سیاسی >>  قوه قضائیه >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۰۹۰۴۲

اقدامی از جنس مردم

در شرایطی که همه بدخواهان انقلاب، نظام و مردم به صورت هماهنگ و یک صدا ناامیدسازی مردم را در دستور کار خود قرار داده اند اقداماتی چون دستور انقلابی رئیس قوه قضائیه در برخورد با قضات متخلف و اقدامات دیگری از این جنس نقشی بسیار مهم در ترمیم اعتماد عمومی مردم به نظام دارد.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی/ مصطفی ایزدی
اقدامی از جنس مردمچند روز پیش خبری در رسانه ها منتشر شد که حاکی از عزم جدی قوه قضائیه در برخورد با قضات متخلف بود. موضوعی که مورد استقبال همه رسانه ها و جریانات سیاسی قرار گرفت. آیت ا... آملی لاریجانی اعلام کرد که «نام و تصویر قضات متخلف در رسانه‌ها منتشر خواهد شد» این در حالی است که حدود یک ماه پیش نیز رئیس قضاییه در دیدار با رئیس و قضات دادسرای انتظامی قضات ضمن تأکید بر لزوم برخورد با قضات متخلف  متذکر شده بود: « برخورد با قضات متخلف اعتماد افکار عمومی را به دنبال دارد». در توضیح و تحلیل بیشتر این موضوع توجه به چند نکته اساسی ضروری است:
1- شرط لازم مقابله با فساد، سلامت کسانی است که این قصد را دارند. یعنی گام اول در مبارزه با فساد سلامت دستگاه قضایی است. اما معروفترین جمله ای که در این زمینه گفته شده است را در سال 83 مقام معظم رهبری به کار برد، معظم له در دیدار با نمایندگان مجلس هفتم در تاریخ ۲۷ خردادماه ۸۳ فرمودند:« با دستمال کثیف نمی شود شیشه را پاک کرد»، ایشان متذکر شدند: « اگر انسان بخواهد با فساد مبارزه کند، باید در درجه‌ اول مراقب باشد که فساد دامن خودش را نگیرد.» اگرچه این تعبیر اختصاص به قضات ندارد و همه کسانی که در حوزه قانونگذاری، اجرا و نظارت ودر هر سطحی که فعالیت دارند ملزم به رعایت آن هستند ولیکن در مورد قضات که نماد مقابله با فساد هستند از اهمیت بیشتری برخوردار است.
2- در کشور ما بنا به دلایل عدیده ای برخورد با مجرمین متناسب با جرم مرتکب شده آنها نیست. در بسیاری از موارد اتهامات بسیار وسیعی مطرح می شود ولی ثابت نمی شود و از منظر افکار عمومی مجازات مجرم بابت تمامی اتهاماتی است که به او زده شده است در حالی که قاضی فقط برای جرم اثبات شده مجازات مشخص کرده است. در برخی از موارد قوانین قضایی کامل و به روزی وجود ندارد، به عنوان نمونه برخورد قضات با کسانی که در حمل و توزیع مواد مخدر صنعتی فعال هستند به مراتب ضعیف تر از برخورد با کسانی است که در حوزه موارد مخدر سنتی مرتکب جرم می شوند در حالی که آثار زیانبار مواد مخدر صنعتی به مراتب بالاتر از مواد مخدر سنتی است. دلیل دیگر به کمبود امکانات دستگاه قضایی و ضابطین اجرایی برمی گردد و برخی از اراذل و اوباشی که توسط نیروی انتظامی دستگیر می شوند به دلیل کمبود مکان لازم به عنوان بازداشتگاه، دارالتأدیب و ... با قید وثیقه آزاد می شوند. دلایل دیگری از این قبیل نیز می توان ذکر کرد ولی بخش قابل توجهی از افکار عمومی با تحریکی که توسط بدخواهان سلامت دستگاه قضا انجام می گیرد فقط یک دلیل را مورد پذیرش قرار می دهند و آن عدم سلامت قاضی در برخورد با مجرمین است. در حالی که اگر یک بررسی آماری دقیق در این حوزه انجام شود سلامت قوه قضائیه به اثبات خواهد رسید. در سال گذشته رئیس قوه قضائیه از برخورد با 50 قاضی متخلف خبر داده بود که این عدد در مقابل تعداد کثیر قاضی پاک، بسیار کم بوده و حاکی از سلامت دستگاه قضاست.
3- عده ای قصد دارند که فساد را در کشور ما سیستمی معرفی کنند یعنی سیستم و ساختار حکومتی ما بر فساد بنا شده است در حالی که در کشور ما فساد سیستمی وجود ندارد ولی در سیستم می تواند فساد وجود داشته باشد و متأسفانه باید گفت وجود دارد. یکی از مهمترین مظاهر فساد سیستمی این است که برخی از مفسدان مورد حمایت قانون قرار بگیرند. آیت ا... آملی لاریجانی با بیان اینکه حتی قضات متخلف هم در حاشیه امن در مقابل قانون قرار ندارند نشان دادند که برخورد با فساد در سیستم بسیار جدی است و باطل بودن ادعاهای کسانی که می گویند فساد سیستمی در کشور وجود دارد را با تصمیم انقلابی خود نشان دادند.
4- در شرایطی که همه بدخواهان انقلاب، نظام و مردم به صورت هماهنگ و یک صدا ناامیدسازی مردم را در دستور کار خود قرار داده اند اقداماتی از این جنس نقشی بسیار مهم در ترمیم اعتماد عمومی مردم به نظام دارد. این اقدام زمانی مؤثرتر می شود که این تدبیر قوه قضائیه در عمل تحقق پیدا کند. مردم هرگاه اقداماتی را از جنس خودشان یعنی حمایت از مظلوم و هم دردی و هم نشینی با آنها را در مسئولان ببینند دیگر فاصله ای بین خودشان و مسئولان قائل نیستند. هنر حضرت امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و علمایی چون امام جمعه تبریز این است که اقدامات آنها از جنس مردم است و مورد پذیرش عامه مردم که صاحبان اصلی انقلابند قرار می گیرد. چنین اقدامات دلگرم کننده ای در این مقطع زمانی بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات