صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۱۱۲۳۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 29 خرداد

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): نباید از یک سوراخ دو بار گزیده شویم و به چیزهای کم‌اهمیت دل خوش کنیم. میگویند در برجام، آمریکا از نظر آبرو شکست‌ خورده یا رابطه‌ بین اروپا و آمریکا شکرآب شده؛ اما آیا مذاکره کردیم که اینها بشود، یا تحریم‌ها برداشته شود؟(97/3/2) www.basirat.ir

▼ حرف روز
نشانه‌گیری ثبات و امنیت کشور
رهبر معظم انقلاب در روز چهاردهم خرداد از راهبرد جدید دشمن که برای رویارویی با نظام جمهوری اسلامی طراحی کرده است، پرده برداشتند. ایشان فشار روانی را در کنار فشار اقتصادی و عملی یکی از ارکان راهبرد سه‌گانه دشمن برشمردند. اهمیت عملیات روانی برای طرف متخاصم و دشمن ملت ایران از آن روست که بسیاری از سختی‌ها و هزینه‌های جنگ نظامی را ندارد؛ از سوی دیگر رسانه‌ها و به خصوص رسانه‌های جدید، ابزارهای مهم و مؤثر دشمن برای اجرای پروژه‌های عملیات روانی هستند. اهداف دشمن نیز از اجرای تبلیغات و جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی، تغییر ادراک مردم و نیز تغییر محاسبات مسئولان در موضوعات گوناگون است. البته، این خود هدف حداقلی است و دشمنان مهار و براندازی جمهوری اسلامی را به مثابه یک هدف نهایی دنبال می‌کنند. با این توضیح دشمنان بنا را بر این گذاشته‌اند تا از هر حادثه در ایران، هر چند کم‌اهمیت و جزئی، با بزرگ‌نمایی و دروغ‌پردازی درباره آن، به نفع خود و اهداف خود سود جویند. مصادیق فراوانی وجود دارد که حاکی از کوشش دشمن برای توسعه و تسری اعتراضات به آشوب بوده است. اگر از رخدادها و اتفاقات اخیر در کازرون بگذریم، هم‌اینک موضوع خبر تعرض به دختران ایرانشهری پیش روی ماست؛ تلاش دشمنان و رسانه‌های وابسته به آنها برای ایجاد نگرانی و عصبانیت مردم در این باره، به سلسله‌ای از آشوب‌های قومی و سیاسی در منطقه سیستان‌وبلوچستان سیاست قطعی آنهاست. آنها به برخی خلأهای قومی و فرهنگی در منطقه سیستان‌وبلوچستان چشم دوخته‌اند و تجربیاتی از ناامنی‌های پیشین را در اختیار دارند که از قضا خود آنها جزء عوامل اصلی ناامنی‌های سابق در مناطق جنوب شرق کشور به شمار می‌روند. اکنون این سؤال مطرح است که در برابر جنگ روانی دشمن که این روزها امنیت و ثبات سیستان‌وبلوچستان را نشانه رفته است، چه باید کرد؟ در مرحله اول رسانه‌های دلسوز داخلی باید مدیریت خبری ماجرا را در اختیار بگیرند و اطلاعات صحیح را مخابره کنند؛ در گام بعدی ضروری است مسئولان قضایی تمام تلاش خود را برای پیگیری و برخورد با مجرمان به‌کار بندند و مرحله سوم که بسیار مهم و تعیین‌کننده است اینکه، نیروهای مذهبی و سیاسی استان سیستان‌وبلوچستان با ترتیب دادن سلسله‌ای از ارتباطات انسجام‌بخش، همه شکاف‌های محلی را که دشمن به فعال کردن آنها امید بسته، مسدود کنند.

▼ گزارش روز
واقعیت ماجرا!
محمد ثلاث، راننده اتوبوس مرگ محکوم به اعدام شد؛ فردی از فرقه دراویش گنابادی که در تجمع و آشوب‌ گلستان هفتم واقع در خیابان پاسداران تهران با راندن اتوبوس به سوی نیروهای حافظ نظم و امنیت سه نفر از نیروهای پلیس را به شهادت رساند. وی از سوی نیروی انتظامی دستگیر و تحویل مراجع قضایی شد و پس از طی مراحل قانونی و تشکیل دادگاه با شرایط قانونی به جنایت خود اعتراف کرد، اما وقتی در یک قدمی اعدام قرار گرفت و افکار عمومی به ویژه خانواده شهدای غائله دراویش منتظر بودند تا قصاص صورت پذیرد به ناگاه رسانه‌های ضد انقلاب و بازوهای رسانه‌ای آنها در فضای مجازی با خیال اینکه با گذشت چند ماه از ماجرا می‌توان واقعیت جنایت این فرد در خیابان پاسداران را وارونه جلوه داد، دست به کار شدند و تلاش کردند از این قاتل، یک مظلوم بسازند! آنها تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا ثلاث را که در دادگاه به صراحت اعلام کرده بود؛ «من خودم قبول دارم که این سه نفر را کشته‌ام و فوت این سه نفر نتیجه اقدامات من بوده است»، بی‌گناه جلوه دهند که البته تیرشان به سنگ خورد و ثلاث به دار مکافات آویخته شد.
 اما واقعیت ماجرا این است که آنها، از وابستگان به فتنه تا وزارت خارجه آمریکا نه نگران ثلاث بودند، نه نگران عدالت و نه خانواده شهدای نیروی انتظامی برای‌شان اهمیت داشت. این جریان در حال بازی کردن در زمین بزرگ‌تر و با هدفی مشخص هستند که عبارت است از مخدوش کردن چهره قوه قضائیه و زیر سؤال بردن سازوکار‌های قضایی کشور و از این رهگذر درصدد دستیابی به دو هدف هستند؛ اول، محدود کردن قوه قضائیه در برخورد با متخلفان و برهم‌زنندگان امنیت در کشور و دوم، بی‌اعتبار‌سازی قوه عدلیه و ایجاد بی‌اعتمادی عمومی به دستگاه قضا با این هدف که بتوانند در آینده با فراغ بال، جسارت و بدون نگرانی از تبعات قضایی، اقدامات خرابکارانه و ضد انقلابی خود را دنبال کنند.

▼ اخبار ویژه
بازداشت وزیر به اتهام جاسوسی برای ایران!
«اسرائیل نشنال‌نیوز» نوشت: «ماه گذشته سگوف به دستور شین بث و پلیس اسرائیل به اتهام همکاری با دشمن و جاسوسی علیه اسرائیل بازداشت شده است.» سگوف در سال‌های اخیر در نیجریه زندگی می‌کرده و به تازگی به گینه سفر کرده بود که از آنجا به درخواست پلیس رژیم صهیونیستی، به تل‌آویو تحویل داده شد. بر اساس این گزارش، شین بث و پلیس رژیم صهیونیستی به محض تحویل گرفتن سگوف، از او بازجویی کردند. بنا بر ادعای اسرائیل نشنال‌نیوز، شین بث به اطلاعاتی مبنی بر تماس سگوف با مقامات ایرانی و همکاری با آنها علیه تل‌آویو دست یافته است. براساس یافته‌های ادعایی شین بث و پلیس رژیم صهیونیستی، سگوف در سال 2012 از سوی ایران به خدمت گرفته شد. همچنین او با عوامل سفارت ایران در نیجریه ارتباط داشته است. گفتنی است، سگوف در سال‌های 1995 و 1996 در دولت اسحاق رابین و شیمون پرز وزیر بوده است.

ترامپ بیش از سه هزار دروغ گفته است
خبرگزاری سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت؛ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، باراک اوباما رئیس‌جمهور پیشین این کشور را در مسابقه دروغگویی شکست داده است. در این گزارش آمده است: حتی شدیدترین منتقدان دونالد ترامپ هم باید بپذیرند که ترامپ در یک زمینه پیشگام است و آن دروغگویی است. او تاکنون بیشتر از رئیس‌جمهور سابق دروغ گفته است. سی‌ان‌ان در ادامه نوشت: همان‌طور که به تازگی واشنگتن‌پست گزارش داده ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید بیش از سه هزار دروغ یا اظهارات گمراه‌کننده داشته است که میانگین آنها روزانه بیش از 6 دروغ می‌شود.

▼ اخبار
1ـ باید رفتار منطقه‌ای خود را منطقی کنیم!

روزنامه شرق در یک مطلب تأمل‌برانگیز نوشت: «با عبور از بحران هسته‌ای و دستیابی به توافق با قدرت‌های جهانی، بار دیگر صف طولانی رهبران و مقامات ارشد کشورها برای سفر به تهران و آمادگی شرکت‌های بزرگ و مطرح جهان برای حضور در بازار کشورمان ایجاد شد؛ روندی که تا چرخش در سیاست خارجی آمریکا پس از جلوس ترامپ در کاخ سفید ادامه داشت. روش منطقی ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، این قدرت بزرگ جهان را منزوی کرد و اروپا مهم‌ترین متحدش را مقابل آن قرار داد، هرچند تلاش اروپای متحد آمریکا نیز برای مقابله با این واقعیت و دفاع از توافق هسته‌ای تا جایی است که قاره سبز امنیت و اقتصاد خود را در تعارض با آن احساس نکند. اما تردیدی نیست در صورت رفتار منطقی ایران در سیاست خارجی به ‌ویژه در بحران‌های منطقه‌ای، اروپا با عزم و جدیت بیشتری روابط اقتصادی با ایران را با وجود مخالفت‌های آمریکا ادامه خواهد داد.»

2ـ مذاکره با ترامپ عبث و بیهوده است
«محمدحسین فرهنگی» نماینده مردم تبریز در مجلس در واکنش به نامه جمعی از اصلاح‌طلبان به سران نظام و پیشنهاد مذاکره مستقیم با رئیس‌جمهور فعلی آمریکا برای حل مشکل برجام، اظهار داشت: اصل مذاکره مربوط به زمانی است که نتیجه روشنی از آن محتمل باشد و به نوعی باعث تأمین منافع ملی کشور شود و از تضعیف کشور جلوگیری کند. وی افزود: ما با طرفی مواجه هستیم که به هیچ اصلی پایبند نیست و هیچ منافعی در تعامل با او قابل پیش‌بینی نخواهد بود. در چنین شرایطی به طور طبیعی، مذاکره فاقد هرگونه توجیه منطقی است. عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس ادامه داد: اکنون با اشخاصی در رأس نظام سیاسی آمریکا مواجه هستیم که قبل از هرگونه گفت‌وگو، بر مواضع غیرمنطقی و ظالمانه خود اصرار دارند و به هیچ یک از موازین بین‌المللی هم پایبند نیستند؛ طبیعتاً گفت‌وگو با چنین افرادی عبث و بیهوده است.

3ـ هم قدرت را می‌خواهند هم مسئولیت نمی‌پذیرند!
«محمدرضا تاجیک» مشاور رئیس دولت اصلاحات با انتقاد از عملکرد دولت دوازدهم و طرح این ادعا که حل مشکلات از دایره اختیارات آن خارج است، گفت: «هم می‌خواهند در درون قدرت باشند و هم می‌خواهند مسئولیت قدرت و مدیریت جامعه را نپذیرند. این پارادوکس جامعه ما است. حاضر نیستند از صحنه خارج شوند و بگویند که حداقل در این شرایط در حاشیه باشیم.» وی همچنین افزود: «در تیم دولت و شخص رئیس‌جمهور یک ضعف اساسی وجود دارد. این نظر شخصی من است. این رئیس‌‌جمهور و این کابینه را تیم تدبیرگر شرایط پیچیده نمی‌دانم و از همین رو رئیس‌‌جمهور باید طرحی نو دراندازد. معتقد هستم که این تیم نه از دانش و بصیرت لازم برای چنین شرایط پیچیده‌ای برخوردار است و نه از اراده لازم.»

4ـ سفر مقام آمریکایی به سئول و توکیو درباره تحریم‌ها علیه ایران
به گزارش خبرگزاری یونهاپ، «کریستوفر فورد» معاون وزارت خارجه آمریکا در امور عدم اشاعه و امنیت بین‌الملل به سئول و توکیو سفر کرده تا با مقامات این کشورها درباره تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا در برنامه هسته‌ای‌ ایران صحبت کند. وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد: آمریکا در حال کار کردن روی کشورهای سراسر جهان برای ایجاد یک تلاش بین‌المللی جدید با هدف مقابله با تهدیدات اشاعه و هسته‌ای ایران و همچنین حمایت این کشور از تروریسم، نظامی‌گری و ادامه و توسعه آزمایش موشک‌های بالستیک است. به نظر می‌رسد، تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان منافع هم‌پیمانان آمریکا را هم تهدید می‌کند؛ لذا مقامات آمریکایی در صدد اقناع و حمایت از آنان برای مقابله با ایران هستند.

▼ اخبار کوتاه
دانشگاه تهران اعلام کرد: آمارها نشان می‌دهد در روز اعمال فیلترینگ در دهم اردیبهشت ماه آمار بازدید از کانال‌های تلگرامی با کاهش زیاد، از نزدیک به 2 میلیارد بازدید از بیش از 900 هزار کانال به 900 میلیون بازدید رسید، اما پس از دو روز و در روز 13 اردیبهشت ماه و استفاده فراگیر کاربران از فیلترشکن این رقم به مرز یک میلیارد و 100 میلیون بازدید بازگشته و در 27 اردیبهشت ماه به اوج خود، یعنی یک میلیارد و 700 میلیون بازدیدکننده در روز رسیده است.
عزت‌الله ضرغامی گفت: امروز شکاف اقتصادی و تبعیض‌های فراوان به یکی از مشکلات کشور ما تبدیل شده است، چرا امروز این‌قدر اعتراض‌ها زیاد شده و مردم کم‌تحمل شده‌اند؟ چون می‌بینند که عده‌ای چه زندگی‌ مرفهی برای خود به هم زده‌اند و به همین دلیل تحمل نمی‌کنند. وی افزود: خیلی‌ها ممکن است در لباس انقلاب باشند و جایگاه‌هایی هم داشته باشند، اما خوی و رفتار طاغوتی دارند و از این دست افراد کم هم نداریم.
بلومبرگ در تحلیلی نوشت: افزایش غیرطبیعی اوپک ناشی از تصمیم ترامپ برای تحریم نفتی ایران بوده است و اوپک نقشی در این افزایش قیمت نداشته که سرزنش شود. دلیلی وجود ندارد که اوپک به اندازه‌ای که ترامپ یا هر کس دیگری می‌خواهد، نفت تولید کند. اوپک برای محافظت از منافع اعضایش وجود دارد. شاید برای برخی(عربستان) تسکین آمریکا جزء منافع آنها باشد، اما به وضوح می‌توان گفت، برای دیگران این‌طور نیست.
روزنامه انگلیسی گاردین در سرمقاله خود درباره تحولات یمن نوشت: اگرچه انگلیس درباره حمله به الحدیده هشدار داد، اما مسئول فجایع این جنگ است؛ عربستان و امارات این جنگ را با آموزش‌های نظامیان غربی و مشاوره‌های آنان انجام می‌دهند. در واقع، آنها با حمایت دیپلماتیک غرب، به چنین اقداماتی در یمن دست می‌زنند.
رژیم آل‌خلیفه روند سرکوب و قلع و قمع روحانیون و علمای برجسته بحرینی را وارد مرحله جدیدی کرده است. در این راستا این رژیم با صدور حکم اعدام برای سه عالِم شیعی و همچنین صدور احکام حبس علیه هشت عالِم دیگر عملاً علیه روحانیون بحرینی اعلام جنگ کرده است.
محمدجواد ظریف در پیامی در صفحه اجتماعی خود نوشت: دست‌کم 80 کلاهک جنگی هسته‌ای در خاورمیانه وجود دارد. هیچ یک از آنها در ایران نیست؛ بلکه در نوک انگشتان جنگ‌افروزی است که بی‌وقفه درباره «جاه‌طلبی‌های» ساختگی ایران جار می‌زند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات