صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۱۰۰۳۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 9 اسفند

نظارت مردم/ضرورت یک بررسی!/مجازات فتنه‌گران مطالبه جدی مردم است/فشارهای عربستان بر لبنان اثر عکس داشت...
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز              
نظارت مردم
مدتي است که مسائل مربوط به ائمه جمعه به موضوعی پر سر و صدا در فضاي مجازي و رسانه‌هاي عمومي بدل شده است. يک سوي اين اخبار امام جمعه تبريز است که با اقدامات ارزشمند خود در تغيير برخي رويه‌هاي غيرضرور جاري، فاصله خود از توده‌هاي مردم را روز به روز کم کرده و محبوب قلب‌هاي مردم تبريز شده است. تواضع و ساده‌زيستي، سخن گفتن به زبان مردم، برداشتن ميله‌های بین صفوف مردم و مسئولان، تردد در شهر با وسايل نقليه عمومي و شرکت در مراسم‌های دانشجویی و ورزشی جوانان و تجمعات مردمي نمونه‌اي از اقدامات قابل تحسين اين سيد بزرگوار است.
نمونه ارزشمند دیگری که در اخبار می‌شنویم،‌ اقدامات امام جمعه سر پل ذهاب زلزله‌زده است که از روز اول حادثه در راستای همدردی با مردم ساکن چادر شده است.
از سوي ديگر، انتشار تصويري از مراسم وليمه نوه يکي از ائمه‌جمعه که در آن تعدادي از فوتباليست‌ها و بازيگران سينما و تلويزيون حضور دارند، با واکنش‌هاي تندي در فضاي مجازي روبه‌رو شده است. در اين تصاوير ماشين شاسي بلندي که امام جمعه از آن استفاده کرده نيز حساسيت‌ها را دوچندان کرده است! توضيحات ايشان نيز مبني بر عدم تملک شخصي خودروی مذکور و چگونگي برگزاري ماجراي وليمه نيز چندان رافع سوء تفاهمات نبوده است.
اين اخبار حکايت از آن دارد که مسئولان نظام اسلامي زير نظر چشمان تيزبين ملت قرار دارند و کوچک‌ترين اقدامات مثبت و منفي ايشان با واکنش‌هاي افکار عمومي مواجه می‌شود. اين وضعيت براي آنهايي که اقتضای کارشان تعامل مستمر با مردم است، حساس‌تر نيز خواهد بود؛ از این رو براي حفظ محبوبيت و افزايش مقبوليت راهي جز تمسک به سيره اميرالمؤمنين علی(ع) و نزديکي به سبک زندگي طبقات مستضعف و محروم جامعه وجود ندارد. سال‌ها پيش رهبري معظم انقلاب اسلامي چنين توصيه کرده بودند: «به حد ضرورت اکتفا کنيد و اندازه نگه داريد؛ اينها ما را از مردم دور ميکند، روحانيون را از مردم دور ميکند. روحانيون، به تقوا و ورع و بي‌اعتنايي به دنيا در چشم‌ها شيرين شدند. بدون ورع و بدون دورانداختن دنيا نميشود در چشم‌ها شيرين ماند. مردم رودربايستي ندارند؛ خدا هم با کسي رودربايستي ندارد.» (23/5/1370)

▼ گزارش روز                          
ضرورت یک بررسی!

شاید باید کمی بیشتر به این ماجرا فکر کنیم که چرا در جامعه ما، در میان افکار عمومی، در رسانه‌ها و فضای مجازی خبرهای خوب کمتر دیده می‌شوند و اتفاقات خوب کمتر نمود دارند! حتماً باید ریشه‌ها و دلایل این ماجرا بررسی شوند که چرا به شنیدن خبرهای بد و دنبال کردن آنها گرایش و علاقه بیشتری داریم! آیا این مسئله در فرهنگ ما ریشه دارد؟ آیا جریان‌های خاصی وجود دارند که  خبر‌های بد را پر رنگ می‌کنند؟ چرا یک فساد کوچک به بزرگ‌ترین شکل رسانه‌ای می‌شود؟ در اینکه باید فساد را در هر جای کشور که باشد، فریاد زد و با آن به شکل بازدارنده برخورد کرد، تردیدی نیست؛ اما مسئله این است که در کنار دیدن فساد چرا خبری مانند تصویب طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان به بیت‌‌المال دیده نمی‌شود و به سادگی از کنار آن می‌گذریم؟! طرحی که قرار است بر اساس آن کمیته متشکل  از نمایندگان مجلس، وزیر اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، یک نفر از قضات عالی‌رتبه کشور، نماینده دفتر بازرسی رهبر معظم انقلاب و نماینده رئیس سازمان بازرسی با حضور رؤسای کمیسیون‌های قضایی و اصل 90 مجلس، اموال مسئولان اعم از رؤسای قوای سه‌گانه و مشاوران آنها، معاونان رؤسای قوای سه‌گانه و مشاوران‌شان، استانداران و شهرداران و... را بررسی کنند و چنانچه مال نامشروعی کسب کرده باشند، با تصمیم این کمیته به بیت‌المال بازگردانده شود. کمیته‌ای که تصمیمات آن برای همه لازم‌الاجراست و قوای سه‌گانه مکلف به رعایت آن هستند. طرحی که طبق آن، اموال مسترد شده از سوی مسئولان مربوطه باید برای ایجاد اشتغال و فقرزدایی در کشور هزینه شود و خبری که می‌تواند پادزهر بسیاری از سیاه‌نمایی‌ها علیه نظام باشد، اما متأسفانه دیده نمی‌شود.

▼ اخبار ویژه             
مجازات فتنه‌گران مطالبه جدی مردم است

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری در واکنش به سخنان عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس که گفته بود آقای ذوالنوری، نماینده مردم قم در مجلس از کسانی است که تلاش می‌کند مسئله حصر هرچه زودتر حل شود و ما از پیگیری‌های ایشان تشکر می‌کنیم، اظهار داشت: بنده در زمینه رفع حصر آقای کروبی، تلاش کردم تا ایشان با توبه و جبران گذشته خود، در مسیر نجات حرکت کند و بهانه شیطنت‌های مغرضان از بین برود؛ اما کاسبان حصر و کسانی که حیات خود را در وجود دستاویزها، مانند حصر می‌دانند، با کارشکنی خود و انتشار نامه‌ اخیر، پوست موز جدیدی زیر پای آقای کروبی انداختند. وی تأکید کرد: مطالبه جدی مردم مجازات کسانی است که هم‌راستا با نظام سلطه و دشمنان قسم‌خورده انقلاب، طی هشت ‌ماه با ایجاد فتنه، خسارات سنگین مالی و معنوی به مردم و کشور عزیزمان وارد کردند.

رئیس‌جمهوری که مورد عتاب رهبری قرار می‌گرفت

عباس امیری‌فر، مشاور فرهنگی احمدی‌نژاد در دولت دهم با افشای این مسئله که احمدی‌نژاد در اواخر دولتش، مورد عتاب رهبری قرار می‌گرفت و با اشاره به اینکه مسئله رئیس‌جمهور سابق مسئله شخصی است و وی نگران عدالت نیست، افزود: اگر قوه قضائیه امروز بقایی را تبرئه کند، احمدی‌نژاد تمام حرف‌هایش را پس می‌گیرد، احمدی‌نژاد خادم ملت نیست، خادم مشایی و بقایی است. وی همچنین با اشاره به تناقضات رفتاری رئیس دولت نهم و دهم تأکید کرد: احمدی‌نژاد خواستار اعدام موسوی و کروبی بود، حالا می‌خواهد آزاد شوند! او و یارانش حتی الآن با رئیس دولت اصلاحات هم تماس می‌گیرند که البته آنها تحویل‌شان نمی‌گیرند؛ چون می‌دانند، احمدی‌نژاد مهره سوخته است.
 
▼ اخبار
1ـ نگرانی آمریکا از دقت موشک‌های ایران
رئیس فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکا در جمع اعضای مجلس نمایندگان کشورش در زمینه «چالش‌های امنیتی خاورمیانه» گفت: «یکی از نگرانی‌های عمده ما، گذشته از افزایش عددی، افزایش کیفیت موشک‌های بالستیک ایران و صادرات آنها به دیگر مناطق خاورمیانه است.» جوزف وتل به نمایش «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل برای اعضای شورای امنیت و نشان دادن یک آهن‌پاره به عنوان موشک ساقط‌ شده ایرانی در عربستان هم اشاره کرد و گفت: «موشکی که سفیر هیلی نشان داد، خطر گسترش درگیری به خارج از یمن و تهدید امنیت نیروهای ما در ریاض و امارات را گوشزد می‌کند.» جوزف وتل سپس به برنامه آمریکا برای مقابله با این تهدیدات اشاره کرد و گفت: «و اما ما چه می‌کنیم؟ ما با عربستان و برخی دیگر از متحدان منطقه‌ای خود در حال کار هستیم تا از بهینه شدن توانایی نظامی آنها برای دفاع از خود مطمئن شویم.»

2ـ فشارهای عربستان بر لبنان اثر عکس داشت

«مرکز سیاسات امارات» سمیناری با عنوان «رمزگشایی از حزب‌الله»  برگزار کرده است. در این نشست «نیکلاس بلنفورد»، تحلیلگر مرکز مطالعاتی «شورای آتلانتیک» آمریکا و متخصص امور لبنان به سابقه پیدایش حزب‌الله اشاره کرد و گفت: «عربستان امروز لبنان را از دریچه رقابت با ایران می‌بیند و ثبات یک سال گذشته [در لبنان] به این دلیل است که حزب‌الله دست بالا را به دست آورده است.» این کارشناس با تصریح اینکه «عربستان در به حاشیه راندن حزب‌الله [از عرصه لبنان] ناموفق بوده»، اضافه کرد: «ایران برنده تحولات لبنان بوده است... که بیشتر تمرکزش در لبنان بر حفظ توان و امنیت حزب‌الله متمرکز است و بازنده این نبرد طولانی عربستان است؛ چرا که سیاست ریاض در به حاشیه‌راندن حزب‌الله در لبنان ناموفق بوده است.» بلنفورد همچنین تأکید کرد: تصور عمومی این است که سهم حزب‌الله و متحدانش در انتخابات پارلمانی آینده افزایش می‌یابد.

3ـ اختلاس‌گران را به بهانه مأموریت فراری می‌دهند!

سیدناصر موسوی‌لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی با انتقاد از عملکرد ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با تأکید بر اینکه اعضای ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی باید در برخورد با همه مفسدان اقتصادی یکسان برخورد کنند، تصریح کرد: تا زمانی که مسئولان مبارزه با مفاسد اقتصادی با تخلفات مالی خانواده و هم‌حزبی‌های خود برخورد نکنند، این مشکل حل نمی‌شود. موسوی‌لارگانی با بیان اینکه متأسفانه نظارت بر امور آنقدر کاهش یافته و بی‌حساب و کتاب شده است که یک کارمند ساده از سال ۸۷ دزدی می‌کند و ما پس از ۱۰ سال به آن پی می‌بریم، گفت: تأسف بیشتر برای آن است که وقتی این مسئله مشخص شد، به این متهم گفتند اموال دزدی را بردار و از کشور فرار کن! همان طور که با اختلاس سه هزار میلیارد تومانی خاوری برخورد نشد و به بهانه مأموریت فراری‌اش دادند.

4ـ دلیل برکناری فرماندهان ارشد سعودی چیست؟

یک روزنامه انگلیسی، دلایل برکناری فرماندهان ارشد سعودی پیش از سفر بن‌سلمان به اروپا و آمریکا را تشریح کرد. ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﺗﺎﯾﻤﺰ چاپ لندن در گزارشی، تغییرات فرماندهان ارشد نظامی عربستان را با سفر محمد‌بن‌سلمان، ولی‌عهد این کشور به انگلیس، که انتظار می‌رود به دلیل جنگ عربستان علیه یمن اعتراضاتی صورت گیرد، مرتبط دانست. ریچارد سپنسر، خبرنگار روزنامه تایمز در یادداشت خود نوشت: ارتش سعودی مشغول جنگی در یمن است که این جنگ مورد استقبال شهروندان عربستانی نیست و از سوی دیگر این جنگ چهره محمد‌بن‌سلمان را در خارج تخریب کرده و به کشته شدن هزاران غیر نظامی منجر شده است. در پایان این گزارش آمده است، انگلیس نیروی هوایی عربستان را آموزش داده و راهنمایی‌های لازم برای انجام حملات هوایی را به خلبانان سعودی ارائه کرده است.

▼ اخبار کوتاه
سعید حدادیان در آیین اختتامیه شانزدهمین همایش ادبی سوختگان وصل با عنوان «سلام بر سردار» در پاسداشت از حاج‌قاسم سلیمانی گفت: رهبر معظم انقلاب بیان کردند، «باید از زندگی سردار سلیمانی فیلم ساخته شود، مانند فیلم «به وقت شام»‌ که آن را دیده‌‌ام و خوب است و البته همین یکی هم کم است، برای قاسم سلیمانی هم باید چند فیلم ساخته شود.» همچنین علیرضا افتخاری، استاد آواز ایران پیش از اجرای دو قطعه موسیقی برای شرکت‌کنندگان در این همایش گفت: من از اصفهان آمده‌ام و دلم می‌خواست که عزیز دل قاسم سلیمانی را ببینم؛ ولی خب چنین نشد و چاره‌ای نیست.
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این افتخار بزرگی برای ملت ایران است که امروز پرچمدار مبارزه با تروریسم در جهان شده‌اند. حتماً شنیده‌اید که برخی می‌گویند ایران پول‌هایش را در عراق و سوریه خرج می‌کند، اگر بنا بود با پول اقتدار به دست آید، عربستان می‌بایست بسیار مقتدرتر از ما بود، اگر ما با پول داعش را نابود کردیم، عربستان می‌بایست بغداد و دمشق را تصرف می‌کرد.
«دیوید او سالیوان» نماینده اتحادیه اروپا در واشنگتن با ردّ احتمال بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای ایران به بهانه‌ای دیگر، گفت: بروکسل برجام را برای امنیت خود اساسی می‌داند و با اقداماتی که این توافق را در معرض خطر قرار دهد، مخالف است.
پایگاه خبری عربی 21، نوشت: کتاب خاطرات سردار قاسم سلیمانی که به کوشش جمعیت المعارف لبنان منتشر شده، شامل خاطرات دفاع مقدس سردار سلیمانی است که از زبان خود او نقل شده است. این کتاب به زودی روانه بازار خواهد شد.
محمد شریعتمداری، وزیر صنعت در مصاحبه‌ای درباره انتخابات 84 و جریان‌های سیاسی در آن دوره گفته است: آقای موسوی و همه اعوان و انصارش در دور اول انتخابات سال 84 به احمدی‌نژاد رأی دادند و پس از چهار سال رأی‌شان عوض شد.
سفیران کشورهای انگلیس، آمریکا، آلمان و فرانسه در سازمان ملل متحد پس از ناکامی برای تصویب قطعنامه‌ای علیه ایران در شورای امنیت با صدور بیانیه‌ای مشترک ادعا کردند، تهران به قطعنامه 2216 شورای امنیت درباره یمن پایبند نبوده است.
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت: لغو توافق هسته‌ای ایران بسیار خطرناک است. وی افزود: موضوع برجام باید با گفت‌گو و با حضور ایران و با اجماع حل شود، نه از طریق اولتیماتوم دادن.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات