صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰  ، 
کد خبر : ۳۰۹۲۲۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 15بهمن

اکنون انقلاب اسلامی به خود می‌بالد که آمریکا پس از 40 سال هنوز می‌گوید باید با افزایش نفوذ ایران مقابله کنیم؛ این به معنی آن است که هرچه دشمنی‌ها بیشتر شده، نفوذ و گسترش و قدرت جمهوری اسلامی هم بیشتر شده است

 نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf 

 حرف روز

اعتراف به قدرت ایران

انقلاب اسلامی در حالی وارد چهلمین سال عمر پر برکت خود می‌شود که شکوه پیروزی‌های آن بیش از گذشته چشم‌نواز شده است. دشمن در چهار دهه گذشته شیوه‌های پیچیده‌ای را برای مقابله با انقلاب در پیش گرفته است که در ذیل به برخی از این موارد اشاره می‌شود: 1ـ تحریم طرفداران ایران در کشورهای لبنان، فلسطین و عراق تا به این وسیله گروه‌های اسلامی را از نزدیک شدن به ایران بازدارد؛ 2ـ تحریم شرکت‌ها، کشتی‌ها، مؤسسات بیمه و بانک‌های کوچک و بزرگ در سراسر جهان تا به گونه‌ای وانمود شود که جمهوری اسلامی ایران در انزوای شدید قرار دارد؛ 3ـ زندانی، تبعید و شکنجه رهبران اثرگذار دنیا به دلیل ارتباط فکری و معنوی با انقلاب اسلامی ایران، مانند اعدام باقرالنمر در عربستان، شکنجه و سلب تابعیت از شیخ عیسی‌قاسم در بحرین، شکنجه و زندانی کردن شیخ‌ابراهیم زکزاکی در نیجریه و ترور شش نفر از فرزندان وی؛ 4ـ راه‌اندازی گروه‌های تروریستی، مانند القاعده، طالبان، داعش و النصره برای تحت‌الشعاع قرار دادن انقلاب اسلامی و ایجاد انحراف در اسلام و انقلاب اسلامی ایران؛ 5ـ حمایت از جوخه‌های اعدام و گروه‌های ترور علیه انقلاب اسلامی، مانند منافقین، کومله‌ها و پژاک، تا مردم به دلیل ترس از عواقب همراهی با انقلاب اسلامی به بی‌تفاوتی یا مقابله با نظام کشانده شوند؛ 6ـ حمایت از شخصیت‌ها و گروه‌های اپوزیسیون داخلی و قرار دادن آنها در مسیر سیاست‌های خود تا جایی که این رفتار آمریکا سبب شده است در 20 سال گذشته (از سال 76 تا 96) شیوه براندازی جنگ سرد به شیوه شوروی در دستور آمریکا قرار بگیرد؛ 7ـ حمله نظامی به ایران و طرفداران ایران، مانند لبنان، سوریه، یمن و محاصره نظامی، سیاسی، اقتصادی و همچنین قطعنامه‌های متعدد علیه ایران و...
افزون بر توطئه‌های فوق، شاهد آن هستیم که روزانه ده‌ها توطئه و طرح و برنامه برای مقابله با ایران از کنگره، کاخ سفید، وزارت خارجه، پنتاگون، اتاق‌های فکر آمریکا، اتحادیه اروپا و رژیم صهیونیستی به بیرون درز می‌کند که سرفصل همه آنها مقابله با انقلاب اسلامی است. اکنون انقلاب اسلامی به خود می‌بالد که آمریکا پس از 40 سال هنوز می‌گوید باید با افزایش نفوذ ایران مقابله کنیم؛ این به معنی آن است که هرچه دشمنی‌ها بیشتر شده، نفوذ و گسترش و قدرت جمهوری اسلامی هم بیشتر شده است.

گزارش روز

قابل ستایش
اپیزود اول؛ ساعت 21 و 48 دقیقه، 21 آبان 1396، زلزله 2/7 ریشتری در غرب کشور؛ اخبار از گستردگی آسیب‌های زلزله به مناطق مسکونی و روستاهای اطراف کانون زلزله در شهرستان سرپل‌ذهاب حکایت داشت و از همان دقایق اول نیروهای امدادی و مردم برای کمک به آسیب‌دیدگان وارد میدان شدند و انتظار این بود که مسئولان کشور نیز برای پیگیری مشکلات و پیگیری امدادرسانی و کمک‌رسانی به مردم غرب کشور، به‌ ویژه در استان کرمانشاه راهی این مناطق شده، در میان مردم حضور یابند. اتفاقی که اگر چه افتاد و رئیس‌جمهور راهی مناطق زلزله‌زده شد؛ اما در کمال تعجب، آقای روحانی در حلقه گارد ویژه از منطقه بازدید کرد و از داخل ماشین برای مردم سخن گفت! موضوعی که انتقادات زیادی را برانگیخت تا آنجا که در گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس‌جمهور نیز به این مسئله اشاره شد.
اپیزود دوم؛ 13 بهمن ماه، رئیس دولت اعتدال یک بار دیگر تهران را برای حضور در مناطق زلزله‌زده ترک کرد؛ این بار به مقصد مناطق زلزله‌زده در استان کرمان، اما با یک تفاوت بزرگ. در سفر به کرمان برخلاف سفر به کرمانشاه هیچ خبری از گارد ویژه و حلقه محافظان نبود و این بار رئیس‌جمهور با صمیمیت در کنار مردم زلزله‌زده حضور یافت، به خانه‌های‌شان رفت و از نزدیک به صحبت‌ها و درد دل‌های‌شان گوش داد.
حضور متفاوت و صمیمی رئیس دولت دوازدهم در کرمان که به جرئت می‌توان گفت نه تنها با حضور وی در کرمانشاه، بلکه با همه حضورهای مردمی حسن روحانی در دوران ریاست جمهوری‌اش، مانند حضور در معدن یورت، بازدید از مجموعه مپنا و... فرق اساسی و قابل توجهی داشت، تفاوتی که چه به دلیل انتقادها به نحوه حضور او در میان مردم به‌ویژه در کرمانشاه باشد و چه به دلیل تصمیم شخصی و تغییر نگاه آقای روحانی، باید آن را به فال نیک گرفت و از این اقدام رئیس‌جمهور استقبال کرد؛ رویکردی که می‌تواند زمینه از میان برداشته شدن بیش از پیش فاصله میان مردم و مسئولان و اتحاد و همدلی در کشور را فراهم کند.
خبر ویژه

سه درخواست رئیس‌جمهور فرانسه از ایران
جواد کریمی‌قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره سفر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه به ایران در روزهای آینده گفت: رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه کشور فرانسه که در آستانه سفر به تهران هستند، سه خواسته‌ مهم خود از تهران را در پیامی مطرح کردند. وی اظهار داشت: اولین خواسته فرانسویان از ایران این است که رهبر معظم انقلاب آنها را بپذیرد و امانوئل مکرون با ایشان دیدار کند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه خواسته دوم ساکنان کاخ الیزه از تهران مربوط به برنامه موشکی است، افزود: رئیس‌جمهوری فرانسه از ایران می‌خواهد در پایان سفرش به تهران، با همتای ایرانی خود نشستی مطبوعاتی برگزار و در آن نشست اعلام کند ایران در موضوع برنامه موشکی حاضر است پشت میز مذاکره بنشیند. کریمی‌قدوسی در پایان با بیان اینکه سومین خواسته امانوئل مکرون درباره مسائل منطقه است، خاطرنشان کرد: درخواست دیگر رئیس‌جمهور فرانسه این است که یک میز جدید برای مذاکره سه‌جانبه‌ ایران، آمریکا و عربستان پیرامون مسائل منطقه، جریان مقاومت و یمن تشکیل شود.

اخبار

ادامه سیاست‌های عجیب و متناقض در رژیم سعودی
خبرگزاری «بلومبرگ» با انتشار گزارشی به نقل از برخی منابع اعلام کرد، مقامات سعودی به طور ناگهانی تصمیم به افزایش مقرری برخی افراد خاندان آل‌سعود گرفته‌اند. این در حالی است که عربستان به تازگی شاهد اقدامات محمد‌بن‌سلمان، ولی‌عهد این کشور در زمینه بازداشت تعداد زیادی از افراد صاحب نفوذ و شاهزادگان به بهانه مبارزه با فساد بوده است. منابع مذکور تأکید کردند، مقرری برخی شاهزادگان حتی تا ۵۰ درصد نیز افزایش یافته است. این منابع افزودند، تعدادی از نوادگان ملک‌ عبدالعزیز، مؤسس کشور عربستان از این افزایش مقرری بهره برده‌اند که این اقدام نارضایتی مردم عربستان را به دنبال داشته؛ چرا که دولت در حال حاضر سیاست‌های ریاضتی را در پیش گرفته است.
ادعاهایی عجیب و خلاف نظر کارشناسان
علی یونسی، مشاور ویژه رئیس‌جمهور در امور اقلیت‌های قومی و مذهبی در اظهارات تعجب‌بر‌انگیزی گفته است: «من معتقدم طراحی اولیه این اعتراضات، با هدف ساقط کردن دولت تدبیر و امید صورت گرفت. با وجود این، کسانی که این بازی را طراحی کردند، این مسئله را فراموش کرده بودند که این بازی خطرناکی است و ممکن است آغازکننده آن باشند؛ اما قطعاً پایان‌دهنده آن نخواهند بود و خیلی زود مدیریت این بازی خطرناک از دست‌شان خارج خواهد شد.» گفتنی است، این اظهارات مشاور رئیس‌جمهور در حالی مطرح می‌شود که بیشتر کارشناسان نارضایتی مردم از شرایط اقتصادی و عملکرد دولت را زمینه‌ساز سوءاستفاده جریان‌های ضد انقلاب و بروز آشوب‌ها می‌دانند.
شکاف طبقاتی در ایران کمتر از آمریکا و روسیه
گزارش دفتر عمران سازمان ملل متحد نشان می‌دهد، شاخص نابرابری درآمدی (ضریب جینی) در ایران به 4/37 رسیده که از آمریکا، روسیه، ترکیه و چین کمتر است. شاخص ضریب جینی که توزیع درآمد و شکاف طبقاتی را نشان می‌دهد، ارقامی بین 0 تا 100 را در برمی‌گیرد که هر چه این رقم بیشتر باشد، دلالت بر شکاف و نابرابری درآمدی بیشتر در یک کشور دارد. ایران میان  143 کشوری که در این گزارش بررسی شده‌اند، از نظر میزان ضریب جینی در رتبه 67 قرار گرفته است که به این ترتیب شکاف درآمدی در ایران طی این دوره کمتر از  76  کشور بوده است.
آیا آمریکا به سوریه حمله نظامی می‌کند؟
«جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا با تکرار ادعاهای بی‌اساس درباره استفاده دولت سوریه از گازهای شیمیایی هشدار داد، در صورت تداوم این مسئله، واشنگتن گزینه نظامی علیه دولت بشار اسد را اجرا می‌کند. به نوشته نشریه «هیل»، متیس با ابراز نگرانی از اینکه شاید دولت سوریه از گاز سارین در حملات به غوطه شرقی استفاده ‌کند، گفت: ما هنوز مدرکی درباره آن نداریم؛ ولی پنتاگون این گزارش‌ها را رد نمی‌کند. وزیر دفاع آمریکا همچنین گفت: واشنگتن با ترکیه درباره عملیات آتی این کشور علیه شهر منبج در ارتباط است؛ اما اکنون زمان خوبی برای رسانه‌ای کردن آن نیست.
انقلاب اسلامی سفینه امن کشورهای اسلامی است
سردار سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه دشمنان تاکنون چیزی به جز شکست تجربه نکردند، گفت:  ایران امروز با کشورهای پیشرفته جهان در زمینه‌های علمی، فناوری و نظامی در رقابت است و در بسیاری از زمینه‌ها از کشورهای اروپایی پیش افتاده‌ایم. وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی شکوه دشمنان را در هم شکسته و ایران به سفینه امنی برای همه کشورهای اسلامی تبدیل شده است. جانشین فرمانده کل سپاه گفت: رهبری با تفکر عمیق و اندیشه خود توطئه‌های دشمنان را می‌شناسد و همه اندیشه‌های باطل آنها را ابطال می‌کند.

اخبار کوتاه

◄ نادر محمدزاده، مدیر کل راه و شهرسازی تهران گفت: شهرداری برای تشویق سازندگان در بافت‌های فرسوده پروانه ساختمانی رایگان صادر می‌کند و صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده ۴۰ درصد رشد داشته است. وی با اشاره به اینکه در مجموع 14 هزار و 500 هکتار بافت فرسوده در استان تهران وجود دارد، گفت: بالغ بر چهار میلیون و 200 هزار نفر در این بافت‌ها ساکن هستند که حدود دو میلیون نفر آن مربوط به شهر تهران است.
◄ یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق ایران و عراق گفته است ظرفیت تجاری عراق بسیار زیاد است؛ اما رقبای تجاری ایران برای گرفتن پروژه‌های فنی و مهندسی از عراق به دنبال دادن کمک‌های مالی به عراق هستند. وی با اشاره به اینکه روسیه 2/28 میلیارد دلار از عراق طلبکار بود، گفت: این کشور کل بدهی‌های عراق را بخشیده، به شرط اینکه عراق پروژه‌های اقتصادی خود را به آنها واگذار کند.
◄ سخنان انقلابی حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی در مراسم آغاز دهه فجر در رسانه‌های اصلاح‌طلب بازتاب ضعیفی پیدا کرد و حتی پایگاه جماران سخنان او را محدود کرد و جمله معروف او خطاب به مسئولان رفاه‌زده را که «غرب هم 20 سال است از این تجملات گذشته است.» به صورت «دنیا از این تجملات(!) عبور کرده است.» منتشر کرد!
◄ «رابرت‌جی‌لیفتون»، یکی از معروف‌ترین روان‌پزشکان آمریکایی در مصاحبه با روزنامه سوئیسی «تاگس آنسایگر» وضعیت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا را بررسی کرده و با توجه به بسیاری اقدامات تنش‌زای وی در طول ریاست‌جمهوری حدود یک ساله‌اش، گفته است: ترامپ دارای اختلالات روانی از نوع خطرناک‌ترین و مخرب‌ترین آن است.
◄ جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران با اشاره به دغدغه‌های رئيس قوه قضائیه درباره قضات، دو نکته شامل تشویق قضات سالم و شایسته و لزوم حذف قضات ناسالم را قابل توجه خواند و افزود: در راستای برخورد با قضات متخلف تاکنون درخواست تعلیق 25 قاضی در سال 1396 صادر شده است.
◄ ولادیمیر پوتین در بازدید از یک کارخانه تولید تجهیزات کشاورزی گفت: در صورتی که نتواند در انتخابات ریاست جمهوری امسال برای یک دور دیگر به ریاست‌ جمهوری برسد، شغلش را عوض کرده و به شغل رانندگی کمباین روی خواهد آورد.
◄ با بهره‌برداری از پنج فاز جدید پارس جنوبی در سال 97، ایران برای نخستین بار در تولید روزانه گاز این میدان مشترک از قطر سبقت می‌گیرد و تولید میعانات گازی هم به ۱/۱ میلیون بشکه در روز می‌رسد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات