صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۱۰۹۲۰

از اشتباه دولت تا پایان برجام

1ـ تمرکز بر سیاست خارجی اشتباه بود
عباس عبدی از تحلیلگران اصلاح‌طلب گفت: موقعیت دولت نسبت به گذشته ضعیف‌تر شده است؛ زیرا شعارهایی درباره برجام داده شد که واقعی نبود، یعنی برجام بیش از آنچه بود، برجسته شد. اکنون عملاً با آن شعارها خلع سلاح شده است. رئیس‌جمهوری و دولت نباید برای عبور از مشکلات، برجام را بیش از ظرفیت آن، برجسته می‌کردند؛ اما مشکل اصلی دولت و اساساً دولت در ایران، فقط ضعیف شدن نیست؛ بلکه مشکل اصلی این است که دولت نتوانست با بدنه اجتماعی و سیاسی خود پیوند روشنی برقرار و اهداف و عملکرد خود را تبیین کند و به دیگران پاسخ بدهد. وی همچنین افزود: استراتژی دولت در محور قرار دادن سیاست خارجی و سپس اقتصاد و فراموشی سیاست داخلی از ابتدا اشتباه بوده است و این، ربطی به اکنون هم ندارد. به این معنا که همان طور که از روز اول پیروزی این دولت هم گفتم، استراتژی دولت مبنی بر تمرکز بر سیاست خارجی و اقتصاد، در ایران جواب نخواهد داد.

2ـ فعالیت «مرسک» کمتر از 2/5 درصد عملیات کانتینری ایران است
محمد‌علی حسن‌زاده، معاون بندری سازمان بنادر در واکنش به توقف فعالیت «لاینر مرسک» در بنادر ایران گفت: کل فعالیت مرسک در سال ۹۶ در بنادر ایران ۵۵ هزار TEU بود که در قیاس با تخلیه و بارگیری دو میلیون و ۶۵۰ هزار TEU کانتینر در بندر شهید رجایی در سال قبل، کمتر از 2/5 درصد عملیات بندری است. وی در ادامه بیان کرد: آمار استخراجی از عملکرد سال گذشته سازمان بنادر نشان می‌دهد جا‌به‌جایی بار از طریق بندر شهید رجایی به وسیله ۳۰۵ شرکت کشتیرانی در قالب شرکت‌های لاینری (‌خطوط مستقیم کشتیرانی)‌، فیدری (شرکت‌های کوچک کشتیرانی)‌، باکس اپراتورها (‌شرکت‌هایی که خودشان کشتی ندارند و تنها کانتینر دارند) و‌ SOC (شرکت‌هایی که مالک کانتینر هستند) به بندر شهید رجایی انجام می‌شود که نشان‌دهنده تنوع ارائه‌کنندگان حمل‌ونقل کالاهای کانتینری است‌. گفتنی است، پس از خروج آمریکا از برجام شرکت «لاینر مرسک» گفته است فعالیت‌هایش را در ایران متوقف می‌کند.

3ـ برجام دیگر به فرجامی نخواهد رسید
پرویز سروری از چهره‌های اصولگرا درباره تلاش دولت برای حفظ برجام با همراهی اروپا گفت: به نظر می‌رسد ما بر سر تابوتی ایستاده‌ایم که در آن مرده‌ای وجود ندارد؛ از این رو به هیچ عنوان تضمینی از سوی اروپا وجود نخواهد داشت که بخواهیم با آنها وارد مذاکره شویم. به تعبیری دیگر اروپا در پی آن است که به واسطه لاشه برجام امتیازات بیشتری از جمهوری اسلامی بگیرد و باید توجه داشت که مشکل اساسی ما در امر تحریم‌ها آمریکا بود وگرنه مذاکره کردن با اروپا محلی از اعراب ندارد. وی تأکید کرد: حتی اگر اروپا تضمینی به ایران بدهد، باید بدانیم که برجام دیگر نفعی برای ما نخواهد داشت؛ چرا که اتحادیه اروپا قادر نیست خلاف اراده آمریکایی‌ها عمل کند.

4ـ آمریکا و اروپا اتفاق نظر دارند
«بریان هوک» مشاور ارشد پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا اظهار داشت: دولت ترامپ توقف توافق جامع هسته‌ای را فرصت می‌داند، نه یک آسیب خودخواسته که دیگر سران کشورهای جهان ادعا می‌کنند. وی با ناقص خواندن برجام گفت: ما به چارچوب جدیدی نیاز داریم که کنترل و محدودسازی همه تهدیدهای ایران را شامل شود. ما فرصتی داریم که یک سازوکار بازدارندگی و عدم اشاعه سلاح هسته‌ای بهتر برای ایران و منطقه ایجاد کنیم. هوک همچنین مدعی است، آمریکا و متحدان اروپایی‌اش در بیشتر حوزه‌ها نظیر موشک‌های ایران، آمارهای حقوق بشری و نیاز به نظارت بیشتر بر برنامه هسته‌ای ایران اتفاق نظر دارند و معتقدند باید کارهای بیشتری انجام شود.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات