صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۰۸۶۷۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 26 دی

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): «تأثیر تعیین‌کننده‌ انسجام و وحدت ملی» در موفقیت‌های چهار دهه‌ اخیر از تجربه‌های جمهوری اسلامی است؛ باید از این تجربه‌ موفق در اداره‌ کشور استفاده کرد؛ البته «وحدت» منافاتی با اعلام مخالفت با سیاست‌های دستگاه‌ها ندارد.(96/3/22)
مراقب گفتارمان باشیم!
در سال‌های اخیر، هر از چند گاهی شاهد دعواهای لفظی و بگو مگوهای مسئولان قوا، مسئولان عالی کشور و شخصیت‌های شناخته شده در زمینه برخی مسائل هستیم که گویا ترجیح می‌دهند از تریبون رسانه‌های جمعی همدیگر را به چالش دعوت کنند! اگرچه شاید در برخی از این اظهار نظرها به طور مستقیم مسئولی مورد خطاب قرار نگیرد؛ اما کنایه‌های روشن و معناداری که در مواردی نیز خارج از دایره انصاف است، بیان می‌شود که افکار عمومی می‌تواند آنها را فهم و تجزیه و تحلیل کند. این نوع مواجهه کارگزاران با یکدیگر سبب ایجاد یک تنش ناخواسته در فضای رسانه‌ای و به تبع آن در بین اذهان عمومی می‌شود.
در این میان، اولین سؤال دلسوزان نظام و کشور همواره این است که چرا مباحث اختلافی که طبیعی هم هست در جلسات مشترک و محرمانه حل و فصل نمی‌شود و لاجرم باید به فضای عمومی و رسانه‌ها کشیده شود؟! در حالی که سازوکارهای قانونی برای حل و فصل این مسائل در قانون اساسی و ساختار نظام اسلامی پیش‌بینی شده است.
یکی از سیاسیون نقل می‌کرد، سال‌ها پیش در سفری که به یکی از کشورهای همسایه ـ که حداقل سازوکار مردم‌سالاری را هم ندارد ـ داشتیم، یکی از مسئولان آن کشور این مطلب را مطرح کرد که مسئولان کشور ما در جلسات داخلی خود دعواهای‌شان را انجام می‌دهند و وقتی از جلسه خارج می‌شوند، با لبخند با یکدیگر برخورد می‌کنند؛ ولی در کشور شما(ایران) عکس قضیه صدق می‌کند؛ چرا که مسئولان و دولتمردان در جلسات غیررسمی به هم لبخند می‌زنند و دعواها و اختلاف نظرهای‌شان را بیرون از جلسات در معرض افکار عمومی و رسانه‌ها مطرح می‌کنند!
واقعیت این است که تلاش هر یک از مسئولان برای اثبات حقانیت خود در موضع‌گیری‌های علنی نه تنها دردی از مردم دوا نمی‌کند؛ بلکه به افزایش فشارهای روانی بر جامعه منجر می‌شود که به نوعی ناامیدی و بی‌اعتمادی را در درازمدت به همراه خواهد داشت که همان خواست دشمن است. به نظر نگارنده، باید مسئولان نظام در این زمینه هم به رهبر فرزانه و حکیم انقلاب تأسی کنند که فرمودند: «آنچه من گاهی علنی می‌گویم، یک‌دهم آنچه در جلسات خاص با آقایان عرض می‌کنیم هم نمی‌شود؛ گاهی هشدار می‌دهیم، گاهی دعوا می‌کنیم...»

▼ گزارش روز
نگران‌کننده‌تر از سرنوشت برجام
روزنامه «شرق» می‌نویسد: «ایران باید به ‌شدت مراقب روابط خود با قاره سبز بوده و موضوعاتی مانند برنامه موشکی، تحولات منطقه و حقوق بشر را که آمریکا با توسل به آنها درصدد دورکردن اروپا از ایران است، مدیریت کند. تلاش برای حل مشکلات منطقه با مشارکت کشورهای تأثیرگذار و از جمله عربستان سعودی حتی در این شرایط بسیار بد روابط، شفاف‌سازی برنامه موشکی و برون‌رفت از مشکلات داخلی در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی، می‌تواند مواضع اروپا را در حمایت از ایران و فشار بر آمریکا تقویت کند و برای آن تیتر «بدترین وضعیت برجام» را انتخاب می‌کند. اما آنچه در این میان نگران‌کننده است، وضعیت بد برجام و بی‌نتیجه بودن آن نیست؛ بلکه برعکس ادامه تلاش و توصیه برای هزینه کردن به منظور حفظ برجام با وضعیت فعلی آن و عدم تعهد طرف‌های غربی به وظایف‌شان در قبال آن و دمیدن روح در کالبد بی‌جان این توافق است. خطرناک‌تر و نگران‌کننده‌تر از برجام با همه هزینه‌ها و عبرت‌هایش برای کشور این مسئله است که همان جریانی که پیش از آغاز دولت اعتدال، زمانی که سعید جلیلی و کاترین اشتون در غیاب نماینده آمریکا در آلماتی مذاکرات هسته‌ای را پیش می‌بردند، پی‌در‌پی یادداشت و سرمقاله به چاپ می‌رساندند که اروپا را رها کنید، برای به نتیجه رسیدن مذاکرات باید رودرروی آمریکا نشست تا اینکه جمهوری اسلامی با روی کار آمدن دولت یازدهم در برابر آمریکا نشست و مذاکرات را پیش برد و برجام امضا شد و نتیجه شد آنچه امروز می‌بینیم. حال همان رسانه‌ها پی‌در‌پی مقاله می‌نویسند و توصیه می‌کنند، آمریکا را رها کنید و اروپا را دریابید؛ از آن عجیب‌تر اینکه حتی توصیه می‌کنند برای حفظ برجام شاهزادگان سعودی را هم راضی نگه داریم! آنچه موجب نگرانی است باقی ماندن یا پایان یافتن برجام نیست؛ بلکه میدان‌داری جریان‌ها و رسانه‌هایی است که نتیجه توصیه و تدبیرشان پیش روی ماست.

▼ اخبار ویژه
انتقاد از شرکت مردم در راه‌پیمایی‌ها!
روزنامه اصلاح‌طلب «بهار» در یادداشتی عجیب نوشت: «سؤالی که از راه‌پیمایی‌کنندگان (علیه اغتشاشات اخیر) باید پرسید این است، حالا که مردم معترض دیگر در خیابان‌ها نیستند چه راهی برای رساندن کم و کاستی‌ها به گوش مسئولان دارید؟ چگونه می‌خواهید مطالبات مردم را پیگیری کنید؟ شرایط موجود، نارضایتی و سرخوردگی‌ها را که می‌بینید، چگونه می‌خواهید آنها را به مسئولان گوشزد کنید و بگویید حضور ما در خیابان به منزله تأیید عملکرد شماها نبود؟ آیا قرار است هر وقت که مردم از شرایط ناراضی بودند و چاره‌ای به جز اعتراض کردن برای رساندن صدای‌شان به مسئولان نداشتند، شماها در خیابان حاضر شوید و جواب آنها را بدهید، آیا با این کار یک طرفه مخالفت با اعتراض‌ها، مسببین این نابسامانی‌ها را از پاسخگویی مبرا نمی‌کنید؟»

رادیواکتیو اثری بر فوت پدرم نداشت
محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران گفت: علت فوت پدرم ایست قلبی بود و توقف عملیات احیای ایشان با هماهنگی محمد هاشمی، برادران و خواهرانم بود. وی افزود: اینکه ایست قلبی به ‌طور مشخص چه علتی داشته است، موضوعی بود که به کالبدشکافی نیاز داشت و به دلیل شرایط خاص آن زمان کالبدشکافی انجام نشد. محسن هاشمی افزود: بحث رادیواکتیو موجود در بدن نیز از سوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به خانواده اعلام شد؛ اما این را نمی‌توان مطرح کرد که رادیواکتیو بر فوت اثری داشته است؛ شاید اگر این صورت‌مسئله در رسانه‌ها مطرح نمی‌شد، بهتر بود.»

▼ اخبار
1ـ شکست پروژه کشته‌سازی ضدانقلاب

به ‌تازگی خبر کشته ‌شدن فردی به ‌نام «سارو قهرمانی» در رسانه‌های ضد انقلاب منتشر شده و عده‌ای مدعی شده‌اند، وی در جریان اعتراضات اخیر کشته شده است، اما در حقیقت او به ‌دلیل ارتباط با گروهک‌ تروریستی کومله و تلاش برای ترور یک فرد در سال 91 به دستور دستگاه‌های امنیتی بازداشت و طی مراحل قضایی به تحمل پنج سال حبس محکوم می‌شود؛ اما به ‌دلیل رأفت اسلامی پس از گذراندن دو سال از زندان آزاد می‌شود. پدر «سارو» اعلام کرده است، وی پس از آزادی دوباره به گروهک کومله پیوسته و اندکی بعد هم، همین گروهک وی را به سلاح مجهز می‌کند. فرماندار سنندج هم درباره نحوه کشته شدن او می‌گوید: «سارو قهرمانی دارای سوابق متعدد از جمله تهدید و ارعاب شهروندان و حمل سلاح غیرمجاز بوده است.» روز 4 دی ماه پس از اقدام به زورگیری مسلحانه در جریان درگیری با مأموران، کشته می‌شود که مستندات آن نیز وجود دارد.

2ـ اقتصاد غزه به مرحله بحرانی رسید
منابع نظامی و امنیتی رژیم صهیونیستی نسبت به وخیم شدن اوضاع اقتصادی در منطقه غزه هشدار دادند. یک مقام امنیتی هشدار داده است، وضعیت اقتصادی در غزه از صفر به زیر صفر نیل کرده است که تداوم این وضعیت و وخیم‌تر شدن اوضاع بد زیرساخت‌های اقتصادی در نوار غزه می‌تواند در بلندمدت به یک انفجار اقتصادی در غزه منجر شود. در حال حاضر، 95 درصد آب غزه قابل شرب نیست و نرخ بیکاری در این نقطه در حال رسیدن به 50 درصد است. گفتنی است، نوار غزه که حدود دو میلیون نفر جمعیت دارد، از سال 2007 تحت محاصره رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.

3ـ بزرگ‌ترین واقف آثار هنری به آستان قدس
حجت‌الاسلام محمدحسن نوری‌نیا، رئیس اداره مخطوطات آستان قدس رضوی(ع) با اشاره به نسخ اهدایی رهبر معظم انقلاب به این آستان گفت: رهبر معظم انقلاب تاکنون بیش از 18 هزار اثر از جمله نسخ خطی، چاپ سنگی و کتاب و عکس به آستان قدس رضوی اهدا کرده‌اند. ایشان بزرگ‌ترین واقف آثار هنری در آستان قدس رضوی هستند. وی ادامه داد: از جمله آثار نفیسی که از سوی ایشان اهدا شده، می‌توان به قرآنی اشاره کرد که با توجه به ویژگی‌های خط اثر می‌توان گفت، متعلق به یاقوت مستعصمی است که تذهیب این اثر نیز ممتاز است.

4ـ کرباسچی هم منتقد رئیس‌جمهور شد!
«غلامحسین کرباسچی» در یادداشتی در روزنامه «اعتماد» نوشت: «همه مسئولان اجرایی و در وهله اول شخص رئیس‌جمهور باید نیازها و خواسته‌های مردم را بشناسد؛ اما تمام واکنش رئیس‌جمهور نباید نسبت به مسائل در سخنرانی‌هایش به رویارویی لفظی و جنجال کلامی با شخصیت‌های جناح رقیب تقلیل یابد. بالاخره برخی از شخصیت‌ها و فعالان سیاسی منتقد آقای روحانی هستند... همین‌جا می‌توان صمیمانه به رئیس‌جمهور عزیز گوشزد کرد که به‌کار بردن برخی تعابیر از ناحیه ایشان برای منتقدان‌شان چندان خوشایند نیست... رئیس‌جمهور می‌تواند به صورت عملی مؤثر باشد. او در چنین شرایطی نباید در مقام یک تحلیلگر ظاهر شود...»

5ـ کارکنان نفتکش سانچی در دقایق اولیه جان باختند
علی ربیعی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور درباره حادثه نفتکش سانچی گفت: حجم انفجار و میزان بالای آتش و ذوب شدن کشتی و گاز‌های سمی سبب از بین رفتن افراد روی نفتکش سانچی در ساعات و دقایق اولیه شده است. ربیعی افزود: شایعه‌پراکنی‌های مختلف از جمله برخورد موشک و حمل بار به سمت کره شمالی کذب محض است. وی گفت: این اتفاق آن‌قدر عظیم بود که بنده خارج از عرف دیپلماتیکم عمل کردم و بدون پروتکل در اتاق عملیات چین حضور یافتم. افرادی که اظهارنظر‌های بیهوده می‌کنند، حتی یک روز در چنین کشتی نبوده‌اند.

▼ اخبار کوتاه
عباس زارع، مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری با اشاره به اینکه سامانه‌های نوین آبیاری یکی از ۱۶ پروژه اولویت‌‌دار در اقتصاد مقاومتی است، گفت: برنامه ۱۰ ساله طرح سامانه نوین آبیاری کشور به ستاد اقتصاد مقاومتی ارائه شده است. وی با تأکید بر اینکه دولت و رهبر معظم انقلاب از اجرای طرح‌های آبیاری نوین حمایت می‌کنند، بیان داشت: در سال ۹۵ از صندوق ملی ۵۰۰ میلیون دلار و امسال ۳۰۰ میلیون دلار تخصیص یافت .
دولت در بودجه سال 97 جدولی را که بر اساس آن حدود 200 میلیارد تومان به نهادها و مؤسسات غیر دولتی کمک می‌کرد، حذف و بودجه آنها را در زیرفصل‌های برخی وزارتخانه‌ها قرار داد! با پیشنهاد نمایندگان و تصویب کمیسیون تلفیق کمک به نهادهای خاص و مؤسسات غیر دولتی فرهنگی و آموزشی حذف شد و این بودجه برای سود وام مسکن رزمندگان و معلولان به صورت یارانه اختصاص یافت.
معاون وزیر خارجه سوریه اعلام کرد، سناریوی جدید آمریکا در تشکیل نیروی نظامی 3۰ هزار نفری در شمال سوریه با همکاری کردها، همانند سایر سناریوهای آمریکایی با شکست مواجه خواهد شد. «فیصل مقداد» در گفت‎وگو با المیادین افزود: این سناریوی آمریکایی همسو و هماهنگ با سناریوهای اسرائیلی در سوریه است و همانند سایر سناریوهای قبلی آمریکا موفق نخواهد بود.
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه هدف اظهارات ترامپ، از بین بردن برجام است و این کشور به دنبال دیکته کردن اولتیماتوم‌های خود است و جهان چندقطبی را نمی‌پذیرد، تصریح کرد: «مسکو در راستای حفظ برجام تلاش خواهد کرد. حفظ برجام اولویت روسیه در سال 2018 میلادی است.»
در حالی که کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی پیشنهاد دولت برای حذف یارانه ۳۳میلیون نفر در سال ۹۷ را تصویب کرد، در جلسه اخیر هیئت‌رئیسه کمیسیون تلفیق با تیم اقتصادی دولت در حضور علی لاریجانی و حسن روحانی به دولت توصیه شده است در حذف یارانه مردم عجله نکند.
دبیر قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه گفت: علاوه بر تهیه بیش از ۸۰۰۰ جهیزیه در سراسر کشور با کمک کمیته امداد و مؤسسه حضرت رقیه(س)، سپاه بیش از ۲۰۰۰ جهیزیه نیز به‌ شکل مستقل برای مناطق محروم خریداری کرده است.
ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان گوشی‌های تلفن همراه و لوازم جانبی گفت: سالیانه دو هزار میلیارد تومان بابت قاچاق تلفن همراه هزینه می‌شود که سود آن به جیب قاچاقچیان می‌رود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات