سیاسی >>  دولت >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۰۸۷۵۴

منازعات کلامی، ملاحظات اساسی

منازعات کلامی نه تنها هرگز دردی از جامعه را دوا نمی کند بلکه بر زخم های مردم نمک می پاشد و در سابقه تاریخی ملت ایران نیز خاطرات تلخی از این منازعات وجود دارد. یکی از دلایل شکست مشروطیت را می توان همین دامنه دار شدن اختلافات درونی دانست که نشریات و رسانه ها آتش بیار معرکه شدند.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ علی کارگر
منازعات کلامی، ملاحظات اساسیماجرا از آنجا آغاز شد که امام جمعه تهران در خطبه های نمازجمعه در توصیف حرکت انقلابی مردم و نقش حضور آنها در پایان دادن به فتنه ها گفت: «اجتماع ملت، دریایی را ایجاد کرد و آشغال ها را شست و تمیز کرد.» همین اظهارات کافی بود که یک جنگ لفظی و کلامی جدیدی در کشور رقم بخورد. متعاقب این سخنان، رئیس جمهور  در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره بین المللی فارابی گفت: «در خیابان عده‌ای اعتراض می‌کنند... یا خس و خاشاک است، یا گاو، یا گوساله، یا آشغال است. چرا توهین می‌کنید و بی‌ادبانه با جامعه برخورد می‌کنید؟» و یا در موردی دیگر رئیس جمهور در توصیف نقدپذیری مسئولین، همه را مستحق نقد دانسته و حتی امام زمان(عج) و پیامبر اسلام(ص) را نیز قابل نقد می داند. این سخنان مورد انتقاد شدید علما و اقشار مذهبی قرار گرفت و دفتر رئیس جمهور با صدور بیانیه ای این سخنان را تکذیب کرد. در تحلیل چرایی و چگونگی پرداختن فعالین سیاسی به این نوع موضوعات چند نکته قابل ذکر است:
1- منازعات کلامی نه تنها هرگز دردی از جامعه را دوا نمی کند بلکه بر زخم های مردم نمک می پاشد و در سابقه تاریخی ملت ایران نیز خاطرات تلخی از این منازعات وجود دارد. یکی از دلایل شکست مشروطیت را می توان همین دامنه دار شدن اختلافات درونی دانست که نشریات و رسانه ها آتش بیار معرکه شدند. مردمی که صبورانه در مقابل همه تهدیدات و هجمه های سیاسی و اقتصادی دشمن ایستاده اند و بار سنگین مشکلات اقتصادی را به دوش می کشند انتظار دارند که مسئولین در حل مشکلات آنها توان و انرژی خود را بسیج کنند نه اینکه به دنبال بهانه ای برای تخریب رقیب سیاسی خود باشند و بخشی از انرژی و توان خود را در این راه هدر دهند. 
2- مسئولین باید در استفاده از واژه ها دقت کنند. اگر جریانات داخلی هم نسبت به برخی اظهارات مسئولین سیاسی سکوت کنند، دشمن و تیم رسانه ای آنها که در خانه تک تک ما ایرانیان حضور دارد سکوت نخواهد کرد و باز عدم دقت مسئولین در واژه گزینی، آب به آسیاب دشمن خواهد بود؛ لذا باید منصفانه نقدها را پذیرفت و اگر از مجادلات کلامی انتقاد می کنیم دقت در واژه گزینی را از دست ندهیم. سخنان رئیس جمهور در مورد نقد امام زمان و پیامبر حرف کاملا اشتباهی است که مغایرت آشکار با اصول اعتقادی شیعیان و حتی مسلمانان دارد. تکذیب در زمانی که فیلم و گزارش آن در فضای مجازی به وفور وجود دارد دردی را دوا نمی کند. بنابراین مسئولین باید دقت کنند حرفی نزنند که مایه پشیمانی بعدی آنها شود. این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که هر کسی که در مقام و مسئولیت های بالاتری قرار دارد باید نسبت به اظهاراتش دقت بیشتری داشته باشد.
3- صدور بیانیه توسط دفتر رئیس جمهور و تکذیب انتساب این سخنان به رئیس جمهور را می توان و باید پایان رقابت بر سر این موضوع دانست. این بیانیه نشان می دهد که اگر هم صحبتی شده است به خاطر منعقد نشدن درست کلام بوده و منظور رئیس جمهور هرگز توهین به ساحت معصومین نبوده است ولذا با نگاه مثبت می توان از کنار این موضوع عبور کرد.
4- امروز مردم با مشکلات اقتصادی عدیده ای مواجه هستند و قطعا امیدواری مردم نسبت به حل مشکلاتشان با این رفتارها رو به کاهش است. در چنین شرایطی دغدغه داشتن مسئولین و رسانه ها نسبت به مشکلات مردم می تواند مقدمه ای باشد برای حل مشکلات آنها و دمیدن روح امید در دلشان. مسئولین باید اختلافاتشان را پشت درهای بسته حل کنند و بنا به تعبیری دعواهایشان را آنجا انجام دهند و وقتی در مقابل مردم قرار می گیرند متحد و یکصدا در حل مشکلات مردم تلاش کنند. یعنی آن چیزی که مردم می بینند باید یکدلی و همصدایی مسئولین در حرکت رو به جلوی ملت ایران باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات