بین الملل >>  سیاست خارجی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۱۰۷۶۷
از انیمیشن حمله به ایران تا خیمه شب بازی کشتی کج در جده

تخیلات کارتونی آل سعود!

حاکمان سعودی در سال های اخیر مبالغ هنگفتی را برای همین خیالات و علیه ایران و محور مقاومت هزینه می کنند که برای خود شهروندان عربستانی هم ابهام برانگیز است
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/محمدرضا بلوردی
تخیلات کارتونی آل سعود!
در روزهای اخیر تصاویری از اولین دوره برگزاری مسابقات کشتی آزاد یا همان کشتی کج در شهر جده عربستان سعودی در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که واکنش های متفاوتی از سوی کابران این شبکه ها نبست به این موضوع نشان داده شد؛ مسابقاتی که از سوی سازمان جهانی متولی این امر یعنی «WWE» برگزار می شود، اما این بار سعودی ها با صرف هزینه زیاد توانستند در راستای اصلاحاتی که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، در سر دارد مسئولان این سازمان را قانع کنند که این مسابقات به صورت ناقص و بدون برگزاری بخش مربوط به زنان در عربستان برگزار شود.
مسابقات کشتی کج در واقع برنامه ای نمایشی است که برای سرگرم کردن مخاطبان طبق یک سناریوی از پیش طراحی شده برای مشخص کردن طرف پیروز مسابقه برگزار می شود. در این میان آنچه که در حاشیه این مسابقات رخ داد از سوی شبکه های اجتماعی ایرانی هم مورد توجه و انتقاد گسترده واقع شد، حضور دو نفر به عنوان نماینده ایران و با پرچم جمهوری اسلامی ایران در این نمایش بود. این درحالی است که ایران اساسا در رشته کشتی کج هیچ فعالیت رسمی ندارد.
این دو ایرانی درحالی بر روی رینگ مسابقات حاضر شده و به شدت از سوی  سوی چهار کارگر سعودی کتک خوردند که طبق گزارش منتشر شده از سوی بی بی سی،  این دو برای شرکت در این مسابقه و باختن به کارگران سعودی مبلغ ده میلیون دلار از سعودی ها دریافت کرده اند.
اما این ماجرا روی دیگری هم دارد و آن رویاپردازی هایی است که سعودی ها برای مقابله با ایران دارند؛ پیش تر هم رسانه های سعودی با انتشار یک انیمیشن، ارتش کشورشان را به عنوان یک ارتش قهرمان به تصویر کشیده بودند که تحت فرماندهی محمد بن سلمان جنگی را علیه ایران آغاز می کند که این جنگ به اشغال ایران توسط نیروهای سعودی منجر می شود و مردم ایران هم از نیروهای سعودی استقبال می کنند. این انیمیشن که تحت عنوان «قدرت بازدارندگی عربستان» (قوه الردع السعودی) در یوتیوب منتشر شد، از سوی روزنامه سعودی «الریاض» با عنوان تصویری واقعی از جنگ بین ایران و عربستان ارزیابی شد، در حالی که اکثر کاربران فضای مجازی در سراسر جهان، سعودی ها را به سخره گرفته و تولید چنین انیمیشنی را ناشی از خیالاتی دانستند که حکام سعودی در سر می پرورانند و در عالم واقع هم توان اجرای آن را ندارند. تخیلات کارتونی آل سعود!
حاکمان سعودی در سال های اخیر مبالغ هنگفتی را برای همین خیالات و علیه ایران و محور مقاومت هزینه می کنند که برای خود شهروندان عربستانی هم ابهام برانگیز است. یکی از کاربران تویتر با انتقاد از هزینه های عربستان برای برگزاری مسابقات کشتی کج می نویسد: «گفته می شود دولت عربستان 10 میلیون دلار را به دو شرکت کننده داده است تا اینکه در مبارزه با رقبای عربستانی ببازند و از این طریق وجهه ایران تخریب شود. مسابقه ای که حدود 5 دقیقه طول می کشد و هر کدام از شرکت کنندگان برای هر دقیقه از آن یک میلیون دلار دریافت کرده اند؛ مبلغی بیشتر از آنچه که یک نظامی فقیر سعودی در مرزهای جنوبی کشور در مدت زمان 20 سال به دست می آورد.»
این نوع اقدامات سعودی ها از سوی برخی، زمینه سازی برای جنگ با ایران ارزیابی می شود؛ سخنی مضحک که محمد بن سلمان هم در گفتگو با  روزنامه «وال استریت ژورنال» از احتمال رخداد آن در 10 تا 15 سال آینده گفت. این در حالی است که بسیاری از صاحب نظران و کارشناسان مسائل نظامی معتقدند که عربستان توان شروع یک جنگ واقعی علیه ایران را ندارد. همچنانکه «رو کانا» عضو دموکرات  مجلس نمایندگان امریکا در گفتگویی با شبکه الجزیره درباره احتمال جنگ بین ایران و عربستان گفت «محمد بن سلمان فاقد یک نگرش بلند مدت است و این احتمال وجود دارد که دست به کارهایی بزند که نفعی برای کشورش ندارد و نتیجه آن جنگ خواهد بود.»
به هرحال، اقدام مقامات سعودی در خریدهای تسلیحاتی هنگفت از کشورهای غربی و ایالات متحده امریکا و به کارگیری مستشاران نظامی خارجی برای آموزش نیروهای سعودی در حالی صورت می گیرد که این کشور از حمایت های خود از گروه های تروریستی در عراق و سوریه بهره ای نبرده است. همچنان که از جنگ فرسایشی که در یمن به راه انداخته نیز طرفی نبسته و در باتلاق ناشی از این تجاوز گیر کرده است. تمام این سیاست ها نشان دهنده عدم وجود عقلانیت در تصمیم گیری ها و اقدامات مقامات سعودی است و شاید این گمانه به ذهن آید که انتظار هر گونه حماقتی از آنها دور از ذهن نیست، اما یک نکته بسیار مهم را نباید فراموش کرد و آن این که آل سعود با کدام نیرو می خواهد به مقابله با ایران بپردازد؛ با ارتشی مزدور و استیجاری که در باتلاق یمن درگیر است و یا با تروریست هایی که شکست خورده و پراکنده شده اند و چه بسا آتش خشم این شکست را به جان صاحبان خود، یعنی سعودی ها بیندازند.
علاوه بر این سعودی ها هیچ اختیاری از خود ندارند. بن سلمان فکر می کند وقتی در کاخ سفید و الیزه از او با تشریفات خاصی استقبال می کنند، می تواند در تحولات منطقه هم نقشی داشته باشد، در حالی که او مهره ای بیش نیست.
در همین جهت بخشی از کارشناسان سعودی ها هم اعتراف می کنند که عربستان به تنهایی در جنگ با ایران بیشتر از 48 ساعت دوام نخواهد آورد و تنها هدف قرار دادن تأسیسات آب شرین کن های این کشور می تواند باعث مشکلی عظیم شود، بنابراین آل سعود تنها می تواند انیمیشن حمله به ایران را تولید کند و یا در این زمینه تئاتری را روی سِن ببرد، آن هم با هزینه ای بسیار بالا. این روزها نه تنها ترامپ، بلکه خیلی ها آل سعود را می دوشند./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات