اقتصادی >>  اقتصادی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۱۱۳۴۱

با اقدام سپاه تولید بنزین و گازوئیل روزانه 16 میلیون لیتر افزایش یافت

در این پروژه عظیم 10هزار نیروی متخصص برای ساخت پالایشگاه آمادگی پیدا کردند. وی بنزین تولیدشده در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را جزو باکیفیت‌ترین بنزین‌های تولیدی برشمرد و گفت: احجام این پروژه بسیار متفاوت از دیگر پالایشگاه‌های کشور بوده و از نظر محیط و حجم برابر با 3 فاز پارس جنوبی است.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی / محمد نجارصادقی
فاز دوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان، با حضور رئیس جمهور افتتاح شد. با راه‌اندازی فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، میزان تولید بنزین یورو۵ از ۱۲ به ۲۴ میلیون لیتر در روز و تولید نفت گاز نیز از ۴ به ۸ میلیون لیتر در روز می‌رسد. 
پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس نخستین پالایشگاه طراحی‌شده بر اساس خوراک میعانات گازی کشور با ظرفیت پالایش ۳۶۰ هزار بشکه در روز در قالب سه فاز ۱۲۰ هزار بشکه‌ای با هدف تولید بنزین، گازوییل، گاز مایع و سوخت جت در ۲۵ کیلومتری غرب بندرعباس در زمینی به مساحت ۷۰۰ هکتار احداث شده است.
تولید روزانه ۳۶ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو5،  ۱۴ میلیون لیتر گازوییل سبک و سنگین، بیش از ۳ میلیون لیتر سوخت جت، بیش از ۴ میلیون لیتر گاز مایع، ۱۳۰ تن گوگرد جامد و ۴۲۵ تن هیدروژن از محصولات نهایی این پالایشگاه به شمار می‌رود.  فاز نخست این پالایشگاه در اردیبهشت سال ۹۶ افتتاح شد و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در نظر دارد با تأمین مالی پروژه، فاز سوم آن را تا پایان سال به بهره‌برداری برساند.

افزایش تولید بنزین یورو 5 
در همین باره علیرضا صادق آبادی، مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: فاز دوم روزانه به طور متوسط 120 هزار بشکه میعانات گازی دریافت می‌کند که مهمترین فراورده تولید شده در آن  12 میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو5 است. وی تاکید کرد: این پالایشگاه بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی در دنیاست. وی اعلام کرد: پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس تنها پالایشگاه کشور است که تولید نفت کوره آن صفر است و همه خوراک به فرآورده‌های سبک و میان تقطیر تبدیل می‌شود. به گفته صادق‌آبادی همه خوراک ورودی این پالایشگاه به فرآورده‌های بنزین، گاز مایع، نفت‌گاز و سوخت جت تبدیل می‌شود.

بهره‌گیری از۸۰ درصد توان بومی
از سوی دیگر فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) در فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با بیان اینکه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس نماد کوشش مهندسان ایرانی در سخت‌ترین شرایط تحریم است، گفت: شرایط کنونی ما سخت‌تر از دفاع مقدس نیست و در حوزه‌های مهم اقتصادی پیشرفت خوبی داشته‌ایم. 
عبادالله عبداللهی خطاب به روحانی اظهار داشت: مطمئن باشید قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) همراه شما خواهد بود. وی با بیان اینکه بیش از 80 درصد طراحی و تامین تجهیزات، ساخت و راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با استفاده از نیروها و امکانات داخلی بوده است، افزود: در این پروژه عظیم 10هزار نیروی متخصص برای ساخت پالایشگاه آمادگی پیدا کردند. وی بنزین تولیدشده در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را جزو باکیفیت‌ترین بنزین‌های تولیدی برشمرد و گفت: احجام این پروژه بسیار متفاوت از دیگر پالایشگاه‌های کشور بوده و از نظر محیط و حجم برابر با 3 فاز پارس جنوبی است.
عبداللهی با اشاره به این‌که اولویت‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم بسیار دقیق و با اهمیت بود، گفت: از جمله این اقدام‌های مهم، اجرای سه فاز پارس‌جنوبی و مهار 7,3 میلیارد مترمکعب از آب‌های مرزی بوده است.

ستاره خلیج فارس پروژه کم‌نظیر است
رئیس جمهوری هم در این مراسم، تنگه هرمز، بندرگاه‌های بسیار مهم در کنار جزایر مهم با جایگاه ویژه‌ای که از لحاظ انرژی و فولاد دارند را  از ویژگی‌های استان هرمزگان برشمرد و گفت: بسیار خوشحالم که عنوان شد طرح‌های عمرانی برای این استان از جمله احداث 1700 تخت بیمارستانی، در سال 97 و 98 به بهره‌برداری خواهند رسید. روحانی ادامه داد: اگر رشد و پیشرفت‌هایی که در همین 5 سال گذشته داشته‌ایم، نگاه کنید، می‌بینیم که پیشرفت‌های قابل افتخار زیادی داریم؛ در این 5 سال تولید بنزین کشور به 45 درصد افزایش یافته و تولید بنزین با استاندارد یورو 4 و یورو 5، بیش از 12 برابر شده و دیگر نه تنها به واردات گازوئیل نیاز نداریم بلکه توان صادرات گازوئیل را نیز داریم. وی تصریح کرد: آیا نباید به راه‌اندازی دو فاز از پالایشگاه ستاره خلیج فارس به فاصله یک سال، افتخار کنیم. 
وی خاطر نشان کرد: در کجای دنیا سراغ دارید که یک کشور 80 میلیونی روزانه 80 میلیون لیتر مصرف بنزین داشته باشد، اینها سرمایه کشور هستند که باید با سرمایه‌گذاری برای آینده بهتر کشور مورد استفاده قرار بگیرند. رئیس جمهوری یادآور شد: امروز و در دورانی که دشمن ما را به تحریم‌های بی‌سابقه تهدید می‌کند می‌توانیم بگوییم که در تولید بنزین و گازوئیل خودکفا شده‌ایم. وی اظهارداشت: برای ساخت پالایشگاهی مثل ستاره خلیج‌فارس، میلیاردها یورو هزینه شده است و امروز باید راه را برای حضور مردم در این عرصه باز کنیم و سهام چنین مجموعه‌هایی را به مردم واگذار کنیم. 
همچنین سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه با راه اندازی فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس حدود 5 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی را شاهد خواهیم بود، گفت: راه اندازی این فاز از این پروژه مهم ملی گامی بسیار اساسی در راستای خودکفایی در تولید بنزین است. اسدالله قره‌خانی از همکاری مناسب دولت و قرارگاه خانم‌الانبیاء(ص) در راستای اجرایی کردن این پروژه هم تقدیر کرد.

افزایش جهانی تولید بنزین با ستاره خلیج فارس
آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد که ظرفیت پالایشگاه‌های نفت جهان در سال 2018 و 2019 افزایش می‌یابد.
در این گزارش اشاره شده در سال 2018 شاهد رشد 1.8 میلیون بشکه در روز ظرفیت پالایشگاه‌های نفت جهان خواهیم بود. البته آژانس در چشم‌انداز اخیر خود این ظرفیت را  1.3 میلیون بشکه  در روز اعلام کرده بود و اکنون با تجدید نظر در این باره چشم انداز خود را 500 هزار بشکه در روز افزایش داده است.
در گزارش این  آژانس به دلایل افزایش 500 هزار بشکه‌ای ظرفیت پالایشگاه‌های جهان چنین اشاره شده است: در سال 2018 شاهد راه‌اندازی پالایشگاه جدیدی در ازمیر ترکیه خواهیم بود که در سه ماهه سوم 2018 به بهره‌برداری می‌رسد.
از سوی دیگر پالایشگاه‌های چند منظوره ستاره خلیج فارس ایران نیز انتظار می‌رود در سه ماهه چهارم 2018 به بهره‌بردرای برسد که این راه‌آندازی 2 سال پیش از موعد خواهد بود.
پیشتر اعلام شده بود این پالایشگاه در سال 2020 راه‌اندازی خواهد شد.
همچنین افزایش ظرفیت 70 هزار بشکه‌ای هم تا پایان سال 2018 در پالایشگاه‌های عراق شاهد خواهیم بود.
در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی به افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها در سال 2019 هم اشاره شده است که  از جمله افزایش 400 هزار بشکه‌ در روز پالایشگاه جازن عربستان و همچنین 2 کارخانه پتروشیمی چینی به نام‌های هنگلی پتروکمیکال و ژجیانگ است.
با اقدام سپاه تولید بنزین و گازوئیل 16 میلیون لیتر افزایش یافت
با اقدام سپاه تولید بنزین و گازوئیل 16 میلیون لیتر افزایش یافت


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات