تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۱۱۵۲۰

تاثیر راهبرد صبر انقلابی در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی

عنصر مؤمن و انقلابی بایستی بتواند به خوبی عرصه های نفوذ و آسیب پذیری منظومه انقلاب اسلامی را در فرایند صبرانقلابی شناسایی و برای هر کدام از آنان یک راهکار متفاوت و در عین حال به هم پیوسته در یک نگاه در ظرف منظومه ای انقلاب طراحی نماید.
پایگاه بصیرت / دیدگاه / سجاد صالحی
تاثیر راهبرد صبر انقلابی در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامیرهبر معظم انقلاب اسلامی در سالجاری پس از وقوع حوادث اغتشاشات و عملیات های خیابانی گروهک های سازمان مجاهدین خلق(منافقین) و سلطنت طلبان در موج سواری بر روی مطالبات به حق اقتصادی مردم در مراسم سالگرد نهم دی ماه 96در یک اقدام مشترک و هماهنگ؛ جریانات ضدانقلاب معاند، اپوزیسیون خارج نشین و دشمنان قسم خورده خارجی انقلاب اسلامی سراسیمه از شوق اعتراضات توده های متوسط و عموماً ضعیف جامعه داخلی ایران از اوضاع نا بسامان اقتصاد داخلی کشور؛ اقدام به طراحی و ورود پیاده نظام خود به درون اعتراضات فوق الذکر نمودند و فضای داخلی کشور را برای چند روز به سمت اعتراضات و اغتشاشات خرابکارانه امنیتی سوق دادند. اعتراضاتی که در پاره ای از موارد با رنگ و بوی خشونت آمیز و تزریق چاشنی درگیری های فیزیکی با نیروهای امنیتی و انتظامی، سوابق فتنه 88 و ردّپای سناریوهای زمین مانده از آن فتنه را در فضای داخلی کشور مجدداً یادآور و زنده نمود. پس از آگاهی افکار عمومی جامعه از ماهیت اعتراضات داخلی و جدا شدن صف معترضین مطالبات به حق اقتصادی کشور از آشوبگران وابسته به گروهک ها و اپوزیسیون خارج نشین و همچنین وجود بحران ها و حوادث دیگر به وجود آمده در عرصه داخلی و مسائل مربوط به سیاست خارجی کشور، در حوزه مباحث مربوط به عضویت نظام در کنوانسیون بین المللی پولشویی(معاهده پالرمو)، بدعهدی های ایالات متحده آمریکا در اجرای تعهدات خود و خروج از برنامه جامع اقدام مشترک(برجام)، عدم تعهدات شرکت های بزرگ نفتی و گازی اروپا در عمل نمودن به وعده های خود در سندهای اقتصادی امضاء شده در حوزه قراردادهای نفتی با دولت، جنجال های اجتماعی پیرامون سند فرهنگی- آموزشی 2030، اعتراضات اقتصادی اصناف مختلف کشور به اوضاع اقتصادی و معیشتی خود و...؛ شاهد ظهور و استعمال واژه ای جدید در حوزه تحلیل مباحث سیاسی از سوی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای(مدظله العالی) بودیم. واژه ای با عنوان «صبر انقلابی». این واژه در فضای کنونی سیاست داخلی - خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران، درگیری های جناح ها و احزاب پیرامونی آنان برای کسب قدرت با تبیین راهبرد تخریب عملکرد دیگر جناح ها و احزاب رقیب یا حریف در فضای مطبوعاتی - رسانه ای کشور و همچنین سردرگمی و احساس سرخوردگی در بین برخی از نیروهای مستقل انقلابی و تابع حریم ولایت از اوضاع داخلی و عملکرد خواص و سیاسیون، به خوبی به عنوان یک راهبرد و نسخه شفابخش به بدنه جامعه داخلی کشور تزریق گردید.  
صبر انقلابی، همان راهبردی است که در اوضاع کنونی کشور می تواندجامعه را به خوبی از روند کنونی خود نجات دهد و به نیروهای مستقل ولایی یک امید روشن و یک تصویر شفاف از آینده کشور و نظام اسلامی را برای آنان به ترسیم بکشد. گفتاری که در این مرحله از عبور انقلاب اسلامی در مرحله گذار سخت منظومه انقلاب می تواند نیروهای انقلابی و متعهد را به ادامه مصمم تر مسیر صحیح و دشوار انقلاب اسلامی به سمت هدف غایی خود که همان بنای تمدن نوین اسلامی است ،امیدوارتر از گذشته نماید. بر همین اساس و برطبق آنچه پیش تر نیز بیان گردید؛ صبر انقلابی که مقام معظم رهبری در این مرحله اقدام به بیان آن می نمایند، دارای مؤلفه ها و پارامترهایی بوده که این مؤلفه ها نیز قبلاً در گفتمان امامین انقلاب اسلامی و مکتب اصیل اسلام ناب محمدی(ص)به طور جامع و مفصل بدان اشاره و مورد تبیین واقع شده است و تنها در این مرحله با عنوان «صبرانقلابی»، برای نیروهای اصیل و متعهد موجود در بدنه انقلاب به شکل یک تاکتیک راهبردی تعریف می گردد. به عبارت شفاف تر؛ الگوهای تبیینی برای تعریف یک مدل رفتاری مطلوب نزد نیروهای انقلابی در طی مسیر صحیح منظومه انقلاب اسلامی در درون جغرافیای سیاسی این گفتمان و در سال های گذشته در ریل گذاری مسیر گفتمانی منظومه انقلاب، توسط بنیانگذار انقلاب اسلامی و خلف صالح ایشان مقام معظم رهبری به خوبی بدان اشاره شده است. نگارنده در ذیل قصد دارد به طور جامع و اجمالی در قالب یک نگاه کلی به ابعاد و برخی از مؤلفه های حیاتی و مهم واژه راهبردی«صبر انقلابی»؛ تنها به مؤلفه ها و ابعاد بیرونی و درونی آن بپردازد.
صبر انقلابی همان گونه که خداوند متعال نیز در سوره مبارکه هود به پیامبرگرامی اسلام(ص) در آیه 112 بدان اشاره می نماید، بایستی تمامی مؤمنین و حاضرین در جبهه حق برای رسیدن به قلّه ترسیمی سعادت و خوشبختی بدان عمل نمایند. خداوند متعال در این آیه شریفه با عنوان خطاب گونه «فَأستقم کَما اُمرت» از وجود نازنین پیامبرگرامی اسلام(ص) می خواهد که مقاومت نماید. این مقاومت صبرگونه، مستحکم و آهنین که به فرموده خداوند متعال پیروزی حتمی و قطعی جبهه حق را در مقابل جبهه کفر و باطل به دنبال خواهد داشت، دارای شرایطی بوده و در صورت رعایت آن شرایط، خود خداوند متعال این پیروزی حتمی را برای بندگان صبور و شکیبای خود تضمین می نماید. البته رسیدن به این پیروزی در این میدان سخت و دشوار، مستلزم وجود و رعایت لوازم و شرایطی بوده که از مهمترین این لوازم و شرایط می توان به وجوب عواملی از قبیل: ایمان و اعتقاد قلبی به نصرت الهی، گوش به فرمان ولی خداوند بودن در هر زمان و شرایط، وحدت و تلاش جهادگونه در دنبال نمودن اهداف ترسیمی، دارا بودن برنامه ریزی مشخص و هدفمند برای دستیابی به اهداف مشخص و صرفِ منطقی نیرو و امکانات در مسیر صحیح اهداف؛ از مهمترین لوازم مرتبط با امر پیروزی از سوی خداوند متعال در ذیل تفسیر این آیه می باشد. گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، به عنوان دو نمونه عینی داخلی برای مخاطبان امروزی در این زمینه به خوبی به عنوان مدل های رفتاری صحیح در ذیل این عنوان واژه ای می تواند برای مخاطبان صحیح این کلید واژه قابل تبیین باشد.

در کلیدواژه راهبردی«صبرانقلابی»؛ نرمش قهرمانه نیز موجود است. این نرمش قهرمانانه در عرصه های مختلف راهبردی، از قبیل: حوزه بسیار حساس سیاست نیز به خوبی قابل تعمیم و تبیین بوده. در همین قضیه مذاکرات هسته ای و برنامه برجام نیز مقام معظم رهبری به عنوان یک نمونه عینی از صبر انقلابی، علی رغم ترسیم فضای کلی آینده این توافق نامه از قبل از تدوین سند برجام، با وجود درخواست های متعدد از سوی برخی از شخصیت های داخلی و جریان های سیاسی برای ادامه مسیر مذاکرات جهت رسیدن به یک نتیجه مطلوب در حوزه گره گشایی از مشکلات اقتصادی مردم، به واژه «صبرانقلابی» به خوبی در روند سخنان خود در جمع نخبگان و خواص داخلی و دیدارهای عمومی معظم له با اقشار مختلف مردمی به کرار  می توان استناد نمود. لازم به ذکر است که در این عرصه نیز به فرموده خود مقام معظم رهبری، در مقابل هر نرمش قهرمانانه ای که در حوزه جبهه داخلی صورت می پذیرد، بایستی شاهد بروز و ظهور یک نرمش و اقدام هماهنگ در حوزه جبهه خارجی«اردوگاه کفار و منافقین»نیز بود. در این صورت می توان به روند تضمین های مشترک در جهت رسیدن به یک نتیجه مطلوب در روند آینده مذاکرات به عنوان یک بازی برد- برد امیدوار شد.
تاثیر راهبرد صبر انقلابی در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی   
   یکی دیگر از ابعاد «صبرانقلابی» را می توان در روند تاریخی «واژه صبر» در پروسه حوادث تاریخی و پیشینه شناسی ارتباط محیطی و واژگانی این کلیدواژه با حوادث مرتبط با منظومه انقلاب اسلامی دانست. اگر به صورت اجمالی به حوادث تاریخی چهار دهه گذشته در جغرافیای گفتمان انقلاب اسلامی نگاهی کلی نمائیم، شاهد بُعد دیگری از معجرات کلیدواژه «صبرانقلابی» خواهیم بود. مقام معظم رهبری در سخنرانی در جمع عموم نمازگزاران دانشگاه تهران و دیدار با خواص و نخبگان و دانشجویان پس از حوادث فتنه 88،به این نکته اشاره می نمایند که انقلاب های معروف جهان همواره در طول تاریخ در دل خود شاهد ریزش ها و رویش هایی هستند. عموماً به عنوان یک نقطه ضعف بارز در دو انقلاب یادشده؛ ریزش ها بیشتر از رویش ها بوده اند. اما در انقلاب اسلامی ایران این امر بالعکس بوده و علی رغم ریزش های انقلابی در درون جامعه نخبگان و خواص سرشناس آن که در امر پیروزی انقلاب اسلامی نیز به عنوان شخصیت های تأثیرگذار شناخته می شدند، اما شاهد رویش های انقلابی در دل منظومه انقلاب اسلامی نیز در ابعاد وسیع و فرا سرزمینی آن بوده ایم. رویش هایی از جنس داخلی و خارجی جغرافیای سیاسی نظام اسلامی و در فضایی بسیار وسیع تر از جغرافیای ترسیمی انقلاب در مرحله پیروزی خود در جامعه داخلی ایران. رویش های انقلابی همراه با نشر ارزش ها و راهبردهای منظومه گفتمان انقلاب اسلامی که دامنه های آن از مناطق جنوب شرق آسیا، تا شمال قاره آفریقا و سرزمین های ناشناخته آمریکای لاتین به شکلی برق آسا توسعه یافته و این فرموده بنیانگذار انقلاب اسلامی را که انقلاب اسلامی انفجار نور بود را به خوبی امروزه برای تمامی مخاطبان و مشتاقان مطالعه تاریخ و گفتمان انقلاب اسلامی به خوبی روشن می نماید. امروز می توان به خوبی شاهد این امر بود که ظهور شخصیت های انقلابی در عمق سرزمین های جنوب غرب آسیا(منطقه خاورمیانه)، تا شمال آفریقا و تا دامنه های منطقه آمریکای لاتین مؤید اثبات این گفتار مقام معظم رهبری می باشند.
یکی دیگر از ابعاد مهم کلیدواژه «صبرانقلابی» را ابعاد معنی آفرین آن تبیین می نماید. صبر انقلابی دارای معانی مختلفی بوده. یکی از مهمترین معانی صبر انقلابی را، نگاه امید بخش به آینده کشور و منظومه انقلاب اسلامی تشکیل می دهد. عنصری که به واژه صبر انقلابی معتقد بوده،نسبت به دوران گذار و دستیابی به آینده ای امید بخش در جامعه اسلامی به شکلی منسجم در قلب و روان خود معتقد است. عنصر مؤمن و معتقد انقلابی که در واژه «عنصر بسیجی» قابل تبیین بوده؛ انقلابی می اندیشد، انقلابی تصمیم می گیرد و انقلابی عمل می نماید. معنای انقلابی بودن نیز در اینجا به معنای افراط یا تفریط در انجام عمل (در ابعاد کیفی و کمی) آن نبوده بلکه در اعتقاد قلبی در راستای نقش آفرینی مثبت در محیط گفتمانی انقلاب و در راهبرد مدیریت جهادی و خدمت رسانی به آحاد جامعه اسلامی با هر طیف و سلیقه اندیشه ای و قومی- مذهبی، توسط عنصر انقلابی منظور است. عنصر انقلابی در کلیدواژه صبر انقلابی؛ تمامی تلاش های خود را همان گونه که پیش تر نیز تبیین گردید، در راستای بنای تمدن نوین اسلامی طرح ریزی و طراحی می نماید. این عنصر در جهت آرمان مهدویت و زمینه سازی گفتمان صلح پایدار اقدام به انجام فعالیت های استراتژیک در درون محیط جغرافیای سیاسی منظومه انقلاب اسلامی می نماید. این جغرافیای سیاسی تا آن نقطه ای قابل تبیین بوده که اندیشه های اسلام ناب محمدی(ص) خود را در آن محیط تثبیت نموده باشد. منظور از اندیشه های اسلام ناب محمدی(ص) در زمان غیبت، همان گفتمان و چارچوب اصیل نظام سیاسی و اندیشه ای عقلانیت اسلامی است که در منظومه فکری و آرمان اندیشه ای شخص «ولایت فقیه» در جایگاه «ولایت مطلقه فقیه» قابل انتشار و بازنشر می باشد و در بازتولید اندیشه های اسلامی تنها ظاهری همسان تر با محیط امروزی جامعه بشری را به خود گرفته و هیچ گونه افزوده ای را در درون خود مضاف نمی نماید.
تاثیر راهبرد صبر انقلابی در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامیصبر انقلابی در چنین نظام فکری قابل تبیین است. مؤلفه های مدنظر آن در یک چنین فضایی قابل طرح بوده و می توان به تبیین ابعاد آن پرداخت. در صبر انقلابی؛ شما به عنوان یک عنصر زنده، فعال و پویای عضو در جامعه انقلابیِ منظومه اسلامی، حرکت پیش برنده و پیش رونده ای را در دفاع همه جانبه در نبرد ترکیبی دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی برای گفتمان دفاع و تطهیر منظومه انقلاب و اهداف آن در پیش می گیرد. این دفاع را می توان در همان واژه اصیل و تاکتیک راهگشای «آتش به اختیار» تعریف شده از سوی معظم له در سال 1396 تعریف نمود. یعنی عنصر مؤمن و انقلابی همان گونه که به دفاع انقلابی اقدام می نماید، به همان اندازه نیز به دنبال شناخت دقیق محفظه ها و روزنه های نفوذ اردوگاه خبیث دشمنان انقلاب اسلامی بوده و بایستی بتواند به خوبی عرصه های نفوذ و آسیب پذیری منظومه انقلاب اسلامی را در فرایند صبرانقلابی شناسایی و برای هر کدام از آنان یک راهکار متفاوت و در عین حال به هم پیوسته در یک نگاه در ظرف منظومه ای انقلاب طراحی نماید. در این صورت است که می تواند این عنصر صبور و انقلابی اقدام به واکسینه سازی نظام و انقلاب اسلامی همت نموده و استانداردهای کیفیت یک نظام توانمند و کارآمد سیاسی و فرهنگی- اجتماعی را در درون این منظومه حساس و راهبردی افزایش دهد. این همان تعریف اصیل یک عنصر انقلابی و مؤمن است. تعریفی که در قالب یک عنصر بسیجی در دفاع از انقلاب و دستاوردهای آن از سوی مقام معظم رهبری نیز بدان اشاره شده است. رهبر معظم انقلاب در تعرف واژه «بسیجی» این چنین به تعریف این واژه اقدام می نماید: «بسیجی یعنی دل با ایمان، مغز متفکر، دارای آمادگی برای حضور در میادینی که وظیفه ای انسان را به آن میادین فرا بخواند.» این وظیفه و احساس مسئولیت را می توان در بین عناصر انقلابی و مؤمن موجود در بدنه اجتماع به خوبی در روند روحیه ولایت مداری و میزان رسوخ اعتقاد قلبی به این راهبرد نظام اسلامی در ضریب کیفیت و نحوه عمل افراد به این راهبرد در جامعه اسلامی در بخش های مختلف احصاء نمود.
در پایان در قالب یک نتیجه گیری کلی بایستی به این امر اشاره نمود که در تبیین واژه راهبردی «صبرانقلابی»، عوامل و پارامترهای مختلفی می توانند به ایفای نقش بپردازند. این عوامل و مؤلفه ها عبارتند از: روحیه و اعتقاد قلبی به نصرت الهی و گفتارها و رهنمودهای ولی خدا در هر زمان و مکان، تلاش جهادی و هوشیاری بصیرت گونه در شناخت موانع و مشکلات پیش روی نظام اسلامی، حفظ وحدت درونی و ناامید نشدن از نصرت الهی در غلبه و پیروزی بر اردوگاه دشمنان خبیث اسلام ناب محمدی(ص) می توان آنها را تبیین نمود. احصاء گفتمان اسلام اصیل که در قامت گفتمان منظومه انقلاب اسلامی، امروزه به نقش آفرینی و قدرت مانور در سطح دنیای اسلام و فراتر از جهان اسلام مشغول به بازیگری مثبت بوده، را می توان در نکته مهم واکاوی واژه «صبرانقلابی» یعنی درسطح عنصر اجرا کننده آن خلاصه نمود. صبر انقلابی را هر کسی نمی تواند به مرحله اجرا درآورد. صبرانقلابی را عنصر مؤمن، معتقد، فعال و انقلابی به مرحله اجرا در می آورد. عنصری که به راهبرد ولایت مداری معتقد، و در قامت یک عنصر بسیجی به خوبی قابل تبیین و در راستای راهبرد بنای تمدن نوین اسلامی که همان زمینه سازی برای مقدمات ظهور بوده، قابل تعریف است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات