صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۰۹۰۷۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 9 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ضرورت دارد جهت‌گیری اقتصادی کشور از «اقتصاد رانتی و نفتی» به «اقتصاد مولد و مردمی» تغییر یابد. باید اقتصاد را از نفت خلاص کنیم و این هدف مهم با توجه به امکانات، ظرفیت‌ها و نیروی انسانی کشور تحقق‌پذیر است؛ همان‌گونه که برخی کشورهای بدون نفت، این کار را کرده‌اند.(96/6/4)
ضرورت گذار به تصمیم‌گیری ملی!
لایحه بودجه که هر ساله دولت به مجلس تقدیم می‌کند، لایحه‌ای مهم و تعیین‌کننده است؛ زیرا بودجه آینه تمام‌‌نمای اقتصاد کشور است و هر ساله مجلس با ‌اندکی تغییرات آن را تصویب می‌کند. در جلسه علنی نوبت عصر یکشنبه، 8 بهمن مجلس شورای اسلامی، کلیات لایحه بودجه 1194 هزار میلیارد تومانی سال 1397 کل کشور با 120 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 216 رأی رد شد. حال با ردّ کلیات لایحه بودجه 97 دو سؤال مهم مطرح می‌شود، اینکه لایحه بودجه چرا رد شد و چه می‌شود؟
پاسخ پرسش اخیر این است که با ردّ کلیات لایحه بودجه، مطابق با آیین‌نامه داخلی مجلس، این گزارش به کمیسیون تلفیق ارجاع می‌شود و این کمیسیون نیز پس از 72 ساعت، باید نتیجه بررسی مجدد خود را به صحن علنی تقدیم کند. اگر اصلاحات در رأی‌گیری مجدد صحن علنی رأی نیاورد، بودجه به صورت یک دوازدهم، یعنی بودجه فروردین ماه تصویب و بررسی بقیه ماه‌ها به بعد موکول خواهد شد.
اما درباره چرایی ردّ کلیات لایحه، مهرداد لاهوتی از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه به سه دلیل اشاره می‌کند؛ یکی، بازخورد منفی موضع دولت درباره گزارش تفریغ بودجه 95 در بین نمایندگان است. دوم، نگرانی نمایندگان مجلس درباره حذف بیش از 30 میلیون یارانه‌بگیر و سوم، نگرانی نمایندگان درباره تأمین بودجه جایگزین برای ایجاد اشتغال پس از مخالفت نمایندگان با افزایش قیمت حامل‌های انرژی و درآمد 17 هزار میلیارد تومانی مد نظر دولت است.
با جمع‌بندی سخنان نمایندگان مجلس و دولت و ردّ و بدل مباحث کارشناسی، نوعی سردرگمی و بلاتکلیفی درباره تبصره‌های مهم و حساس بودجه نظیر تصمیم‌گیری درباره یارانه‌ها، قیمت حامل‌های انرژی، اشتغال و اوراق مشارکت مشاهده می‌شود که به بیان رئیس کمیسیون تلفیق مجلس، خالی از انگیزه سیاسی و انتخاباتی نیست. در حالی که هم دولت و هم نمایندگان مجلس باید به منافع کلان کشور و مصالح عموم مردم بیندیشند. چه بسا حذف یارانه برخوردارها و اختصاص آن به ایجاد اشتغال برای فرزندان مردم، امروز یکی از ضروریات کلان کشور باشد که نیازمند جسارت در تصمیم‌گیری و عبور ایثارگرانه از خود و مراقبت از فواید و پیامدهای ملی تصمیمات و توجه به حسن اجرای آنها در عمل است.

▼ گزارش روز
دنیای وارونه!
تاریخ ایالات متحده آمریکا اگرچه بسیار کوتاه است؛ اما در همین مدت اندک پرونده قطوری از جنایت و ظلم دارد. جنگ ویتنام، لشکرکشی به افغانستان و عراق، دخالت در امور کشورهای جهان، زندان ابوغریب، حمایت از گروه‌های تروریستی، حمایت از رژیم غاصب صهیونیستی و... از جمله این جنایات است؛ اما اینها همه جنایات این نظام سیاسی که اساس آن نیز با ظلم بزرگ بر بومیان سیاه‌پوست قاره آمریکا بنا شده، نیست و در درون مرزهای جغرافیایی این کشور هم ماجرا به همان سان است؛ برای نمونه می‌توان به شرایط دستگیر‌شدگان مخالف «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در روز مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری او اشاره کرد که علیه وی تظاهرات کرده بودند؛ موضوعی که روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» در گزارشی در شرح وضعیت نامناسب دستگیرشدگان می‌نویسد: «پلیس عده زیادی از این نفرات را دستگیر کرد و رسانه‌های آمریکایی گفته‌اند دستگیرشدگان ممکن است در صورت تأیید جرم با مجازات‌هایی تا60 سال حبس مواجه شوند. علاوه بر این در حال حاضر حدود 59 نفر از متهمان در ارتباط با این پرونده هستند که تکلیف‌شان مشخص نیست. آنها می‌گویند دولت آمریکا از آنها به منزله درس عبرتی برای نشان دادن سرنوشت مخالفت با ترامپ استفاده می‌کند؛ بر اساس این، این افراد حتی در صورتی که جرم‌شان احراز نشود، بیش از یک سال را تنها به دلیل اعتراض به رئیس‌جمهور آمریکا در بلاتکلیفی گذرانده‌اند.» حال تصور کنید کشوری با این کارنامه درخشان(!) در رعایت حقوق بشر که از درون خاک خود تا دورترین مناطق جهان از مرزهای جغرافیایی‌اش کارنامه‌ای از تضییع حقوق انسان‌ها و ظلم دارد، مدعی اول حمایت از حقوق انسان‌ها شده است و مردم ایران را که علیه رژیم ظالم پهلوی با آن سابقه سیاه وابستگی و ظلم و ستم قیام کردند و نظام جمهوری اسلامی ایران را که در منطقه و جهان بزرگ‌ترین حامی ملت‌ها و مؤثرترین و پای‌کارترین کشور علیه تروریسم منطقه‌ای و فرامنطقه است و در صف اول این مبارزه قرار دارد، به نقض حقوق بشر متهم می‌کند!

▼ خبر ویژه
اصلاح‌طلبان دست پیش را می‌گیرند!
رسانه‌هاي جریان اصلاح‌طلب و حامیان دولت براي ارتباط‌گیري بیشتر با لایه‌هاي معترض در اعتراضات اخیر که به دلیل در اختیار داشتن بیشتر کرسی‌های تصمیم‌ساز در کشور خود متولی اصلی به وجود آمدن آن به دلیل بیکاری، رکود و گرانی بوده‌اند، تلاش می‌کنند! آنها به جای پاسخگویی درباره محقق نشدن وعده‌های انتخاباتی خود در پنج سال گذشته، به دنبال القای این مطلب هستند که دلیل محقق نشدن وعده‌هاي روحانی نبود اختیارات کافی دولت و دخالت دولت موازي در سیاست‌ها و برنامه‌هاي دولت است! این در حالی است که این جماعت هیچ‌گاه پاسخ نمی‌دهند که اگر روحانی و دولت وی اختیار کافی برای تحقق وعده‌های خود نداشته است، پس چرا در سال 96 و برای بار دوم پا به میدان رقابت گذاشتند و افزون بر تکرار شعارهای سال 92، وعده‌های دیگری نیز به مردم دادند! این طیف همچنین برای فرار از پاسخگویی می‌گویند، این دولت سرمایه لازم براي ارتقاي اقتصاد را ندارد؛ در حالی که طی سال‌های گذشته نفت به بهای بالای 70 دلار رسید و بنا بر ادعای همین جماعت به دلیل برجام حجم بالایی از سرمایه‌گذاری خارجی به کشور سرازیر شده است! دولت روحانی و اصلاح‌طلبان که خود را در قضیه رویکرد دولت آمریکا در برجام مغموم می‌بینند، به هر طریق ممکن سعی دارند این شکست را به گردن مخالفان سیاسی داخلی خود بیندازند.

▼ اخبار
1ـ نگرانی آمریکا از پیچیدگی و پیشرفت قدرت اطلاعاتی ایران

به گزارش «یو‌اس‌ان‌آی‌نیوز»، یک مقام دفاعی آمریکایی گفته است پهپادهای ایرانی به طور روزافزونی بر فراز خلیج فارس و دیگر آبراهه‌های حیاتی در خاورمیانه فعال شده و به صورت مرتبط، پروازهای شناسایی در نزدیکی کشتی‌های جنگی ایالات متحده که در حال عبور از تنگه هرمز بوده یا در منطقه در حال عملیات هستند، انجام می‌دهند؛ پهپادهایی که از نوع «کیو او ام 1» است و به شاهد 129 مشهور بوده و قادر به حمل سلاح نیز هستند که استفاده از پهپاد، نشان‌دهنده پیچیده‌ترشدن قابلیت‌های اطلاعاتی، شناسایی و نظارتی ایران است. «یو‌اس‌ان‌آی‌نیوز» اضافه می‌کند: این ماجرا پس از آن عنوان شد که ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد حضور قایق‌های جنگی ایران در اطراف کشتی‌های آمریکایی در خلیج‌فارس از ماه آگوست تاکنون متوقف شده است که در این باره افشان استوار، مدرس امنیت ملی در دانشکده تحصیلات تکمیلی نیروی دریایی آمریکا که به طور خاص بر مطالعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تمرکز دارد، می‌گوید: «احتمالاً آنها توقف فعالیت قایق‌ها را با استفاده از پهپادها جبران می‌کنند.»

2ـ مواضع آمریکا و اروپا درباره ایران نزدیک شده است
روزنامه اصلاح‌طلب «آرمان» در سرمقاله خود به قلم «داوود هرمیداس باوند» نوشت: «دونالد ترامپ پس از تهدیدات، در تلاش است متحدان اروپایی خود را در نشست شورای امنیت سازمان ملل به خروج از برجام راضی‌ کند. آمریکا ادعاهایی درباره خدشه‌دار شدن روح برجام کرده و به بهانه حضور ایران در منطقه و بهانه‌های بی‌ربط به برجام، درصدد است اروپا را متقاعد به خروج از برجام کند. آنچه از شواهد برمی‌آید، این است که گویا اروپایی‌ها تا اندازه‌ای به آمریکا متمایل شده‌اند یا این‌طور نشان می‌دهند و احتمال دارد در جلسه شورای امنیت به تفاهم رسیده باشند و موضعی کم و بیش مشترک اعلام کنند. اروپایی‌ها با آمریکا تعاملات بسیار گسترده‌ای دارند و بدیهی است که بخواهند ایالات متحده را راضی کنند. تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران تحریم‌های مالی، یکجانبه و مضاعف است و در صورت اعمال، نمی‌توان تعاملات مالی و اقتصادی گسترده با ایران برقرار کرد. بسیاری از شرکت‌های اروپایی با آمریکا سهام مشترک دارند. در نتیجه این شرکت‌ها حاضر به ریسک نیستند.»

3ـ پیام تهدیدآمیز رئیس‌جمهور سوریه برای رژیم صهیونیستی
رسانه‌های صهیونیستی «آروتز شوا» و «معاریو» اعلام کردند، «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در پاسخ به حملات ارتش رژیم صهیونیستی به داخل خاک سوریه، تهدید کرده است فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو را موشکباران خواهد کرد. این رسانه‌ها اعلام کردند رئیس‌جمهور سوریه با ارسال پیامی تهدیدآمیز از طریق ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تهدید کرده است در صورتی که کشورش بار دیگر هدف حمله رژیم صهیونیستی قرار گیرد، فرودگاه «بن‌گوریون» تل‌آویو را با موشک‌های اسکاد هدف حمله قرار خواهد داد. در نخستین واکنش‌ها به اظهارات بشار اسد، یک مسئول نظامی ارتش رژیم صهیونیستی گفته است موشکباران فرودگاه بن‌گوریون به منزله اعلان جنگ است.

4ـ دولت نباید نقش اپوزیسیونی به خود بگیرد
محمدرضا تاجیک، فعال اصلاح‌طلب و مشاور رئیس دولت اصلاحات به تازگی گفته است: «من نه می‌توانم و نه می‌خواهم که تجویزی برای دولت داشته باشم. با این همه، بر اساس یک تعهد اخلاقی عنوان می‌کنم که دولت باید دولتی کند، حکومت‌مندی ‌کند، دولت باید وارد نگاه احساسات، هیجانات و مطالبات مردم شود. از سوی دیگر دولت باید به درون انسان‌ها ورود کند و نه صرفاً برون انسان‌ها. دولت باید از نقش «اپوزیسیونی» به وضعیت «ابرپوزیسیونی» جامعه تغییر نقش بدهد و به جای اینکه بخشی از مشکلات جامعه باشد، به بخشی از راه‌حل مشکلات جامعه تبدیل شود.»

▼ اخبار کوتاه
دانشگاه تهران در ویرایش جدید نظام رتبه‌بندی جهانی (وبومتریکس) که ژانویه ۲۰۱۸ منتشر شد، با ۷۷ پله صعود نسبت به سال گذشته، رتبه اول ایران و رتبه ۴۵۵ در میان دانشگاه‌های جهان را کسب کرد. بر اساس این، دانشگاه تهران تنها دانشگاه ایرانی دارای رتبه زیر ۵۰۰ در این نظام رتبه‌بندی است. دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شریف، امیرکبیر، تربیت مدرس، صنعتی اصفهان، علم و صنعت ایران، فردوسی مشهد، علوم پزشکی شهید بهشتی و شیراز رتبه‌های دوم تا دهم را کسب کرده‌اند.
«يورگن تودنهوفر»، سياستمدار و روزنامه‌نگار مشهور آلماني گفت: نبايد در مسئله اتمي ايران تسليم آمريکايي‌ها شويم. وی افزود: اینکه گفته شده آلمان هم به دنبال تحريم ايران است، اين اقدامات مايه شرم و رسوايي است. آلمان با اين روش مي‌خواهد سياست کاسه‌ليسي و دست‌نشاندگي آمريکايي‌ها را اجرا کند؟ تودنهوفر تأکید کرد: ترامپ اصلاً يک ايرانی موفق و متکي به خود را نمي‌خواهد؛ بلکه ايراني متملق و چاپلوس آمريکا، طرفدار اسرائيل و عربستان سعودي را خواهان است.
روزنامه «رأی الیوم» نوشت: هماهنگی بی‌سابقه‌ای میان حماس و حزب‌الله در حال شکل گرفتن است تا عملیات مقاومت علیه اسرائیل پس از حدود 20 سال از جنوب لبنان از سرگرفته شود. این مسئله سبب نگرانی اسرائیل شده؛ به همین دلیل درصدد ترور فرماندهان حماس در جنوب لبنان برآمده است؛ چون جبهه‌ای قوی در آن با هماهنگی ایران در حال شکل گرفتن است.
حجت‌الاسلام‌ مصلحی با تأکید بر اینکه آمریکا به ‌هیچ‌ عنوان دوست ملت ایران نبوده و نخواهد بود، تصریح کرد: دشمنی آمریکایی‌ها با ملت ایران در موضوع برجام آشکار شد و دیدیم که آمریکا نه ‌تنها با ما دوستی و مهربانی ندارد؛ بلکه دشمن واقعی ملت ایران نیز هست، اما متأسفانه هنوز برخی باور ندارند که آمریکا دشمن ما است.
محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس درباره مشکلات خدمات‌رسانی به مردم در پایتخت گفت: تأسف می‌خورم از اقدامات شهرداری و استانداری که برای بارش متوسط برف، شهر به این وضع درآمده است. گفتنی است، عملکرد شهرداری و استانداری تهران و همچنین وزارت راه در روزهای اخیر انتقادات فراوانی را به دنبال داشته است.
حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: برخی بازداشت‌شدگان کرمانشاهی می‌گفتند چرا ما را اینجا آوردید! وقتی فهمیدند در خیابان بودند، شیشه می‌شکستند و اغتشاش می‌کردند، ‌گفتند ما اصلاً نفهمیدیم، ما را به خانه‌ای بردند آنجا قرصی خوردیم و بعد به خیابان آمدیم و اصلاً نفهمیدیم چه شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات