صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۰۹۰۹۳

اخبار ویژه روزنامه های10بهمن1396

کیهان


مشکل دولت، سوءمدیریت است نه فقدان اختیارات


«مشکل اصلی دولت، سوءمدیریت است و نه‌ فقدان اختیارات. از مجموع 424 هزار میلیارد تومان منابع بودجه، تنها 53 هزار میلیارد آن در اختیار قوای دیگر به غیر از دولت است.»


محمدکاظم انبارلویی سردبیر روزنامه رسالت با اعتراض به سرمقاله تحریف‌آمیز روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: در سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی آمده است؛ «اقتصاد کشور به گونه‌ای طراحی شده است که تقریبا 90 درصد آن در اختیار چند نهاد غیردولتی است.»


پیش‌بینی درآمدها و برآورد هزینه‌ها که هرساله دولت تحت عنوان لایحه بودجه تقدیم مجلس می‌کند،‌ اعداد و ارقام مجهولی نیستند. دولت در سال 97 پیش‌بینی کرده است 1194 هزار میلیارد تومان درآمد خواهد داشت و به همین مقدار هزینه دارد. فقط یک بنگاه اقتصادی که تمام اختیار آن در دست شخص رئیس‌جمهور و وزیر نفت است، درآمدی معادل کل بودجه عمومی دولت دارد. کدام بنگاه اقتصادی این همه درآمد دارد؟!


گزارش تفریغ بودجه سال 95 نشان می‌دهد بخشی از درآمدهای نجومی این بنگاه اقتصادی برخلاف همان لایحه بودجه‌ای که دولت داده، به خزانه واریز نشده است. سرمقاله‌نویس روزنامه جمهوری اسلامی از کدام نهاد یا نهادهای غیردولتی یاد می‌کند که 90 درصد اقتصاد کشور در دست آنهاست و در دست دولت نیست؟


اعداد و ارقام درآمد و هزینه این نهادهای غیردولتی در کجا ثبت و ضبط است؟ آیا سرمقاله‌نویس روزنامه جمهوری اسلامی می‌تواند با عدد و رقم یک نمونه آن را مثال بزند؟


از 424 هزار میلیارد تومان منابع بودجه عمومی تنها 53 هزار میلیارد آن متعلق به قوای دیگر و نیز همان نهادهایی است که سرمقاله‌نویس جمهوری اسلامی مدعی است 90 درصد اقتصاد کشور در دست آنهاست. تازه این 53 هزار میلیارد تومان هم اختیار قبض و بسط آن در دست دولت است و هر وقت بخواهد آن را شل و سفت می‌کند.


رئیس‌جمهور در بودجه‌های سالانه خود علاوه ‌بر مجموعه نهادها و دستگاه‌های زیرمجموعه خود، رقم قابل توجهی به شخص خود تحت عنوان «کمک به ‌اشخاص حقیقی و حقوقی» یک رقم 70 میلیارد تومانی هم اختصاص می‌دهد که خارج از نظارت دیوان محاسبات یا هر نهاد نظارتی به هر کس خواست بدهد یا ببخشد. چنین منبعی هیچ یک از روسای قوا و مقامات عالیه کشور در اختیار ندارند.


با آنکه نفت و گاز انفال محسوب می‌شود و درآمد ناشی از آن باید وفق اصل 45 قانون اساسی در اختیار حکومت باشد، در همه این سال‌ها از جمله در دوران حکومت آقای روحانی در اختیار دولت بوده است. هر طور خواسته است با این درآمد عمل کرده است. نمونه آن در گزارش تفریغ بودجه سال 95 آمده است. حتی منابع صندوق توسعه ملی که تابع مقررات خاص خود بوده، هر وقت دولت اراده کرده است به منابع این صندوق دست‌اندازی کرده است. آن 90 درصد اقتصادی که سرمقاله‌نویس جمهوری اسلامی ادعا می‌کند در کشور وجود دارد و در دسترس رئیس‌جمهور نیست، کجاست؟


اگر بخواهیم داوری درستی در این باره داشته باشیم، باید تاملی در نظر آیت‌الله جوادی آملی داشته باشیم. هم او که فرمود: «بزرگ‌ترین مشکل کشور بی‌عرضگی و سوءمدیریت است.» امیدوارم سرمقاله‌نویس روزنامه جمهوری اسلامی در بیان حقایق دقت کند و از کژتابی در تحلیل اوضاع کشور پرهیز نماید.


مشکل اساسی رئیس‌ جمهور و روزنامه جمهوری اسلامی به عنوان یکی از ده‌ها ارگان حامی روحانی این است که با عینک «دشمن‌انگاری دوست» و «دوست‌انگاری دشمن» اوضاع را تحلیل می‌کنند. حل مشکلات کشور را هنوز در گرو تنظیم روابط با غرب می‌دانند. این بیراهه‌روی کار دستشان داده و حاضر نیستند از این مسیر بن‌بست برگردند.


به همین دلیل روزنامه جمهوری اسلامی چشم خود را بر نتایج خسارت‌ محض برجام بسته، حاضر نیست دو کلمه در نقد دیپلماسی خارجی دولت بنویسد.


ایندیپندنت: آمریکا از تلافی ایران پشیمان می‌شود


یک روزنامه اروپایی تاکید کرد: ترامپ از درگیری با ایران پشیمان خواهد شد و پاسخی بی‌رحمانه دریافت می‌کند.


روزنامه ایندیپندنت در گزارشی نوشت: یک وزیر پیشین عراق که به انتشار نامش تمایل نداشت در این مورد می‌گوید: «افزایش تهدید آمریکا علیه ایران باعث می‌شود ایرانی‌ها به طور جدی‌تری موقعیت خود در عراق و سوریه را حفظ کنند.»


تنش‌ها میان ایران و آمریکا پس از آن شدت گرفت که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا جمعه گذشته اعلام کرد برای آخرین بار تعلیق تحریم‌های ایران را امضا می‌کند و مهلت بعد که 120 روز دیگر فرا می‌رسد، این کار را نخواهد کرد مگر اینکه توافق هسته‌ای ایران که دو سال پیش منعقد شد، تغییر کند؛ مسئله‌ای که دور از انتظار است.


«حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق، اکتبر (مهر) گذشته در گفت‌وگو با ایندیپندنت گفت: «ایرانی‌ها تصور می‌کنند که دیگران می‌خواهند حکومتشان را سرنگون سازند و این مسئله قابل درک است. بنابر این آنها برای دفاع از خود مجبورند در خارج از مرزهایشان مبارزه کنند».


آمریکا هر از گاهی مایل است دولت تحت حمایت خود را در عراق بر سر کار آورد، اما به گفته وزیر سابق عراق، ایران در شرایط کنونی بیش از پیش مصمم است که از چنین اتفاقی جلوگیری کند. او همچنین گفت: مقامات آمریکایی اتحاد شیعیان را دست کم گرفته‌اند و «در آخر مرجعیت از ایران طرفداری می‌کند» آمریکا می‌تواند برای ایجاد تنش در عراق تلاش کند، اما نمی‌تواند نفوذ ایران را کاهش دهد. موقعیت آمریکا در سوریه بسیار پیچیده‌تر است، زیرا واشنگتن از کردهای سوری به عنوان اهرم استفاده می‌کند. با اینکه آمریکا 2 هزار سرباز متخصص در سوریه دارد، قدرتش در این کشور بیشتر به انجام حملات‌ هوایی متکی است. اما این روش هم برای کاهش نفوذ ایران در سوریه مناسب نیست.


آمریکا با کردهای سوری همکاری می‌کند که این موضوع به تیره شدن روابط واشنگتن و آنکارا می‌انجامد. به نظر می‌آید آمریکا هنوز درباره سیاست‌های بلندمدتش در سوریه تصمیم نگرفته است.


واشنگتن می‌تواند «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه، را تضعیف کند اما این کار به هرج و مرج در این کشور منجر می‌شود ضمن اینکه ایران نشان داده که بیشتر از آمریکا در بهره برداری از هرج و مرج تخصص دارد.


برخی ناظران می‌گویند لحن خصمانه دونالد ترامپ معمولاً با اقدامات محتاطانه یا انجام ندادن هیچ کاری به پایان می‌رسد. اما خاورمیانه تهدیدهای او را جدی می‌گیرد و حتی اگر توخالی و پوچ باشند، ممکن است واکنش بی‌رحمانه‌ای را برای آمریکا در پی داشته باشد.


این همان اتفاقی بود که در سال 2003 وقتی آمریکا از تسخیر بغداد و تغییر نظام در تهران و دمشق حرف می‌زد، رخ داد. ایرانی‌ها و سوری‌ها در همان زمان مصمم شدند که اجازه ندهند تجاوز آمریکا به عراق به نتیجه برسد. حتی اگر ترامپ در تغییر برجام موفق شود اما از احیای مجموعه درگیری‌هایی که احتمالاً به زیان آمریکا تمام خواهد شد پشیمان می‌شود.


آمارهای اقتصادی دولت مردم را قانع نمی‌کند


یک کارشناس اقتصادی خواستار بازنگری در آمارهای اقتصادی دولت شد.


حسین راغفر استاد دانشگاه الزهرا(س) در یادداشتی نوشت: بارها پیش آمده که دولت آماری را اعلام کرده باشد اما آنچه اعلام شده با واقعیت‌های اقتصادی در جامعه جور در نیاید. به عنوان مثال، سیاستمدار اعلام می‌کند تورم تک رقمی شد اما هنوز بخشی از جامعه از گرانی می‌نالند و درباره آن شعار می‌دهند. می‌گویند رشد اقتصادی بالا رفته اما رکود کماکان وجود دارد. اعلام می‌کنند چند صد هزار شغل ایجاد شده اما می‌بینیم که وضع بسیار نگران‌کننده‌ای درباره اشتغال وجود دارد. حال سبب چیست که آمارهای رسمی با واقعیت‌های ملموس زندگی مردم همخوانی ندارد و آنان اثر مثبت شاخص‌های کلان اقتصادی را حس نمی‌کنند.


در این باره چند دلیل قابل طرح است. نخست آنکه در خصوص کلیه آمارهای رسمی شک کرد و آنها را سفارشی دانست و گفت که از اصالت به دور هستند. این نوع برخورد با آمارهای رسمی اگرچه تند است اما در میان برخی از اقتصاددانان طرفداران زیادی دارد. آنان هم در دولت قبل و هم در دولت فعلی نسبت به آمارهای اعلام شده درباره شاخص‌های کلان به ویژه نرخ‌های تورم، رشد اقتصادی و بیکاری نقد دارند و معتقدند که برخی ارقام اعلام شده با واقعیت‌های اقتصادی بسیار فاصله داشته و خارج از دایره بحث کارشناسی است.


اتفاقا در این باره چندی پیش به همراه چند اقتصاددان قرار بود پژوهشی انجام دهیم و آمارهای اعلام شده درباره برخی شاخص‌های کلان به ویژه رشد اقتصادی را مورد واکاوی قرار دهیم که متاسفانه به دلیل همزمانی با انتخابات و ملاحظاتی این کار به تعویق افتاد.


دلیل دوم محسوس نبودن اثر مثبت شاخص‌های کلان اقتصادی بر زندگی مردم روش آمارگیری از سوی مرکز آمار ایران و بانک مرکزی است. به نظر می‌رسد این دو نهاد آمارگیر بهتر است با بررسی روش‌های روز دنیا، در روش‌های آمارگیری خود تجدیدنظر کنند و تحلیل‌های خود را بر اساس الگوهای جهانی و جنس اقتصاد ایران ارایه دهند. روش‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد خروجی قابل قبولی ندارد و به نظر می‌رسد که به سیاستگذاران آدرس غلط می‌دهد. از کجا معلوم که نرخ تورم با الگوهای مدرن‌تر و تحلیل‌های پیشرفته‌تر بالاتر از ارقام فعلی نباشد. فرض می‌کنیم که اگر روش‌های آمارگیری تغییر کند نرخ تورم مثلا ١٥ درصد شود. در این صورت کل معادلات سیاستگذاری اقتصادی به هم خورده و صورت‌مساله تغییر خواهد کرد. شاید لازم است تا نهادهای آمارگیر توضیح دهند که روش آمارگیری‌های اقتصادی آنان به چه شکلی است، تا چه اندازه بر اساس متد روز است و اصولا تحلیلگران این آمارها چه دسته از افراد و با چه دانشی هستند.


در میان آمارهای مختلفی که از شاخص‌های کلان اقتصادی مطرح می‌شود، نرخ تورم به‌طور مستقیم با زندگی روزانه مردم سر و کار دارد و اثرات آن بر دخل و خرج خانوارها قابل لمس بوده و اگر در محاسبات اشتباهات فاحش رخ دهد، افکار عمومی، دولت را به دروغگویی متهم خواهند کرد.


دیده می‌شود که مردم تورم 8/5 درصدی کنونی را در زندگی خود احساس نمی‌کنند بطوری که در ادامه اعتراضات اخیر آنان شعارهایی بر ضد گرانی سردادند. طبیعتا اقتصاددانان و سیاستگذاران تفاوت معنوی و ماهوی تورم و گرانی را می‌دانند اما به هر حال رشد سرعت افزایش قیمت ٣٥٠ قلم کالایی که از سوی نهادهای آمارگیر مورد بررسی قرار می‌گیرد به گونه‌ای بوده که رقم اعلام شده با آنچه مردم لمس می‌کنند تفاوت بالایی داشته است.


در این میان برخی از مردم به ویژه افرادی که در شهرستان‌ها و روستاها زندگی می‌کنند اصولا با میزان استفاده شان از هر کدام از این کالاها تفاوت دارد به گونه‌ای که برخی خانوارها برخی اقلام و کالاها را اصلا مصرف نمی‌کنند و برخی دیگر چند نوع کالای خاص را بسیار بیشتر مورد استفاده قرار می‌دهند. تحلیلگران آماری ظاهرا به این موارد توجهی نمی‌کنند به همین سبب است که آنچه به عنوان نرخ شاخص‌های کلان بیرون می‌آید حتی در بین جامعه کارشناسی نیز مورد پذیرش نیست چه برسد به مردم.


لازم است تا سیاستگذاران اقتصادی در روش‌های آمارگیری خود تجدیدنظر کرده و با بازتعریف این روش‌ها و تطبیق آن با شرایط اقتصاد ایران، تحلیل‌هایی را ارایه دهند که سیاستگذاران اقتصادی را گمراه نکند.
یادآور می‌شود آقای روحانی سال 92 در تبلیغات انتخاباتی تصریح کرده بود معیار تورم، جیب مردم است نه آمارهای دولتی.


حرف‌درمانی دولت به جای پاسخگویی به مطالبات مردم


«کاش رئیس‌جمهور به جای قرار گرفتن در مقام منتقد، بر خواسته‌های مردم اهتمام کند و به جای حرف زدن در صدد رفع مشکلات مردم برآید.»


سایت تابناک ضمن درج این مطلب نوشت: رئیس‌جمهور در سخنرانی اخیر خود بر موضوع لزوم دیده شدن مردم و جوانان تاکید کرده و گفته که «مردم نیاز به دیده شدن دارند» و «فاصله مسئولان با مردم زیاد است» او بر این موضوعات تاکید می‌کند در حالی که بخش مهمی از مسئولانی که باید مردم را ببینند و فاصله کمی با بخش‌ها و اقشار مختلف جامعه داشته باشند در همین قوه مجریه و سازمان‌ها و نهادهای تحت نظر آن قرار دارند.


اگرچه رئیس‌جمهور سایر مسئولان غیر از مسئولان دولتی را به ارتباط بیشتر با مردم دعوت کرده است؛ اما احتمالا بر این مسئله واقف است که بسیاری از امورات مردم بواسطه ارتباط نزدیک مسئولان دولتی با مردم حل خواهد شد.
متاسفانه یکی از رویکردهای نادرستی که این روزها بین مسئولان، مقامات و مدیران ارشد مشاهده می‌شود این است که به‌جای پاسخگویی نسبت به ضعف عملکرد و اقدامات در مقام منتقد همان کاستی و ضعف عملکرد قرار گرفته و به‌جای پاسخگویی آن را مطالبه هم می‌کنند؛ تا جایی که بیم آن می‌رود که کم‌کم مردم به‌جای مسئولان مورد مواخذه قرار گیرند که چرا فلان اتفاق نیفتاده یا فلان عملکرد مسئولان دچار نقص و نقصان است!


از طرفی اینکه دلیل اعتراضات مردمی را صرفا در نیاز مردم به دیده شدن و ارتباط کم مسئولان با آنها تعریف کرد و اینکه چون این دو عامل محقق نشده یا کمتر مورد توجه قرار گرفته است، مردم اعتراض کرده‌اند؛ در حقیقت نقض غرض است، چون هم رئیس‌جمهور و هم مسئولان می‌دانند که مردم علاوه‌بر اینها خواسته‌ها و مطالباتی دارند که به صراحت آن را در اعتراضات اخیر فریاد زده‌اند.


یک بخشی از مطالبات مردم را می‌توان به ضعف جدی عملکرد دولت در حوزه اقتصادی و همچنین دادن وعده‌هایی که به آن عمل مرتبط دانست. مردم خواسته‌ها، مطالبات و پرسش‌های بی‌پاسخی دارند که نه تنها پاسخی به آنها داده نشده، بلکه هر روز به تعداد و دایره آن افزوده می‌شود و از طرفی می‌بینند که مسئولان هیچ درکی از مشکلات و معضلات پیش روی آنان ندارند.


 کاش رئیس‌جمهور و مسئولان به‌جای قرار گرفتن در مقام منتقد عمکلرد خود و به‌جای تحلیل بخشی از مطالبات مردم به همه خواسته‌های آنان نگاه راهبردی و تحلیلی داشته باشند و به‌جای حرف زدن درصدد رفع مشکلات برآیند.

خراسان

انتصاب برخی مدیران دولتی با سن بالای 55 ممنوع شد

بر اساس ابلاغیه یک مقام مسئول به همه سازمان ها و ادارات دولتی، تاکید شده است حسب تصمیمات اتخاذ شده در سطوح بالای اجرایی مبنی بر ضرورت جوان گرایی و بهره گیری از استعداد این نیروها در اداره کشور، انتصاب افراد جدید با داشتن بیش از 25 سال سابقه خدمت یا داشتن سن بیشتر از 55 در پست های مدیریتی پایه (همچون انتصاب به عنوان رئیس گروه یا رئیس اداره) ممنوع شده است.

کارمندان مراقب قلیان کشیدن در مامورسراها باشند

بر اساس ابلاغیه یک نهاد مسئول به تعدادی از مدیران دولتی، با اشاره به ضرورت رعایت صرفه و صلاح اعتبارات در مواردی چون نگهداری مامورسرا، از آن ها خواسته شده است حداکثر نظارت و توجه را روی این موضوع اعمال کنند و در عین رعایت نظافت و پاکیزگی این اماکن، توجه داشته باشند شست وشوی فرش و موکت در این مراکز، به صورت سالیانه بوده، مگر در مواردی که ضرورت خاصی پیش آمده باشد. در عین حال، کشیدن سیگار و قلیان و هر نوع مواد دخانی دیگر، در اتاق و راهروها کاملا ممنوع است.

ایران


تعویق مجدد بازدید نمایندگان از زندان اوین


محمد کاظمی، نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی از به تعویق افتادن مجدد بازدید نمایندگان از زندان اوین خبر داد. به گزارش ایسنا، محمد برومندی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با اشاره به اینکه شرایط جوی و امکان نیافتن حضور تعدادی از نمایندگان در تهران سبب این تعویق بوده است، گفت که تصمیم‌گیری در مورد زمان این بازدید احتمالاً روز سه شنبه (امروز) در صحن علنی انجام می شود.

قرار بود هیأت ده نفره نمایندگان از کمیسیون‌های حقوقی و امنیت ملی و سه فراکسیون امید، ولایی و مستقلین روز یکشنبه بازدیدی از زندان اوین داشته باشند که این بازدید به دلیل شرایط جوی به تعویق افتاد.

 

رفع محدودیت دیدار موسوی و رهنورد با فرزندان


یک عضو کمیته رفع حصر فراکسیون امید مجلس با بیان اینکه از یک هفته قبل دختران، نوه‌ها و همسران‌شان می‌توانند با مهندس موسوی و زهرا رهنورد دیدار کنند، نسبت به انجام ملاقات سایر بستگان در آینده نزدیک ابراز امیدواری کرد.


به گزارش ایلنا، قاسم میرزایی نیکو با اعلام این خبر گفت: پیرو رایزنی‌ها و دیدارهایی که برخی مسئولان مربوطه با مهندس موسوی داشتند، به این جمع‌بندی رسیدند که دختران، نوه‌ها و همسران دو دختر مهندس موسوی و خانم رهنورد بتوانند با آنها به‌طور عادی دیدار کنند.

میرزایی نکو گفت: بر این اساس، خانواده موسوی درصورت تمایل می‌توانند با حضور در منزل ایشان با آنها دیدار کنند و خوشبختانه محدودیتی در این راستا وجود ندارد و احتمالاً بزودی نسبت به درخواستی که در مورد ملاقات سایر اعضای خانواده و بستگان با آقای موسوی و خانم رهنورد مطرح شده بود، اقدام شود.

غلامرضا حیدری دیگر عضو کمیته حصر فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به گشایش‌ها در مورد وضعیت محصوران، گفت که ان‌شاءالله محدودیت‌های محصوران تا عید کمتر خواهد شد. وی با اشاره به رایزنی‌های این کمیته در دیدار رؤسای قوا و دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: امیدوار بودیم که به سمت کاهش محدودیت‌های حصر پیش می‌رویم البته باید حوصله داشته باشیم.



تأیید آزادی موقت «باقر نمازی»


سخنگوی وزارت خارجه امریکا با تأیید آزاد موقت «باقر نمازی»، از این امر استقبال کرد. به گزارش فارس، «هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز یکشنبه از آزادی موقت «باقر نمازی» زندانی امنیتی، استقبال کرد. نوئرت در توئیتر نوشت: «از آزادی باقر نمازی به دلیل افت وضعیت سلامت او استقبال می‌کنیم، اما متذکر می‌شویم که آزادی او صرفاً موقت است. ما آزادی فوری و کامل خانواده نمازی، از جمله پسر او سیامک و همچنین دیگر امریکایی‌هایی را که ناعادلانه توسط حکومت ایران بازداشت شده‌اند، خواستار هستیم.»

«جیرد جنسر»، وکیل باقر نمازی هم دیروز  اعلام کرد که وی برای انجام درمان و آزمایش‌های پزشکی، مرخصی درمانی ۴ روزه دریافت کرده است.

آرمان


پایان درگیری با تروریست‌های داعش

فرمانده نیروی زمینی سپاه پایان درگیری رزمندگان قرارگاه نجف اشرف نیروی زمینی سپاه را با یک تیم از تروریست‌های تکفیری داعش اعلام کرد. سردار محمد پاکپور گفت: در این درگیری که از صبح شنبه بین رزمندگان دلاور قرارگاه نجف اشرف نیروی زمینی سپاه با تروریست‌های تکفیری آغاز شده بود، 16 تروریست داعش دستگیر و 5 نفر نیز به هلاکت رسیدند. وی یادآور شد: از بین 5 نفر تروریست به هلاکت رسیده، 3 نفر در حین محاصره خود را با جلیقه انفجاری منفجر کردند. سردار پاکپور با بیان اینکه درگیری با تروریست‌های تکفیری صهیونیستی داعش بیش از سی ساعت به طول انجامید افزود: در جریان این درگیری سخت و نفس گیر سه تن از رزمندگان شجاع قرارگاه نجف اشرف نیروی زمینی سپاه به شهادت رسیدند. وی همچنین با بیان اینکه اکثریت تروریست‌های دستگیر شده در درگیری اخیر از اتباع بیگانه هستند، تأکید کرد: رزمندگان شجاع نیروی زمینی سپاه همراه با سایر نهادهای امنیتی، اطلاعاتی، نظامی، انتظامی و نیروهای بومی منطقه با اشراف اطلاعاتی نسبت به تحرکات ضد انقلاب و گروهک‌های تروریستی هر گونه اقدام آنان را با قاطعیت پاسخ خواهند داد.

تغییر رفتار در خلیج فارس و تنگه هرمز

فرمانده منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه گفت: شاهد تغییر رفتار آمریکایی‌ها در خلیج فارس و تنگه هرمز و توجه بیشتر آنان به مقررات بین‌المللی در ترددها هستیم. سردار دریادار دوم پاسدار علی عظمایی در واکنش به اظهارنظر برخی از مقامات نظامی آمریکا پیرامون تغییر رفتار شناورهای ایرانی در مسیرهای تردد بین‌المللی و در مواجهه با شناورهای آمریکایی و بازتاب آن در رسانه‌ها اظهار داشت:در ایام سالگرد ماجرای دستگیری تفنگداران آمریکایی در خلیج فارس که به دلیل عدم رعایت قوانین بین‌المللی و ورود به آب‌های سرزمینی ما رقم خورد و سپس طی فرایندی خاص رها شدند شاهد شرارت کمتر آمریکایی‌ها در مسیرهای دریایی خلیج فارس و تنگه هرمز و نیز مواجهه آنها با شناورهای ایرانی هستیم.

اسکان هزاران نفر از مردم در اماکن سپاه

سخنگوی سپاه گفت : عملیات امدادرسانی سپاه استانی به مردم در مناطق برفگیر با سرعت و جدیت انجام شد. سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف اظهار داشت: سپاه بر اساس تجارب گذشته دستورالعمل دائمی خود در زمینه امدادرسانی به مردم در هنگام بلایا و حوادث طبیعی مانند برف را به قرارگاه‌ها، یگان‌ها و سپاه‌های استانی ابلاغ کرده است و هر یک از رده‌ها به وظایف خود در قبال این رخدادها عمل می‌کنند.

وی دستور رئیس ستاد کل نیروهای مسلح را نیز باعث شتاب بیشتر فرایندهای عملیات امداد دانست و گفت: سپاه علاوه بر انجام عملیات میدانی اماکن خود را برای اسکان موقت مردم در اختیار گذاشت به گونه‌ای که بر اساس گزارش‌های دریافتی فقط در استان قزوین 7 هزار نفر از مردم در مقرهای سپاه ، بسیج و در مساجد اسکان داده شدند.

عده‌ای پس از انقلاب استحاله شدند

نایب رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: عده‌ای پس از انقلاب سعادت ادامه جهاد را از دست دادند یا استحاله شدند، یا دچار کلک و حقه شدند یا سازش کردند. برخی هم دین و شرف و وجدان را با دنیای پست و مطامع دنیوی معامله کردند و باختند.

اسدا... بادامچیان افزود: اما از طرف دیگر چه حماسه‌هایی آفریده ‌شد و چه شگفتی‌هایی که خداپرستان و خوبان از محمد بخارایی ۲۰ساله تا شهید حججی جوان آفریدند. و اینگونه شد که امروز مستکبران از ما عصبانی هستند و متحیرند که چرا نتوانسته‌اند غلطی انجام دهند. وی یادآور شد: امروز نیمی از راه را آمده‌ایم. می‌دانیم نیمه دیگر راه سخت‌تر و سخت‌ترین است. پشیمان و مأیوس هم نیستیم. همچون رهبرمان سید علی سرتا پا امیدیم و امیدواریم.

آغاز گشت‌های همزمان ناجا و سپاه

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: مشکلی در گشت همزمان سپاه و نیروی انتظامی نیست. کمک کردن به هم برای حفظ نظم و امنیت عمومی هیچ مشکلی ندارد بلکه این انسجام و همکاری باعث می‌شود امنیت ارتقا پیدا کند. کمال‌دهقانی با اشاره به آغاز به کار گشت شبانه نیروی انتظامی در حالی که پیش از این گشت سپاه آغاز به کار کرده بود، افزود: وظیفه سپاه حفاظت از امنیت ملی کشور است. از جمله در مبارزه با تروریسم و هر چیزی که امنیت کشور و منافع ملی کشور را تهدید کند، سپاه وارد خواهد شد.

وی تصریح کرد: اما نیروی انتظامی ضابط قوه قضاییه است و باید حضور داشته باشد و هرجایی هم که جرم مشهودی را ببیند می‌تواند ورود پیدا کند. جرم مشهود می‌تواند قاچاق مواد مخدر، قاچاق کالا، مبارزه با اراذل و اوباش و اذیت و آزار دیگران باشد.

هشدار خرازی به اروپا درباره برجام

لارس نوردروم، سفیر جدید نروژ در ایران دیروز با سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی دیدار کرد. در این دیدار، مسائل مختلف منطقه‌ای و همچنین روابط ایران و نروژ مورد گفت‌وگو قرار گرفت.

سفیر نروژ تأکید کرد که کشورش و اروپا به برجام متعهدند و به همین جهت، فعالیت‌های اقتصادی خود را با ایران ادامه خواهند داد. وی افزود: با وجود فشارهایی که از جانب دولت آمریکا در رابطه با برجام اعمال می‌شود، تلاش می‌کنیم پروژه‌های خود با ایران را به‌پیش ببریم.

خرازی نیز در این ملاقات، سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد و اظهار کرد: سیاست ایران در جهت امنیت و ثبات منطقه‌ای است و حضور ایران در کشورهای عراق و سوریه، در راستای مبارزه با تروریسم و امنیت ایران و کشورهای دوست بوده است. رئیس شورای راهبردی روابط خارجی افزود: تا زمانی که اروپا به برجام متعهد باشد و جریان فعالیت‌های اقتصادی ادامه یابد، ایران نیز به برجام متعهد خواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات