صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۰۹۵۰۱

نشریه اخبار و تحلیل‌‌ها چهارشنبه 25 بهمن

تهدید جدی نفوذ/مدیران زورکی!/پیشنهاد رئیس‌جمهور کارشناسی شده نبود/باید نگرانی اروپایی‌ها از موشک‌های‌مان را برطرف کنیم!/تکرار ادعاهای واهی در گزارش سالیانه جامعه اطلاعاتی آمریکا....
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز          
تهدید جدی نفوذ

دستگیری شبکه‌ نفوذی در کشور که به بهانه‌ فعالیت‌های زیست‌محیطی مشغول جاسوسی و ارائه‌ اطلاعات به دشمن بودند و حتی گفته می‌شود برخی از اعضای این شبکه به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده و اطلاعات نظامی و امنیتی را به دشمن می‌دادند، جدی و واقعی بودن خطر نفوذ دشمن را نشان می‌دهد. در واقع، آنگاه که از خطر نفوذ دشمن سخن به میان آمد، شاید خیلی‌ها تصور نمی‌کردند دشمن تا این حد بتواند در کشور نفوذ کند؛ از این‌رو، در آن زمان ‌نفوذ را «توهم» خودساخته‌ یک جریان و ابزاری برای تخریب جریانی دیگر دانستند؛ اما اکنون با گذشت سه سال از آن هشدارها و توصیه‌ها، خطر نفوذ دشمن بیش از هر زمان دیگری ملموس شده است. نکته‌ مهم در این زمینه این است که در شرایطی که دشمن به طور جدی درصدد نفوذ در کشور است و هر روز گوشه‌ای از اقدامات و توطئه‌های آن برای این منظور کشف می‌شود، برخی در داخل کشور هنوز درصدد تخطئه و زیرسؤال بردن سدکنندگان نفوذ و مدافعان حریم امنیت و استقلال کشور و در رأس آنها سازمان توانمند، جهادی و انقلابیِ اطلاعات سپاه هستند. به بیان دیگر، وقایعی از جمله دستگیری شبکه‌ نفوذی در مطبوعات و رسانه‌های کشور در سال 94 و هم‌اکنون دستگیری شبکه‌ نفوذی که به بهانه محیط زیست فعالیت‌های جاسوسی ویژه انجام می‌دادند به دست سازمان اطلاعات سپاه و مواردی از این دست، دقت، شجاعت، صراحت، تیزبینی، جهادی بودن، تخصص توأم با مسئولیت این سازمان خدمتگزار را نشان می‌دهد و در شرایطی که روز به روز نقشه‌ دشمن برای نفوذ عینیت و واقعیت بیشتری می‌یابد، ضروری است که از زحمات و خدمات ارزشمند این سازمان انقلابی بیش از هر زمان دیگری تقدیر و تشکر شود. درواقع، انقلابی بودن، جهادی بودن، سهل‌اندیش نبودن، اقدام بموقع و به اندازه انجام دادن و...، مجموعه‌ ویژگی‌هایی هستند که سازمان اطلاعات سپاه با برخورداری از آنها در سال‌های اخیر توانسته است کارنامه‌ درخشانی را از خود، در دفاع از حریم امنیت، عزت و استقلال کشور و حفظ دستاوردهای ملت، نظام و انقلاب به نمایش بگذارد. از این‌رو، بر همه‌ دوستداران عزت و استقلال کشور فرض است ضمن بی‌توجهی به اقدامات دشمنان برای تخریب وجهه و زیرسؤال بردن اقدامات این نهاد ارزشمند، قدردان زحمات و تلاش‌های بی‌وقفه‌ آن باشند.

▼ گزارش روز                            
مدیران زورکی!

در ماه‌های پایانی دولت یازدهم بود که رئیس دولت به برخی از همکارانش خرده گرفت و گلایه کرد که پا به پای دولت حرکت نمی‌کنند و پاشنه خود را برای کار و حمایت از دولت بالا نمی‌کشند و لخ‌لخ‌کنان همراه هستند. افزون بر این، درباره اینکه همکاران و همراهان آقای روحانی در دولت در وسط میدان نیستند و ضروری است تغییرات اساسی در دولت انجام گیرد چه در دولت یازدهم و چه اکنون در دولت دوازدهم هم از سوی جریان منتقد و هم از سوی جریان حامی دولت بسیار شنیده‌ایم و همچنان نیز می‌شنویم؛ اما اظهارات اخیر «قدرت علیخانی» کمی تعجب‌برانگیز است. او در این باره گفته است: «برخي مديران ارشد دولت با مردم رو راست نبوده‌اند و برخي هم فاقد انگيزه لازم براي پيگيري جدي امور هستند. برخي وزرا به ‌دليل اينكه دنبال دردسر نبودند‌ـ برای نمونه پرهيز از مواجهه با مجلس يا نهادهاي نظارتي و قضايي‌ـ اساساً نمي‌خواستند در دولت باشند و رئيس‌جمهور آنها را به زور در دولت نگه داشت. مشخص است وزيري كه اين‌گونه در كابينه مي‌ماند، عملكردش و حتي نوع برخوردش با مردم و حتي حاميان دولت متفاوت مي‌شود و بيشتر منتظر پايان دوره است تا يك اقدام اساسي و ماندگار. برخی از وزرایی که از مجلس شورای اسلامی آرای خوبی هم کسب کردند، فاقد کارآیی لازم هستند.» اظهاراتی که اگر صحت داشته باشد که البته با توجه به عملکرد برخی از وزرا نیز چندان دور از واقعیت به نظر نمی‌آید، این سؤال را به وجود می‌آورد که چرا باید نیروهایی را که تمایل و علاقه‌ای برای حضور در مسند و گرفتن مسئولیت ندارند و انگیزه برای خدمت به مردم برای‌شان نمانده است، در دولت نگه داشت و ناکارآمدی دولت را تشدید کرد؟ آیا در کشور قحط‌الرجال است و هیچ نیرویی وجود ندارد که از اداره امور برآید که باید افراد فاقد انگیزه و علاقه را با خواهش و تمنا در دولت نگه داشت و زمینه ناکارآمدی دستگاه‌ها که اکنون به نارضایتی مردم از دولت منتهی شده است، فراهم کرد؟

▼ اخبار ویژه             
پیشنهاد رئیس‌جمهور کارشناسی شده نبود

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به سخنان روحانی گفت: رئیس‌جمهور محترم پیشنهادی را مطرح فرمودند که به نظر می‌رسد کارشناسی نشده باشد؛ چون کاربرد اصل ۵۹ برای همه آشنایان به حقوق اساسی معلوم است و به بحث بیشتر نیاز ندارد. اصل ۵۹ مربوط به اعمال اختیارات قوه مقننه است. وی افزود: البته باید بدانیم که قانون اساسی ظرفیت‌های متنوعی در حوزه‌های گوناگون دارد که ما هم نگرانیم چرا این ظرفیت‌ها به درستی به کار گرفته نمی‌شوند. برای نمونه چرا نباید سؤال و استیضاح در رویکرد مجلس محترم وجود داشته باشد. فارغ از نتیجه، شاید سؤال از مقامات اجرایی این فرصت را برای آنها به وجود آورد تا برخی دلایل کمبودها و احیاناً ناکارآمدی‌‌ها را بدون توجه به مسائل سیاسی توضیح دهند.

افراد دوتابعیتی همچنان مسئولیت دارند

سیدمحمدجواد ابطحی، از نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: ما بیش از یک میلیون دوتابعیتی در کشور داریم. در حال حاضر، زن و بچه‌های بسیاری از این مقامات دوتابعیتی در خارج از کشور زندگی می‌کنند. وی افزود: تابعیت‌های مختلف اعم از تابعیت اسکاتلند، کانادا، آمریکا و انگلیس در بین مسئولان ارشد نظام وجود دارد. عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس خاطرنشان کرد: ما نمی‌گوییم دوتابعیتی‌ها جرمی مرتکب شده‌اند، اما تقاضا می‌کنیم این افراد از سمت خود استعفا دهند؛ دوتابعیتی نباید مدیر ارشد نظام باشد.

▼ اخبار
1ـ باید نگرانی اروپایی‌ها از موشک‌های‌مان را برطرف کنیم!
روزنامه شرق نوشت: «اروپایی‌ها از مجموع سخنان و عملکرد ترامپ دریافته‌اند که باید در زمینه‌های غیر هسته‌ای به ‌نوعی شکلاتی به ترامپ بدهند تا از یک‌سو زمان بخرند و از سوی دیگر ترامپ آن را برای خود کسب وجهه‌ای محسوب کند و به شرایط حاضر رضایت دهد... اروپا از توسعه موشکی پاکستان، هند، اسرائیل، عربستان، ترکیه، امارات و مصر احساس نگرانی نمی‌کند، چرا در مورد ایران که برد موشکی‌اش از همه کشورهای فوق کمتر است، احساس خطر می‌شود؟ راز این امر در دو دلیل نهفته است؛ اول، هیچ‌کدام از کشورهای منطقه درباره برد موشکی خود تبلیغ نمی‌کنند، در حالی‌که بی‌سروصدا به توسعه آن مشغولند. دوم، هیچ‌کدام از این کشورها اقدام به تهدید هیچ کشوری با موشک‌های خود نمی‌کنند. بدون هرگونه مجامله‌ای باید گفت، اگر ایران دنبال راه‌حلی است که اروپا را به خود نزدیک کند، باید ابتدا درصدد رفع دو عامل فوق برآید تا درجه احساس ناامنی اروپا از توسعه موشکی ایران را به مقدار زیادی کاهش دهد. سپس با اروپا گفت‌وگویی شروع کند که در آن علت منطقی توسعه موشکی ایران مطرح شود.»

2ـ رشد چشمگیر حضور مردم در جشن پیروزی انقلاب

بررسی‌ها درباره میزان حضور مردم در جشن پیروزی انقلاب اسلامی نشان می‌دهد، از 415 شهرستان کشور فقط 6 شهرستان نسبت به سال پیش رشد جمعیت نداشته‌اند، در حالی که 409 شهرستان حضور بیشتری از مردم را نسبت به سال گذشته شاهد بوده‌اند. البته در 500 شهر(نه شهرستان) دیگر و هزاران روستا نیز راه‌پیمایی انجام شده است. میزان رشد جمعیت‌ حاضر در راه‌پیمایی در برخی استان‌ها و شهرها این‌گونه است: تهران 15 درصد، اراک 100 درصد، آبادان 20 درصد، آذربایجان غربی 30 درصد، آذربایجان شرقی 20 درصد، کردستان 30 درصد، مشهد 40 درصد، قم 30 درصد، اردبیل40 درصد، همدان 25 درصد، کرمان 15 درصد، کهگیلویه‌و‌بویراحمد 35 درصد و کاشان 50 درصد. گفتنی است، شهرهای شیراز و اهواز جمعیت همانند سال گذشته بوده‌ است، اما هیچ شهری با افت جمعیت مواجه نبوده است.

3ـ تکرار ادعاهای واهی در گزارش سالیانه جامعه اطلاعاتی آمریکا

«دانیل کوتس»، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، گزارش سالیانه جامعه اطلاعاتی این کشور که «تهدیدهای جهانی» را ارزیابی می‌کند، منتشر کرد که در آن به طور مفصل به موضوع ایران پرداخته و ادعاهای واهی آمریکا درباره کشورمان تکرار شده است. در بخشی از این گزارش در زمینه برنامه دفاعی جمهوری اسلامی ایران آمده است؛ «برنامه موشک‌های بالستیک ایران به این کشور امکان هدف قرار دادن مواضع مختلف در سراسر منطقه را می‌دهد. تهران، در حال حاضر دارنده بزرگ‌ترین زرادخانه موشک‌های بالستیک در خاورمیانه است. میل تهران برای مهار ایالات متحده ممکن است آن را به سمت دستیابی به موشک بالستیک قاره‌پیما سوق دهد. پیشرفت در برنامه فضایی ایران، می‌تواند مسیر دستیابی ایران به چنین موشکی را کوتاه کند.»

4ـ کنایه کرباسچی به حسن روحانی درباره طرح همه‌پرسی

غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی با کنایه به اظهارات رئیس‌جمهور در مراسم راه‌پیمایی روز 22 بهمن که به مسئله «همه‌پرسی» اشاره و تأکید کرده بود اگر جایی با هم بحث داریم، باید به اصل 59 قانون اساسی مراجعه کنیم، گفت: «این حرف‌ها از زبان رئیس‌جمهور بسیار خوب است، اما این از توقعات عمومی مردم است که مسئولان اجرایی در مرحله اول در مورد اهدافی که می‌خواهند رفراندوم برگزار کنند، از ظرفیت‌های قانونی خودشان استفاده کنند. اشکالی که به نظر می‌آید این است که قبل از اینکه به استفاده از ظرفیت رفراندوم در قانون اساسی برسیم، آیا توانسته‌ایم از همین ظرفیت‌های موجود قانون در بخش‌های دیگر استفاده کنیم؟ این اشکالی است که به دولت وارد است.»

▼ اخبار کوتاه
حجت‌الاسلام محمدحسن خجسته با اشاره به حمایت مردم ایران از ملت بحرین، اظهار داشت: زمانی که در بحرین احساس غربت و تنهایی می‌کردیم، از حمایت مردم ایران قوت قلب می‌گرفتیم. عضو شورای علمای بحرین ادامه داد: رژیم آل‌ خلیفه متوهم است که بر اراده ملت بحرین پیروز شده است. به رژیم آل‌خلیفه پیغام می‌دهم که ملت بحرین در میدان مطالبه حقوق خود باقی هستند و این ملت اراده‌ای قوی‌تر نسبت به گذشته دارد.
«نجاح محمدعلی» کارشناس برجسته مسائل منطقه و کارشناس سابق شبکه العربیه در کانال تلگرامی با اشاره به ناگفته‌ای از روز ترور شهید عماد مغنیه، از همراهی سردار سلیمانی در روز شهادت مغنیه خبر داد و نوشت: «قاسم سلیمانی تنها دقایقی زودتر از عماد مغنیه از ساختمان خارج و با خودروی خود از منطقه دور شده بود؛ ۱۰ سال از این‌ ترور گذشت... اما خدا حاجی را برای این روزهای ما زنده نگه داشت.»
«مایکل ولف» نویسنده آمریکایی کتاب «آتش و خشم: درون کاخ سفید ترامپ» که افشاگری‌های اخیرش درباره ترامپ جنجال‌آفرین بود، در بخشی از مصاحبه با هفته‌نامه «اشپیگل» در پاسخ به این پرسش که ترامپ می‌تواند یک دوره دیگر رئیس‌جمهور شود، گفت: شانس اینکه وی یک دوره دیگر رئیس‌جمهور آمریکا شود یا اصلاً یک بار دیگر قدم در این رقابت‌ها بگذارد، صفر است.
وحید یامین‌پور، تهیه‌کننده و مجری تلویزیون در واکنش به پست توئیتری عبدالله رمضان‌زاده مبنی بر پشیمانی‌اش از شور انقلابی و آرمان‌گرایی سال‌های جوانی خود نوشت: «حضرت آقا چند روز پیش به همین اشاره کردند، اینکه به جوانان امروز بیش از نسل انقلاب اعتماد دارم؛ نسل انقلاب بعضا آدم‌های هیجان‌زده و سطحی بودند که امروز پشیمانند.»
سعید جلیلی، نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به امتناع امام جمعه «سرپل ذهاب» از دریافت کانکس و زندگی در چادر برای همدردی با مردم زلزله‌زده در توئیتر نوشت: اگر امام جمعه‌ای برای نوه‌اش جشن تولد بگیرد، رسانه‌ای می‌شود؛ اما چرا کسی این اقدام امام جمعه سرپل ذهاب را ندید؟
حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی با تأکید بر اینکه به‌نظرم آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای نه‌تنها مثل و مانند ندارد، بلکه بی‌نظیر است، گفت: با قدرت این حرف را می‌زنم و ترسی ندارم.
روزنامه «الاخبار» لبنان از طرح آمریکا برای احداث یک پایگاه نظامی در نزدیکی مرز عراق و ایران برای محدود کردن تحرکات نیروهای شیعه در این منطقه خبر داد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات