صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۰۸۸۰۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 1 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): یکی از شیوه‌های دشمن، ناامیدکردن جوان‌هاست؛ متأسفانه عده‌ای بلندگوی دشمن شدند و در فضای جامعه می‌پراکنند که آقا نمی‌شود در مقابل اینها ایستاد. چرا نمی‌شود؟ آیه‌ یأس می‌خوانند که ملاحظه قدرت‌ها را بکنیم؛ نه! ملت ایران توانست نظام پادشاهی را دور بیندازد.(1396/9/1)

▼ حرف روز   
عدول از محکمات به نام اعتدال!
همزمان با انتشار اخباری مبنی بر اینکه آقای روحانی قرار است درس خارج حوزه را تدریس کند، وی در جملاتی که با واکنش استادان و مراجع تقلید مواجه شد، انتقاد از پیامبر اکرم(ص) و همچنین امام زمان(عج) را جایز شمرد و گفت: «همه باید انتقاد بشوند استثنا نداریم، تمام مسئولان در کشور قابل نقد هستند، ما در کشور معصوم نداریم، اگر یک وقتی امام زمان(عج) ظهور کرد آن وقت هم می‌شود نقد کرد. پیامبر(ص) هم اجازه نقد می‌داد. دیگه بالاتر از پیامبر(ص) در تاریخ نداریم. وقتی پیامبر(ص) صحبت می‌کرد، طرف بلند می‌شد روبه‌روی پیامبر(ص) و می‌گفت: «حرفی که داری می‌زنی نظر توست یا وحی است؟» اگر پیامبر(ص) می‌گفت نظر من است انتقاد می‌کرد و می‌گفت که من قبول ندارم. ما در زمان حکومت معصوم هم نقد داریم. اگر نقد توأم باشه با امید، اراده و راه حل درست، همیشه مفید است. باید راه حل بدهیم.» (96/10/18)
با وجود اینکه دولت در مقام حرف و شعار از نقد استقبال و در عمل با منتقدان برخورد می‌کند، اما درباره نقد ائمه معصوم(ع) باید این نکته را متذکر شد که متأسفانه جریانی در کشور در یک پروژه بزرگ‌تر به دنبال قرائتی حداقلی از اسلام و تشیع است؛ قرائتی که به آن اسلام اعتدالی، اسلام لیبرالی و اسلام میانه‌رو می‌گویند و مشتمل بر ارکانی است که عدول از محکمات و مبانی دینی اسلام و تشیع را در نظر دارد. در این زمینه اشاره به چند نکته ضروری است:
1‌ـ خطاناپذیری و عصمت رسول اکرم(ص) در گفتار و رفتار نیز از مسلّمات دین اسلام و مورد اتفاق قاطبة مسلمانان است. 2ـ خطاناپذیری اهل بیت‌(علیهم‌السلام) نیز در آیات قرآن کریم، از جمله آیة تطهیر و در روایات صحیح و متواتر فراوانی ذکر شده است. 3‌ـ ترویج گفتمان نقد ائمه معصوم(ع) از فضاهایی است که جریان امپریالیستی غرب به شدت به دنبال آن است و آن را ترویج می‌کند؛ چنانکه از ده سال پیش ایجاد شبکه‌های مسلمان لیبرال و میانه‌رو در جهان اسلام مورد مطالعه اتاق‌های فکر آمریکا بوده است. 4‌ـ در اسلام میانه‌رو مورد تبلیغ آمریکا چند ویژگی اصلی نهفته است: جانبداری از دموکراسی غربی، به رسمیت شناختن حقوق بشر بین‌المللی، تساوی جنسی، آزادی عبادت و... .
امیدواریم که بیان این تئوری عجیب از روی اشتباه بوده باشد و این گمان درست نباشد که برنامه سه سال آینده رئیس‌جمهور به جای دیپلماسی‌ـ اقتصاد پنج سال گذشته، گفتمان دین‌ـ آزادی خواهد بود.

▼ گزارش روز
تسلسل نگران‌کننده!
شاید گوش‌های ما به شنیدن خبر گرد و خاک جنوب کشور عادت کرده باشند و شاید تصاویر گرد و غبار در جنوب کشور برای کسانی که کیلومترها دورتر از کانون حادثه و هوای خاک گرفته آن مناطق نفس می‌کشند، تکراری به نظر برسد؛ اما اهواز و آبادان و جنوب غرب کشور در وضعیت قرمز قرار دارند و نفس کشیدن برای مردم صبور آن مناطق سخت شده است. تکراری که هم حساسیت رسانه‌ها و حتی فعالان فضای مجازی را کاهش داده است و هم امر را برای برخی از مسئولان مشتبه کرده است که حتی به تکرار وعده‌های بی‌سرانجام و حرف‌های بی‌عمل هم نیازی نیست! نوعی فراموشی درباره اتفاق ناخوشایندی که بخش عمده‌ای از مردم کشورمان با آن درگیر هستند! البته این بی‌تفاوتی و رها کردن موضوع در کشور تنها به موضوع ریزگردها و جنوب کشور محدود نیست؛ زلزله، خشکسالی، ترافیک، آلودگی هوا و... همه و همه سرنوشتی مشابه دارند؛ توجه سرطان‌وار و سپس فراموشی و عادت!
مشخص نیست چرا مواجهه ما با حوادث و پدیده‌هایی از این دست این چنین است! ابتدا رسانه‌ها و فعالان مجازی و مردم به شکل بسیار هیجانی، گسترده و با تمرکز تمام به استقبال ماجرا می‌روند و مدتی را بی‌وقفه درباره آن بحث می‌کنند و ضمن بررسی ماجرا و تحلیل آن، راه حل ارائه می‌دهند؛ اما با گذر زمان موضوع مورد نظر نیز دچار فراموشی می‌شود؛ به تعبیر دقیق‌تر، دچار یک تسلسل شده‌ایم؛ حادثه، بحث و ارائه راه حل، فراموشی و دوباره از اول... . شرایط مذکور به یک بررسی ریشه‌ای و علت‌یابی و در پی آن اصلاح ماجرا نیاز دارد؛ وگرنه می‌تواند شرایط نگران‌کننده‌ای را در آینده نه چندان دور برای کشور رقم بزند.

▼ اخبار ویژه  
جزئیات دیدار پر تنش شاه اردن و ولی‌عهد عربستان
روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» درباره جزئیات دیدار اخیر شاه اردن و ولی‌عهد عربستان نوشت: «محمدبن‌سلمان در این دیدار از عبدالله دوم خواسته بود در نشست سران کشورهای اسلامی درباره قدس در استانبول شرکت نکند که وی  این درخواست را رد کرده بود... . اما تنش در این دیدار وقتی بالا رفت که بن‌سلمان از عبدالله دوم خواسته بود با دریافت سه میلیارد دلار ارتش اردن وارد جنگ علیه یمن شود و تأکید کرده بود ارتش اردن باید شجاع باشد و در کنار ارتش‌های عربستان و امارات باشد. این جمله موجب خشم عبدالله دوم شده بود، چنانکه خطاب به بن‌سلمان با تندی گفته: «وقتی جنگ سال 1967 روی داد و ارتش اردن خیابان به خیابان در شهر قدس می‌جنگید، شما کجا بودید؟ ما نیاز نداریم که کسی به ما درس شجاعت بدهد.» وی سپس بدون خداحافظی با محمد بن‌سلمان اتاق را ترک کرده و به اردن برمی‌گردد و از آن زمان، تمام تماس‌ها بین دو کشور قطع شده است.»

بهانه‌های تازه برای توجیه بی‌دستاوردی برجام!
روزنامه «شرق» در سرمقاله خود با اذعان به دستاورد تقریباً هیچ برجام در موضع‌گیری عجیبی نوشت: «دلیل اصلی شدت عمل و برقراری تحریم‌ها علیه ایران تکرار و تأکید بر شعار لزوم محو اسرائیل... و نمایش‌های تحریک‌آمیز در این زمینه بود که بهانه‌ای برای تشدید برنامه «ایران‌هراسی» و لابی اسرائیل در کنگره آمریکا شد... بزرگ‌کردن برخی شعارها در ایران که موجب تشدید ایران‌هراسی می‌شود، اجازه می‌دهد لابیگری در کنگره آمریکا بتواند به تشدید بحران کنونی کمک کند.»
 
▼ اخبار
1ـ نامه حاجی‌بابایی به لاریجانی برای پیگیری مزایای جانبازان ۲۵ درصد
رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم در نامه‌ای به رئیس مجلس پیگیری مزایای جانبازان ۲۵ درصد را خواستار شد. در نامه حمیدرضا حاجی‌بابایی خطاب به علی لاریجانی آمده است: «پیرو نامه شماره 90/75177/7540م، مورخ 96/10/20 کمیسیون اصل نود قانون اساسی و نامه ۱۰۰۳۲۳ در خصوص جانبازان ۲۵ درصد بدینوسیله به استحضار می‌رساند، این موضوع در کمیسیون تلفیق لایحه ششم برنامه ششم توسعه مصوب و جهت طی مراحل تصویب به صحن مجلس ارائه و در جلسه علنی این موضوع مغفول واقع گردید. وفق گزارش کمیسیون اصل نود قانون اساسی در حال حاضر موجب اعتراض بحق این اقشار شده که خواهشمند است دستور فرمایید، نسبت به اعمال مصوبه کمیسیون تلفیق به عنوان مصوبه مجلس اقدام لازم مبذول گردد.»

2ـ تحریم‌های جدید این بار از سوی اروپا
نشریه آلمانی اشپیگل نوشت: «طبق اطلاعاتی که از مقامات دیپلماتیک در بروکسل به دست آورده است، آلمان مصمم است با متهم کردن ایران به «اقدامات ثبات‌زدا»، اروپا را به تحریم ایران ترغیب کند. افزون بر این برلین قصد دارد شرکای اروپایی خود را تشویق کند که برنامه موشکی ایران را بیش از آنچه تاکنون مورد توجه بوده، مدنظر قرار دهند.» اشپیگل همچنین نوشت: «آلمان، بریتانیا و فرانسه می‌خواهند با این تحریم‌های جدید نشان دهند که انتقادات ترامپ به ایران را جدی گرفته و در برابر اقدامات ایران ساکت نمی‌مانند. از همه مهم‌تر، اروپایی‌ها در تلاش هستند تا ایالات متحده را از پایان دادن به حضور در توافق هسته‌ای سال 2015 بازدارند.»

3ـ مخاطب نباید امیدش را از دست بدهد
حسین شمقدری مستندساز با اشاره به دیدار اخیر تعدادی از مستندسازان جوان انقلابی با رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان عنوان کردند اینکه فیلم مستند به این نقطه رسیده، یکی از اقبال‌های جمهوری اسلامی است. ایشان همچنین به ما تذکر دادند که سعی کنید جوری نشود که هنرتان، گرایش هنری محض پیدا کند یا درگیر هوی و هوس و شهوت شود. شمقدری ادامه داد: رهبری عنوان کردند که در حوزه کارهای انتقادی و مسائل مربوط به آسیب‌های اجتماعی، مانند رشوه، اعتیاد و امثالهم نه تنها مخالف نیستند؛ بلکه آن را مفید هم می‌دانند، منتها با این فرض که ساخت این آثار به گونه‌ای نباشد که مخاطب، امیدش را از دست بدهد.

4ـ نقل قول جالب توجه مجری المیادین از سیدحسن نصرالله
«سامی کلیب» مجری معروف شبکه المیادین لبنان در مصاحبه اخیر خود با سیدحسن نصرالله نقل قول جالب توجهی از وی بیان کرد. کلیب گفت: «بعد از پایان مصاحبه، من و سیدحسن نصرالله با هم نشستیم و گفت‌وگویی داشتیم، در میان صحبت‌های‌مان از او پرسیدم که شما می‌گویید ما وارد قدس خواهیم شد، آیا واقعاً می‌توانید قدس را آزاد کنید؟ سیدحسن نصرالله دلایل خود را بیان کرد؛ دلایل موضوعی، سیاسی، نظامی، امنیتی و دینی را برای من شرح داد و من را واقعاً قانع کرد.» وی افزود: «از او پرسیدم آیا این امر در روزهای عمرمان به وقوع می‌پیوندد یا خیر؟ سید گفت: ان‌شا‌ءالله.»

5ـ آمارهای دولت با واقعیت همخوانی ندارد
روزنامه اصلاح‌طلب «بهار» در گزارشی ضمن انتقاد از تفاوت اظهارات مقامات دولتی با آنچه در جامعه احساس می‌شود، نوشت: «واقعیت آن است که آمارهای اقتصادی مقامات دولتی از بهبود شرایط به نسبت گذشته برای اقشاری از جامعه باورپذیر نیست و آنان بر این عقیده‌اند که این آمارهای مثبت مسئولان اثر ملموسی بر معیشت روزمره آنان نداشته است.» گفتنی است، چندی پیش روزنامه «آفتاب یزد» از دیگر رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز در مطلبی نوشته بود: «علیرغم شعارهای معیشتی حسن روحانی، سفره مردم رونقی ندارد. به گزافه‌گویی نیاز نیست؛ یک ساعت به معابر پرتردد شهر محل سکونت خود بروید، ماجرا دست‌تان می‌آید.»

▼ اخبار کوتاه
«نیویورک‌تایمز» با اشاره به نقش کم‌آبی در تحولات سیاسی و اجتماعی، نوشت: «نرخ خالی شدن سفره‌های آب زیرزمینی ایران امروز بین سریع‌ترین نرخ‌ها در جهان قرار دارد؛ به‌ گونه‌ای که بر اساس محاسبات، 12 استان از 31 استان کشور طی 50 سال آینده به‌ طور کامل سفره‌های زیرزمینی‌شان خشک خواهد شد و این موضوع می‌تواند پیامدهای اجتماعی، سیاسی و امنیتی داشته باشد؛ همان‌گونه که در هند و لیبی اتفاق افتاد.»
عبدالناصر همتی، مدیرکل بیمه مرکزی در اجلاس سالیانه جوامع ایمن بیان کرد: در زلزله کرمانشاه دو هزار میلیارد تومان خسارت وارد شد؛ اما کل مجموعه تحت پوشش بیمه ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیارد تومان بود. در حال حاضر کمتر از ۱۲ درصد ساختمان‌ها در کشور بیمه آتش‌سوزی و کمتر از هفت درصد آنها بیمه زلزله دارند.
مراسم سالروز شهادت آتش‌نشانان حادثه پلاسکو در حالی برگزار شد که شهردار تهران در این مراسم حضور نیافت و ترجیح داد از پروژه‌های شهرداری تهران در جزیره کیش بازدید کند! گفتنی است، حضور نیافتن شهردار تهران در مراسم سالگرد شهدای آتش‌نشان پلاسکو، انتقادات زیادی را نسبت به وی برانگیخته است.
رئیس اتحادیه اتاق‌های کشاورزی سوریه گفت: تراکتورهایی که از ایران وارد می‌شود، در چند روز آینده با قیمت‌های مناسب در دسترس همه کشاورزان سوری قرار خواهد گرفت. این تراکتورها به صورت نقد و اقساط از طریق وام‌های بانک بین‌المللی اسلامی در اختیار کشاورزان سوریه قرار می‌گیرد.
بر اساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران از تجارت خارجی ۹ ماهه سال جاری، ۵۶ هزار و ۷۶ دستگاه خودرو به ایران وارد شده که ارزش آن به بیش از یک میلیارد و ۴۸۸ میلیون دلار می‌رسد. از این تعداد ۳۸ هزار و ۵۵۴ دستگاه به ارزش یک میلیارد و ۱۱ میلیون دلار از امارات به ایران وارد شده است.
رئیس‌جمهوری آمریکا با امضای لایحه‌ای که برنامه جاسوسی اینترنتی آژانس امنیت ملی یا همان برنامه جنجالی جاسوسی اطلاعات خارجی را بار دیگر احیا می‌کند، آن را به قانون تبدیل کرد که این موضوع برای حامیان حریم خصوصی دیجیتال نوعی شکست به شمار می‌آید.
جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران درباره مسائل مطرح شده در زمینه فساد در شهرداری تهران گفت: اعلام موارد فساد بدون دلیل و اثبات محل اشکال است که طی نامه‌ای به شهردار تهران از ایشان خواسته‌ایم مستندات ارائه دهند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات