صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۰۸۴۸۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 23 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) آمریکا حتی به آنهایی که به او امید بستند و برای کمک گرفتن به سراغش رفتند هم رحم نکرد؛ مثل دکتر مصدق که برای آنکه جلوی انگلیسی‌ها بایستد به سراغ آمریکایی‌ها رفت. کودتای ۲۸ مرداد، نه به ‌وسیله انگلیس که به ‌وسیله آمریکا انجام شد. یعنی اینها حتی به امثال مصدق هم راضی نیستند؛ اینها نوکر می‌خواهند، توسری‌خور می‌خواهند، مثل محمدرضای پهلوی.(1396/8/11)

▼ حرف روز     
تداوم سیاست‌های دوگانه‌
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با صدور فرمانی تعلیق تحریم‌ها علیه ایران در ارتباط با برجام را برای یک دوره زمانی دیگر تمدید کرد. با این اقدام، تحریم‌های ضدایرانی تصویب شده از سوی کنگره آمریکا در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران همچنان در حالت تعلیق می‌مانند. ترامپ در عین حال تأکید کرد، در صورتی که متن برجام براساس خواست او تغییر نکند، در مرحله بعدی، تعلیق تحریم‌ها را تمدید نخواهد کرد. همزمان با این اقدام ترامپ، وزارت خزانه‌داری آمریکا، 14 مقام و سازمان یا شرکت ایرانی را به اتهامات مربوط به نقض حقوق بشر یا برنامه موشکی ایران تحریم کرد. هرچند «موش‌دوانی» آمریکا در اجرای برجام موضوع جدیدی نیست و این کشور با اتخاذ راهبردهایی متناقض نهایت تلاش خود را به کار بسته است تا عایدی چندانی نصیب ایران نشود؛ اما درباره این اقدام آمریکا می‌توان به چند نکته اشاره کرد:
1ـ همزمانی تعلیق تحریم‌های مرتبط با مسئله هسته‌ای ایران با صدور فرمان تحریمی جدید علیه این کشور نشان‌دهنده تداوم سیاست دوگانه‌ آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران است؛ به این معنا که آمریکا با تعلیق تحریم‌های ضدایرانی می‌کوشد ایران را در برجام نگه ‌دارد؛ اما در عین حال با صدور فرمان‌های تحریمی جدید درصدد است بر سر راه همکاری دیگر کشورها با ایران مانع‌آفرینی کند تا عایدی چندان نصیب ایران نشود. به بیان دیگر،‌ آمریکا با این قبیل اقدامات خود می‌خواهد به دیگر کشورها نشان دهد، اگرچه تحریم‌های ایران تعلیق شده، اما این کشور هنوز از وضعیت غیرعادی خارج نشده است. این اقدام در اساس نوعی تلاش برای جلوگیری از زدودن تصور و برداشت غلط جهانیان از ایران بوده که خود مانعی بزرگ برای بهره‌مندی کشورمان از شرایط پسابرجام است که می‌توان از آن، به منزله‌ از بین بردن روح برجام نام برد.
2ـ کیفیت سیاست آمریکا در قبال برجام نشان می‌دهد، این کشور درصدد است با مستمسک قراردادن برجام، محدودیت‌های ایران را به حوزه‌های غیر هسته‌ای نیز بکشاند و برجام را مطابق خواست خود تغییر دهد. (این نکته در سخنان ترامپ نیز تصریح شده است.) به عبارت دیگر، همان‌گونه که مکرر گفته‌ایم، آمریکا برجام را پایانی برای تحریم‌ها و محدودیت‌های ضدایرانی نمی‌داند؛ بلکه میل گزافه‌ای دارد که به بهانه‌ رفع تحریم‌هایی که در برجام بر آنها تصریح شده است، بر دیگر حوزه‌های توانمندی‌های راهبردی ایران نیز دست‌اندازی کند.

▼ گزارش روز
مضحک و تلخ
سازمان ملل در بیانیه‌ای مدعی شد ایران با ارسال سلاح به یمن، قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته است. سازمان ملل در این بیانیه، مدعی شده است همکاری نکردن ایران در جلوگیری از شلیک موشک‌های بالستیک به عربستان از سوی نیروهای انصارالله، نقض قطعنامه سازمان ملل است. این سازمان همچنین ادعا کرده است که اجزا و بخش‌های باقیمانده موشک‌ها و تجهیزات نظامی مربوط به هواپیماهای بدون سرنشین نشان می‌دهد این تجهیزات منشأ ایرانی دارد. بیانیه‌ای که شامگاه جمعه منتشر شده است و به سادگی نقش دلارهای نفتی سعودی و لابی‌های صهیونیستی و اعمال فشار آمریکایی در انتشار آن درست همزمان با بیانیه ترامپ درباره برجام کاملاً مشهود و قابل رؤیت است. افزون بر این، بیانیه مذکور در حالی منتشر می‌شود که مسئولان کشورمان بارها و بارها به صراحت اعلام کرده‌اند جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه سلاحی را برای نیروهای یمنی ارسال نکرده است که افزون بر تأکید رسمی مقامات نظامی و سیاسی کشورمان، عملاً با وجود محاصره زمینی، هوایی و دریایی یمن امکان ارسال سلاح برای مردم مظلوم یمن که دفاع از خود و سرزمین‌شان در برابر حملات بی‌رحمانه و بی‌پایان رژیم سعودی و حامیان غربی و هم‌پیمانانش در منطقه کمترین حقی است که باید از آن برخوردار باشند، ممکن نیست. اما فارغ از این مسئله، بیانیه اخیر سازمان ملل متحد در حمایت از رژیم سعودی و به عنوان وکیل مدافع رژیم شاهنشاهی و مستبد سعودی و در مقابل سکوت و بی‌تفاوتی نسبت به رقم خوردن فاجعه انسانی در یمن که برشمردن مصیبت‌های وارد شده در لحظه به لحظه سه سال حمله نظامی همه‌جانبه به این کشور، خود نوشتاری بی‌پایان است، بسیار تلخ است و تبدیل شدن سازمان بین‌المللی که فلسفه وجود‌ی‌اش برقراری صلح و حمایت از انسان‌هاست، به سازمانی در خدمت منافع و مطامع سیاسی برخی کشورهای خاص مضحک است.

▼ اخبار ویژه                     
ضد انقلاب بی‌خبر از مردم!
برخی عوامل ضد انقلاب فراری و خارج‌نشین به دریوزگی افتاده‌اند و برای به دست آوردن پول هر اقدامی انجام می‌دهند، از تشویق به آشوب گرفته تا نامه برای تحریم مردم! یکی از نیروهای ضد انقلاب فراری به نام «م‌ـ‌ه» از مردم دعوت کرده بود روز جمعه برای تظاهرات در تهران به میدان انقلاب بروند؛ زیرا به دلیل برگزاری نماز جمعه کسی نمی‌تواند با آنها برخورد کند! اما وقتی با این کامنت‌ها مواجه شد که نماز جمعه در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود نه دانشگاه تهران، در پستی دیگر چنین نوشت: روز جمعه به بهانه نماز جمعه به سمت میادین اصلی شهر بروید و راه‌پیمایی و اعتصاب سراسری راه بیندازید! نکته جالب توجه این است که نماز جمعه در میادین برگزار نمی‌شود، بلکه در مصلاها برگزار می‌شود تا بیش از پیش مشخص شود این افراد هیچ شناختی از کشور و مشکلات مردم ندارند و فقط نقشی را که در ازای پول به آنها داده شده است، بازی می‌کنند.

جایگزین‌های داخلی تلگرام
عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: پنج پیام‌رسان سروش، ویسپی، گپ، آی‌گپ و بیسفون قرار است جایگزین تلگرام شود. وی با بیان اینکه سال‌ها طول خواهد کشید تا آسیب‌های اخلاقی [ناشی از تلگرام و اینستاگرام] را در جامعه جبران کنیم، افزود: صاحب تلگرام، آقای لشوویلی یک سرمایه‌گذار در نفت و گاز رژیم صهیونیستی است که از 10 روز پیش در امارات حضور دارد.

▼ اخبار
1ـ نگاه هاشمی به مسائل متأثر از اطرافیانش بود
عباس عبدی، از چهره‌های اصلاح‌طلب در گفت‌وگو درباره عملکرد مرحوم هاشمی‌رفسنجانی گفت: «با اطمینان می‌توان گفت ریشه بخش عمده‌ای از مشکلات کشور، ناشی از نوع تربیت کارگزاران اجرایی در دوره آقای هاشمی بود؛ به این معنا که آنان فکر می‌کردند باید با قدرت جلو رفت و خود را چندان ملتزم به قانون یا رضایت دیگران نمی‌دیدند. برای نمونه، حضور وزارت اطلاعات در امور اقتصادی یکی از بدترین اتفاقات آن دوره بود. در حالی که این وزارتخانه در بخش حاکمیتی تعریف می‌شود و نباید وارد این حوزه‌ها شود.» وی همچنین درباره شخصیت هاشمی افزود: «آقای هاشمی این قدرت را داشت که خود را با شرایط تطبیق بدهد، اما من مجموعه نیروهایی که با او همراه بودند، به ویژه فرزندان آقای هاشمی را مهم می‌دانم. نگاه آقای هاشمی به حکومت به ویژه از سال 88 به بعد به کلی متأثر از اطرافیان او نیز هست.»

2ـ اگر برجام نتیجه نداد، تقصیر آمریکا نیست
روزنامه «شرق» در سرمقاله خود با این ادعا که بی‌نتیجه بودن برجام تقصیر منتقدان برجام است، نوشت: «با امضای برجام گمان می‌رفت به‌ زودی ایران به صحنه اقتصادی جهان بازگردد و امیدی در دل‌ها پدید آمده بود که با رفع موانع، رفاه، اشتغال و گشایشی نیز نصیب مردم شود؛ اما همزمان با هر نتیجه‌گیری مثبتی در مراحل اجرایی برجام از داخل ایران، پیام‌های تند و تیز و تهدیدآمیزی از سوی برخی تریبون‌های به‌ هر حال رسمی مطرح می‌شد که عملاً مانع یا بهانه‌ای بود برای جلوگیری از بهره‌برداری اقتصادی از منافعی که از برجام انتظار می‌رفت و دلواپسان ناکامی‌های حاصل از دست‌پخت‌های خودشان را به حساب ناکارآمدی برجام و برجامیان می‌گذاشتند و بستانکار می‌شدند.» گفتنی است، این جملات بیش از آنکه حمله به جریانی در داخل کشور باشد، تلاشی برای تطهیر آمریکا و نادیده گرفتن بدعهدی‌های آشکار کاخ سفید است!

3ـ طرح شورای شهر تهران صدای روزنامه اعتماد را هم درآورد
روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با عنوان «عصبانی هستیم» نوشت: «صحبت از تعیین مکانی برای ابراز اعتراض در شهر مطرح شده است. یک ایرادی در مدیران و مسئولان ما هست؛ در رسیدگی به بحران‌های اجتماعی معلول‌‌گراییم، نه علت‌گرا. لازم نیست ما به مردم بگوییم بروید فلان‌جا و فریاد بزنید، باید مشکلاتی که باعث می‌شوند مردم نیاز به فریاد زدن داشته باشند را کم کنیم. به مسئول عزیز در شورای شهر توصیه می‌کنم که به جای پیگیری محلی برای اعتراض، پول این پروژه را صرف این کنند که برای صد نفر از آن کسانی که نیاز به فریاد زدن دارند، کار پیدا کنند. کارگران را سر کار برگردانند، زمینه‌ای فراهم شود که پدران شرمنده فرزندان‌شان نباشند و این عصبیت و سرخوردگی در خانواده کاهش پیدا کند.»

4ـ حزب‌الله یکی از اعضای دولت لبنان است
سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان در گفت‌وگو با روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» گفت: «حزب‌الله یکی از اعضای دولت است و این دولت فراگیر، تمامی احزاب سیاسی را وارد پیکره خود کرده است و همین امر ثبات سیاسی در لبنان را موجب می‌شود.» وی وجود طرح و برنامه ویژه برای رویارویی با حزب‌الله را رد و تصریح کرد: «هدف اساسی من حفظ ثبات سیاسی به منظور اتحاد در کشور است.» سعد حریری در این مصاحبه، از سخن گفتن درباره جزئیات سفرش به ریاض، پایتخت عربستان سعودی در اوایل ماه نوامبر گذشته، که طی آن سفر تحت فشار مقامات سعودی استعفای خود از سمت نخست‌وزیری لبنان را اعلام کرده بود، خودداری و ابراز امیدواری کرد که عربستان سعودی آماده کمک اقتصادی به لبنان باشد.

▼ اخبار کوتاه
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: جمهوری اسلامی ایران سر سوزنی از سیاست‌های خود در عرصه توانمندی موشکی عقب‌نشینی نخواهد کرد. علاء‌الدین بروجردی افزود: آمریکا بداند که اگر بخواهد این اقدامات غیر منطقی و نقض رسمی برجام را ادامه بدهد و بازی را بر هم زند، توانمندی مقطع فعلی ما به مراتب بیش از قبل قرارداد هسته‌ای است. وی تأکید کرد: ما در راستای منافع ملی خودمان و با توجه به اصل بهره‌گیری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای گام‌های لازم را برخواهیم داشت.
وزارت امور خارجه در بيانيه‌ای اعلام کرد: روز جمعه مورخ 22 دي 1396 رئيس‌جمهور آمريکا با وجود تلاش يک ساله خود براي از بين بردن برجام، بار ديگر ناگزير به تمديد اسقاطيه‌هاي الزامي در برجام شد. اين بيانيه مي‌افزايد: استحکام دروني برجام و حمايت بين‌المللي از اين توافق، راه را بر تلاش‌هاي آقاي ترامپ، رژيم صهيونيستي و اتحاد ناميمون تندروهاي جنگ‌طلب براي لغو اين توافق يا ايجاد تغييرات در آن بسته است.
با تلاش رزمندگان قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه، یک محموله حاوی مواد منفجره و کمربندهای انتحاری همراه با مقادیری تجهیزات ارتباطی و... در منطقه سراوان در استان سیستان‌وبلوچستان کشف و ضبط شد. این محموله که عوامل گروهک تروریستی «جند الشیطان» قصد ورود آن به داخل کشور برای ایجاد ناامنی، اغتشاش و اقدامات تروریستی را داشتند، به دست رزمندگان اسلام افتاد.
وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، پس از حملات به پایگاه هوایی «حمیمیم» واقع در استان لاذقیه از سوی گروه‌های تروریستی، عملیاتی را علیه این گروه‌ها انجام داده است. به گزارش شبکه «روسیا الیوم»، در این بیانیه تأکید شده است،‌ نیروهای روس در عملیات مذکور موفق به شناسایی انبار پهپادهای تروریست‌ها در استان ادلب شده و آن را منهدم کرد‌ه‌اند.
عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون قضایی دادستان کل کشور گفت: با وجود تبلیغات پرحجم به منظور استفاده از فیلترشکن برای دسترسی به این شبکه اجتماعی، فعالیت تلگرام در فضای مجازی کشور بیش از 90 درصد کاهش داشته است.
براساس توافقی که میان احزاب آلمانی برای تشکیل دولت ائتلافی بعدی این کشور صورت گرفته، دولت بعدی آلمان ملزم به توقف صادرات سلاح به عربستان و دیگر کشورهای درگیر در جنگ یمن شده است.
«داگلاس سیلیمین» سفیر آمریکا در بغداد در جریان نشست خبری خود گفت که واشنگتن قصد دارد طی ماه‌های آتی نیروهای خود در عراق را به صورت تدریجی کاهش دهد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات