صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۱۱۵۲۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 25 تیر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): مدیران دولتی باید در مقابل مشکلات با تحرک و احساس مسئولیت مضاعف عمل کنند. تصویر دولت در چشم مردم باید کارآمد و تلاشگر باشد مسئولان باید به میان مردم، کارگران و صنایع بروند.(97/4/24) www.basirat.ir

▼ حرف روز   
خنثی‌سازی جنگ اقتصادی!
رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز(یک‌شنبه) در نشستی که با دعوت ایشان از رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت برگزار شد، بر توانایی‌های کشور برای عبور از مشکلات اقتصادی تأکید فرمودند. امام خامنه‌ای تهیه «نقشه راه اقتصادِ باثبات»، «تقویت بخش خصوصی»، «ضرورت برخورد قاطع با متخلفان»، «اشراف و اعمال قدرت دولت بر مبادلات مالی برای جلوگیری از عملیات مخرب نظیر قاچاق و پول‌شویی»، «جدی گرفتن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی»، «اقدام بهنگام و علاج واقعه قبل از وقوع»، «مبارزه واقعی با فساد» و «حرف زدن رودرروی مسئولان با مردم و بیان شرایط» را از الزامات این موفقیت و استمرار حرکت پرشتاب کشور به سمت اهداف کلان دانستند و به دولت توصیه کردند، با برخورداری از روحیه انقلابی و مجاهدت، کار و تلاش شبانه‌روزیِ مسئولانه با جلب همکاری و همراهی آحاد مردم، تصویری مقتدر از دولت در دو عرصه حل مشکلات داخلی و ایستادگی در مقابل بیگانگان ارسال کنند.
مرور مجدد بندهای فوق نشان می‌دهد، ساماندهی اقتصاد کشور و ضرورت تقویت ‌بخش اقتصادی دولت برای برون‌رفت از وضعیت کنونی و تقویت پایه‌های مقابله با جنگ تمام‌عیار اقتصادی تحمیلی از سوی آمریکا که در روزها و هفته‌های آتی وارد مراحل سخت‌گیرانه‌تری خواهد شد، نقطه کانونی و دال مرکزی بیانات رهبر معظم انقلاب در این دیدار با دو رویکرد به توانمندی‌های داخلی و بازگشت به خویشتن برای از بین بردن زمینه‌های نارضایتی مردمی در داخل و خنثی‌سازی فشار و عملیات روانی دشمنان خارجی از طریق قوام‌بخشی به اقتصاد کشور در برابر اقدامات آتی آنها است.
البته این روزها هم‌حزبی‌ها و حامیان اصلاح‌طلب دولت و بسیاری از کارشناسان اقتصادی همسو با دولت نیز به ضرورت تغییر تیم اقتصادی ناهماهنگ، کهنسال، تنبل و معتقد به نسخه‌های بازار آزاد و سرمایه‌داری غربی با تیمی هماهنگ و یکپارچه، جوان و شجاع، چابک و باورمند به توانمندی داخلی و اقتصاد مقاومتی در وضعیت کنونی اعتقاد داشته و آن را لازمه تغییر فضای کلی اقتصاد کشور و عبور از بن‌بست‌ها می‌دانند. کمترین نتیجه تقویت، ترمیم یا تغییر مسئولان و وزرای اقتصادی دولت، از نظر روان‌شناسی اجتماعی، ادراک‌سازی ذهنی آرامش، اعتماد و امید به آینده در جامعه و خروج نظام اقتصادی از ایستایی فعلی و رها شدن آن از چنبره گزاره‌های «نمی‌شود» و «نمی‌توانیم» با ایجاد تحرکی مجدد در دولت است.

▼ گزارش روز                         
پس از سه سال
در سومین سالگرد برجام قرار داریم و البته در آستانه بازگشت تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشورمان! سه سال از سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه همه تحریم‌ها بالمره لغو خواهند شد، سه سال از تیترهای درشت رسانه‌های اصلاح‌طلب از فروپاشی تحریم‌ها، سه سال از پایکوبی و جشن تعدادی از حامیان اعتماد به آمریکا در خیابان‌های تهران و رقص با دلار گذشته و در ماه‌های اخیر بازار دلار بی‌ثبات‌ترین روزها و ساعت‌های خود را سپری کرده است، تحریم‌ها هیچ وقت به یک‌باره کنار نرفتند و در حال تشدید شدن هستند. در حال حاضر، جامعه از وضعیت اقتصادی گلایه‌مند و ناراضی است و یکی از وزرای دولت به جای آنکه برای حل مشکلات تلاشش را مضاعف کند و به  جامعه و فعالان اقتصادی و... امید بدهد، یأس و نا‌امیدی را پمپاژ کرده و اعلام می‌کند در آستانه طوفان قرار داریم! اما فراتر از همه اینها آنچه موجب تلخی و امید توأمان می‌شود، گفته معاون اول رئیس‌جمهور، جناب آقای جهانگیری است که اعلام کرده‌اند: «خروج آمریکا از برجام، سبب غافلگیری ما شد!»
این عبارت بسیار تلخ و گزنده است؛ چرا که نشان می‌دهد با وجود همه هشدارهایی که رهبر معظم انقلاب به مسئولان دادند و همه نکاتی که  منتقدان درباره قابل اعتماد نبودن آمریکا گفتند، به آمریکا اعتماد شده بود؛ اما این گفته همزمان امیدبخش نیز است، چرا که گویا سرانجام خوش‌بین‌ترین جریان‌ها و افراد به آمریکا نیز در بدنه تصمیم کشور این حقیقت را دریافته‌اند که  سران کاخ سفید قابل اعتماد‌ نیستند و راز پیشرفت و جلو رفتن کشور در خارج از مرزها نیست. امیدبخش است که امروز دیگر درباره تکرار مدل برجام و اعتماد به دشمنان ملت ایران در حوزه‌های دیگر و موضوعات دیگر سخنی به میان نمی‌آید؛ بلکه درباره قابل اعتماد نبودن آمریکا و لزوم اعتماد نکردن به این کشور سخن گفته می‌شود! فهم مشترک که می‌تواند به موتور محرک کشور برای عبور از مشکلات تبدیل شود.

▼ خبر ویژه                   
نظریه بازدارندگی اسرائیل مرده است
«آتش جواب آتش»، معادله‌ای است که گروه‌های مقاومت فلسطینی در غزه به رژیم صهیونیستی تحمیل کرده‌اند؛ به گونه‌ای که رئیس سابق شعبه اطلاعات نظامی این رژیم در پی پاسخ کوبنده گروه‌های مقاومت، مرگ نظریه «بازدارندگی» را اعلام کرد. گزارشگر شبکه تلویزیونی المنار در گزارشی در این باره تصریح کرد: این معادله پیام‌های متعددی دارد، از جمله اینکه دست مقاومت فلسطینی روی ماشه است و برای پاسخ فوری و کاملاً آزادانه به حملات صهیونیست‌ها در چارچوب راهبرد به چالش، پایداری و بازدارندگی آمادگی دارد. گروه‌های مقاومت فلسطینی با تأکید بر اینکه هر گونه تجاوز به نوار غزه بدون پاسخ نخواهد ماند، مواضع نظامی صهیونیست‌ها را در شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف نوار غزه با موشک و خمپاره درهم کوبیدند. عاموس یادلین، رئیس سابق شبعه اطلاعات نظامی صهیونیست‌ها مرگ نظریه بازدارندگی رژیم صهیونیستی را در مقابل گروه‌های مقاومت فلسطینی تسلیت گفت و اعتراف کرد: مقاومت فلسطینی معادله را تغییر داده و اسرائیل توانایی اداره رویداد‌ها را در غزه از دست داده است. وی تصریح کرد: اسرائیل به خاطر بادبادک‌های آتش‌زا وارد جنگ نخواهد شد. گفتنی است، رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند: بیش از ۹۰ فروند موشک از نوار غزه به جنوب اسرائیل شلیک شده است که این مقابله و پاسخ مقاومت پس از حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه صورت گرفت و سخنگوی نظامی ارتش صهیونیستی درباره آن ادعا کرد: ارتش اسرائیل بیش از ۴۰ هدف را در نوار غزه بمباران کرده است. او این حمله را گسترده‌ترین حمله از سال ۲۰۱۴ میلادی توصیف کرد.

▼ اخبار
1ـ جریان سازندگی و عبور از رئیس دولت اصلاحات!

غلامحسین کرباسچی گفت: «اصلاح‌طلبی یک جنبش اجتماعی است. هیچ‌وقت نمی‌توان گفت که چه کسی از ابتدا اصلاح‌طلبی را آغاز کرده است. حتی به سال ۷۶ هم که بازگردیم، نمی‌توان گفت که آقای خاتمی آغازگر این جریان بوده است... اگر قرار باشد جان تازه‌ای به اصلاحات دمیده شود یا به تعبیر شما اصلاح اصلاحات صورت گیرد، باید حرف‌های جدید و مطابق با نیاز نسل جدید و شرایط کشور زد. خیلی از شعارهایی که زمانی شعارهای اصلاح‌طلبی شناخته می‌شد، خاصیت و تحرک‌پذیری خود را از دست داده و نمی‌تواند نیروهای زیادی را جذب کند. همین باعث می‌شود اصلاحات روی کاریزمای فردی و فکری که از گذشته بوده است، متمرکز شود. متوسل شدن به آقای خاتمی و «تکرار» کردن ایشان مصداق این تمرکز روی فرد است. این در حالی است که اگر اصلاحات بخواهد زنده باشد و زنده بماند، باید در مرحله اول با یک جسارت و جرئت خاص شعارها، برنامه‌ها و اهداف امروزش را با نیازهای مردم تطبیق دهد.»

2ـ ترامپ‌های داخلی بیش از رئیس‌جمهور آمریکا به مردم فشار می‌آورند
محمدرضا امیرحسنخانی، نایب‌رئیس کمیسیون اصل نود مجلس گفت: امروز ما در وضعیت یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی هستیم؛ اما متأسفانه گویا مردم و دولت این شرایط را باور ندارند. وی افزود: شرایط جنگ اقتصادی مدیریت متناسب با این وضعیت را می‌طلبد و باید مدیریت کشور یک مدیریت جهادی و در سطح یک جنگ اقتصادی باشد. حسنخانی اظهار داشت: ما باید از جنگ تحمیلی برای شرایط امروز کشور الگو بگیریم. در آن زمان همه پای کار آمدند و ما توانستیم در مقابل دشمن بایستیم. وی خاطرنشان کرد: در آن زمان هم کسانی بودند که دست به احتکار می‌زدند و سبب می‌شدند فشارهایی به مردم وارد شود، اما آنها چه شدند؟ وی افزود: آنچه در جنگ اقتصادی امروز تأثیرش بیش از اقدام دشمن است، افراد و دستگاه‌هایی هستند که نقش ترامپ را در داخل بازی می‌کنند و در واقع مشکلات اصلی را همین ترامپ‌های داخل کشور برای ما به وجود می‌آورند، نه رئیس‌جمهور آمریکا.

3ـ روابط سوریه و ایران در عالی‌ترین سطح ادامه می‌یابد
رئیس‌جمهور سوریه در دیدار حسین جابری‌انصاری، دستیار ارشد وزیر امور خارجه کشورمان و مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات آستانه اعلام کرد: پیروزی بر تروریسم در بخش‌های عمده سرزمین سوریه، زمینه مناسب برای پیشرفت در روند سیاسی و پایان جنگ علیه سوریه را فراهم کرده است. بشار اسد همچنین با اشاره به برخی تهدیدات داخلی و خارجی نسبت به روابط مستحکم بین دو کشور ایران و سوریه در طول چهار دهه اخیر، تأکید کرد: این روابط با وجود این تهدیدات همچنان روند تکاملی خود را طی خواهد کرد. رئیس جمهور سوریه افزود: در دوره جنگ علیه سوریه و مبارزه این کشور با تروریسم، روابط استراتژیک دو کشور روز به روز تقویت شد و این روابط که به مصلحت دو کشور و منطقه است، همچنان در عالی‌ترین سطح ادامه خواهد یافت.

4ـ اروپا دشمن آمریکا است
رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری سی‌اِن‌اِس و در حالی که در اسکاتلند (برای بازی در زمین گلف شخصی خود) به سر می‌برد، گفت: فکر می‌کنم دشمنان زیادی داریم. به عقیده من اتحادیه اروپا در آنچه در زمینه تجارت با ما انجام می‌دهد، یک دشمن تلقی می‌شود. دونالد ترامپ ادامه داد: اکنون ممکن است تصور درباره اتحادیه اروپا به گونه دیگر باشد؛ اما آنها دشمن هستند. وی در ادامه با کنار هم قرار دادن اتحادیه اروپا با چین و روسیه اضافه کرد: روسیه هم به جهات مشخصی دشمن است. چین هم از منظر اقتصادی دشمن است، آنها قطعاً دشمن هستند.

▼ اخبار کوتاه
جامعه استادان بسیجی و 723 کانون استادی طی نامه‌ای از رئیس‌جمهور خواستند در احترام به ایرانیان، کرباسیان، سیف، آخوندی، زنگنه، شریعتمداری و ربیعی را فوراً عزل کند. در بخشی از این نامه آمده است: چنانکه مستحضرید فشارهای اقتصادی به توده‌های مردم، روند فزاینده‌ای به خود گرفته است؛ متأسفانه آشفتگی‌های اخیر در بازارهای ارز، طلا، مسکن و خودرو اعتراض‌های بحق و دل‌نگرانی‌های جدّی را برای همه اقشار مردم به ویژه دانشگاهیان و توده‌های مستضعف جامعه فراهم آورده که حلّ آنها نیازمند اقدام عاجل، قاطع و بدون مسامحه کارگزاران است.
الجزیره در گزارشی صادرات نفت ایران قبل و بعد از تحریم‌ها و نیز تهدید نفتی اخیر ایران برای بستن تنگه هرمز را بررسی کرده و نوشته است: چین به صراحت اعلام کرده، از تحریم‌های آمریکا پیروی نمی‌کند و پس از تهدید ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز که می‌تواند صادرات نفت عربستان را مختل کند، موضع وزیر خارجه آمریکا نرم‌تر شده و اکنون درباره احتمال قائل شدن استثنائاتی برای تحریم‌های ایران و اعطای برخی معافیت‌ها سخن گفته است.
محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: برخی حقوق‌های بسیار بالا و پاداش‌های پایان خدمت نجومی در پی خلأهای قانونی پرداخت شده است. وی با اشاره به پاداش‌های یک میلیارد تومانی پایان کار برخی مدیران دولتی، گفت: مجلس برای این ارقام سقف تعیین کرد تا از پرداخت رقم‌های بالا خودداری شود؛ بنابراین، بسیاری از مدیران تقاضای بازنشستگی دادند تا با قوانین قبلی پاداش خود را دریافت کنند!
روزنامه «الحیات» چاپ لندن با اشاره به تلاش‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای قانع کردن روسیه به منظور خارج شدن ایران از سوریه، نوشت: تحقق هدف ترامپ و نتانیاهو از پوتین برنمی‌آید، رئیس‌جمهور روسیه نمی‌تواند خواستار خروج ایران از سوریه باشد؛ چرا که این مسئله به دولت دمشق بازمی‌گردد و علاوه بر آن روسیه روی نقش سازنده ایران در جریان آرام کردن اوضاع در سوریه حساب مهمی باز کرده است.
بنا بر اخبار رسیده، در برخی غرفه‌های چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته مشهد سگ‌هایی وجود دارند که قیمت آنها از 15 تا 500 میلیون تومان است. قیمت توله‌سگ‌ها زیر 200 میلیون تومان بوده و قیمت سگ بالغ به 500 میلیون تومان هم می‌رسد. نژاد این سگ‌ها ژرمن بوده و از کشور آلمان به ایران وارد می‌شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات