تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۳  ، 
کد خبر : ۳۱۱۲۳
تحلیلى بر مواضع خصمانه اخیر کاخ سفید علیه سپاه پاسداران انقلا‌ب اسلامی

حمایت قاطعانه افکار عمومی ‌از سپاه پاسداران

اشاره‌: اقدام اخیر ایالات متحده آمریکا در تروریستى خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ‌نشان‌دهنده اوج ضعف و کینه‌اى است که فرزندان عموسام از غیور مردان سپاه بر دل دارند. این اقدام وقیحانه آمریکا از ابعاد و جوانب مختلفى قابل بررسى است:

سحاب فاطمی

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

به راستى چه مسئله‌اى موجب خشم مقامات آمریکایى از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ‌شده است؟ پاسخ این سوال را می‌توان با استناد به آنچه پس از انقلاب اسلامی ‌ایران گذشته است دریافت.

سپاه پاسداران تلفیقى از قدرت سخت افزارى و مقبولیت مردمی‌در ایران است.در کشورهاى غربى قدرت(اعم از سخت افزارى یا نر‌م‌افزاری) صرفا در خدمت منافع احزاب حاکم و حکومت قرار مى‌گیرد. از این رو در قالب نظامهاى سکولار و لائیک نوعى بى‌تفاوتى سیاسى در غرب رخ داده است. این بى‌تفاوتى خود را در اشکال مختلف نشان می‌دهد.

در جمهورى اسلامی ‌ایران، قدرت همواره در راستاى احقاق حقوق حقه ملت و خدمت‌رسانى به توده‌‌هاى مردمی‌ تعریف شده است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ‌به عنوان نمادى از قدرت ایران در نظام بین‌الملل، تاکنون از هیچ کوششى در جهت مرتفع ساختن نیازهاى مردمی‌فروگذار نکرده است. رشادتهاى این مجموعه توانمند در جریان 8 سال جنگ تحمیلی، تلاش سپاه جهت سازندگى پس از جنگ، موفقیت سپاه در برقرارى امنیت ملى، حرکت در جهت حفظ وحدت عمومی ‌کشور و... از جمله فعالیتهاى سپاه پاسداران در طول تشکیل این مجموعه بوده است.

"مقبول ملت" یا "حامی‌ ملت"؟

سپاه پاسداران تنها مقبول ملت ایران یا یک نهاد و مجموعه پذیرفته شده در مناسبات نظامی‌ کشور نیست، بلکه حامی‌منافع ملت بوده و از این رو پیوند عمیق میان مردم و اعضاى سپاه ناگسستنى است. میان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ‌و ملت ایران رابطه‌اى دوطرفه وجود دارد که بر مبناى آن "سپاه حامی‌مردم"و "مردم حامی ‌سپاه"هستند. ماهیت این رابطه دوطرفه نفوذناپذیر بوده و مخالفان ایران قادر به ایجاد تفکیک و تمایز میان سپاه و ملت نخواهند بود. نومحافظه‌کاران افراطى کاخ سفید در قالب اقدام اخیر خود سعى داشتند در این رابطه دوطرفه خلل و شکاف ایجاد نمایند، اما نه تنها در این راستا موفق نشده‌اند بلکه شاهد تحکیم این پیوند در جهت مقابله با هرگونه تهدید احتمالى دشمن هستیم. به عبارت دیگر، تلاش واشنگتن و متحدان آن در راستاى تخریب وجهه سپاه پاسداران نتیجه‌اى کاملا معکوس داده است.

نقض کنوانسیون ژنو

سپاه پاسداران اولین واحد نظامی‌ یک دولت مستقل تاکنون است که در لیست سازمانهاى تروریستى وزارت امورخارجه آمریکا قرار خواهد گرفت. اقدام آمریکا بر ضد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ‌ایران که یک نهاد دفاعى داراى پشتوانه مردمی‌است، کنوانسیون ژنو و دیگر نهادهاى غیرنظامی‌ را تهدید می‌کند و پیامدهاى خطرناکى نیز به همراه خواهد داشت."آنتى وار"در تحلیلى درباره تصمیم کاخ سفید براى قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ‌در لیست گروه‌‌هاى تروریستى جهان نوشته است:

" بدون شک دولت بوش با اقدام ا خیر خود یک گام بیشتر به سوى تبدیل کردن ایران به یک کشور دشمن برداشته و این کار را از طریق زدن برچسب " تروریست"به یک ارتش ملى انجام داده است."

کلیت اقدام کاخ سفید در خصوص قرار دادن نام سپاه پاسداران اسلامی ‌در لیست گروههاى تروریستى جهان با قواعد حقوقى و قانونى شناخته شده در مناسبات دولتها و ملتها مغایرتى اساسى دارد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ‌نهادى وابسته به حکومت و ملت ایران است و از این رو نمی‌توان برچسب تروریسم بر آن زد. ایالات متحده آمریکا با این اقدام خود مجامع بین‌المللى را به مقابله‌اى آشکار فراخوانده است. همچنین این اقدام واشنگتن آغازى بر تهدید کل نظام بین‌الملل است.

بازتاب اقدام آمریکا در رسانه‌‌هاى غربی

تحلیلهاى ارائه شده از سوى کارشناسان غربى حکایت از این دارد که اقدام اخیر ایالات متحده آمریکا آثار و تبعاتى جبران‌ناپذیر براى این کشور به همراه خواهد داشت. یک مجله آلمانى "دى سایت"تصمیم اخیر رئیس‌جمهور آمریکا مبنى بر اضافه کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ‌به لیست گروههاى تروریستى کاخ سفید را یک تصمیم نادرست با عواقب بین‌المللى منفى ارزیابى کرده است. این مجله می‌نویسد: جرج بوش می‌خواهد با اعمال تحریمهایى برعلیه سپاه پاسداران از قدرت دفاعى و نفوذ آن تا حد ممکن بکاهد، اما از آنجا که این گارد انقلابى ایران یک گروهک شبه نظامی‌ یا چیزى مشابه این نیست، بلکه بخش رسمی‌قدرت دفاعى دولت ایران می‌باشد. بنابراین اتخاذ چنین تصمیمی‌ از طرف آمریکا سبب تشدید بحران روابط دو کشور خواهد شد که این به نفع آمریکا نخواهد بود. علاوه بر این، چنین سیگنالى از طرف واشنگتن بر چین و روسیه نیز تاثیر خواهد گذاشت و از آنجایى که این دو عضو دائمی‌شوراى امنیت مبادلات تجارى زیادى با ایران دارند تا حد ممکن با اعمال تحریمهاى بیشتر برعلیه تهران در شوراى امنیت مخالفت می‌کنند. این تصمیم نادرست واشنگتن که تحریمهاى بیشترى بر علیه ایران را در پى خواهد داشت می‌تواند بهانه اى براى اختلافات بیشتر این دوقدرت با آمریکا باشد.

تحلیلگر مجله تایم نیز در این خصوص می‌گوید: آمریکا اعلام می‌کند که سپاه پاسداران ایران از گروه‌‌هاى تروریستى است، اما به هیچ وجه نمی‌تواند این نکته را ثابت کند که سپاه ایران در امر تجهیز گروه‌‌هاى شورشى عراق و افغانستان دست داشته و آنها را تجهیز می‌کند.

پایگاه اینترنتى فریپ سعى کرده است از زاویه‌اى دیگر نسبت به این مسئله بنگرد. نویسندگان این پایگاه اینترنتى اختلاف دیدگاه رایس و دیک چنى را معلول اقدام اخیر کاخ سفید می‌دانند. یک مقام ارشد وزارت امور خارجه و دیپلماتهاى آمریکایى این اقدام را نشانه افزایش کشمکشها در دولت آمریکا بین طرفداران اقدام نظامی‌ و مخالفان آن به رهبرى رایس توصیف کردند.

مقامهاى وزارت امور خارجه آمریکا و دیپلماتهاى خارجى تلاش رایس براى این اقدام را در جهت کاستن اثر اظهارات "دیک چنی" معاون بوش و مشاوران وى درباره حمله علیه ایران می‌دانند. از نظر آنها رایس با این اقدام می‌تواند به یک نهاد ایرانى بدون توسل به اقدام نظامی‌ ضربه وارد کند و همچنین می‌تواند به حرکت تحریمها در شوراى امنیت سازمان ملل متحد ادامه دهد. طرفداران اقدام نظامی‌ می‌گویند که راهبرد رایس براى تغییر رفتار دولت ایران شکست خورده است.

این در حالى ‌است که در معادلات آمریکا و خاورمیانه، قدرت مانور و ابتکار عمل به سود ایران است و همین مسئله رایس و چنى را در راهبرد تئوریها و استراتژیهایشان در قبال تهران ناکام گذاشته است.

نتیجه گیری

قدرت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ‌و پشتوانه مردمی‌ این مجموعه توانمند سبب شده است تا ضربه‌ناپذیرى آن در روندى مستقیم افزایش یابد. بر این اساس وزن تهدیدات آمریکا به اندازه‌اى نیست تا بتواند خللى در قدرت دلیرمردان این مجموعه و حامیان آن در ایران و سرتاسر جهان بوجود آورد. نباید فراموش کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ‌ایران در ماهیت خود پیام "استیصال آمریکا و غرب" را به نظام بین‌الملل مخابره می‌کند. پیامی ‌که به گوش سایر دشمنان کاخ سفید در جهان رسیده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات