان سعودی به وسیله پدافند هوایی ارتش یمن را منتشر کرد. سرتیپ ستاد خلبان ابراهیم الشامی، فرمانده نیروی هوایی یمن پیشتر نیروهای ائتلاف سعودی را از ادامه تجاوز به حریم یمن بر حذر داشته و اعلام کرده بود که معادله در روزهای آینده تغییر خواهد کرد.» پیشتر از این، تصاویر پاسخ‌های موشکی نیروهای مقاومت یمن به مناطقی در خاک عربستان و نیروهای ارتش رژیم سعودی در مرز دو کشور نیز منتشر شده بود؛ فیلم‌هایی که بسیار مهم‌تر از یک اتفاق جنگی یا یک پاسخ نظامی است و می‌توان آنها را نمادی برای نشان دادن وضعیت معادلات در منطقه غرب آسیا دانست؛ منطقه‌ای که در یک ‌سو ایالات‌ متحده آمریکا، رژیم صهیونیستی و سعودی و هم‌پیمانانش قرار دارند و در سوی دیگر گفتمان مقاومت قرار دارد که برآمده از انقلاب اسلامی است. ایستادگی فقیرترین کشور عربی منطقه در برابر دولت متمول عربستان سعودی که سالیانه هزاران میلیارد دلار برای خرید تجهیزات نظامی از دولت‌های غربی هزینه می‌کند، نتیجه باوری است که انقلاب اسلامی ایران در ملت‌های منطقه ایجاد کرد و نشان داد می‌توان با دستان خالی، اما با عزم و اراده در برابر بزرگ‌ترین و مجهزترین دولت‌های مورد حمایت آمریکا نیز ایستاد و آنها را شکست داد. ملت یمن در حالی که از هیچ کشوری کمکی دریافت نمی‌کند و در محاصره ظالمانه زمینی، هوایی و دریایی ائتلافی به سرکردی سعودی‌هاست، تنها با تکیه بر نیروهای درونی خود با ایمان قلبی و دانش فرزندان یمن نزدیک سه سال است که تسلیم دشمنانش نشده است و حالا این کشور از تغییر معادلات در صحنه این جنگ تحمیلی به این کشور سخن می‌گوید؛ همان‌گونه که ملت یمن در میدان‌های دیگر این جنگ، در فتنه‌های سیاسی و کودتاهایی که رژیم سعودی طراحی کرده بود، معادلات را تغییر دادند تا دور نباشد روزی که پیروزی محور مقاومت را در یمن نیز جشن بگیریم.

▼ اخبار ویژه           
هیچ کس برای پدرم آیت‌الله خامنه‌ای نشد
محسن هاشمی، فرزند مرحوم هاشمی‌رفسنجانی درباره رابطه پدرش با رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان از سال 1337، یعنی 60 سال قبل که در بین‌الحرمین با آیت‌الله خامنه‌ای آشنا شدند، علاقه وافری به ایشان پیدا کردند و در طول مبارزات، دهه اول انقلاب و دوران رهبری رهبر معظم انقلاب، دلسوزترین حامی آیت‌الله خامنه‌ای بودند. تفاوت در تفکر یا سلیقه نتوانست بین این دو شخصیت افتراق و جدایی ایجاد کند و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، «هیچ کس برای شخص من آقای هاشمی‌رفسنجانی نخواهد شد»، باید به صراحت بگویم «هیچ کس برای آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، آیت‌الله خامنه‌ای نشد و نمی‌توانست بشود.»

اعتراف ناخواسته روزنامه قانون
روزنامه «قانون» در مطلبی نوشت: «شاید کسی فکرش را نمی‌کرد شروع اعتراضات در ۷ دی در مشهد، یعنی شهر رقیب انتخاباتی حسن روحانی، به یک آن کشور را در بر بگیرد. برای تحلیلی آینده‌نگرانه درخصوص این اعتراضات، یک نکته حائز اهمیت همانا بدون رهبر بودنِ معترضان است و شاید این نکته، یکی از مهم‌ترین نشانه‌ها برای تفاوت این جنبش با اعتراضات سال‌های ۱۳۷۸ و ۱۳۸۸ باشد و البته احتمالاً همین دلیل، موجبی برای عدم تداوم بلندمدت حرکت معترضان بوده است.» مطلبی که ناخواسته اعترافی است درباره نقش سران فتنه در امتداد آشوب‌های سال 88 و مسئولیت این افراد در خسارت‌ها و آسیب‌هایی که به کشور وارد شد.
 
▼ اخبار
1ـ ذوق‌زدگی رژیم صهیونیستی از توئیت نماینده اصلا‌ح‌طلب
وزارت خارجه رژیم صهیونیستی با انتشار پستی در توئیتر رسمی خود به اظهارات «محمود صادقی» نماینده فهرست امید در مجلس که نوشته بود «بنا بر گفته مقامات اطلاعاتی در ناآرامی‌های اخیر هیچ عامل بیگانه‌ای مباشرت نداشته است»، واکنش نشان داده است. صفحه «اسرائیل به فارسی» نوشته است: «آخر نفهمیدیم دخالت داشتیم یا نداشتیم.» این در حالی است که دخالت عوامل بیگانه در ناآرامی‌های ایران آنقدر روشن است که «ران پل» نماینده سابق کنگره آمریکا در این باره می‌گوید: «برای آنکه دخالت سازمان سیا در اعتراضات اخیر ایران روشن شود، کافی است به اظهارات ترامپ درباره ایران توجه کنیم؛ البته تاریخ نیز حرف‌هایی برای گفتن دارد؛ سازمان سیا در کودتای سال 1935 ایران دخالت داشت...» از سوی دیگر جواد خادم، وزیر مسکن پهلوی در یک برنامه تلویزیونی به دست داشتن در اغتشاشات اخیر در کشور اعتراف کرده و گفته است: ما از ماه‌ها پیش برای ساماندهی اعتراض‌ها برنامه‌ریزی کرده بودیم و قرار بود آغاز حرکت سیاسی نباشد؛ بلکه از معیشت مردم ورود کنیم.

2ـ بعضی‌ها صورت‌‌مسئله را پاک می‌کنند!
روزنامه «آرمان» در سرمقاله خود با عنوان «تجمعات پاستوریزه» در نقد طرح شورای شهر نوشت: «مصوبه اخیر شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر اینکه شهرداری مکلف است تا یک ماه دیگر مکانی را در پایتخت برای تجمعات اعتراضی شهروندان در نظر بگیرد، در واقع به نوعی ایده گرفتن از هاید پارک لندن است که در طول تاریخ همواره مرکز برگزاری تظاهرات گروه‌های مختلف بوده است؛ اما در وادی امر کاملاً مشخص است که این طرح هم در شکل و هم در محتوا ضمن اینکه مخالف روح اصل 27 قانون اساسی است، در عمل نیز قابلیت اجرا نخواهد داشت.» اگرچه نفس این اقدام مشکلی ندارد؛ اما به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان با مطرح کردن «هاید پارک ایرانی» و بحث و نقد آن در رسانه‌های خود در پی پاک کردن صورت‌مسئله هستند؛ در حالی که امروز مسئله اساسی «اقدام و عمل» و «پاسخگویی به مطالبات مردم» است.

3ـ ورود اتحادیه اروپا به موضوع حوادث اخیر ایران
«سیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان گفت: اتحادیه اروپا قرار است از «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران برای گفت‌وگو درباره ناآرامی‌های اخیر در این کشور دعوت کند. «گابریل» که با شبکه ZDF گفت‌وگو می‌کرد، افزود: «با فدریکا موگرینی (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) توافق کردیم که هفته آینده وزیر خارجه ایران را در صورت امکان، دعوت کنیم.» وزیر خارجه آلمان ادامه داد: «ما به سرعت حمایت خودمان را از آزادی تظاهرات اعلام کرده و گفتیم که حکومت ایران هم باید از آن حمایت کند.» وبگاه «آی‌24» نیز به نقل از گابریل نوشته است آلمان از خط‌مشی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که گفته است به ایرانی‌ها کمک خواهد کرد تا حکومت‌شان را «پس بگیرند»، پیروی نخواهد کرد و درباره تلاش‌ها برای استفاده ابزاری از مناقشات داخلی ایران هشدار می‌دهد.

4ـ بازی تازه برای تخریب قوه قضائیه
در حالی که یک نماینده شهرت‌طلب مجلس و جریان رسانه‌ای ضد انقلاب با انتشار خبر مرگ یک جوان به نام «سینا قنبری» با ادعای دانشجو بودن و دستگیری وی در اتفاقات اخیر به دنبال جنجال‌سازی هستند، یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرد: این فرد هرگز دانشجو نبوده و تحصیلاتش دیپلم است و بنابر اطلاعات دریافتی، بازداشت وی نیز ارتباطی با حوادث اخیر نداشته است. به گفته برخی منابع خبری، نیروی انتظامی وی را به دلیل حمل مواد مخدر بازداشت کرده و تحویل قوه قضائیه داده بود. بنابراین، جوسازی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی برای بازسازی آنچه محمود صادقی با عنوان «کهریزک دوم» اعلام کرد، بیشتر به یک عملیات رسانه‌ای روانی علیه قوه قضائیه شباهت دارد.

▼ اخبار کوتاه
سعید جلیلی با انتشار توئیتی درباره تبعیض در ادارات و بانک‌ها نوشت: «نمی‌شود بدون رفع «تبعیض» به جنگ فقر و فساد رفت. اگر مبارزه با فقر و فساد به نتیجه نمی‌رسد، به دلیل تبعیض در برخورد و برخورداری‌ها است؛ یعنی برای وام 5 میلیونی هشت مدرک و دو ضامن لازم است؛ ولی برای وام هزار میلیاردی یک تلفن! اگر می‌خواهیم مردم همچنان پشتوانه نظام باشند، باید درهای پشتی را ببندیم.»
◄ فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: رفتار آمریکایی‌ها درباره اغتشاشات ایران تازگی ندارد. آنها همواره اعلام کرده‌اند که می‌خواهند ریشه انقلاب را بخشکانند. وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران تاکنون در برابر هر اقدامی که آمریکایی‌ها انجام داده‌اند، موفق عمل کرده و از این پس نیز موفق خواهد بود.
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در تماس تلفنی با آمانو با هشدار نسبت به عواقب بدعهدی و نقض احتمالی برجام از سوی آمریکا گفت: در صورتی که آمریکا تعهدات برجامی خود را اجرا نکند، تصمیماتی را اتخاذ می‌کنیم که می‌تواند بر روند فعلی همکاری‌های ایران با آژانس تأثیرگذار باشد.
نشست امنیتی تهران با موضوع آینده برجام در حالی برگزار شد که جک استراو انگلیسی بار دیگر در ایران دیده شد. او که چهره‌ای بدنام در بین مردم ایران دارد، در حالی در جلسه‌ای در یکی از هتل‌های لوکس تهران حضور پیدا کرد که حضور او، مانند سفر قبلی‌اش رسانه‌ای نشد.
سیّدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه گفت: تلاش‌های رئیس‌جمهور آمریکا برای از بین بردن برجام، ممکن است در چند روز آینده به نقطه‌ای برسد که آمریکا به طور کامل از برجام خارج شود؛ لذا جامعه بین‌الملل باید برای این مرحله آمادگی داشته باشد.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: توان موشکی ایران هیچ تهدیدی برای دوستان، همسایگان و حتی سایرین نیست؛ بلکه صرفاً به منظور مقابله با تهدیدات مشخص و برنامه‌ریزی شده است و محدودیت برد و ارتقای آن بر همین مبناست.
«پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان، بر راهکار تشکیل دو دولت در زمینه مناقشه فلسطین و اسرائیل تأکید و از حفظ وضعیت موجود در ارتباط با قدس هم حمایت کرد.
پایگاه خبری العهد لبنان نوشت: در پی درگیری مسلحانه در زندان حائر ریاض، سه شاهزاده و هفت نفر از نگهبانان زندان کشته شدند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات