صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۱۰۲۹۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 19 اسفند

آزادی مذهبی نه آزادی فتنه‌انگیزی/ابطال یک فرضیه!/مظلوم‌نمایی از یک عضو گروهک نفاق!/لودریان: با مقامات ایران اختلاف داشتیم...
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
آزادی مذهبی نه آزادی فتنه‌انگیزی
تعرض به سفارت کشورمان در پایتخت انگلیس در پیش چشمان پلیس این کشور که گفته می‌شود به دست طرفداران و اعضای فرقه‌ شیرازی صورت گرفته است، برگ دیگری از سیاست دوگانه‌ دشمنان نظام؛ «ارتجاع و نفاق داخلی» و «توطئه‌ خارجی» را نمایان کرد که به مثابه دو لبه یک‌ قیچی درصدد ناامن‌سازی جمهوری اسلامی ایران، امنیتی کردن فضا و ارائه‌ تصویر ضد حقوق بشری از نظام هستند، به ویژه آنکه این اتفاق با سفر ولی‌عهد عربستان سعودی، محمدبن‌سلمان به انگلیس همزمان شده است.
 به عبارت دیگر، تحرکات اخیر فرقه دراویش گنابادی در تهران و حرکت غیرقانونی و فتنه‌انگیزانه‌ طرفداران فرقه شیرازی در لندن، به خوبی نشان می‌دهد براساس یک سناریوی حساب ‌شده و از پیش طراحی شده، تلاش می‌شود جمهوری اسلامی ایران درگیر کشمکش‌های فرقه‌ای‌ـ مذهبی شود. در واقع، به نظر می‌رسد دشمن برای عملیاتی کردن و اجرای ‌راهبرد کلان خود در قبال جمهوری اسلامی ایران که در برهه‌ کنونی مبتنی و متمرکز بر ناامن‌سازی درونی است، با توجه به شکست‌ در پرونده‌های گوناگون منطقه‌ای و همچنین با در نظر گرفتن بافت متنوع و موزائیک‌گونه‌ مذهبی، قومی، فرهنگی و زبانی کشور بر استفاده از ظرفیت‌های بالقوه‌ فرقه‌ها و جریان‌های عقیدتی‌ـ مذهبی ضد انقلاب برای به آشوب کشاندن ایران اسلامی و تضعیف نظام حساب ویژه باز کرده است. از این ‌رو، شرایط موجود، هوشیاری مضاعف مردم و نیروهای اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی را طلب می‌کند.
همچنین در پاسخ به کسانی که با وقوع این فتنه‌ها، جمهوری اسلامی را به نقض آزادی مذهبی متهم می‌کنند، باید گفت در چارچوب قوانین نظام اسلامی، آزادی مذهبی پذیرفته شده است، اما آزادی اقدامات غیر قانونی، ضد امنیتی، توهین به مقدسات، انجام حرکات تفرقه‌انگیزانه و وحدت‌شکنانه و... برای هیچ گروه و فرقه‌ای وجود ندارد. در واقع، انجام این قبیل اقدامات از سوی هر فرد و گروهی جرم بوده و هویت مذهبی و فرقه‌ای آن به هیچ ‌وجه مستمسکی برای مصونیت او نخواهد بود. به بیان دقیق‌تر، برخورد با کسانی که به فرقه یا گروهی خاص وابسته هستند، به دلیل هویت فرقه‌ای آنها نیست، بلکه به دلیل اقدامات آنها است؛ اقداماتی که چنانچه هر شهروندی، ولو شیعه انجام دهد، بازخواست خواهد شد.

▼ گزارش روز
ابطال یک فرضیه!

سفر لودریان، وزیر خارجه فرانسه با همه جنجال‌هایش و با همه درخواست‌های زیاده‌خواهانه و بی‌منطقش به کشورمان به پایان رسید؛ اما از میان همه حرف‌ها و سخن ها و همه جار و جنجال‌ها و از همه آنچه  انتظار می‌رفت در مقابل زیاده‌خواهی این وزیر اروپایی انجام شود و نشد، یک نکته در خور توجه و البته در خور ستایش وجود داشت و آن، نحوه عملکرد دبیر شورای عالی امنیت ملی و وزیر امور خارجه کشورمان در برابر این مقام اروپایی بود. علی شمخانی در اقدامی هوشمندانه و دقیق با لباس نظامی در دیدار لودریان حاضر شد تا پیش از آغاز گفت‌وگوها، وزیر خارجه فرانسه بداند که نمی‌تواند امید داشته باشد مباحثی درباره توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده و به خواسته‌های نابحق خود برسد؛ پیامی که البته به انتخاب پوشش علی شمخانی محدود نماند و دبیر شورای عالی امنیت ملی چنان محکم و قاطع در برابر مواضع وزیر خارجه فرانسه سخن گفت که «فرانس کلمانسو»، خبرنگار شبکه خبری «یوروپ 1» علی شمخانی را به مثابه یک بوکسور توصیف کرد. مواجهه عزتمندانه در برابر اظهارات لودریان که بر اساس اخبار منتشر شده در دیدار محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان با همتای فرانسوی‌اش نیز حاکم بوده است. فضایی که می‌توان از روی عکس‌های منتشر شده از این دیدار و برخورد سرد ظریف با لودریان نیز به آن پی برد؛ اتفاقی که می‌توان از آن دو نکته را استنباط کرد؛ اول آنکه جمهوری اسلامی درباره خطوط قرمز نظامی خود همان‌گونه که بارها مسئولان و بالاتر از همه رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید کردند، هرگز کوتاه نخواهد آمد و نکته دوم اینکه، تجربه برجام این فرضیه را که می‌توان با دیپلماسی لبخند و استقبال و اعتماد به غربی‌ها منافع کشور را تأمین کرد، تا حدود زیادی بی‌اعتبار کرده است.

▼ اخبار ویژه                   
مظلوم‌نمایی از یک عضو گروهک نفاق!

رسانه‌های ضد انقلاب از جمله «العربیه»، تلاش‌های گسترده‌ای را برای مظلوم و بی‌گناه نشان دادن فردی به نام «محمد حبیبی» که از اعضای کانون غیر قانونی صنفی معلمان استان تهران و عضو شورای غیرقانونی تشکل‌های صنفی فرهنگیان بوده و در مقابل منزلش بازداشت شده، آغاز کرده‌اند. نامبرده ارتباط تنگاتنگی با نشریه گروهک منافقین به نام «خط صلح» داشته و در تدوین برخی از سیاست‌های این نشریه نقش‌آفرین بوده است. این نشریه که متعلق به گروهک منافقین است، به سردبیری «سیمین روزگرد» منتشر می‌شود. روزگرد در فتنه سال 1388 با خروج از کشور به گروهک منافقین ملحق شد و انتشار نشریه مذکور را برعهده گرفت. گفتنی است، سازمان منافقین در ماه‌های گذشته با تشکیل ستادی به نام «ستاد اجتماعی» ایجاد آشوب و اغتشاش در داخل کشور را با پوشش پیگیری حقوق صنفی گروه‌هایی همچون معلمان، دانشجویان، استادان دانشگاه، کارگران و... با حمایت مالی برخی از کشورهای غربی و عربی در دستور کار خود قرار داده است.

لودریان: با مقامات ایران اختلاف داشتیم

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه پس از سفر به ایران گفت: در دیدارهایی که در ایران داشتم در برخی موارد اختلاف وجود داشت که من برای آنها مواضع فرانسه را بسیار روشن بیان کردم و مقاصد مقامات ایران، به ویژه در زمینه موشک‌های بالستیک را زیر سؤال بردم. وی با بیان اینکه هنوز کارهای زیادی هست که باید انجام دهیم، افزود: باید گفت‌‌وگوها را ادامه دهیم و این کار را خواهیم کرد و ایران هم باید مواضعش در زمینه موشکی را متعادل‌تر کند.

▼ اخبار
1ـ به تاریخ خاورمیانه نگاه کن و عبرت بگیر!
رابرت فیسک، از تحلیلگران مشهور انگلیسی در یادداشتی که در گاردین منتشر شده، به کنایه نوشت: «خدا را شكر ترزا مى، نخست‌وزير انگليس استقبال گرمى از محمدبن سلمان، ولي‌عهد عربستان کرد. وقتى حرف از پول، سلاح و قدرت به ميان مى‌آيد، ما هر خودکامه عرب را در آغوش خواهيم گرفت، به ویژه اگر اربابان ما در واشنگتن هم همين احساس را داشته باشند.» وی در ادامه با هشدار به بن‌سلمان درباره قابل اعتماد نبودن غرب می‌نویسد: «در زمان صدام ما در ابتدا او را دوست داشتيم و زماني که در سال ١٩٨٠ به ايران حمله کرد، به او کمک کرديم و او را دولتمردى بزرگ خوانديم؛ اما زماني که در سال ١٩٩٢ به کويت حمله کرد، او را تروريست خوانديم. وقتى در مصر، جمال عبدالناصر دولت فاسد فاروق را سرنگون‌ـ دولت وابسته به انگليس‌ـ و كانال سوئز را ملى كرد، ما او را تروريست و «موسولينى رود نيل» خوانديم. فرانسوى‌ها از حافظ اسد در سوريه تجليل مى‌كردند، اما همين كه با آنها همراهى نكرد او را تروريست خواندند.»

2ـ نباید از کنار برنامه‌های دشمن ساده عبور کنیم

غلامعلی حداد عادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دشمن طراحی ویژه‌ای برای مقابله با  انقلاب انجام داده است و همه توان خود را به میدان آورده، نوشت: الآن برنامه دشمن در راستای سیاه‌نمایی، چشم‌پوشی از اتفاقات خوب و نشان دادن و برجسته کردن کوچک‌ترین و جزئی‌ترین اتفاقات است. دشمن به دنبال این است که مشکلاتی را که برای انقلاب ایجاد کرده، به پای انقلاب بگذارد و بر همین اساس امروز تبیین وضعیت قبل از انقلاب برای مردم از وظایف فعالان فرهنگی است. وی افزود: پس از فتنه 88 یک هجمه حساب‌شده‌ای به سمت‌وسوی رهبر معظم انقلاب ایجاد شد؛ هدف اصلی دشمنان تهمت زدن به نزدیکان و خدمتگزاران معظم‌له و بدبین کردن مردم نسبت به ایشان است تا رابطه مردم و رهبر معظم انقلاب را تضعیف کنند که مردم نباید این‌گونه برنامه‌ها را ساده بگیرند.

3ـ نقش پر رنگ عربستان در بی‌ثباتی منطقه

ولی‌عهد عربستان سعودی طی گفت‌وگو با یک روزنامه‌نگار مصری با انتقاد شدید از ایران و ترکیه، این دو کشور را در کنار گروه‌های شبه‌نظامی «مثلث امروزی شر» نامید. محمدبن‌سلمان در اظهار نظری جالب مدعی شد، پروژه ایران در حال فروپاشی است و ما همه جا آن را در محاصره داریم. البته وی توضیح نداد که پروژه ایران چیست و چگونه در حال فروپاشی است. وی در مصاحبه خود درباره ترکیه نیز گفته است: حکومت این کشور در تلاش است امپراتوری عثمانی را بار دیگر زنده کند. این در حالی است که عربستان سعودی با حمایت‌های گسترده مالی و معنوی از گروه‌های تکفیری و همچنین حمله مستقیم نظامی به یمن و دخالت آشکار در سرکوب مردم انقلابی بحرین و تلاش برای کودتا در قطر در بی‌ثباتی منطقه و آتش‌افروزی نقش پر رنگی داشته است.

4ـ کمی هم از عملکرد خودتان بگویید!

روزنامه «آفتاب یزد» در مطلبی با عنوان «موتور را روشن کن!» نوشت: «... حسن روحانی، اسحاق جهانگیری و دیگر دولتمردان باید موتور را روشن کنند؛ اما نه برای نبش قبر دولت احمدی‌نژاد که دیگر تأثیری بر صحنه سیاسی ایران ندارد؛ بلکه درباره عملکرد هشت ماهه دولت دوازدهم! این روزها بسیاری می‌گویند بذر ناامیدی پاشیده نشود؛ اما اولین بذر یأس، همان ترکیب کابینه بود.» گفتنی است، روزنامه «قانون» نیز چندی پیش نوشته بود: برخلاف اظهار نظرهای پرامید و در باغ سبز نشان‌دادن آقای روحانی و اطرافیان‌شان به ویژه محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، بازخوردها از عملکرد روحانی و تیمش در اذهان، بسیار متفاوت و متناقض است و زنگ ناامیدی از دولت این بار زودتر و پر طنین‌تر از همیشه به صدا درآمده است.

▼ اخبار کوتاه
«موشه یعلون» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی با توجه به اوضاع سیاسی نخست‌وزیر این رژیم گفت: حیات سیاسی «نتانیاهو» به پایان رسیده است. این در حالی است که منابع خبری اعلام کردند به زودی پلیس این رژیم بازجویی از نتانیاهو درباره دو پرونده از پروندهای متعدد فساد اقتصادی نتانیاهو، موسوم به فساد ۳۰۰۰ (فساد مالی مربوط به قرارداد زیردریایی‌های اسرائیلی) و پرونده ۴۰۰۰ (درباره ارتباط بین نخست‌وزیر اسرائیل و شائول الویخ، صاحب شرکت مخابراتی  Bezeq) را از سر خواهد گرفت.
سعدالله زارعی، تحلیلگر ارشد مسائل منطقه در کانال تلگرامی خود نوشت: «بعیدی‌نژاد چه نرم فرموده: تعرض کردند! سؤال: آیا در لندن سفارت دیگری را می‌توان جلوی چشم پلیس مورد تعرض قرار داد و آن وقت فرصت پیدا کرد که پرچم کشوری را پایین کشید و پرچم جعلی را به نشانه پیروزی تکان داد؟ چرا سفیر در اولین موضع‌گیری، به میزبان که وظیفه حفاظت از سفارت و جان افراد داخل آن را به عهده داشته، اعتراض نکرده است؟»
«استیو منوشین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا در یک همایش یهودیان در شهر نیویورک گفت: «هیچ شریکی بهتر از اسرائیل[رژیم صهیونیستی] برای آمریکا وجود ندارد.» وی سپس درباره توافق هسته‌ای برجام گفت: «رئیس‌جمهور اعلام کرده است دیگر معافیت‌های تحریمی ذیل برجام را امضا نخواهد کرد.»
طی ۱۱ ماهه سال جاری ۴۱ میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار کالا صادر شده و ۴۷ میلیارد و ۶۵۷ میلیون دلار کالا به کشور وارد شده که نشان می‌دهد تراز تجاری هنوز منفی است. هرچند به دلیل افزایش دلار در بهمن ماه تراز تجاری مثبت شده که طبیعتاً تکافوی تراز منفی ۱۰ ماه اول سال را نمی‌کند.
به نقل از المیادین، «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق حکم پیوستن نیروهای داوطلب مردمی به نیروهای امنیتی این کشور را صادر کرد. طبق این حکم، نیروهای داوطلب مردمی عراق حقوقی برابر با نیروهای ارتش دریافت خواهند کرد و تابع قوانین نظامی خواهند بود.
مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در توئیتی نوشت: برخى از این وزراى خارجه که به ایران مى‌آیند، بیشتر دلالند تا سیاستمدار؛ دولت دل به آنها خوش نکند.
آمارهای موجود نشان می‌دهد، صادرات نفت و میعانات گازی ایران در ماه مارس به 1/94 میلیون بشکه در روز رسیده که کمترین میزان در دو سال گذشته محسوب می‌شود.
«آویو کوچاوی» معاون ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیل برای نبرد در پنج جبهه در مرزهایش، به اضافه یک جنگ احتمالی با ایران آماده می‌شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات