صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۱۰۸۰۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 18 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): کسانی که معتقدند برای پیشرفت کشور باید به غرب پناه برد، عقل خود را باخته‌اند، زیرا عقل می‌گوید باید از تجربه‌ها درس گرفت. در برجام ثابت شد که آمریکایی‌ها همچنان سرگرم دشمنی با ملت ایران هستند.(1395/4/12)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
پیروزی در جبهه مردم‌سالاری

پیشتازی نامزدهای حز‌ب‌الله در انتخابات مجلس لبنان و انتخاب 67 نفر از آنان از سوی مردم، پیروزی بزرگ مقاومت در صحنه سیاسی این کشور و حتی منطقه است که برخلاف توطئه‌های پیچیده و سرمایه‌گذاری سنگین جبهه ضد مقاومت و تبلیغات سنگین امپراتوری رسانه‌ای حامی صهیونیسم و تروریسم تکفیری انجام شد. این پیروزی بزرگ انتخاباتی در شرایطی که حزب‌الله به جرم مبارزه با تروریسم تکفیری تحت فشار قرار گرفته بود، پیام‌های روشن و آشکاری برای دوستان و دشمنان جبهه دارد؛
1ـ حزب‌الله و مقاومت که افتخار مبارزه با تروریسم تکفیری و ایستادگی در برابر ستمگری صهیونیست‌ها را دارد،‌ از حمایت گسترده مردمی برخوردار است و هیچ‌گاه، توطئه‌ها و تبلیغات جبهه عبری‌ـ عربی و حامیان اروپایی و آمریکایی آنها نتوانسته به این پایگاه مردمی خللی وارد کند، بلکه موجب تقویت آن هم شده است.
2ـ حزب‌الله و مقاومت که با خلق پیروزی‌های بزرگ در عرصه نظامی برتری خود را به اثبات رسانده، ‌با اتخاذ تدابیر عقلانی و حکیمانه در عرصه سیاسی و انتخابات به مزیت‌ها و ظرفیت‌هایی دست یافته که امکان رقابت را در عرصه‌های قدرت نرم نیز فراهم آورده است.
3ـ نقش برجسته حزب‌الله و مقاومت در مبارزه بی‌امان با تروریسم تکفیری و تجاوزات ظالمانه صهیونیست‌ها، همراه با خردورزی در برابر فتنه‌جویی آل‌سعود ‌ترغیب‌کننده جامعه لبنانی به انتخاب نامزدهای حز‌‌ب‌الله برای استمرار امنیت و ثبات و استحکام پایگاه مردمی حزب‌الله مقاومت به شمار می‌آید.
4ـ ثبت عملکرد مداخله‌جویانه و متکبرانه آل‌سعود در حافظه تاریخی مردم لبنان به واگرایی و حتی نفرت آنان و شکل‌گیری درک و شناخت عمیقی نسبت به واقعیت‌های سیاسی انجامیده که عدم اقبال به چهره‌های وابسته به عربستان، پیامد این شناخت واقع‌بینانه محسوب می‌شود.
مردم لبنان با رأی خود ثابت کردند که به آن درجه از رشادت و بلوغ سیاسی نائل آمده‌اند که عزت و امنیت ملی خود را با هیچ یک از وعده‌ها و وعید‌ها و حتی تهدیدهای صاحبان زر و زور و تزویر معاوضه نمی‌کنند.
بدیهی است، چنانچه فتنه‌جویان بخواهند مقابل رأی مردم ایستاده و این شکست را با فتنه‌های طایفه‌ای جبران کنند، نه تنها در نتایج انتخابات تغییری اتفاق نخواهد افتاد؛ بلکه شناخت مردم نسبت به دوستان و دشمنان دقیق‌تر شده و مقاومت استحکام بیشتری خواهد یافت.

▼ گزارش روز
وارثان روح‌الله

شیخ زکزاکی در نیجریه با وجود همه فشارها، سرکوب‌ها، دستگیری‌ها، زندان رفتن‌ها و محدودیت‌های بی‌پایان میلیون‌ها نفر از جوانان این کشور را به مذهب شیعه هدایت کرده و جرئت و جسارت ایستادن در برابر ظلم را در آنها بر انگیخته است؛ در بحرین، شیخ‌عیسی قاسم و جوانان و مردم این کشور با وجود حاکمان قسی‌القلب که حمایت تام و تمام رژیم سعودی را نیز در پشت خود دارند، با همه فشارها و شکنجه‌ها و محاکمه‌ها ایستاده‌اند و از مبارزه با ظلم پشیمان نشده و پا پس نکشیده‌اند؛ در لبنان نیرو‌های مقاومت رژیم غاصب صهیونیستی را از کشورشان اخراج کردند، با حمایت از ملت سوریه و عراق تروریست‌های تکفیری را به زانو در آوردند، نقشه شوم سعودی‌ها برای ایجاد اختلافات داخلی و رو در رو قرار دادن حزب‌الله و سعد الحریری نخست‌وزیر را در هم شکستند و حالا با رأی مردم پیروز انتخابات پارلمانی شدند و 67 کرسی از 128 کرسی، یعنی اکثریت پارلمان این کشور را به دست آوردند؛ در عراق بسیج مردمی در کنار ارتش این کشور و سرداران محور مقاومت، رگ حیات تروریست‌ها یا به عبارت بهتر بازوان مثلث آمریکایی، صهیونیستی و سعودی را قطع کردند؛ در یمن و در جبهه رویارویی با شاهزادگان دربار آل‌سعود مقاومت بی‌نظیری را شاهد هستیم که در عین محاصره و سال‌ها حمله بی‌امان از زمین و آسمان همچنان ملت یمن ایستاده‌اند و خم به ابرو نیاورده و اکنون با موشک‌های خود موقعیت برتر در میدان نبرد را نیز به دست آورده‌اند، در سوریه برخلاف همه تلاش‌های دشمنان، محور مقاومت پیروز میدان است، در سرزمین‌های اشغالی با وجود همه خیانت‌ها، نیروهای مقاومت عزم‌شان برای پیروزی بر دشمن بیش از همیشه جزم است. پیروزی‌هایی که از انقلاب شکوهمند اسلامی و از گفتمان انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) آغاز شد و دیگر متوقف نخواهد شد و پیروان واقعی حضرت روح‌الله و وارثان نگاه و اراده او تا پیروزی نهایی مبارزه را ادامه خواهند داد.

▼ خبر ویژه
در برجام ما مقصریم!

در ادامه مواضع تأمل‌برانگیز برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب در زمینه برجام، این بار روزنامه اصلاح‌طلب «شرق» در سرمقاله خود اتهام شکست برجام را متوجه کشورمان و نیروهای داخل ایران کرد و نوشت: «بی‌تردید ایران فرصت‌های‌ گران‌قدری را از زمان توافق و اجرای آن و به‌ویژه یک‌سال‌ونیم باقی‌مانده از دوره اوباما پس از دستیابی به توافق در موضوع هسته‌ای و همچنین بازسازی و بهبود روابط با عربستان از دست داد. به ندای اوباما برای حل مشکلات روابط «تا حدی که ممکن» است، پاسخ منفی داد و سوق‌دادن اروپا به سمت آمریکا با غفلت از «مذاکره» در حوزه‌هایی که آنها برای نجات برجام از خیز بلند ترامپ برای باطل‌کردن آن پیشنهاد کردند، همه از اقدامات ناصوابی بود که فرصت‌های ذی‌قیمتی را از بین برد... حتی در صورت خروج آمریکا، برجام خاک‌ریز قابل‌اتکایی است که باید از آن برای پیشبرد اهدافی که در توافق هسته‌ای داریم، استفاده شود. سردادن شعارهای آن‌چنانی حتی در قالب ادبیات «توئیتر» یا از تریبون سخنرانی در مقابل جمعیت انبوه، غلتیدن در دامی است که اسرائیل، عربستان و ترامپ پهن کرده‌اند.» این نوع تحلیل در حالی صورت می‌گیرد که عملاً برخلاف انعطاف ایران و اجرای کامل تعهدات برجامی و حتی در مواردی انجام اقداماتی فراتر از متن توافق جامع هسته‌ای، طرف مقابل از انجام حداقل وظایفش نیز سر باز می‌زند!

▼ اخبار
1ـ نگرانی رژیم صهیونیستی از تسویه‌حساب ایران
رسانه‌های رژیم صهیونیستی به نقل از مقامات امنیتی این رژیم مدعی شدند، به نظر می‌رسد نیروهای ایرانی و حزب‌الله برای انجام مجموعه‌ای از حملات موشکی از خاک سوریه به شمال فلسطین اشغالی آماده می‌شوند. به نوشته روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، مقامات رژیم صهیونیستی معتقدند ایران مصمم است به زودی حمله ماه گذشته به پایگاه «تی4» سوریه را که به شهادت هفت نیروی ایرانی منجر شد، پاسخ دهد. این روزنامه نوشته است: «بر اساس ارزیابی اسرائیل، ایران به دنبال آن است که این حساب باز با اسرائیل را تسویه کند، اما قصد دارد این کار را به نحوی انجام دهد که به آغاز یک جنگ منجر نشود. یک راهکار برای حل این معضل، این است که تلاش شود مجموعه محدودی از موشک‌ها به سوی اهداف نظامی در اسرائیل شلیک شود.» مقامات رژیم صهیونیستی پیش از این هم گفته بودند که بعید است ایران حمله اسرائیل به تی۴ را بی‌پاسخ بگذارد.

2ـ تغییر راهبرد پس از واکنش منفی افکار عمومی

«بهزاد نبوی» از چهره‌های اصلاح‌طلب و فعالان فتنه 88 در مصاحبه با روزنامه «آفتاب یزد» گفت: «حل مشکلات تنها به دولت مربوط نمی‌شود، بلکه به نظام جمهوری اسلامی ایران بازمی‌گردد که باید برای حفظ کشور و نجات اقتصاد آن در سیاست خود تجدیدنظر کند... مع‌الوصف باید این واقعیت را بپذیریم که برجام به تنهایی نمی‌تواند معجزه کند.» روزنامه «آرمان» نیز در مطلبی مشابه نوشت: «رئیس‌جمهور اختیار اعمال همه سیاست‌ها را ندارد.» بر اساس این، به نظر می‌رسد جریان اصلاح‌طلب پس از آنکه مشاهده کرد تلاش‌شان برای نشستن در جایگاه منتقد دولت و جدا کردن حساب خود از عملکرد دولت اعتدال به نتیجه‌ای نخواهد رسید، درصدد هستند این‌گونه جلوه دهند که اجازه فعالیت و عمل به وعده‌ها به رئیس‌جمهور مورد حمایت این جریان داده نمی‌شود و توافق هسته‌ای به دلیل همراه نشدن بخش‌های دیگر نظام است که بی‌اثر شده است.

3ـ نتانیاهو وارد مسیر خطرناکی شده است

«رادیو آلمان» در گزارشی به اقدامات «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در زمینه  دامن زدن به تنش در زمینه برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت، نتانیاهو وارد مسیر خطرناکی شده است. نتانیاهو به تازگی ادعا کرده که رژیم صهیونیستی به دنبال تقابل با ایران نیست؛ اما اگر چنین چیزی نیاز باشد، اکنون بهتر از آینده است. در گزارش رادیو آلمان آمده است: «اسرائیل در زمینه مسائل مربوط به توافق هسته‌ای با ایران، مسیر تقابل را در پیش گرفته است و این در حالی است که درون اسرائیل هم همه از وی حمایت نمی‌کنند. ضمن اینکه چنین رویکردی می‌تواند به تنش درازمدت میان اسرائیل و ایران منتهی شود.» رادیو آلمان با اشاره به اینکه امکان تقابل میان ایران و اسرائیل زیاد می‌شود، نوشت، «تل‌آویو در محاصره حزب‌الله لبنان و حماس قرار دارد و این گروه‌ها از هم‌پیمانان ایران هستند.»

4ـ حامی صهیونیست‌ها روی صحنه تالار وحدت!

براساس اخبار رسیده، «کلایدرمن» با همراهی ارکستر، در روزهای اول و دوم تیر در سالن وزارت کشور اجرا خواهد کرد. وی در اولین اجرای رسمی خود در ایران قرار است قطعه «ای ایران» را با پیانو بنوازد؛ این در حالی است که این پیانیست سرشناس فرانسوی پیش از این، مشابه آنچه با عنوان «ای ایران» در تهران اجرا خواهد کرد، برای رژیم صهیونیستی نواخته است. کلایدرمن قطعه «پنجاه سال برای اسرائیل» را در تولد ۵۰ سالگی این رژیم نامشروع در تل‌آویو اجرا کرد که مورد تقدیر شخصیت‌ها و مقامات این رژیم قرار گرفت. وی که چند ماه پیش نیز در تل‌آویو بر روی صحنه رفته است، در کارنامه کاری خود چند آلبوم برای رژیم صهیونیستی تهیه و منتشر کرده است.

▼ اخبار کوتاه
نشریه «آتلانتیک» در تحلیلی به قلم «فیلیپ گوردون» عضو ارشد شورای روابط خارجی آمریکا و دستیار ویژه رئیس‌جمهور در دوره باراک اوباما نوشت: «برخلاف آنچه ترامپ بر آن اصرار دارد، برجام فشار را از روی ایران کم نکرد؛ بلکه با افزایش انتظارات عمومی که امکان برآورده شدن ندارد، اقتصاد ایران را تضعیف کرد. این یک سیاست بردـ برد است. چنانچه تغییر حکومت ایران ممکن باشد، برجام نه تنها مانعی در راه آن نیست؛ بلکه زمینه‌ساز وقوع آن نیز هست.»
پس از استعفای مدیر‌عامل ایرفرانس در نتیجه اعتصابات گسترده کارگرانی که به وضع پرداخت دستمزدهای خود اعتراض داشتند، وزیر اقتصاد فرانسه هشدار داد آینده اقتصادی این شرکت در وضعیت بلاتکلیفی قرار گرفته و دولت این کشور با داشتن تنها 14/3 درصد از سهام این شرکت نمی‌تواند آن را در صورت بدتر شدن اوضاع نجات دهد.
بهمن احمدی‌امویی، از روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب نزدیک به دولت در توئیتر خود از استعفای ولی‌الله سیف، رئیس بانک مرکزی خبر داد و نوشت: دولت استعفای سیف را پذیرفته و در حال رایزنی برای انتخاب جایگزین او است. پیشتر در برخی شنیده‌ها از نهاوندیان به عنوان گزینه جایگزین سیف نام برده شده بود.
«ناتالی توچی» مشاور «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به تصمیم ترامپ برای اعلام نظرش درباره برجام در حساب توئیتری خود نوشت: «شاید ما نباید اینقدر به این خودشیفته(دونالد ترامپ) توجه می‌کردیم و باید بر روی حفظ برجام بدون آمریکا متمرکز می‌شدیم.»
نشریه آمریکایی «آتلانتیک» با بیان اینکه برجام آمریکا را تنها به برداشتن تحریم‌ها موظف نمی‌کند، بلکه ملزم می‌کند در ورود ایران به اقتصاد جهانی مانع نتراشد، با اشاره به موارد متعدد نقض این توافق‌نامه بین‌المللی در دولت ترامپ، تأکید کرد که این دولت همواره در حال نقض برجام است.
مدیرکل مدیریت مصرف و نظارت بر کاهش هدر رفت آب گفت: تابستان امسال ۳۳۴ شهر کشور با جمعیتی بالغ بر ۳۳ میلیون نفر در معرض تنش آب قرار می‌گیرند. علی سیدزاده گفت: میزان بارندگی در سال جاری نسبت به مدت مشابه درازمدت و سال گذشته کاهش یافته است.
برنی سندرز، سناتور ارشد آمریکایی در حساب توئیتر خود نوشت: دونالد ترامپ از زمانی که به کاخ سفید راه یافته تا به امروز بیش از 3 هزار بار دروغ گفته است. وی افزود: با این حال جمهوری‌خواهان از گفتن اینکه ترامپ دروغگو است، همچنان طفره می‌روند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات