سیاسی >>  تاریخ معاصر >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱  ، 
کد خبر : ۳۱۱۴۴۳

بزرگداشت امام صادق(ع)؛ سرآغاز مبارزه

انقلاب خميني(ره) از مکتب جعفري جان گرفت و با عاشوراي حسيني تغذيه شد و با همت مردم و علما به پيروزي رسيد.
پایگاه بصیرت / گروه سياسي/ مهدی عامری

سرچشمه انقلاب اسلامي ايران را می‌توان حوادث سال 1342 دانست که تحرکات امام و سخنرانيهاي ايشان بذر انقلاب را کاشت و آن بذر در بهمن 1357 سر بر آورد و شکوفه داد و به ثمر نشيت. در دوم فروردين سال 1342 حادثه‌اي اتفاق افتاد که نوروز مردم قم را به عزا تبديل کرد. آن حادثه هجوم وحشيانه عمال طاغوت به طلاب و علما در مدرسه فيضيه قم بود. اين اتفاق مصادف بود با روز شهادت حضرت امام صادق (ع) بود که در آن روز جمع کثيري از علما و فضلا در روز شهادت امام ششم شيعيان دور هم جمع شده بودند که به تعبير حضرت امام(ره)؛ «کماندوهاي رژيم با لباس مبدل همچون لشکر مغول به آنها حمله کردند!»

پس از اين ماجرا بود که خيل تلگراف‌ها از سوي علماي اکناف مختلف به قم سرازير شد و روند مواجهه حوزه با حکومت تغيير پيدا کرد. در 13 فروردين همان سال، امام پس از آنکه واکنش علما را ديد، نامه پر حراراتي به علماي تهران نوشت و با تشريح وضعيت به وجود آمده، ضمن استيضاح دولت وقت اعلام کرد: «حضرات آقايان توجه دارند اصول اسلام در معرض خطر است. قرآن و مذهب در مخاطره است. با اين احتمال، تقيه حرام است؛ و اظهار حقايق، واجب "وَ لو بَلَغَ مَا بَلَغَ"» اين پيام شجاعانه امام، روحي حماسي بر طلاب جوان و توده‌هاي مردم دميد و همين امر موجب شد محرم آن سال با سال‌هاي ديگر متفاوت شود و سخنراني آتشين حضرت امام(ره) در عاشوراي آن سال، قيامي را که با نام حضرت صادق(ع) در حوزه علميه آغاز شده بود، با محرم حسيني پبوند زد و رژيم طاغوت را در سراشيبي سقوط انداخت. حوادث 15 خرداد سال 42 به همين قضايا ارتباط داشت و نقطه آغاز نهضت اسلامي ملت ايران گرديد. به واقع انقلاب خميني(ره) از مکتب جعفري جان گرفت و با عاشوراي حسيني تغذيه شد و با همت مردم و علما به پيروزي رسيد.

اکنون، حوزه علميه پس از آن سال‌ها بايد ملتفت اين امر باشد که اگر قرار است انقلابي بماند که بايد بماند، بايد طلايهدار هر حرکت ضدظلم باشد تا مردم همراه او باشند. حرکت‌هاي مردمي و مطالبات به حق مردمي بايد با سردمداري روحانيت مسير درست خود را طي کند و بهترين جا براي بيان مطالبات مردم و مبارزه با ظلم مراسمات ديني و عزاداري اهل بيت است. اگر انقلاب اسلامي ايران از حوزه علميه و مجالس عزاداري شروع شد و نضج يافت، ادامه آن نيز بايد در همين بستر باشد.

اگر حوزه به اين معنا انقلابي ماند و در کنار مردم بود و آرمان‌هاي انقلاب را فرياد زد، انقلاب توفنده پيش خواهد رفت در غير اين صورت است که به تعبير مقام معظم رهبري انقلاب سيلي خواهد خورد و «اگر بخواهيم نظام اسلامي همچنان «اسلامي و انقلابي» بماند بايد حوزه علميه، «انقلابي» بماند؛ زيرا اگر حوزه علميه انقلابي نماند، نظام در خطر «انحراف از انقلاب» قرار خواهد گرفت.»

لذا شايسته است حوزه‌هاي علميه در روز شهادت امام صادق (ع) علاوه بر عزاداري براي رييس مذهب با ياد و خاطره شهداي فيضيه روح انقلابيگري را در خود زنده بدارند و بدانند همانگونه که امام راحل در منشور روحانيت فرمودند روحانيت اصيل همواره در کنار مردم هم قلم به کف داشته است و هم در مواقع لزوم خون خود را فداي اسلام کرده است.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات