صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۱۰۷۷۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 15 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) اگر در عرصه اقتصاد عزم‌مان را جزم کنیم، میتوانیم اقتصاد را شکوفا کنیم. چشم‌مان به دست دشمن نباشد که چه زمانی تحریم را برمی‌دارند؛ نگاه کنیم ببینیم خودمان چه کار می‌توانیم بکنیم.(1393/1/1)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
سیاست کج‌دار و مریز

آن‌گونه که تحلیل کنش ‌و واکنش‌های مقامات آمریکایی از ابتدای اجرای برجام تاکنون نشان می‌دهد، آنها در عین تمایل به ماندن در برجام، تمایلی به اجرای دقیق تعهدات خود در برجام و رفع موانع تحریمی علیه ایران را ندارند. کما اینکه برخلاف تهدیدها، فشارها و لفاظی‌های گوناگون ترامپ مبنی بر خروج از برجام در روزهای آتی، به تازگی یکی از نزدیکان وی در کاخ سفید از احتمال باقی ماندن آمریکا در برجام برای مدتی محدود خبر داد. نکته‌ مهم در راهبرد برجامی آمریکا، تداوم فشارهای ضدایرانی به منظور تداوم بی‌ثباتی‌ها و نبود ‌اطمینان در اقتصاد ایران است. در واقع، آمریکا در راهبرد برجامی خود همواره می‌کوشد تا اقتصاد ایران همچنان در شرایط تحریمی و غیر عادیِ پیش از برجام باقی بماند و ایران از برجام عایدی «تقریباً هیچ» داشته باشد. بنابراین، در این شرایط باید ضمن حفظ وحدت و انسجام درونی و پرهیز از ارسال پیام ضعف از داخل کشور، باید متنبه شد که چه آمریکا در برجام بماند و چه نماند، راهبردش، تلاش برای عدم ‌بهره‌مندی ایران از برجام است. بر اساس این، مذاکره با آمریکا و طرف‌های اروپایی برای اصلاح یا تکمیل برجام در حوزه‌های منطقه‌ای و موشکی نیز اشتباه و بلکه خسارت محض است؛ زیرا آنها در ورای این مذاکرات نیز درصدد حل مسائل خود در قبال ایران نیستند؛ بلکه صرفاً به دنبال این هستند تا با بهانه‌تراشی‌های غیرمنطقی و زیاده‌خواهانه، توانمندی‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران را تضعیف کنند. به عبارت دیگر، اگر آنها مایل به حل مسائل خود در قبال ایران بودند، باید برجام را به طور کامل اجرا می‌کردند نه اینکه در اقدامی مغایر با متن و روح برجام، خواهان تسری و تعمیم مدل آن به دیگر حوزه‌ها نیز باشند. از این ‌رو، برای حل مشکلات اقتصادی و رفع تنگناهای موجود در اقتصاد کشور، باید بیش از پیش به درون روی آورده و بر استعدادها و ظرفیت‌های سرشار درونی متکی بود. در ضمن باید توجه داشت که اشتیاق بیش از حد ایران برای ماندن در برجام یا پذیرش خواسته‌های طرف مقابل سبب خواهد شد که معادله‌ اجرای برجام روز به روز بیشتر به ضرر ایران تغییر کند. بنابراین، باید به طرف مقابل تفهیم شود که ایران هیچ‌گونه تمایلی برای مذاکره‌ مجدد یا تکمیلی درباره‌ برجام ندارد، بلکه تکمیل برجام، صرفاً با اجرای دقیق تعهدات طرف مقابل معنا پیدا می‌کند.

▼ گزارش روز
وارونه‌سازی

حیرت‌انگیز و ناامیدکننده است حسینیه ساده و بی‌آلایش جماران تهران که چند دهه پیش مردم در آن با رهبر مستضعفان جهان دیدار می‌کردند، شخصیتی که در اوج اقتدار ساده و صمیمی بود و مردم او را از خود می‌دانستند و حرف و سخن خود را از زبان او می‌شنیدند، شاهد مراسمی باشد که هیچ شباهت و قرابتی با آن روزها ندارد؛ بلکه تداعی‌گر همان سنت‌ها و تشریفاتی است که مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) علیه آنها قیام کردند! مقصود مراسم عمامه‌گذاری خصوصی سیداحمد خمینی است که در آستانه نیمه شعبان با حضور تعداد کثیری از چهره‌های حوزوی، سیاسی و شناخته شده دیگر برگزار شده است! گذشته از آنکه فرزند حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی بیشتر از آنکه به طالب علوم دینی شناخته شود، به فعالیت‌هایش در فضای مجازی، به سبک زندگی‌اش و عکس‌هایش در پردیس‌های سینمایی یا اظهارات سیاسی خاص و حمایت از جریان فتنه شهرت دارد، باید این سؤال را پرسید که چه تفاوتی میان سیداحمد خمینی با دیگر طلاب علوم دینی در حوزه‌های علمیه کشور جز نام خانوادگی‌اش وجود دارد که چنین مراسمی برای وی برگزار می‌شود؟
دلیل برگزاری چنین مراسمی و در پی آن هم در موضع طلبکار نشستن و گفتن اینکه «برخی برای هجمه، خیلی بهانه لازم ندارند.» را نباید در ویژگی‌های شخصی احمد خمینی جست‌وجو کرد؛ بلکه آن حاصل وجود تفکری است که پیش از آن نیز موجب ساخت‌و‌سازهای عجیب در مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، شرکت نکردن در امتحان شورای نگهبان برای کاندیداتوری در مجلس خبرگان و خود را فراتر از سازوکارهای قانونی دانستن و... شده است. تفکری که فرسنگ‌ها با آنچه حضرت روح‌الله از آن سخن گفتند و انقلاب اسلامی بر اساس آن شکل گرفت، فاصله دارد و زمینه‌ساز معرفی وارونه تفکر حضرت امام(ره) به نسل‌های جدید خواهد شد و نتیجه لاینفک این نوع نگاه به انقلاب اسلامی و چنین معارفه‌ای از رهبر کبیر انقلاب، فاصله افتادن میان نسل‌های جدید و آینده کشور با اصول و مبانی انقلاب اسلامی خواهد بود.

▼ اخبار ویژه          
شکست توطئه ترور یک دانشمند هسته‌ای

منابع صهیونیستی می‌گویند، سازمان جاسوسی این رژیم «موساد» تلاش کرد یک دانشمند هسته‌ای ایران را ترور کند؛ اما عملیات انجام شده موفق نبوده است. وبگاه «واللا نیوز» گزارش داد، اطلاعاتی به‌ دست آورده مبنی بر اینکه عوامل موساد پیشتر تلاش کردند یک دانشمند هسته‌ای ایرانی به نام «محسن فخری‌زاده‌مهابادی» را که مسئول رآکتور اتمی تهران است، ترور کنند. این وبگاه اذعان کرد، همه دانشمندان هسته‌ای ایرانی که پیشتر ترور شدند یا سوءقصدی علیه جان آنها انجام گرفته، عملیات آن از سوی عاملان موساد اجرا شده است. مقامات اطلاعاتی خارجی موساد به واللا گفتند که فخری‌زاده در فهرست ترور موساد قرار داشت، اما اشاره نکردند که چرا عملیات ترور او ناموفق بوده است.

آغاز عملیات ادغام مؤسسه ثامن در بانک انصار

بانک انصار با ارسال پیامکی به سپرده‌‌گذاران مؤسسه اعتباری ثامن، ورود آنها را به جمع خانواده ۱۶ میلیونی بانک انصار تبریک گفت. خبر قطعی توافق برای ادغام مؤسسه اعتباری ثامن در بانک انصار، اواخر اسفند ماه سال گذشته از سوی معاون نظارتی بانک مرکزی مطرح شد. حیدری در آن نشست زمان ادغام را بهار 97 اعلام کرد و براساس آخرین خبرها، فرآیند ادغام آغاز شده است. گفته می‌شود حساب مشتریان مؤسسه اعتباری در شرف ادغام ثامن تا 25 اردیبهشت ماه به شبکه شتاب متصل خواهد شد.

▼ اخبار
1ـ دست ردّ بیل گیتس بر سینه دونالد ترامپ!
بیل گیتس، مؤسس مایکروسافت که روابط خوبی با حزب جمهوریخواه آمریکا دارد، پیشنهاد ترامپ برای بر عهده گرفتن پست مشاور علمی او را رد کرده بود. به گزارش «ورج»، ترامپ قبلاً به بیل گیتس پیشنهاد کرده بود، پست یاد شده را بر عهده بگیرد، اما بیل گیتس با این استدلال که اگر چنین کاری بکند، نمی‌تواند از وقتش به خوبی استفاده کند، حاضر به قبول این سمت نشده بود. گویا نشست بین ترامپ و بیل گیتس در این زمینه در ماه گذشته برگزار شده بود. پس از رد این پیشنهاد از جانب بیل گیتس، پست یادشده کماکان خالی است و ترامپ هنوز در جست‌وجوی کسی است که بتواند وی را به عنوان مسئول سیاست‌گذاری اداره علوم و فناوری کاخ سفید منصوب کند. البته بیل گیتس خود یک شخصیت علمی محسوب نمی‌شود، اما وی از حدود دو دهه قبل بنیاد بیل و ملیندا گیتس را تأسیس کرده که بودجه مورد نیاز برای اجرای طرح‌های علمی و تحقیقاتی مختلفی را تأمین می‌کند. این طرح‌ها در زمینه‌های گوناگونی، مانند تغییرات آب‌وهوایی، مقابله با بیماری‌های عفونی و غیره اجرا می‌شوند.

2ـ دوران گفتار درمانی تمام شده است

روزنامه اصلاح‌طلب «آرمان» با انتقاد از عملکرد دولت در مطلبی نوشت: «بخشی از بحران ارزی در کشور توطئه دشمنان و مخالفان است؛ اما باید قبول کرد که بخش دیگر این بحران به عملکرد اقتصادی دولت برمی‌گردد. امروز بحث اقتصاد کشور، بحث اشتغال جوانان و بحث معیشتی مردم از نکات حائز اهمیت است و ما نمی‌توانیم این موضوعات را نادیده بگیریم. متأسفانه؛ در مباحث سیاست داخلی ما شاهد هستیم که شخص آقای روحانی هر روز سوژه‌ای جدید درست می‌کنند. ایشان در سخنرانی‌های خود به مسائلی می‌پردازند که حاشیه‌ساز و بحث برانگیز بوده و برای مدتی خوراک رسانه‌ها و جامعه باشد. البته عده‌ای بر این باورند که این رفتار نوعی استراتژی سیاسی است تا با طرح این‌گونه مسائل جامعه را از مطالبات خود منحرف سازند. باید این حقیقت را پذیرفت که دوران گفتاردرمانی تمام شده است و اکنون زمان عملگرایی است.»

3ـ گناه بزرگ برخی از مسندنشینان

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتشار پستی با عنوان «گناه مضاعف» در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، ضمن اشاره به کوتاهی برخی از دولتمردان در انجام وظایف خود، توصیه کرد، برای پیشرفت کشور افراد شایسته‌تری به کار گرفته شوند. محسن رضایی این‌گونه نوشت: «اگر دولتمردی صندلی مسئولیت را به اشتباه اشغال کرده باشد، گناه کرده و ضمن توبه باید سریعاً کنار رود؛ حال آنکه اگر بماند و از کسانی نیز که بهتر از او می‌فهمند و کار می‌کنند، استفاده نکند؛ گناه بزرگ دیگری مرتکب شده است. اداره کشور، امانتی الهی است. کشف ناتوانی آدم‌ها هم کار سختی نیست. هم روش‌های علمی دارد و هم از زبان مردم می‌شود به آن پی برد.»

4ـ این شرایط تداعی‌گر شورای اول است

روزنامه «آفتاب یزد» از رسانه‌های نزدیک به رئیس دولت اصلاحات در مطلبی با ابراز نگرانی از وضعیت شورای شهر تهران و اتفاقات پیرامون آن نوشت: «امروز شرایط (شورای شهر) تداعی‌گر روزهای تلخ شورای شهر اول اصلاح‌طلبان است و این بار هم پای کارگزاران در میان است. حزبی که در لحظات حساس گاه آنچنان تکروی می‌کند که کشتی جناح چپ را غرق در امواج سیاست ایران کرده...کارگزارانی‌ها در جریان شهرداری چند صباحی است بر طبل تفرقه میان اصلاح‌طلبان می‌کوبند؛ از اعمال فشارها و ترغیب نجفی به استعفا و حمله به رئیس شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، محمدرضا عارف گرفته تا تلاش برای تحمیل شهردار جدید.»

▼ اخبار کوتاه
روزنامه اصلاح‌طلب «قانون» با انتقاد از آمارسازی‌های دولت اعتدال نوشت: «آمار شش ماهه ابتدای سال ۹۶ نشان می‌دهد که بانک مرکزی با انتشار گزارشی نرخ تورم در شهریور ماه را تک‌رقمی و با رقم 9/9 درصد اعلام کرده است. از طرفی مرکز آمار نیز نرخ تورم شهریور ۹۶ را ۸ درصد اعلام کرده بود. این آمارهای عجیب دولتی‌ها درخصوص تک رقمی شدن تورم در حالی مطرح شد که قیمت مواد غذایی کشور در این زمان سر به فلک کشیده بود.»
«متیو تولر» سفیر آمریکا در یمن بدون اشاره به کشته شدن هزاران یمنی از جمله زن و کودک در بمباران ائتلاف متجاوز به یمن به فرماندهی ریاض، امنیت عربستان را از اولویت‌های آمریکا برشمرد و در توهینی آشکار جنبش انصارالله را که بخشی از مردم یمن و دولت قانونی این کشور هستند، «گروهی وحشی» خواند!
«عبدالناصر همتی» رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به مشکلات استفاده از بیمه بین‌المللی، بیشتر مشکلات در روابط با شرکت‌های بیمه اروپایی را مربوط به نقل و انتقال پول دانست و افزود: حق بیمه و دریافت خسارت نیازمند انتقال پول است و هنوز شبکه بانکی نتوانسته است این مشکل را برای صنعت بیمه حل کند.
آمار ۱۲ ماهه سال ۹۶ گمرک نشان می‌دهد، در این مدت بیش از ۲ هزار و ۷۷۹ تن فلاسک و حباب شیشه‌ای مخصوص فلاسک از کشور‌های گوناگون وارد ایران شده که برای آن ۶ میلیون و ۲۱۴ هزار و ۵۶۶ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۲ میلیارد و ۹۹۳ میلیون و ۵۳۴ هزار و ۵۰۲ تومان است.
«جان مک کین» سناتور جمهوریخواه آمریکا در کتاب جدید خود از مقامات آمریکا خواست به طور جدی به حمله سایبری علیه روسیه بیندیشند. به گفته این سناتور آمریکایی، چنین اقدامی باید در جواب آنچه دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ می‌داند، انجام شود.
«آنتونيو گوترش» دبيرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد: «اگر روزي توافق‌نامه بهتري به جاي توافق هسته‌اي ايران وجود داشت که هيچ، در غير اين صورت ما نبايد توافق هسته‌اي ايران را نابود کنيم مگر آنکه توافق‌نامه خوبي به جاي آن داشته باشيم.»‌
شورای جهانی طلا اعلام کرد: تقاضا برای سکه و شمش طلا در ایران در سه ماه نخست 2018 مصادف با زمستان 96 به 9/3 تن افزایش یافته و به بالاترین رقم در سه سال اخیر رسیده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات