صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۱۱۵۰۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یک‌شنبه 24 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): ما اگر چنانچه به توحید اعتقاد داریم، نمی‌توانیم زیر بار زور برویم، نمی‌توانیم زیر بار ظلم برویم، نمی‌توانیم در مقابل ظالم نَایستیم، اینکه جمهوری اسلامی اعلام می‌کند که هر جامظلومی هست و نصرتی لازم است، ما آنجا حاضریم، به ‌خاطر این است.(1397/1/25) *میلاد مظهر عصمت و نجابت، حضرت فاطمه معصومه(س) مبارک باد*

▼ حرف روز
مراکز ضد ایرانی جنگ روانی
1ـ آمریکا در سالیان اخیر یک قرارگاه سایبری تشکیل داده که «کاملاً نظامی» بوده و فرماندهی آن را یک ژنرال ارتش آمریکا برعهده دارد. قرارگاه «فرماندهی» سایبری آمریکا» که با نام «USCYBERCOM» شناخته می‌شود، زیر نظر مستقیم قرارگاه فرماندهی استراتژیک آمریکا فعالیت می‌کند که در سال 2009 دستور تأسیس آن را وزیر دفاع وقت آمریکا صادر کرد و این قرارگاه بلافاصله تأسیس شد. این سازمان در زمان تأسیس دارای 1000 نفر نیروی متخصص و بودجه‌ای بالغ بر 120 میلیون دلار برای سال 2010 بود. بودجه این سازمان در سال 2011، 150 میلیون دلار برآورد شد. این قرارگاه جنگ سایبری علیه تأسیسات هسته‌ای ایران، آموزش و فرماندهی اغتشاشات ۸۸ و دی ماه ۹۶ را برعهده داشت و فعالیت آن تاکنون ادامه دارد.
۲ـ در 12 دسامبر سال 2016 برای مقابله با ایران بین مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی در یک جلسه محرمانه در کاخ سفید در راستای افزایش فشار بر ایران، کارگروه مشترکی را برای ایجاد نارضایتی داخلی در ایران تشکیل دادند و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی، بخش جدیدی تحت عنوان «پروژه ویژه» ارتش اسرائیل برای هماهنگی مسائل مربوط به مناقشات با ایران راه‌اندازی کرد.
این نهاد تمرکز اصلی خود را در داخل ایران قرار داده و هدف آن نیز ایجاد آشوب و اعتراض در ایران بر پایه نارضایتی‌های داخلی اقتصادی است.
۳‌ـ سال ۲۰۱۷ هنگامی که ترامپ به عربستان سفر کرد، یک قرارگاه عملیات روانی فوق سری با برنامه‌ریزی رژیم صهیونیستی، بودجه آل‌سعود و فناوری آمریکایی آغاز به کار کرد. این مرکز عنوان مبارزه با ایدئولوژی افراط‌گرایان را بر عهده دارد. اگرچه در این قرارگاه حملات سایبری متعددی به مراکز دولتی ایران صورت گرفت، اما نباید این نکته را پنهان کرد که ۶۰ درصد فارسی‌زبانان ضد انقلاب فضای مجازی در عربستان حضور دارند و بسیاری از مسائل داخلی، درگیر‌ی‌های خوزستان، درگیری‌های نجف و بصره در این مرکز پایش و برنامه‌ریزی می‌شود. یکی از روش‌های این مرکز ایجاد جنگ روانی فراملی است.
با توجه به این روندها کشور نیازمند یک قرارگاه مقابله با جنگ روانی در فضای سایبر است.

▼ گزارش روز
نمونه واضح
دولت آمریکا پس از خروج از برجام و در آستانه بازگرداندن تحریم‌های ایران، همه تلاش خود را برای تحقق این هدف که فروش نفت ایران را به صفر برساند، آغاز کرده است و چهره‌های گوناگون نزدیک به دولت ترامپ با سفر به کشورهای اصلی خریدار نفت ایران به دنبال مجاب کردن آنها به منظور جایگزین کردن نفت دیگر فروشندگان نفت، از جمله عربستان‌ـ که قرار است طبق نقشه آمریکایی‌ها بار اصلی تأمین نفت جهان پس از خروج ایران از بازار نفت را بر دوش بکشد‌ـ هستند. در این راستا، هند به منزله یکی از بزرگ‌ترین خریداران نفت ایران مورد توجه ویژه ایالات‌ متحده بود و نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل برای رایزنی در این زمینه راهی دهلی نو شد؛ سفری که در پی آن مقامات دولت هند اعلام کردند پالایشگاه‌های این کشور باید به دنبال جایگزین نفت ایران باشند؛ اما این پایان ماجرا نبود، پس از این موضع‌گیری، جمهوری اسلامی ایران با قاطعیت اعلام کرد هند اگر قرار است به دنبال جایگزین نفت ایران باشد، ایران هم این حق را برای خود محفوظ می‌داند که برای پروژه‌هایی که به دولت هند واگذار کرده یا برای امتیازات ویژه‌ای که برای هندوستان قائل شده است، به دنبال یک جانشین بگردد. بر این اساس کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران در هند بدون هیچ تعللی این پیام را به مقامات هندوستان رساند که اگر دهلی نو نفت کشورهای عربستان، آمریکا و روسیه را جایگزین نفت خام ایران کند، تهران امتیازات ویژه‌ای که به هند ارائه می‌کند، لغو خواهد کرد؛ تهدید و فشاری که به سرعت مواضع دولت هند را تغییر داد و «راویش کومار» سخنگوی وزارت خارجه هند اعلام کرد: «ایران برای هند شریکی مهم در زمینه انرژی و خطوط اتصالی است و ما براساس منافع‌مان از ایران نفت می‌خریم.» این موضوع نمونه واضحی برای اثبات این مسئله شد که می‌توان با قاطعیت و بدون ملاحظات بی‌جا منافع کشور را تأمین کرد.

▼ اخبار ویژه          
ادعای واشنگتن‌پست، خبر یا بازی رسانه‌ای!
روزنامه واشنگتن‌پست آمریکا در گزارشی مدعی شد، آمریکا و روسیه پیش از دیدار رهبران‌شان در هلسینکی، توافق کرده‌اند نیروهای ایران از سوریه خارج شده و پس از آن آمریکا نیز نیروهای خود را از این کشور خارج کند. بر اساس گزارش واشنگتن‌پست این توافق در جریان دیدار ترامپ و پوتین در هلسینکی فنلاند نهایی و اعلام خواهد شد. خروج نیروهای ایرانی از سوریه به طور جدی خواسته رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی است و نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم بارها با همین هدف به مسکو سفر کرده و از ولادیمیر پوتین خواسته است نیروهای ایرانی را از سوریه بیرون کند. انتشار این خبر در حالی است که کارشناسان مسائل منطقه معتقدند، این اخبار بیش از آنکه واقعیت داشته باشد، نتیجه بازی رسانه‌های آمریکایی برای اختلاف‌افکنی در اتحاد ایران و روسیه است.

اصلاح‌طلبان پشت دولت را خالی کردند
عبدالعلی‌زاده، وزیر راه دولت اصلاحات با بیان اینکه حسن روحانی اصلاح‌طلب نیست. گفت: بهتر است دولت روحانی استعفا دهد. پیشتر نیز موسویان از نزدیک‌ترین چهره‌ها به حسن روحانی در دهه 80 گفته بود: «اگر قرار است در سه سال آینده چنین وضعیتی داشته باشیم، بهتر است که آقای روحانی فداکاری کرده و برای حفظ کشور، انتخابات زودرس برگزار کند و جلال محمود‌زاده، عضو فراکسیون امید مجلس هم از ارائه طرح عدم کفایت رئیس‌جمهور توسط اصلاح‌طلبان خبر داده بود.»
 
▼ اخبار
1ـ بصیرت سیاسی واجب و شرط پاسداری است
حجت‌الاسلام عبدالله حاجی‌صادقی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه گفت: انقلاب اسلامی دشمن دارد؛ چون زنده و در حال حرکت است و اگر تأثیرگذاری انقلاب نبود، دشمن هم نداشت، لذا چون دشمن دارد، حافظ و پاسدار با بصیرت و شجاعت و آمادگی نیز می‌خواهد تا نقشه دشمن را بفهمد و در مقابل او بهترین راهکار را عملیاتی کند. نماینده ولی فقیه در سپاه تصریح کرد: رمز ماندگاری انقلاب در این چهل سال پیوند مردم و ولایت است و دشمن همه تلاش خود را می‌کند تا این پیوند را از بین ببرد. حاجی‌صادقی با بیان اینکه سپاه با تمام وجود در جهت اجرای منویات رهبری فعالیت می‌کند، افزود: از مسئولانی که دنبال تحقق فرامین رهبری و نظام باشند، حمایت می‌کنیم. حاجی‌صادقی تأکید کرد: بصیرت سیاسی برای ما واجب و شرط پاسداری است و بدون آن نمی‌توانیم ثابت‌قدم باشیم؛ اما جناح‌بندی و محدود شدن به برخی جناح‌های سیاسی سم‌ کشنده و ممنوع است.

2ـ حامیان مالی رژیم صهیونیستی برای تهاجم به غزه
سخنگوی رسمی انصارالله یمن ضمن محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، گفت: با وجود اتکای این رژیم به رژیم‌های سعودی و اماراتی در این حملات، متجاوزان شکست خواهند خورد. «عربستان سعودی هزینه تشدید حملات دشمن اسرائیلی به نوار غزه را پرداخت کرده است؛ این حمله به غزه، حمله به امت مسلمان است.» عبدالسلام گفت: رژیم صهیونیستی روی دوستی با «بن‌زاید» ولی‌عهد امارات و «بن سلمان» ولی‌عهد سعودی حساب باز کرده‌ است، با این حال این مسئله برای رژیم اشغالگر فایده‌ای نخواهد داشت؛ چرا که آن دو خود از دستیابی به پیروزی در یمن عاجزند. سخنگوی جنبش انصارالله تصریح کرد: «اتکای اسرائیل به عربستان و امارات چه علنی و چه پنهانی، خودِ شکست است.» او همچنین از ملت‌های منطقه خواست با هر وسیله‌ ممکن به یاری غزه و اهالی محاصره شده آن بشتابند.

3ـ دور زدن فیلتر تلگرام به کمک وزارت ارتباطات!
عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون دادستان کل کشور در صفحه شخصی خود در پیام‌رسان سروش نوشت: بر اساس آماری که مرکز ملی فضای مجازی در تاریخ نوزدهم تیر ماه 1397 اعلام کرده، تعداد 30 میلیون و 100 هزار نفر از طریق فیلترشکن‌های هاتگرام و تلگرام طلایی فیلتر تلگرام را دور می‌زنند و اینترنت بدون فیلتر هاتگرام و تلگرام طلایی را وزارت ارتباطات تأمین می‌کند. این مقام مسئول در دادستانی کل کشور تأکید کرد: این در حالی است که فعالیت فیلترشکن‌های داخلی، نظیر هاتگرام و تلگرام طلایی برخلاف اهداف و سیاست‌های تعیین شده در مصوبه شورای عالی فضای مجازی است. باید ارتباط بین هاتگرام و تلگرام طلایی را با شبکه اجتماعی تلگرام قطع کرد و برای فراگیر کردن پیام‌رسان‌های مستقل داخلی کمر همت را محکم بست، ان‌شاء‌الله این اتفاق‌های مبارک به زودی خواهد افتاد.

4ـ خوش‌خیالی و غفلت را کنار بگذاریم
حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت با اشاره به بازگشت مجدد تحریم‌ها گفت: موضوع تحریم‌ها بسیار جدی است. گاهی ممکن است بگوییم چیزی درباره این مسئله به مردم نگوییم، چون عده‌ای می‌ترسند. همچنین برخی ممکن است بگویند شاید توافق شد، اما بعد با واقعیت مواجه خواهیم شد. در حالتی دیگر می‌توان باور کرد که طوفانی نزدیک می‌شود. به همین دلیل باید آمادگی داشته باشیم و به کسانی که می‌توانند تدبیر کنند، درباره این موضوع صحبت کنیم. من طرفدار روش دوم هستم. اعتقاد ندارم که مدیران را در غفلت و خوش‌خیالی نگه داریم. عزم طرف مقابل ما جزم است. به چه زبانی باید بگوید که من می‌خواهم بی‌رحمانه‌ترین تحریم مالی را در طول تاریخ برای ایران اعمال کنم.

▼ اخبار کوتاه
«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه به مناسبت سومین سالگرد حصول توافق هسته‌ای برجام در توئیتی نوشت: علی‌رغم اقدامات آمریکا، برجام در سومین سالگردش، کماکان به عنوان یک پیروزی برای دیپلماسی چندجانبه باقی مانده است. با آنکه ما می‌دانستیم نمی‌توان به آمریکا برای حفظ قول‌هایش اعتماد کرد‌ـ چنانکه متحدان این کشور هم اکنون دریافته‌اند‌ـ برجام ثابت می‌کند یکجانبه‌گرایی مسموم دولت ترامپ به معنای آن است که نمی‌توان با آن به هیچ توافقی اعتماد کرد.
«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ این کشور شرکت می‌کند. وی با اعلام این مطلب مدعی شد هیچ رقیبی وجود ندارد که بتواند او را در این رقابت‌ها شکست دهد. ترامپ افزود: من تمامی آنها را می‌شناسم و می‌دانم که کسی از آنها نمی‌تواند با من رقابت کند. این در حالی است که علاوه مخالفت‌های فراوان با سیاست‌های ترامپ در داخل آمریکا، مردم و مقامات دیگر کشورها بارها مخالفت خود با این سیاست‌ها را به نمایش گذاشته‌اند.
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دقایقی پس از کشته شدن دو کودک غزه‌ای با بمب‌های یک جنگنده صهیونیستی، به فلسطینی‌ها هشدار داد که باید پیام حمله را بفهمند؛ والّا حمله گسترده‌ای در پیش خواهد بود. آن‌طور که هاآرتص خبر داده، نتانیاهو گفته است: «تا جایی که لازم باشد، حملات گسترده و گسترده‌تر می‌شود. اگر حماس پیام امروز را دریافت نکند، فردا به هر حال (پیام حملات ما را) خواهد فهمید.»
روزنامه «قانون» در مطلبی نوشت: «همان‌طور که جناب روحانی گفته‌اند، بسته پیشنهادی (اروپا) در قالب تعهدات کلی بوده و راهکار اجرایی برای آن پیش‌بینی نشده است. از همین رو برای ایران این بسته پیشنهادی چندان رضایت‌بخش نبوده است. به ویژه همکاری بانک سرمایه‌گذاری اروپا با ایران فقط جنبه توصیه‌ای دارد و جنبه الزام‌آوری ندارد و از همین رو رضایت ایران را جلب نکرده است.»
یک منبع مسئول در استانداری الانبار گفت: نیروهای آمریکایی تصمیم دارند یک پایگاه نظامی در مناطق نزدیک به نوار مرزی عراق و سوریه واقع در غرب الانبار احداث کنند. خبرگزاری «المعلومه» عراق به نقل از این منبع مسئول بدون ذکر نام وی نوشت: هنوز انگیزه نیروهای آمریکایی از احداث این پایگاه روشن نیست.
عاموس گلعاد، ژنرال بازنشسته ارتش رژیم صهیونیستی اذعان کرد: نمی‌توان بر روی مواضع روسیه به نفع اسرائیل حساب کرد. روسیه متحد استراتژیک اسرائیل به شمار نمی‌رود، اما این کشور ائتلاف استراتژیک با ایران دارد و دو کشور مناسبات اقتصادی بالایی با یکدیگر دارند.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات