صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۰۹۴۸۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 24 بهمن

فرافکنی با کلیدواژه رفراندوم!/دلارهای آمریکایی برای فریب‌ دختران ایرانی/نحوه خودکشی فرد متهم به جاسوسی/توان دفاعی خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
فرافکنی با کلیدواژه رفراندوم!

آقاي روحاني در پايان سخنراني خود در مراسم 22 بهمن بي‌مقدمه به موضوعي اشاره کرد که چند سال پيش نيز به آن اشاره کرده بود. وي در جمع ميليوني مردم تهران در ميدان آزادي گفت: «قانون اساسي بن‌بست‌ها را برداشته؛ اگر جايي بحثي دارد به اصل 59 قانون اساسي مراجعه کنيم. اصل 59 قانوني درباره رفراندوم است؛ يعني صندوق بياوريم و هر چه مردم گفتند عمل کنيم.»
فارغ از اغراض ناگفته رئيس‌جمهور، مراجعه به بندهاي قانون اساسي، از جمله اصل 59 قانون اساسي حکايت از آن دارد که اين اصل، هم در اهداف و هم در کارکرد و هم در مرحله عملياتي شدن، با آنچه رئيس‌جمهوري مدعي آن است، تفاوت دارد. در اين اصل تصريح شده است: «در مسائل بسيار مهم اقتصادي، سياسي، اجتماعي و فرهنگي ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه‌پرسي و مراجعه مستقيم به آراي مردم صورت گيرد. درخواست مراجعه به آراي عمومي بايد به تصويب دوسوم مجموع نمايندگان مجلس برسد.»  
مطابق اين اصل برگزاري همه‌پرسی جزو اختيارات مجلس بوده و در صورتي به مثابه سازوکاری براي تصويب قانون به کار گرفته مي‌شود که موضوعي اختلافي بوده و قانوني براي آن نوشته نشده باشد. به واقع آنجا که قوانين تدوين شده و راه‌حل مواجهه با پديدهها آشکار شده ديگر نيازي به همه‌پرسی نيست؛ اما در غير اين صورت همه‌پرسی مي‌تواند به مثابه راهکاري باشد که تشخيص ابعاد آن با مجلس شوراي اسلامي است.
اما آنچه تأمل را برمی‌انگیزد، توجه به ديگر اصول قانون اساسي است؛ آنجا که اختيارات و وظايف رئيس‌جمهور را مشخص کرده است. مطابق با اصل ۱۲۳ قانون اساسي؛ «رئيس‌جمهور موظف است مصوبات مجلس يا نتيجه همه‌‏پرسي را پس از طي مراحل قانوني و ابلاغ به وي امضا کند و براي اجرا در اختيار مسئولان بگذارد.» اين اصل به خوبي نشان مي‌دهد که وظيفه رئيسجمهور اجراي قوانيني است که مجلس تصويب کرده است و بحث و طرح موضوع همه‌پرسی جزو موضوعاتي نيست که به وظايف و اختيارات رئيس‌جمهور مربوط باشد. اما معلوم نيست که آقاي روحاني چرا به جای پاسخگویی به مطالبات مردم با طرح چنین مباحثی می‌کوشد تا اذهان جامعه را مشغول کند! آن هم در روزي که حضور ده‌ها ميليوني ملت در صحنه دفاع از جمهوري اسلامي ایران خود بزرگ‌ترين نمايش همه‌پرسی ملي است.

▼ گزارش روز
ابزار قدرتمند

در روزهایی که اخبار اقدامات شایسته و رویکرد جدید امام جمعه کرمانشاه و امام جمعه تبریز در رسانه‌ها مطرح است و با استقبال مردم مواجه شده است، در روزهایی که نماز جمعه‌های سراسر کشور در حال تبدیل شدن به محفلی برای شنیدن صدای مردم و الگویی برای عملکرد در تراز انقلاب اسلامی می‌شود، به ناگاه یک نشریه وابسته به جریانی خاص عباراتی شگفت‌انگیز را علیه ائمه جمعه به چاپ می‌رساند! روزنامه بهار به قلم فردی به نام «مهدی دادویی‌نژاد» با تصویرسازی عجیب از امامان جمعه می‌نویسد: «این نوشته به دنبال کالبدشکافی از اشکالات انقلاب و کاش‌های مدفون شده در دل بسیاری از انقلابیون نیست؛ بلکه تمام همّ خود را بر شناساندن چند نوع از مسئولینی می‌گذارد که اگر انقلاب نمی‌شد فرصت ظهور و بروز نمی‌یافتند و در نوع خود بلاشک بی‌نظیر‌ترینان تاریخند؛ مسئولینی که در اوج مسئول بودن، منتقد و غیر مسئول هم هستند. بعد از انقلاب و با شیب تند‌تری در چند سال اخیر یکی از مهم‌ترین گروه از مسئولانی که همیشه در حال انتقاد از مسئولان دیگر هستند، «ائمه جمعه» می‌باشند... برخی از آنان در عمل نه تنها خود را مسئول نمی‌دانند؛ بلکه در مواردی بازیچه دست فلان گروه سیاسی شده‌اند... اگر قرار بر ادامه حیات مسئول و غیر مسئول و در عین حال منتقد به دیگران بود، نمونه‌های آزمون پس داده‌تر را در حکومت پهلوی داشتیم... گویی عطشی پر نفرت توانسته خود را به فضای دوست‌داشتنی نماز‌های جمعه غالب کند، آیا قرار بر این همه نفرت و مرگ‌اندیشی بود؟» حمله‌ای چنین تند، به دور از واقعیت و پر از نفرت اگرچه بسیار عجیب و باورنکردنی به نظر می‌رسد؛ اما می‌تواند یک واقعیت را به خوبی تبیین کند و آن اینکه ائمه جمعه و میعادگاه‌های نماز جمعه می‌توانند به مثابه یک ابزار قدرتمند برای مردم و برای جریان انقلاب مانند موتور محرک و مطالبه‌گر عمل کرده و جریان‌های سیاسی و مسئولان و مدیران تنبل و ناکارآمد را  ملزم به پاسخگویی کنند.

▼ اخبار ویژه         
دلارهای آمریکایی برای فریب‌ دختران ایرانی

مسیح علی‌نژاد مدت‌هاست با دلارهای اهدایی آمریکا علیه حجاب کمپین به راه انداخته و زنان ایرانی را به برداشتن حجاب و انتشار عکس‌های بی‌حجاب تشویق می‌کند. وی برای حفظ منابع مالی خود، چند دختر ایرانی را فریب داده و آنها را به کشف حجاب در خیابان انقلاب تحریک کرده و با انتشار تصاویر آنها، مدعی شده که کمپین او همچنان زنده و پویاست! فعالیت‌های این اقدامات مزدور فراری فتنه در فضای مجازی در راستای برنامه‌ریزی‌های دولت آمریکا برای براندازی نرم در ایران است؛ اقداماتی که با بی‌توجهی زنان ایرانی مواجه شد، تا جایی که وی اقدام به دزدی تصاویر زنان ایرانی و انتشار آنها در کمپین خود کرده که با شکایت برخی کاربران همراه شده است.

نحوه خودکشی فرد متهم به جاسوسی

سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره جزئیات خودکشی کاووس سیدامامی اظهار داشت: به دلیل اینکه آقای سیدامامی استاد دانشگاه بود، شرایط وی با بقیه زندانیان متفاوت بود. وی با اشاره به فیلم خودکشی سیدامامی گفت: وی در فیلم تخت خود را به ‌گونه‌ای با بالش و پتو آماده می‌کند که همه فکر کنند کسی روی تخت خوابیده است. نقوی‌حسینی افزود: آقای سیدامامی پیراهن خود را به‌ صورت حلقه درمی‌آورد و خودکشی را صورت می‌دهد و در فیلم همه‌ چیز شفاف و گویا است. بنابراین عدم درخواست کالبدشکافی از سوی خانواده وی به دلیل شفاف و روشن بودن مسئله است.

▼ اخبار
1ـ ادعاهای تکراری آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها
«بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد: ما نگران رفتارهای ایران هستیم که در مسیر تلاش‌ها برای ایجاد صلح واقعی در سوریه اخلال ایجاد می‎کند. وی از روسیه خواست، برای جلوگیری از شدت گرفتن تنش‌ها ایران را تحت فشار قرار دهد. جانسون افزود: از حق اسرائیل برای دفاع از خودش در برابر تجاوزها به سرزمینش حمایت می‌کنیم. همچنین وزارت خارجه آمریکا نیز پس از سقوط جنگنده متجاوز رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود؛ آمریکا به عقب‌راندن فعالیت‌های شرورانه ایران در منطقه ادامه داده و خواستار پایان رفتارهای ایران که صلح و ثبات در منطقه را به خطر می‌اندازد، است. گفتنی است، این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که دولت سوریه و دولت عراق به عنوان دو کشور که به صورت مستقیم با تروریست‌ها در جنگ بودند و همچنین بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بارها به نقش ایران در مقابله با داعش تأکید کرده و از ایران به این دلیل تشکر کردند.

2ـ توان دفاعی خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است

امیر خلبان حسن شاه‌صفی، فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دیدار با وابستگان نظامی کشورهای خارجی با تشریح  نقش جمهوری اسلامی ایران و عزم آن برای مبارزه با تروریسم در منطقه گفت: باید باور داشته باشیم که تروریسم در هر شکل و نوعی که باشد، درد مشترک بشر است که جهان را ناامن می‌کند و مبارزه با تروریسم نیز به عزم جهانی نیاز دارد و با شعار و ائتلاف‌های دروغین نمی‌توان با این تهدید جهانی مبارزه کرد. وی با بیان اینکه، توان دفاعی خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است، افزود: توانمندی‌های دفاعی ایران، ناقض امنیت منطقه نیست؛ بلکه نکته قابل اعتماد و اتکایی برای برقراری امنیت در منطقه‌ حیاتی خلیج‌فارس است؛ ازاین‌رو پیام نیروهای مسلح نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پیام صلح و دوستی و تمایل به همکاری، توسعه و گسترش روابط و مناسبات نظامی با دیگر کشورها است.

3ـ رئیس‌جمهور باید بدون تعارف برخی را کنار بگذارد

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: طبق عادت و سنت همیشگی ما ایرانی‌ها پایان هر سال خانه تکانی می‌کنیم، من فکر می‌کنم ضرورت دارد آقای روحانی هم یک خانه‌تکانی در دولت خودش انجام دهد. وی در ادامه با انتقاد از عملکرد برخی از دولتی‌ها، تصریح کرد: واقعیت این است در شرایطی هستیم که قدری از عملکرد برخی از دولتی‌ها ناراحتیم و مردم هم ناراحت هستند. برخی از دولتی‌ها عملکرد مثبت و خوبی نداشته‌اند. وی با اشاره به اینکه رئیس دولت با مردم عهدی بسته است که باید به آن پایبند باشد، تأکید کرد: آنچه من احساس می‌کنم و رئیس دولت باید انجام دهد این است که کسانی را که انگیزه ندارند، کسانی که توان‌شان کاهش پیدا کرده، کسانی که شرایط زندگی و شرایط اجتماعی‌شان تغییر کرده و کسانی که مردم آنها را قبول ندارند، رئیس‌جمهور بدون تعارف باید آنها را کنار بگذارد.

4ـ حذف قریب‌الوقوع دلار در مبادلات بین ایران و روسیه

«لوان ژاگاریان» سفیر روسیه در ایران گفته است که تاکنون بانک‌های مرکزی روسیه و ایران چندین بار درباره حذف دلار در مبادلات فی‌مابین با یکدیگر مذاکره داشته‌اند. وی در ادامه گفته؛ «اگر بتوانیم تصمیمات نهایی را اتخاذ کنیم، امیدواریم در سال ۲۰۱۸ به پیشرفت‌هایی دست یابیم و از شرایط مناسب (توافق شده) بهره ببریم.» گفتنی، است در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ رهبر فرزانه انقلاب در دیدار ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با ایشان یادآور شده بودند که بهترین راه برای در هم کوبیدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران و روسیه تلاش‌های مشترک (این دو کشور) برای حذف استفاده از دلار آمریکا و جایگزین کردن آن با ارز ملی در مبادلات تجاری دوجانبه یا چندجانبه است.

▼ اخبار کوتاه
«سعد حریری» نخست‌وزیر لبنان پس از دیدار با «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان در کاخ ریاست‌جمهوری درباره تحولات اخیر در منطقه اظهار داشت: «مواضع ما همیشه اتحاد درمقابل حمله اسرائیل علیه لبنان بوده است.» رئیس‌جمهور لبنان نیز تحریک‌آفرینی‌های لفظی اخیر رژیم صهیونیستی را بی‌اهمیت دانست. گفتنی است، برخی از رسانه‌ها نیز اعلام کردند بیروت پیشنهاد آمریکا مبنی بر تقسیم بلوک نفتی شماره 9 با تل‌آویو برای حل اختلافات اخیر را رد کرده است.
اکبر ترکی، نماینده مجلس شورای اسلامی از مخالفت کمیسیون تلفیق بودجه 97 با افزایش مالیات بر سیگار خبر داد و گفت: در برنامه ششم میزان عوارض برای سیگار مشخص شده و دولت نیز باید آن را اجرایی کند، البته طی روزهای اخیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تأمین منابع پایدار در حوزه سلامت خواستار الحاق‌ بندی به تبصره 6 لایحه بودجه 97 برای افزایش 35 تومانی هر نخ سیگار تولید داخلی شد.
اسماعیل هنیه در واکنش به تصمیم تازه‌ آمریکا مبنی بر قرار دادن نام او در فهرست تروریسم، گفت: این تصمیم نشان افتخار است که آن را روی سینه‌ خودم نصب می‌کنم. وی که در تجمع جنبش حماس سخنرانی می‌کرد، افزود: قرار گرفتن در صدر یک جنبش مجاهد مانند حماس و بودن در بین ملتی که با مقاومت به دنبال بیرون راندن‌ اشغالگران و پس گرفتن مقدسات خود است، مایه مباهات و افتخار من است.
در حالی که طرف‌های غربی همچنان بر بی‌ثبات‌کننده بودن برنامه موشکی و حتی حضور مستشاران نظامی ایران در کنار سربازان ارتش‌های کشورهای درگیر با تروریسم بین‌الملل اصرار دارند، لاوروف به این ادعای غربی‌ها پاسخ داد و گفت: «آنهایی که برنامه موشکی ایران را ثبات‌زدا می‌بینند، باید برای حرف خود استدلالی داشته باشند.»
نشریه آمریکایی «سایفر بریف» با اشاره به تحریم‌های اخیر آمریکا علیه حزب‌الله لبنان نوشت: یک مقام سابق دولت اوباما که در جریان مبارزات علیه حزب‌الله قرار داشته می‌گوید، تیم ترامپ تاکنون در ایجاد ائتلافی مؤثر برای ایجاد فشار حقیقی بر گروه حزب‌الله لبنان، شکست خورده است.
رئیس کل بانک مرکزی در نامه‌ای به رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور ضمن معرفی خریداران عمده ارز به همراه میزان دلار خریداری شده از ابتدای سال جاری تا ۱۷ دی ماه، خواستار رسیدگی به مبادلات این اشخاص و اقدام لازم در زمینه وصول مالیات‌های متعلقه شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات