صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۱۱۳۵۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 9 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ایجاد امنیت در فضای اقتصادی از وظایف دستگاه قضا است. فضای کسب‌وکار و زندگی و معیشت مردم باید امن باشد و دستگاه قضا باید با مختل‌کنندگان امنیت اقتصادی برخورد کند... مبارزه قاطع با مفسدان اقتصادی از دیگر وظایف مهم قوه قضائیه است و باید در این مقوله فعال باشد.(1397/4/6) www.basirat.ir

▼ حرف روز
تأمل‌برانگیز
وقایع دی ماه 96 و اعتراض‌ اخیر در بازار تهران‌ـ که البته با میدان‌داری تعداد معدودی که خود بازاری نبودند، اما با تحریک و تهدید درصدد به تعطیلی کشاندن بازار بودندـ از جمله مهم‌ترین تحولات سیاسی کشور طی ماه‌های اخیر است؛ وقایعی که در نگاه اول، به دلیل مسائل اقتصادی‌ـ معیشتی رخ داده‌اند. در واقع، هرچند نمی‌توان منکر مشکلات اقتصادی در کشور و رنجش مردم از این مشکلات بود، اما شکل‌گیری دو حرکت اعتراضی در ماه‌های اخیر به بهانه‌ این مسائل و همراهی نکردن عموم مردم با معترضان در هر دو برهه، حاوی پیام‌های مهمی است.
به عبارت دیگر، وقایع مذکور نشان می‌دهد برخلاف برخی انتقادها، گسست‌ها، اظهارنظرها و گاهی سیاه‌نمایی‌ها، مردم هنوز هم به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های نظام و مسئولان برای حل مشکلات اطمینان دارند و هم به خوبی متوجه وضعیت پرفشار کنونی، دشمنی‌ها و خصومت‌های استکبار هستند.
در واقع، با وجود مشکلات در زندگی روزمره مردم، آنها ریشه‌ مشکلات را نه در اصل نظام، بلکه در ناکارآمدی برخی مسئولان و البته در فشارهای خارجی، با وجود تلاش برای رفع آنها می‌دانند. از این ‌رو، راه‌ حل مسائل را در شوریدن علیه نظام نمی‌بینند.
بنابراین، اکنون سؤال این است که اگر وضعیت موجود تا چند وقت دیگر ادامه پیدا کند، برای حفظ مقاومت و ایستادگی مردم چه باید کرد؟
به نظر می‌رسد برای حفظ مقاومت مردم در این وضعیت حداقل باید به دو موضوع مهم توجه شود؛ اول اینکه مسئولان به طور جهادی و انقلابی در متن مشکلات مردم حضور پیدا کرده، برای حل این مشکلات اقدامات عملی و اثربخش انجام دهند تا مردم به این اطمینان برسند که میان آنها و مسئولان فاصله‌ای نیست و برای حل مشکلات آنها انگیزه و عزم لازم وجود دارد. در گام بعدی، باید در «جهاد تبیین»، وضعیت خطیر کنونی که دشمن جنگ تمام‌عیار اقتصادی را علیه ملت ایران سامان داده، همراه با فرصت‌ها، ظرفیت‌ها، نقاط قوت، تهدیدها، آسیب‌ها و... به خوبی برای مردم تبیین شود تا آنها هم احساس ضعف، شکست و یأس نکنند و به این باور برسند که همانند صحنه‌های گوناگون انقلاب، به ویژه زمان دفاع مقدس، تنها با مقاومت، هم‌دلی، هم‌صدایی، حفظ وحدت کلمه، نهراسیدن از دشمن، نهراسیدن از موانع و مشکلات و... می‌توانند بر مشکلات فایق آمده و دشمن را همچون همیشه ناکام و ناامید کنند؛ چرا که نه این اولین تجربه ملت ایران در برابر دشمنان است و نه آخرین توطئه دشمنان علیه آنها.

▼ گزارش روز
سیکل معیوب!
«شفاف‌سازی»، کلیدواژه‌ای است که این روزها بسیار شنیده می‌شود، هم مسئولان وعده تحقق آن را می‌دهند و هم مردم مطالبه جدی درباره آن دارند؛ اما متأسفانه در روزهای اخیر شاهد نوعی رفتار کاریکاتوری با موضوع شفافیت بوده‌ایم. در یکی از این موارد کاریکاتوری، شورای شهر تهران فهرست اسامی خبرنگارانی را که طرح ترافیک به آنها تعلق گرفته است، منتشر کرد؛ فهرستی که نشان می‌دهد افرادی به واسطه رابطه و بدون داشتن تخصص و تنها به دلیل آنکه فرزند یا از نزدیکان برخی چهره‌ها هستند، از این طرح بهره برده‌اند! در نمونه‌ای دیگر که البته در همین ستون نیز در هفته گذشته از آن تمجید کردیم، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعاتی را درباره شرکت‌های دریافت‌کننده ارز دولتی و تخلف‌های صورت گرفته منتشر کرد؛ اما نکته قابل توجه و پرسش اینجاست که اعلام اسامی متخلفان یا شرکت‌های متخلف به تنهایی چه سودی دارد؟ شورای شهر در خلافی آشکار به افرادی که حتی بدون هیچ تحقیقی مشخص است که به دلیل نسبت با سردبیران و دیگر مسئولان اسم‌شان در فهرست طرح ترافیک قرار دارد، طرح داده و اکنون اسامی آنها را منتشر کرده و از رانت خبر می‌دهد، یا وزارت ارتباطات که ارز دولتی را به برخی شرکت‌ها داده و آنها تخلف کرده‌اند، اکنون تنها اسم آنها را مطرح کرده است و هنوز شاهد هیچ برخوردی با متخلفان نیستیم.
نمایش شفافیت به این شکل در واقع سیکل معیوبی است که به جای کمک به کاهش فساد، به افزایش بی‌اعتمادی عمومی منجر می‌شود. نمی‌شود تخلف کرد و به برخی امتیازهای ویژه داد، بعد هم با انتشار اسامی آنها ژست مبارزه با فساد گرفت. نمی‌توان ارز دولتی را به شرکت‌هایی‌ پرداخت و در مقابل تخلف آنها فقط به اعلام اسامی و شرح تخلفات بسنده کرد؛ بلکه در یک شفاف‌سازی حقیقی باید در مرحله اول مانع تحقق چنین رانت‌ها و فسادهایی شد و در مرحله بعد، ضروری است با جدیت وارد میدان شد و با متخلفان برخورد کرد.  

▼ خبر ویژه      
مخفیانه‌های سران متحجر منطقه با صهیونیست‌ها!
یکی از مقامات عربی خبر دیدار ولی‌عهد عربستان سعودی با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را تأیید کرد. او به شبکه خبری «المیادین» لبنان گفت: این دیدار با وساطت و تدارکات «محمدبن‌زاید»، ولی‌عهد امارات و در اردن صورت گرفته است. این منبع افزود: «محمدبن‌سلمان» و «بنیامین نتانیاهو» در این دیدار درباره آنچه به «معامله قرن» معروف شده و به رسمیت شناختن شهر قدس به پایتختی رژیم تل‌آویو گفت‌وگو و رایزنی کرده‌اند. از سوی دیگر، خبرهای رسیده حاکی است در پی افزایش روابط مخفیانه برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، حدود 10 روز پیش، سران دستگاه‌های امنیتی عربی در یک جلسه محرمانه بزرگ با «یوسی کوهن» رئیس موساد دیدار کردند. به نوشته وبگاه «عروتص شوع» این جلسه را «جرد کوشنر» مشاور ارشد و «جیسون گرینبلت» فرستاده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور غرب آسیا ترتیب داده‌ و خود آنها نیز در آن حضور داشته‌اند. «عدنان السلام الجندی» رئیس اطلاعات اردن، ژنرال «عباس کامل» رئیس اطلاعات مصر، «خالد بن علی الحمیدان» رئیس اطلاعات عربستان سعودی و همچنین «ماجد فرج» رئیس اطلاعات تشکیلات خودگردان فلسطین، از جمله حاضران در این جلسه بودند. گفته می‌شود فرج کسی است که آمریکا علاقه دارد پس از کنار رفتن «محمود عباس» از ریاست تشکیلات، به جای او قرار دهد. وی همچنین حدود دو ماه پیش با «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا دیدار و درباره وضعیت تشکیلات خودگردان پس از کنار رفتن عباس از قدرت رایزنی کرد.
 
▼ اخبار
1ـ لازم باشد فیلم التماس آمریکایی‌ها را منتشر می‌کنیم!
فرمانده نیروی دریایی سپاه با بیان اینکه آمریکایی‌ها زمانی که با ایران رو‌به‌رو می‌شوند، خود را درون جهنم احساس می‌کنند، گفت: نیروی دریایی آمریکا در مقابل نیروی دریایی سپاه چیزی جز حقارت کسب نکرده است. دریادار فدوی با تأکید بر اینکه آمریکا نقشه‌های فراوانی را برای ضربه زدن به ملت ایران طراحی کرده بود، تصریح کرد: دستگیری تفنگداران آمریکایی با همت نیروی دریایی سپاه همه این نقشه‌ها را نقش بر آب کرد. وی با اعلام اینکه کشور آمریکا در زمان دستگیری تفنگدارانش برای ترساندن ایران 18 فروند هواپیمای جنگی را به کار گرفت، عنوان داشت: ما از التماس مقامات آمریکایی برای آزادی تفنگداران‌شان فیلم داریم که هر زمان لازم شود، پخش می‌کنیم. فرمانده نیروی دریایی سپاه با تأکید بر اینکه ملت ایران در طول چهل سال در مقابل دشمنی‌های بسیاری ایستادگی کرده است، گفت: اگر فردی در انقلاب مسئولیت قبول کند، اما به آرمان‌های انقلاب باور نداشته باشد، باید بداند که آخرت خود را به خطر انداخته است.

2ـ عقب‌نشینی آمریکا از تحریم ۱۰۰ درصدی نفت ایران
در حالی که کارشناسان حذف کامل نفت ایران از بازار را عملی نمی‌دانند، یک مقام وزارت خارجه آمریکا به طور ضمنی اذعان کرد دولت ترامپ ممکن است معافیت‌‌هایی برای مشتریان نفت ایران در نظر بگیرد. به گزارش رویترز، در حالی که واشنگتن خود را برای وضع تحریم‌ها علیه ایران در ماه نوامبر آماده می‌کند، یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت، این کشور آماده کار با کشورها به صورت مورد به مورد برای کمک به آنها به منظور کاهش واردات نفت از ایران است. این اظهارات نشان می‌دهد، دولت ترامپ ممکن است معافیت‌هایی برای مشتریان نفت ایران در نظر بگیرد. گفتنی است، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا هفته پیش گفته بود، کشورها باید از ماه نوامبر خرید نفت از ایران را به صفر برسانند و بعید است معافیتی در کار باشد.

3ـ علت اصلی گرانی‌ها چیست؟
محمد هاشمی‌رفسنجانی در مصاحبه‌ای گفته است: «از آنجایی که رشد نقدینگی بدون به‌کارگیری آن در چرخه تولید می‌تواند کشور را با رکود مواجه سازد، بارها این مسئله به مدیران اجرایی کشور گوشزد می‌شد؛ اما مسئولان اجرایی اهمیتی به این موضوع نمی‌دادند. بارها تأکید شده بود در صورت به کار گرفته نشدن نقدینگی در تولید داخلی، پول‌های انباشته شده در جهت امور غیر مرتبط به سمت کانال‌های خاص هدایت می‌شوند و صرف معاملات سودآور برای سوداگران اقتصادی در بازار ارز، طلا، مسکن و خودرو شده که در کمتر زمانی آثار سوء آن در جامعه پدیدار می‌شود... متأسفانه دولت (آقای روحانی) به همان رویه گذشته ادامه داد و جلوی افزایش صعودی نقدینگی را نگرفت و تیم اقتصادی او نیز نتوانستند این روند فزاینده را کنترل کنند.»

4ـ نیازمند تغییر رویکرد و راهبرد هستیم
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور درباره تغییر رویه دولت با توجه به فضای کنونی کشور، گفت: آقای رئیس‌جمهور در سخنرانی خود به برخی از آیات قرآن اشاره داشتند که این نشان می‌دهد وی از کدخدا رنجیده که به خدا پناه آورده و ما امیدواریم این تغییر یک تغییر اساسی باشد و آقای رئیس‌جمهور در این تغییر به باور و اعتقاد رسیده باشد که باید به خدا پناه برد، نه کدخدا. وی افزود: درباره صحبت‌های آقای رئیس‌جمهور باید بگویم که وی باید کار را از خودش شروع کند و وارد میدان شود و دیگر اینکه آقای رئیس‌جمهور باید تغییر رویکرد و راهبرد را در دستور کار داشته باشد و صرفاً یک تغییر تاکتیکی مقطعی و روبنایی کافی نیست.

▼ اخبار کوتاه
خبرگزاری «رویترز» به نسخه‌ای از یادداشت تفاهم میان سازمان ملل و دولت میانمار دست یافته است که نشان می‌دهد طبق این توافق کلی میان سازمان ملل و میانمار صدها هزار روهینگیایی آواره شده که در بنگلادش پناه گرفته‌اند، اجازه پیدا خواهند کرد در امنیت و به انتخاب خودشان به میانمار بازگردند، اما این توافق محرمانه هیچ تضمین صریحی نداده است که مسلمانان آواره روهینگیا پس از بازگشت به میانمار، از حق شهروندی یا حق تردد آزادانه در کشورشان بهره‌مند شوند.
صادق زیباکلام، فعال اصلاح‌طلب و از حامیان روحانی در توئیتر خود نوشت: «جناب آقای رئیس‌جمهور اگر قرار شود کسانی به جرم «ناامید ساختن مردم» تحت پیگرد قرار گیرند، با عرض معذرت خود حضرت‌عالی متهم ردیف اول هستید. چون به نحو حیرت‌انگیز و باورنکردنی و به حول و قوه الهی توانستید ۲۴ میلیون نفری را که به شما رأی داده بودند، در کمتر از چند ماه سرخورده، پشیمان و ناامید سازید.»
گروه ویژه اقدام مالی (FATF) ضمن ابراز ناامیدی از اینکه ایران برنامه اقدام خود را کامل اجرا نکرده است، اعلام کرد: با توجه به تداوم تلاش‌های دولت ایران، تعلیق اقدامات مقابله‌ای خود را تا ماه اکتبر تمدید می‌کند. این در حالی بود که دولت آمریکا و متحدان آن تلاش بسیاری برای وضع مجدد اقدامات مقابله‌ای به دلیل اجرا نکردن برنامه اقدام مالی (FATF) با وجود گذشت شش ماه از مهلت پایانی آن داشتند.
فردوس العوادی، نماینده ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق در پاسخ به پرسشی درباره اهداف آمریکا از بمباران مواضع حشدالشعبی، تأکید کرد: هر کسی که اخبار و تحولات عراق و همچنین اهداف آمریکا را در این کشور دنبال کند، متوجه می‌شود که هدف اصلی آمریکایی‌ها و کسانی که در محور آنها قرار دارند، مانند آل‌سعود تجزیه عراق است و این اقدام همه برای زمینه‌سازی این هدف است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: این اتحادیه با ۲۸ رأی مثبت بسته حمایتی از ایران در راستای برجام را تصویب کرده و طی دو روز آینده تسلیم مقامات ایران می‌شود. گفتنی است، فرانسه، انگلستان و آلمان تدوین‌کنندگان بسته حمایتی هستند و بلغارستان تنها مخالف جلسه بود که دست آخر به این بسته رأی مثبت داد.
«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفت: ادامه اعمال تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ما، برای مسکو اهمیتی ندارد و در برابر کشورهای تحریم‌کننده، مقابله به مثل خواهیم کرد.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات