صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۱۰۴۰۶

از رکورد ترامپ تا نتایج ناامیدکننده

1ـ دولت ترامپ در سانسور رکورد زد
نتایج تحلیلی که خبرگزاری آسوشیتدپرس به تازگی انجام داده، نشان می‌دهد دولت ترامپ طی یک سال گذشته، بیش از هر مقطع زمانی دیگر در دهه گذشته در پاسخ به درخواست شهروندان و روزنامه‌نگاران این کشور برای دسترسی به اسناد دولت فدرال، این اسناد را سانسور کرده یا گفته است قادر به یافتن سند مورد نظر نیست. این تحلیل مربوط به یک بازه زمانی هشت ماهه از دوران ریاست‌جمهوری ترامپ است که در آن رفتار دولت او در برابر درخواست‌های ذیل «قانون آزادی اطلاعات» بررسی شده است. آسوشیتدپرس نوشته است، شمار افرادی که خواستار دسترسی به اسناد دولت فدرال شده‌اند اما دست خالی برگشته‌اند، بیش از هر زمانی در دهه گذشته افزایش‌ یافته است. مطابق این گزارش، از میان مجموع 823222 مورد درخواست برای دسترسی به اسناد به موجب قانون آزادی اطلاعات، در ۷۸ درصد موارد به متقاضیان اسناد سانسور شده تحویل داده شد یا سندی تحویل داده نشد.

2ـ ثبت غیر قانونی سفارش واردات با بسته بودن پایگاه اینترنتی

بهرام پارسایی درباره نشست کمیسیون اصل نود قانون اساسی در زمینه افزایش تعرفه واردات خودرو با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان گمرک و رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده، اظهار داشت: پس از انحصاری کردن واردات خودرو و افزایش قیمت آن به ‌صورت افسارگسیخته و بدون هیچ‌گونه نظارتی، بررسی‌های کمیسیون اصل نود قانون اساسی انجام شد و مشخص شد متأسفانه تخلفات عمده‌ای صورت گرفته است. وی افزود: از جمله تخلفات صورت گرفته در زمان بسته بودن پایگاه اینترنتی، ثبت سفارش حدود 19 هزار خودرو است که متأسفانه تعدادی از این خودروهای ثبت شده از گمرک ترخیص شده است. پارسایی در ادامه گفت: آمار دقیق خودروهای ترخیص شده در دسترس نیست و استعلامات لازم در این زمینه صورت می‌‌گیرد؛ اما به‌صورت کلی تعداد خودروهای ترخیص شده از چند صد دستگاه گذشته است.

3ـ نتایج ناامیدکننده یک نظرسنجی برای اصلاح‌طلبان

حزب اتحاد ملت، از احزاب اصلاح‌طلب و حامی روحانی اقدام به نظرسنجی در روزهای پس از حوادث دی ماه کرده است. در مقدمه این گزارش آمده است: «بخش میدانی این نظرسنجی از اواخر بهمن تا اواسط اسفند 96 و در شهرهای مختلف 12 استان کشور اجرا شده است. در واقع، داده‌های این تحقیق پس از دی ‌ماه جمع‌آوری شده‌اند و از این رو می‌توان با بررسی این یافته‌ها به تصویری نزدیک به واقعیت از جامعه‌ ایرانیِ پس از اعتراضات دی ‌ماه دست یافت.» بر اساس این نظرسنجی، میانگین نمره پاسخگویان به عملکرد دولت در زمینه اشتغال، 2/6 (از 10) است! و حدود نیمی از پاسخگویان از عملکرد کلی دولت ناراضی هستند. تنها 15 درصد از پاسخگویان از عملکرد دولت اعلام رضایت کرده‌اند؛ البته 36 درصد نیز میزان رضایت‌شان از عملکرد کلی دولت را بینابین اعلام کرده‌‌اند.

4ـ روزنامه اعتماد: تیر دولت باز هم به سنگ خورد

روزنامه «اعتماد» در گزارشی نوشت: «بانک مرکزی در آخرین اخبار خود از رشد ۱۴ درصدی حجم نقدینگی کشور خبر داد. به گزارش این نهاد پولی، در دی‌ماه امسال سطح نقدینگی نسبت به دی ‌ماه سال گذشته 3/22 درصد و نسبت به اسفند ماه 16/7 درصد افزایش دارد. همچنین حجم نقدینگی در آذر ماه نسبت به همین ماه در سال گذشته ۲۲ درصد و نسبت به اسفندماه سال قبل 15/3 درصد رشد داشت. روند نقدینگی در حالی در سطح کشور رو به افزایش بوده است که یکی از اهداف ارائه بسته پیشنهادی دولت کنترل همین نقدینگی و انتقال سرمایه‌های مردم به بانک‌ها است. انگار تیر دولت در رابطه با کنترل نقدینگی باز هم به سنگ خورده و بسته پیشنهادی آن فقط توانست نوع سپرده‌ها را از سپرده‌های ۱۵ درصدی به ۲۰ درصدی تغییر دهد.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات